GarminGiantElectrobikeHepha
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 43

Aihe: Sram DB8 jarrut

  1. #1

    Sram DB8 jarrut

    Moi,
    Tässä taas kevään kynnyksellä Trekillä taas tarjoukset pyörii ja kovasti polttelisi top fuel tai fuel ex ja osavalinnoissa mainitaan jarruina Shimano 6000 sarjaa TAI Sram DB8. Eilen kävin koeajamassa Fuel Ex missä DB8 ja tuntuivat kyllä tehottomilta. Sai puristaa ihan kunnolla jos meinasi saada reippaammin pysähtymään, ja nyt oltiin tasaisella asfaltilla. Miten sitten poluilla alamäissä on tilanne.. Onko muilla käyttökokemuksia kyseisistä jarruista? Olivatko nämä vaan vielä "tehdasrasvassa" vai ovatko oikeasti näin tehottomat. Tuossa linkki kyseiseen fillariin https://cycli.fi/products/trek-fuel-...40409512181895

    Jarrut: Shimano, nelimäntäinen hydraulinen levyjarru, M6100-vipu, M6120-jarrusatula, SRAM DB 8

  2. #2
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.208
    Voi olla että koeajopyörässä jarrut huollon tarpeessa, kyllä DB8:t pitäs usemmeille riittää tuollasessa pyörässä.

  3. #3
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Ja jarruteho paranee selkeästi sisäänajon jälkeen. Mulla on noi 4 mäntä deoret 200mm levyjen kanssa ja olen pärännyt niillä ihan hyvin parkissa ja poluilla.

  4. #4
    Voi olla että ajamassani pyörässä oli ensimmäinen ajo kyseessä kun polkimetkin laitettiin siinä ensin paikoilleen ja iskarit täytettiin. Tuossa kun googelin ihmeelisestä maailmasta noita jarruja hakee niin tulee vähän laidasta laitaan mielipiteitä. Nykyisssä pyörässäni on shimanon xt 8100 ja ovat olleet kyllä hyvät ja luotettavat. Kiitoksia kommenteista, jatketaan tutkimista. (ja kun liian kauan tutkitaan niin pyörät loppuunmyyty ja pyöräkuume rauhoittuu kummasti)

  5. #5
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.672
    Mulla nuo pelas ihan ok, mäkeäkin tuli ajettua. En nyt enää ihan varma, mut taisin metallipalat laittaa tilalle ja mulla oli ne sramin paksummat levyt. Ei nuo ihan coden veroiset kuitenkaa ja tuntu vaativan enemmän huoltoa kun dot nesteelliset ja kun itsellä oli ilmaussetit dotillisiin niin päivitin nuo code stealtheihin.

  6. #6
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.446
    Mä katsoisin koeajopyörästä jarrulevyt, jos ne on RT66:t (tai huonommat) ja levystä prässätyt, niin en ihmettelisi huono tehoa. Itse en enää ole asentanut mihinkään pyörään XT-levyjä huonompia, musta levyn osuus jarrujen tehosta ja toiminnasta on 1/2 tai ainakin 1/3.

    Prässätyn levyn käsittääkseni tunnistaa siitä, että reikien reunat ovat pyöristyneet.

  7. #7
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.724
    Mulla on nyt 140km kokemusta noista DB8:sta. Yllättävän hyvät, ei yllä Shimanon XT:een tasolle (mitkä on toisessa pyörässä) jarruvoimassa, mutta ei noita ainakaan tällä kokemuksella tarvitse heti päivittää. Sateella en ole vielä ehtinyt ajaa, mutta on ne vähän mutaa jo maistanut ja pesua ja hiljaisena pysyneet ja jarrut pitää olla hiljaiset Edelliset Sramit oli Code R:ät ja ne oli ihan sysipaskat.

  8. #8
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.672
    Kyllä code r vähän kevyempi tuntuma ja tehokkaampi.

