ElectrobikeGarminGiant
Sivu 511 / 514 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 11 411 461 501 509 510 511 512 513 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 15.301 - 15.330 / 15395

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #15301
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    73
    En nyt osannut etsiä kaupunginvaltuuston päätöksiä, löysin vain kymp-lautakunnan hyväksymän katusuunnitelman.
    https://paatokset.hel.fi/fi/asia/hel...1-eb306df797ec
    Muistutusten käsittely:
    Pyöräilijöiden puolenvaihtoyhteys poistetaan Hakaniemensillan alikulusta Signe Branderin terassinkohdalla.
    Pyörätie Hakaniemensillan alikulkukäytävässä Signe Branderin terassin kohdalla poistettiin.
    Suunnitelma:
    https://ahjojulkaisu.hel.fi/8674EFC7...32DEF00000.pdf



    Nythän tuossa on asfalttia eikä betonikiveä, varmaan kivet tulee siinä kohtaa kun alue rakentuu enemmän. Siis eihän tämä nyt sitä tule muuttamaan, että tästä tullaan kyllä ajamaan jatkossakin, mutta nyt taisi olla kyse siitä, että saako siitä ajaa.

  2. #15302
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.740
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Soiski Katso viesti
    https://pyoraliikenne.hel.fi/verkkot...eluperiaatteet
    Tasoeroteltu pyörätie, jossa reunakivellä erotettu jalkakäytävä ja pyörätie. Löytyy kilometreittiäin Helsingistä, esim. Hämeentie ja Mannherheimintie.
    Myös Mellunmäestä löytyy. Voin ottaa muistaessani valokuvan. Ei kai tuo kiveys voi sitä muuttaa, onko väylä pyörätie vai ei. Olisi aika hassua, jos pyörätien määrittäisi vain joku reunamerkintä tai päällysteen laji.

  3. #15303
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.932
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Soiski Katso viesti

    Tasoeroteltu pyörätie, jossa reunakivellä erotettu jalkakäytävä ja pyörätie. Löytyy kilometreittiäin Helsingistä, esim. Hämeentie ja Mannherheimintie.
    Toki löytyyhän niitä kivetyksiä, mutta tieliikennelaki: jalkakäytävällä jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Soiski Katso viesti
    En nyt osannut etsiä kaupunginvaltuuston päätöksiä, löysin vain kymp-lautakunnan hyväksymän katusuunnitelman.
    https://paatokset.hel.fi/fi/asia/hel...1-eb306df797ec
    Muistutusten käsittely:

    Suunnitelma:
    https://ahjojulkaisu.hel.fi/8674EFC7...32DEF00000.pdf


    Nythän tuossa on asfalttia eikä betonikiveä, varmaan kivet tulee siinä kohtaa kun alue rakentuu enemmän. Siis eihän tämä nyt sitä tule muuttamaan, että tästä tullaan kyllä ajamaan jatkossakin, mutta nyt taisi olla kyse siitä, että saako siitä ajaa.
    Joo, näköjään tuossa on muutettu pyörätien linjausta niin ettei kaistat kulje enää ristiin alikulun läpi. Tekeekö tuo matala reunakivi sitten alikulusta jalkakäytävän?

  4. #15304
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.740
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Toki löytyyhän niitä kivetyksiä, mutta tieliikennelaki: jalkakäytävällä jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;
    Juu, mutta pyörätie ei ole ajorata, tai ajorata pyörätie. Jos olisit malttanut lukea pidemmälle, olisi selvinnyt, että

    - ajoradalla [tarkoitetaan] ajoneuvoliikenteelle tarkoitettua, yhden tai useamman ajokaistan käsittävää tien osaa pyörätietä lukuun ottamatta;

    - pyörätiellä [tarkoitetaan] polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;

  5. #15305
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.440
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Joo, näköjään tuossa on muutettu pyörätien linjausta niin ettei kaistat kulje enää ristiin alikulun läpi. Tekeekö tuo matala reunakivi sitten alikulusta jalkakäytävän?
    En tunne paikkaa, mutta havainnekuvista tulee vaikutelma ettei rakenneta jalkakäytävää (väylää), vaan tori- tai terassialue.
    Olisiko Kansalaistorilla joku analoginen paikka, vaikka ei sillan alusia olekaan?

