Raivostuttavat tuo Fedex, pari viikkoa sitten tuli edellisen paketin kanssa tekstari että voi vaihtaa laatikkoon viennin, ei turhia kotona odotuksia.
Nyt tulossa uusi paketti, ei tullut tekstareita, nettisivut ei suostu avaamaan sivua jossa voisi vaihtaa päivää, no tulkoon jos tulee, emmää kotona odota.
Tämä nyt ei varsinaisesti ollut langan tarkoittama ninja, mutta:
UPS -toi paketin tänään. Olin kotikonttorilla, katsoin ikkunasta kun auto kaartaa pihaan. Kaveri juoksee autolta sen 15 metriä etuovelle, nakkaa paketin vauhdissa portaille, ja edelleen vauhdissa nappaa kuvan siitä, juokseen autolle ja kaahaa pois. Viitisen minuuttia myöhemmin tulee UPS:ta meili jossa suttuinen kuva meidän etuovesta ja paketista portailla.
Toimitus siis aikataulussa, mutta enpä ole ennen noin rivakkaa toimintaa nähnyt. Vissiin urakkapalkalla.
Ninjakuriiri tai ei, FedEx toimitti paketin neljä päivää luvattua aikaisemmin kotiovelle.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
DHL onnistui taas. Olen laittanut asetuksissa toimituspaikaksi DHL asioimispisteen, ettei tule ”yritettiin, mutku ei ollu ketään kotona”-juttuja. Tähän asti on toiminut hyvin, mutta nyt toimitettiin tuonne muutaman kilometrin päähän Prismaan, kun lähin pakettiautomaatti/asiamies on tuossa 200m päässä.
On tämä kyllä melkoista lottoa näiden kanssa.
Automaatit on joskus täynnä, kun jengi hilloaa noutamattomia pakettejaan. Siihen ei DHL tai mikään muukaan rahdinkuljettaja voi vaikuttaa. Postihan tekee tuota samaa, eli jos yksi lokerikko on täynnä, viedään lähistölle sellaiseen jossa on tilaa.
Viimeisin paketti tuli viime viikolla DHL Expressillä (Bike24) ja ainoa toimitusvaihtoehto oli suoraan kotiin. En tiennyt toimitusajankohdasta ennen kuin tuli yritetty toimittaa -ilmoitus. No, uudelleenreititysvaihtoehtona oli lentokentän terminaali huolimatta siitä, että paketti fyysisen kokonsa puolesta olisi mahtunut DHL:n lokerikkoon (joita on useita lähimaastossa). No, toisella yrityksellä kuski soitti ennakkoon ja satuin olemaan lähellä kotoa-> toimitus onnistui. DHL kyllä yleensä toimii, mutta tuo heidän "Express-tuote" on se ongelma, joka vaatinee (?) henk.koht. luovutuksen.
On toki mahdollista, että pakettipiste on ollut täynnä. Yhtä mahdollista on se, että mun paketti on ollut ainoa tännepäin tuleva ja kuski on oksentanut koko lastin Prismaan, joka on laajemman alueen jakelupaikka.
Mutta oikein missään muussa palvelussa, kuin tässä kuluttajapakettibusineksessa, kuluttajan asema ei ole yhtä heikko. Jos sama logiikka toimisi joukkoliikenteessä, niin metrokuski ilmottaisi, ettei jaksa ajaa Mellunmäkeen asti, kun kyydissä on vain yksi asiakas. Joutaa se kävelläkin.
Oikeasti, tässä "kuluttajapakettibusineksessa" sinä et (vastaanottajana) ole sopimuskumppani sen rahdinkuljettajan kanssa, vaan se lähettäjä. Ja lähettäjä optimoi lähetyskustannuksia, yleensähän kustannusta saadaan alas tinkimällä palvelusta. Eikä se summa mitä se lähettäjä (tuollainen isohko saksalainen verkkokauppa) perii sinulta, välttämättä ole missään korrelaatiossa siihen mitä se kauppa itse maksaa rahdinkuljettajalle.
FedEx toimittajana slovakialaiselle putiikin tilaukselle. Lukenut joskus kyseisestä toimittajasta jos minkälaista sanottavaa ja nytpä voi todeta itsekin sitä samaa.
Paketti lähtenyt lähtömaasta 6.10. FedExiltä 10.10. tullut viesti iltapäivällä klo 16:30, jossa pyydettiin ennen klo 21:00 ilmoittamaan, jos paketin haluaa toimitettavaksi pakettipisteeseen. Muussa tapauksessa tulisi arkena klo 10:00 - 16:00 välisenä aikana kotiosoitteeseen. Päätän olla vastaamatta, kun olen kotona usein etätöissä.
Seurannan mukaan paketti saapui Suomeen ja Turkuun ma 13.10. Seuraavana päivänä saapuu Jyväskylään, jossa myöhään illalla klo 19:36 seurantaan päivittyy tieto "Delivery Exception: Customer not available or business closed". Koko tiistaipäivän olin kuitenkin paikalla pois lukien klo 17:30 - 18:15, mutta tämähän oli toimitusajan ulkopuolella.
Keskiviikkona 15.10. aamulla klo 9:05 tekstiviesti, jonka mukaan pakettia yritetty mukamas toimittaa. Viestiin pitäisi valita haluttu toimituspäivä (ja kyseinen päivä ei tietenkään enää käy) tai toimitus Pakettipisteen automaattiin, muutoin ukaasi, että paketti palautuu lähettäjälle 3 päivän kuluttua.