  9. #9
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    299
    Wildissa tuli DB8:t mukana ja varauduin jo vaihtamaan ne, mutta ovatkin aivan hyvät kamppeet. Säätöjöä ei toki ole liikaa ja alkuun vaativat aika paljon voimaa, mutta sisään ajettuna toimivat hyvin. Tuntuma on selvästi enemmän Shimanomainen kuin DOT:ia käyttävissä Srameissa, mutta toisaalta nuo tuntuvat esim. G2 RSC verrattuna hyvinkin tehokkailta. Toki sähkössä suuremmat levyt kuin luomussa, jossa nuo G2:t asustaa. Codeen verrattuna ei DB8 pärjää tehossa mitenkään, mutta samalla mineraaliöljy on saanut harkitsemaan mäkipyörän Codejen päivitystä Maveniin.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

  10. #10
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.724
    Mun ekat Code R:ät olisi varmaan pitänyt uutena ilmata heti ja se taas on aika surkeaa jos uusia jarruja joutuu heti ilmaamaan. Ne ei näes toimineet edes paloja vaihtamalla. Luin interwebistä että Sramit vaatii enemmän sisäänajoa kun Shimanot, mutta noita ei saanut ollenkaan ajettua . Seuraava pyörä tuli samoilla jarruilla niin laitoin siihen uutena hyväksi havaitut XT:eet. Shimanot toimii aina, on tehokkaat ja helppo ilmata. Ja sisäänajoon vaatii vaan parit jarrutukset. DB8:sit sai ajettua yhtä helposti sisään kun Simanot. DB8:sit on olleet ainakin näillä vähillä ajoilla niin hyvät että en enää vastusta Sramin jarruja niin paljon

  11. #11
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.672
    Itellä codet olleet huolettomimpia ja toimintavarmimpia, nyt mäki pyörässä silver stealth codet, kerran oon takajarrun ilmannu asennuksen jälkeen kun asentaessa taisin vähä sössiä. Shimanoila ajettu 500km ja takajarrun nesteet selkeesti huonot jo, oman kokemuksen mukaa mineraaleja saa aika tiuhaan vaihella.

  12. #12
    Mulla tuli DB8 jarrut pyörän mukana ja oli tosi tehottomat. Kun herkisteli männät ja ilmasi jarrut niin tuntuma ja teho parani huimasti.
    Silti shimanoihin tottuneena noita joutuu puristamaan tosissaan ,että saa sen tehon irti. Swisstopin palat auttoi kans ja r-tech:stä tulossa galferin punaiset palat. Toivottavasti teho paranee vielä. Orkkis takajarrupala oli kuukaudessa vaihtokunnossa.
    ?Fear is a mindkiller

  13. #13
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Doc.blob Katso viesti
    Mulla tuli DB8 jarrut pyörän mukana ja oli tosi tehottomat. Kun herkisteli männät ja ilmasi jarrut niin tuntuma ja teho parani huimasti.
    Silti shimanoihin tottuneena noita joutuu puristamaan tosissaan ,että saa sen tehon irti. Swisstopin palat auttoi kans ja r-tech:stä tulossa galferin punaiset palat. Toivottavasti teho paranee vielä. Orkkis takajarrupala oli kuukaudessa vaihtokunnossa.
    Sramin jarruissa tuo modulaatio on hyvin erilainen, kuin shimanon jarruissa. Ihan tarkoitusella tehty. Shimanot tarraa ärhäkämmin kiinni, kun taas srameissa saa vetää kahvaa selkeästi enemmän.

    Itsekkin pidän shimanon tuntumasta enemmän.

  14. #14
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.724
    Mä oon tullut yllättävän hyvin toimeen noiden DB8:sien kanssa. On niissä vähemmän ruutia kun XT:eissä, mutta poluilla on pärjännyt,vakio paloillakin ja toistaiseksi myös märällä. Pidän myös stongan myötäisestä habituksesta. Jopa niin paljon että miettinyt jos pitää vaihtaa niin olisko Sramin Base Mavenit seuraavaksi...tosin Shimanot on toiminu aina moitteettomsti ja ne on helppo ilmata...

  15. #15
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.672
    Eipä sramien ilmauskaan vaikeaa ole, samalalla tapaa ilmaisin kyllä shimanotkin, se pelkkä kuppi tyyli harvoin mihinkään auttaa.

  16. #16
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.926
    Shimanon ohjeiden mukaan yläpäässä on kuppi, johon alhaalta työnnetään öljyt ruiskulla.