  6. #15306
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.932
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Juu, mutta pyörätie ei ole ajorata, tai ajorata pyörätie. Jos olisit malttanut lukea pidemmälle, olisi selvinnyt, että

    - ajoradalla [tarkoitetaan] ajoneuvoliikenteelle tarkoitettua, yhden tai useamman ajokaistan käsittävää tien osaa pyörätietä lukuun ottamatta;

    - pyörätiellä [tarkoitetaan] polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;
    Kinastelun aihe ei ollut pyörätien tai ajoradan määritelmä vaan se, onko reunakivellä pyörätiestä erotettu alue automaattisesti jalkakäytävä vaiko ei ilman muita merkintöjä.

  7. #15307
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.740
    ^no ei ole. Koska se voi olla myös ajorata. Toki tietysti myös muu jalankulkijoille varattu alue, kuten vaikka joku aukio.

  8. #15308
    Liittynyt
    03/2013
    Viestit
    48
    ^Tai sitten se voi olla alue jossa saa ajaa pyörällä vaikkei se ole pyörätie, kuten puistokäytävät.

  9. #15309
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    635
    Ja sitten vielä väännettäväksi ja käännettäväksi: jos alikulku on jalkakäytävä, niin saako sen jalkakäytävän yli ajaa silti? Kyllähän pyörällä ja autollakin saa ajaa jalkakäytävän yli... Eli mikä on jalkakäytävän "suunta", sillan suuntainen vai sillan alla poikittain?
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

  10. #15310
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.740
    Tai sitten vaan ajaa siellä, kuten on ajateltu…

  11. #15311
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.740
    Tottakai tosta ajetaan jos haluaa toiselle puolelle katua, kuka sinne liikennevaloihin haluaa jäädä odottelemaan. Ajoin just torstaina tosta, todella urposti suunniteltu taas kerran, helvetin vaarallinen risteys.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  12. #15312
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.740
    ^no totta kai ajetaan. Se on ihan selvä ja siinä kolisee vielä jossain vaiheessa kunnolla, kun volttikuski tulee kontiolla alamäkeä viittäkymppiä ja tunnelista puikkaa skuuttikuski. Kaiken kaikkiaan väärin suunniteltu paikka.

    Mun pointti tässä fillariharrastajien kesken on, että turha yrittää keksiä perusteluja, miksi siitä saa ajaa, kun ei kerran saa. Eri asia ajetaanko vai ei. Varmaan ajan itsekin, jos tuosta joskus menen.

  13. #15313
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.186
    Miten se ilmenekään satunnaiselle kulkijalle, ettei siitä saa ajaa?


  14. #15314
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    1.099
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Miten se ilmenekään satunnaiselle kulkijalle, ettei siitä saa ajaa?
    Tieto löytyy jostain kaupungin esittelijän muistiosta, ntkt.

  15. #15315
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.186
    Sitäpä minäkin. Viimeksi kun ajoin alta niin katselin käykö mahdollinen pyöräilykielto mitenkään ilmi enkä havainnut kummastakaan suunnasta.
    Useimmiten ajan yläkautta valoista, on sivumennen sanoen kevyelle liikenteelle hämmästyttävän pitkät vihreät


  16. #15316
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.740
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Miten se ilmenekään satunnaiselle kulkijalle, ettei siitä saa ajaa?
    Kuten Leewi kirjoitti, niin vastaavalla tavalla, kuin mistä selviää, saako ls-alueella ajaa pyörällä ja jos, niin missä.

    Hakiksesta päin tullessa voi ehkä aavistella, jos sinne alikulkuun menevä alue ei ole pyöräilylle osoitettua, mutta siinä alikulun kohdalla ei ole mitään merkkejä, jos haluaa vaihtaa siinä puolta. Ja kuten sanottu, niin skuutti- ja volttikuskejahan ei nämä säännöt koske(ta).

  17. #15317
    Liittynyt
    02/2000
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    1.886
    Kuinka tehokas valo pitää olla että autoilija huomaa sen? Lupinen Wilma ei riitä. Se on mulla kypärässä. Ensimmäisen liikenneympyrän kohdalla himmeimmällä-> autoilija ei huomaa vaikka katson sillä kohti ja meinaa ajaa päälle poistuessaan ympyrästä. Vitutti joten laitoin lampun täysille seuraavaan ympyrää. Täysin sama kuvio uudelleen. Pappa olisi ajanut päälle jos en olisi aavistanut tulevaa.
    Mikä helvetin valonheitin valonheitin pitää olla jos 360lm ei riitä?