Päätän valita automaatin ja toimituspaikaksi Joensuun Prisman. Iltapäivällä tulee kuittaus, että paketti toimitetaan "valitsemaasi" Pakettipisteen noutopisteeseen. Seurannan mukaan paketti ohjautunut keskiviikkona mahdollisesti takaisin Vantaalle.
Torstaiaamuna Pakettipisteeltä tulee kuittaus, että paketti olisi noudettavissa - K-Citymarketin Pakettipisteen automaatilta. Kiesus. Periaatteessa mahdollista, että Prisman automaatti olisi ollut täysi, joskin yleensä esim. Postin kanssa tämä on tavallisempaa pienempien noutopisteiden kohdalla - Prisma lienee suurin tai ainakin suurimpien joukossa eikä pakettikaan ollut älyttömän iso.
Joo, eipä mene jatkoon. Onneksi paketti sentään ehjä ja tavarat mukana. FedExin seurannassa ei vieläkään edes näy, että paketti olisi liikahtanut enää minnekään viimeisen keskiviikon päivityksen jälkeen, vaan että olisi yhä matkalla.
^Oma paketti lähti Puolasta, lähettäjä ilmoitti että "valmistusaika" 10 päivää ja toimitus 5-10 työpäivää. Kuitenki paketti lähti parin päivän kuluttua, siis tod.näk. tuotetta oli varastossa sadoista poiketen. FedExin kuljetuksesta tuli linkki kaikissa kun paketti valmis ja seuranta toimi mainiosti ja paketin lähtiessä paikalliseen jakeluun niin kuski soitti päivällä ja kysyi mahdollista toimitusaika ja kun sille ei estettä niin viimeksi soitti ulkoovelta että olisi noudettavissa. Oma kokemukseni oli kyllä todella erinomainen vaikkakin olin varautunut ongelmiin jonkun vanhan kokemuksen perusteella...
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Nyt oli kyllä kaikinpuolin ennätystoimitusaika ja palvelu B-D/DHL combolla. Maanantaina tilaus sisään Paypalilla suoraan eli ei voinut vaihtaa toimitusehtoja, tänään soitti DHL kuski että puuttuu osoitteesta asunnon numero, kerroin sen ja että voi jättää ovelle. Oli kyllä kova suoritus kokonaisuudessaan.
Työn puolesta tulee eri rahtifirmojen kanssa puljattua päivittäin ja Fedex a.k.a. TNT on ollut boikotissa jo 3-4v ajan. Valehtevat päin naamaa ja asiakaspalvelu ei tiedä enempää mitä seurantasivu jos ihmettelee hukkunutta tai viivästynyttä lähetystä.
UPS olisi paras mutta paino/mittarajoitukset tulevat vastaan ja joskus jää Hki-Tku -väliä sahaamaan ainakin seurannan mukaan.
^Itselle ainakin ehdottomasti huonoimmat kokemukset UPS:sta ja eikös jenkit pitäisi muutenkin olla boikotissa...?
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
UPS kuljetti pakettia tuhansia kilometrejä: Britannia - Washington - Kingstown - Lissabon ja sieltä vihdoin Turkuun... Toisella kertaa "katosi" niin pitkäksi aikaa että Hope toimitti uuden laakerin tilalle, eka kylläkin ilmestyi noin kolmen kuukauden jälkeen perille...
Joten mielestäni ehdottomasti paskin kuriiri!
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Ketjun perusteella paskoja kuriireja ovat:
DHL
UPS
TNT
FEDEX
Posti
Postnord
ja muutamat muut
Voivoi, otan osaa. Onneksi kivijalkakauppa on keksitty teitä varten. Itselleni on Fedex/TNT:tä lukuunottamatta tullut noilla kaikilla lähetyksiä. Ja kaikki perille asti. Odottavan aika on aina pitkä mutta ei siitä aina voi kuriiriakaan syyttää että toimitus venyy.
En itsekkään uskonut muiden valituksia miten hankalaa ja turhauttavaa paketin vastaanottaminen voi olla ennenkuin sattui ninja omalle kohdalle, nyt en vähättele yhtään muiden kokemuksia.
Viimeisin UPS:n huvittavuus on parin päivän tekstiviestikeskustelu "UPS-pakettisi xxxxxxxx on matkalla. Vastaa 1 jos haluat toimituksen aivan naapuriin noutopisteeseen. Toimitus alkuperäiseen osoitteeseen? Vastaa 2" - "1" - "UPS-pakettisi on noudettavissa 10km päässä"
Jyväskylässä en muista tällaista kokeneeni, mutta Espoossa ja nyt Kirkkonummella tästä on saanut uuden veikkauskohteen. Kaksi peräkkäistä pakettia eivät ole sattuneet samaan pisteeseen noudettavaksi. Nämä noutopisteet eivät ole edes automaatteja joiden täyttymisen ymmrtäisi, vaan Tokmanneja, Nesteitä, kirppareita ja lähikauppoja.
^Jos itseä haluat viihdyttää niin soita UPS:n asiakaspalveluun...
Ei aina voi kuriiria syyttää mutta kylläkin usein ja tietenkin kivijalka voisi käyttää jos sieltä saisi kaiken tarvittavan.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Bike24:lle tilaus sisään la 25.10 klo 15:30. Valittu express-toimitus. Paketti lähti liikkeelle lupausten mukaisesti ma 27.10 illansuussa, ja 10 min sitten soitti DHL:n alihankkijan ninja ovikelloa. Ennakkoarvio oli että by end of the day, joten täähän oli etuajassa.
Kirjanmerkit