  17. #17
    Perk. Menee kohta hermot näiden DB8:en kanssa. Parin viikon ajon jälkeen huomaa aina tehojen kadonneen.
    Syy on ,et takajarrusatulan toisen puolen männät on jumissa taas. V.tuttaa herkistellä näitä kokoajan. Sit ne taas toimii aikansa.
    Olen jo suunnitellut ,että vaihtaisin toisesta pyörästä vanhat zee:t näiden tilalle. Ne toimi moitteetta vuosia.
    ?Fear is a mindkiller

  18. #18
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.724
    Mulla on ihan päinvastaiset kokemukset Nyt 850km takana DB8:lla ja koko ajan sormi liipasimella koska tulee ensimmäinen kupru ja tilaan Shimanon XT:eet. Mutta ne vaan toimii ja on äänettömät, sateellakin. Tehoeron huomaa Shimanoihin kyllä helposti, mutta kun en aja tällä parkkia niin pärjää mainiosti. Mulla on Galferin levyt, mutta kuivalla kelillä ei kyllä ollut mitään eroa vakio Srameihin. Sadekelistä en tiedä kun en vakiolevyillä ajanut. Vähän kiinnostelis Sramin Baset jos noi alkaa temppuileen, mutta Shimanot on ollu niin luotettavia ja helppo ilmata ja kahvakin on parempi…mutta toistaiseksi DB8:sit workkii.

  19. #19
    Nyt rupes löytymään tehoa kun laitoin sintered palat molempiin päihin. Shimanon 203mm jarrulevy ei käynyt vaan otti satulaan kiinni. Piti laittaa parin millin prikat väliin. En kyllä ymmärrä tuota sram:in logiikkaa. Tahallaan tehdaan tuote johon muitten merkkien levyt ei mene.
    Mitä nopeemmin pääsen eroon kaikista Sramin osista sitä parempi.
    ?Fear is a mindkiller

  20. #20
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Doc.blob Katso viesti
    Nyt rupes löytymään tehoa kun laitoin sintered palat molempiin päihin. Shimanon 203mm jarrulevy ei käynyt vaan otti satulaan kiinni. Piti laittaa parin millin prikat väliin. En kyllä ymmärrä tuota sram:in logiikkaa. Tahallaan tehdaan tuote johon muitten merkkien levyt ei mene.
    Mitä nopeemmin pääsen eroon kaikista Sramin osista sitä parempi.
    Sulla on vaan väärän kokoiset jarruadapterit siellä satulan alla. Todennäköisesti siellä on 200mm adapteri, kun pitäisi olla 203mm.

    https://pyoravarikko.fi/collections/...Nik1EIHeWqKZ1i

  21. #21
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    Sulla on vaan väärän kokoiset jarruadapterit siellä satulan alla. Todennäköisesti siellä on 200mm adapteri, kun pitäisi olla 203mm.

    https://pyoravarikko.fi/collections/...Nik1EIHeWqKZ1i
    No perhana. Ne on ruvennut tekemään millilleen. Muistelen ,et avidien 200mm:seen pysty heittää shimanon 203levyn eikä hanganneet.
    kiitos tästä.
    ?Fear is a mindkiller

  22. #22
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Laittamalla pulttiin prikkoja 1,5 mm verran (pari prikkaa) saat tilanteen korjattua jos et halua uutta adapteria ostaa.
    edit. Nyt luin alkuperäisen viestisi. Sähän olit jo prikat keksinyt itsekin laittaa

  23. #23
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.724
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Doc.blob Katso viesti
    Nyt rupes löytymään tehoa kun laitoin sintered palat molempiin päihin. Shimanon 203mm jarrulevy ei käynyt vaan otti satulaan kiinni. Piti laittaa parin millin prikat väliin. En kyllä ymmärrä tuota sram:in logiikkaa. Tahallaan tehdaan tuote johon muitten merkkien levyt ei mene.
    Mitä nopeemmin pääsen eroon kaikista Sramin osista sitä parempi.
    Mä tilasin just Sramin ilmaussarjan niin voi tehdä perusteellisempaa vertailua Shimanoihin Mä vaihdoin Galferin 203 levyihin kun oli ylimääräiset, ei ollut oikein mitään eroa ainakaan kuivalla Srameihin. Orkkispalat takana alkaa oleen varmaan kohta loppu niin laitan Galferin Purplet tlalle. Yllättävän hyvät palat vakiona, Shimanoissa ihan paskat