  18. #15318
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    165
    Autoilija havaitsee vain toisen auton, jos sitäkään. Olen tuijottanut (valoisalla säällä) risteyksessä väistämisvelvollista autoilijaa silmiin useammin kuin kerran, ei mitään reaktiota, päälle vaan olisi tullut, jos en olisi väistänyt.

  19. #15319
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.301
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lare Katso viesti
    Kuinka tehokas valo pitää olla että autoilija huomaa sen? Lupinen Wilma ei riitä. Se on mulla kypärässä. Ensimmäisen liikenneympyrän kohdalla himmeimmällä-> autoilija ei huomaa vaikka katson sillä kohti ja meinaa ajaa päälle poistuessaan ympyrästä. Vitutti joten laitoin lampun täysille seuraavaan ympyrää. Täysin sama kuvio uudelleen. Pappa olisi ajanut päälle jos en olisi aavistanut tulevaa.
    Mikä helvetin valonheitin valonheitin pitää olla jos 360lm ei riitä?
    Kaupungilla fillarinvalo vaan sekoittuu helposti valosaasteeseen. Olen itsekkin meinannut törmätä vastaantulevaan pyörään, jolla päässä jokin tuollainen pirullisen tehokas valo. Jotenkin vaan sekoittaa kirkkaan valon kauempana olevaan valoon. Ehkä katulamppuun?

    Eli se toisten sokaiseminen ei oikeasti auta.

    Itse kun ajoin eilen pimeässä vesisateessa taajamien kelvejä, niin laitoin kypärä valon toiseksi valoksi suht himmeälle ja otin tavaksi heilutella päätä ja katsoa hieman sivuun risteyksien kohdilla, varsinkin jos näin tuolla autoja. Parempi vaihtoehto olisi varmasti laittaa vilkkuvalo tankoon.

    Eikä tarvitse saarnata vilkusta ollenkaan. Luulen vaan tuon olevan ainoa vaihtoehto, millä tuolla voisi pysyä hengissä näillä keleillä.

  20. #15320
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.740
    Näillä keleillä selviää hengissä kun ajaa sillä oletuksella että autoilija ei näe. Kyllä nyt liikkuu kaikenlaista syyspyöräilijää. Osalla ei valoja ollenkaan ja osalla semmoiset valonheittimet että kaikilla vastaantulijoilla palaa kulmakarvat. Eilen tuli vastaan isä sähköpotkulaudalla, alle kouluikäinen lapsi kyydissä siinä edessä, ainoa valo oli skidin naamasta hohtava kännykän kajo.

  21. #15321
    Liittynyt
    07/2024
    Viestit
    416
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lare Katso viesti
    Kuinka tehokas valo pitää olla että autoilija huomaa sen? Lupinen Wilma ei riitä. Se on mulla kypärässä. Ensimmäisen liikenneympyrän kohdalla himmeimmällä-> autoilija ei huomaa vaikka katson sillä kohti ja meinaa ajaa päälle poistuessaan ympyrästä. Vitutti joten laitoin lampun täysille seuraavaan ympyrää. Täysin sama kuvio uudelleen. Pappa olisi ajanut päälle jos en olisi aavistanut tulevaa.
    Mikä helvetin valonheitin valonheitin pitää olla jos 360lm ei riitä?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rjr Katso viesti
    Autoilija havaitsee vain toisen auton, jos sitäkään. Olen tuijottanut (valoisalla säällä) risteyksessä väistämisvelvollista autoilijaa silmiin useammin kuin kerran, ei mitään reaktiota, päälle vaan olisi tullut, jos en olisi väistänyt.
    Ei ole väliä miten tehokkaan valon laitat. Kuten 'rjr' mainitsee ei autoilija näe mitään muuta kuin edellisen auton (perän). Voi vapaasti tuijotella autoilijaa silmiin tai vilkutella valoja autoilijn suuntaan ei sekään auta. Yli 95 % autoiijoista ei miellä ollenkaan, että liikenteessä on muutakin kun autoja ja että muitakin liikkujoita pitäisi vielä väistellä. Monella on autoilijalla on päässään virtuaaliset silmälaput, jotka estävät sivuille näkemisen (vrt. ravihevonen).

    Itsellä oli aikoinaan, kun työmatka kulki reittiä, jossa joutui muun liikenteen sekaan, oli fillarissa normi etuvalo ja kypärässä eteenpäin näyttävä oranssi vilkkuvalo. Tuo vähän auttoi, kun autoilijat ehkä näki oranssin vilkkuvalon muun valosaasteen joukosta paremmin ja se ehkä näytti työkoneen villkuvalolta.

    Itse ajan myös autolla. Monesti kanssa autoilijoilta tulee torven soittoa, kun risteyksessä en aja vauhdilla läpi vaan hidastan & katson oikeasti tuleeko risteykseen fillaristeja/skuuttaajia, joita pitäisi väistää.
    Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...

  22. #15322
    Liittynyt
    04/2020
    Viestit
    138
    Heijastinliivi sekä vaalea kypärä ja yläkropan vaatetus auttavat jotain. Ainakaan itse en uskalla jättää valon tai pelkkien fillarin heijastimien varaan. Ja siltikin pitää olla varovainen.

  23. #15323
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.301
    Tuollainen oranssi vilkku voisi toimia. Samoin kaikki mahdolliset heijastimet.

  24. #15324
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.740
    Heijastinliivi, heijastimet kiekoissa/renkaankyljissä. Sen lisäksi normaalit StVZO-valot, ei kypärälamppuja. Kypärälampulla sokaiset sen autokuskin ja se jyrää sun takana tulevan pimeän pyöräilijän yli.

    Ja muutenkin: jos ollaan sitä mieltä, että autoilijan tulee noudattaa TLL:ää, niin eikö pyöräilijän tarvitse?

  25. #15325
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.463
    Jotkut työkaverit on syksyisin todennut että mä näyn todella hyvin kun ovat autolla ajaneet ohi mun ajaessa kelvillä -tai tarkemmin ovat kehuneet keltaista ajotakkia, että näkyy.

    Toisen pyöräilijä erottaminen valosaasteen keskeltä tuottaa myös mulle vaikeuksia vaikka itse ajaisin fillarilla. Erityisesti mustissa vaatteissa ajavat vaikka pyörässä olisi kirkaskin valo -liikenopeuden ja suunnan kanssa tulee virhearvioita.

    Mä epäilen vähän että monet valot ja heijastimet parantaisivat erottuvuutta, kun kohteelta puuttuu muoto -siis silloin kun ympäristössä on jo muutenkin paljon eri kokoisia ja muotoisia valoja.

    Kaupungin valosaasteen ulkopuolella vaikeuksia havaita ei tietenkään enää ole.

  26. #15326
    Liittynyt
    07/2024
    Viestit
    416
    Heijastiliivi on hyvä. Aikoinaan ei ollut sellaista, mutta nykyään on ja se on käytössä myös kävelylenkeillä.

    Ranteissa ja nilkoissa aikoinaan käytin myös heijastin nauhoja. Repussa on myös pari normi narussa olevaa heijastinta sekä taaksepäin punainen valo.

    Heijastin nauhoja on nykyään myös valon kanssa. Ostin yhden sellaisen, mutta en ole vielä käyttänyt sitä...

    Tummat vaatteet on näkyvyyden kannalta ongelmallisia, mutta Suomessa valikoima on pääsääntöisesti tummasävyisiä.
    Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...

  27. #15327
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.463
    Ripeästi ja itsevarmasti etenevän polkijan habitus saattaa lähettää viestiä muille tielle liikkujille hyvän näkyvyyden vallitessa. Pimeällä habituksesta ei ole havaintoa, on vain yksi valopiste, josta ei saata tehdä arvioita.

    Uskon että meidän päänuppi tekee miljardeja ja miljardeja arvioita muista tiellä liikkujista valoisaan aikaan. Pimeällä tämä ei ole mahdollista.

  28. #15328
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.301
    Jep. Etäisyyksiä ei erota. Heijastinliivikään ei auta, jos siihen ei heijastu valoa. Vilkkuvalo ja/tai heiluva valo toimii.

  29. #15329
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.186
    Vilkkuvalo nimenomaan ei toimi etäisyyksien arvioinnissa.

    Muuten ilahduttavasti vähentyneet vilkkuvaloääliöt nykyään, mutta toki aina jokunen löytyy.


  30. #15330
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.301
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Vilkkuvalo nimenomaan ei toimi etäisyyksien arvioinnissa.

    Muuten ilahduttavasti vähentyneet vilkkuvaloääliöt nykyään, mutta toki aina jokunen löytyy.
    Eilen illalla ei kyllä tullut tasan yhtään fillaristia lenkillä vastaan, eli tuskin hipterit vilkustakaan loukkaantuvat siellä sängynpohjalla maatessa.

    Sen teslakuskin ärsytysestä en kamalasti jännittäisi. Pääasia että säilyisi hengissä.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •