Alkujaan tämän lähetti
Lare
Kuinka tehokas valo pitää olla että autoilija huomaa sen? Lupinen Wilma ei riitä. Se on mulla kypärässä. Ensimmäisen liikenneympyrän kohdalla himmeimmällä-> autoilija ei huomaa vaikka katson sillä kohti ja meinaa ajaa päälle poistuessaan ympyrästä. Vitutti joten laitoin lampun täysille seuraavaan ympyrää. Täysin sama kuvio uudelleen. Pappa olisi ajanut päälle jos en olisi aavistanut tulevaa.
Mikä helvetin valonheitin valonheitin pitää olla jos 360lm ei riitä?

Alkujaan tämän lähetti
rjr
Autoilija havaitsee vain toisen auton, jos sitäkään. Olen tuijottanut (valoisalla säällä) risteyksessä väistämisvelvollista autoilijaa silmiin useammin kuin kerran, ei mitään reaktiota, päälle vaan olisi tullut, jos en olisi väistänyt.
Ei ole väliä miten tehokkaan valon laitat. Kuten 'rjr' mainitsee ei autoilija näe mitään muuta kuin edellisen auton (perän). Voi vapaasti tuijotella autoilijaa silmiin tai vilkutella valoja autoilijn suuntaan ei sekään auta. Yli 95 % autoiijoista ei miellä ollenkaan, että liikenteessä on muutakin kun autoja ja että muitakin liikkujoita pitäisi vielä väistellä. Monella on autoilijalla on päässään virtuaaliset silmälaput, jotka estävät sivuille näkemisen (vrt. ravihevonen).
Itsellä oli aikoinaan, kun työmatka kulki reittiä, jossa joutui muun liikenteen sekaan, oli fillarissa normi etuvalo ja kypärässä eteenpäin näyttävä oranssi vilkkuvalo. Tuo vähän auttoi, kun autoilijat ehkä näki oranssin vilkkuvalon muun valosaasteen joukosta paremmin ja se ehkä näytti työkoneen villkuvalolta.
Itse ajan myös autolla. Monesti kanssa autoilijoilta tulee torven soittoa, kun risteyksessä en aja vauhdilla läpi vaan hidastan & katson oikeasti tuleeko risteykseen fillaristeja/skuuttaajia, joita pitäisi väistää.
Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...
Kirjanmerkit