  24. #24
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Mä tilasin just Sramin ilmaussarjan niin voi tehdä perusteellisempaa vertailua Shimanoihin Mä vaihdoin Galferin 203 levyihin kun oli ylimääräiset, ei ollut oikein mitään eroa ainakaan kuivalla Srameihin. Orkkispalat takana alkaa oleen varmaan kohta loppu niin laitan Galferin Purplet tlalle. Yllättävän hyvät palat vakiona, Shimanoissa ihan paskat
    Minäkin tilasin temusta sellaisen sarjan et käy kaikkiin jarruihin. Laadusta en tiedä.
    Mulla sintered copper palat ja pari lenkin jälken voi sanoa ,et hyvät on. Alkaa jo tottua noihin. Oon painava kuski ja ajelen paljon Puijolla polkuja niin orkispaloilla välilä hirvitti ettei pysähdy. Tehoa tarttis lisää ja Galfein levy jo maksaa niin paljon ,et sama säästää vaikka hayes dominioihin tai hopen jarruihin. Miksei mavenitkin.
    Ihan hyvät nää DB8:it on. Mulla vaan sattu takajarruks yksilö jossa yks mäntä tahmo kokoajan .Nyt näyttää taas pelaavan.
    ?Fear is a mindkiller

  25. #25
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Laittamalla pulttiin prikkoja 1,5 mm verran (pari prikkaa) saat tilanteen korjattua jos et halua uutta adapteria ostaa.
    edit. Nyt luin alkuperäisen viestisi. Sähän olit jo prikat keksinyt itsekin laittaa
    Joo. Prikoilla mennään.
    ?Fear is a mindkiller

  26. #26
    No niin. Nyt lähti dB 8:it roskiin. Tuli tilattua täyttä Curaa.
    https://www.bike24.fi/tuotteet/968542
    ?Fear is a mindkiller

  27. #27
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.672
    Mietin kans noita shitmanojen tilalle kun oli johonki 130e pintaan sarja. Mut kai mä laitan siihenkin sramit ni samat ilmausvehkeet menee molempiin pyöriin.

  28. #28
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Mietin kans noita shitmanojen tilalle kun oli johonki 130e pintaan sarja. Mut kai mä laitan siihenkin sramit ni samat ilmausvehkeet menee molempiin pyöriin.
    En oo ihan satavarma ,mut minusta sramin ilmausvehkeet käy formuloihin.
    ?Fear is a mindkiller

  29. #29
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.287
    Joskus kun puhutaan jarrutehosta niin en ole vielä tavannut jarruja joilla ei saa rengasta lukkoon niin millainenhan on se tehokkaampi jarru?
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  30. #30
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Joskus kun puhutaan jarrutehosta niin en ole vielä tavannut jarruja joilla ei saa rengasta lukkoon niin millainenhan on se tehokkaampi jarru?
    Kyse on suhteesta minka verran joudut laittamaan kahvalle painetta saavuttaaksesi halutun jarrutehon. Jos ja niikuin db8 tapauksessa suurinta tehoa ei saa muutenkuin puristamalla jarrua rystyset valkoisena. Modulaation kannalta hyvä ,mutta jos pitkiä laskuja niin kädet alkavat väsyä.
    Minusta hyvän jarrun merkki on ,että teho tulee kevyesti etusormella vetäen ,mutta kuitenkin kontrolloidusti/modulaatio.
    Tämä minun mielipide. Kaikki jarrut ei ole tasavertaisia vaikka niillä renkaat lukkoon saatkin.
    ?Fear is a mindkiller

Samanlaisia aiheita

  1. SRAM rival axs jarrut
    By mattitk in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 0
    Viimeinen viesti: 02.09.2023, 19.56
  2. Sram Guite T jarrut
    By Peki666 in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 12
    Viimeinen viesti: 21.05.2021, 07.10
  3. SRAM jarrut huutaa märkänä
    By Kiituri in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 39
    Viimeinen viesti: 06.07.2020, 18.27
  4. SRAM Guide -jarrut
    By CamoN in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 16
    Viimeinen viesti: 18.08.2016, 20.05
  5. Jarrut ? : Shimano XT vai SRAM X0
    By TTO in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 9
    Viimeinen viesti: 19.08.2015, 22.06

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •