Nyt on palat vaihdettu ja saksisokka ruuvin tilalla. Tappiot kolme poranterää. Pieninkin nurkissa pyörinyt vastakierretappi oli liian iso, mutta onneksi lähti porattuun reikään hakatulla pienellä torx:illa.
Nyt on palat vaihdettu ja saksisokka ruuvin tilalla. Tappiot kolme poranterää. Pieninkin nurkissa pyörinyt vastakierretappi oli liian iso, mutta onneksi lähti porattuun reikään hakatulla pienellä torx:illa.
"Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua
Tuollainen torxin tapainenhan se oikea irroitusväline tuohon onkin. Vastakierretappi vaan levittää pulttia tiukemmalla ja katekaa lopulta sisään.
Melkoinen temppu tuo poraaminen. Jää monelta tekemättä käsiporalla satulan ollessa paikallaan.
^^vastaavassa tilanteessa sahasin pienellä sahalla sokan poikki, poistin palat ja kiersin tyngän pihdeillä irti. Tilalle laitoin vähän pitkät jonkin Shimanon maastosatulan kuusiokantaiset.
^^ jälkeenpäin ajateltuna tuo torx noin pienessä ruuvissa olikin vain järkevä. Tottunut vain moottorivekottimia ropatessa ottamaan aina vastakierresarjan esille, jos pultti jumissa. Ilman tukikäden kappaletta ei tuosta poraamisesta olisi tullut mitään, onneksi omassa porassa on tukikädelle kahva ja siitä sai tukevan otteen. Yhdellä sormella tuli otettua tukea myös takakolmion alaputkesta.
^tuo ruuvi oli sen verta hapettunut, että en tohtinut tuota kokeilla. Kun irti sain, niin kierre oli melkein koko matkan valkoisena hapettumasta. Etusatulassa ei mitään ongelmia vaan talttapääruuvi irtosi ongelmitta ja laitoin takaisinkin. Varmaan tuo tiesuola tuota takapäätä hapettaa, myös direct-mount ruuvit olivat melkoisen hapettuneet. Eikä takapää puhdistu samalla tavalla kuin etupää.
"Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua
Kellään foorumilaisella omakohtaisia kokemuksia maguran mt trail SL setistä? https://www.bike24.fi/tuotteet/288022
Sopiiko esim galferin levyjen kanssa? Tässä vähän koitan pyörän painoa tiputtaa(omaksi ilokseni), niin aloittelijalle
Varmaan ihan Passeli trail/kevyt enskahöntsäily?
Tuossa olisi markkinarakoa titaanisille kuusiokolokannatinruuveille.
https://betterbolts.com/products/shi...0_QOGoFICC9zIQ
^Nätit, parin pultin tilaaminen vaan taitaa tulla kalliiksi mutta toisaaltaan jos ei muutakaan hankittava niin mikäs siinä.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Tuolta kun varustaisi koko pyörän ni menis sen 285€ pultteihin. (stemmi, jarrusatulat, jarrukahvat, gripit, linkuston pultit, keulan top capit, rissapyörät, satulaclamppi, pulloteline, kammet). Linkuston pultit tuossa on se isoin potti (70€) mutta myös isoin ulkonäköön vaikuttava.
Parastahan tuolla betterboltsilla on että helppo löytää oikeat pultit ilman mittailuja.
^Totta, onneksi itsellä jo usea komponentti valmiiksi titaanipulteilla ja itse Wanyifalta (ainoa käyttämäni Kiina kauppa) perus pultit hankkinut.
Mutta hienoa tavaraa joka tapauksessa! Täytyy jossain vaiheessa katsella jos yhdenmukaista iso pultit.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
^Aliexpress:stä voi olla montaa mieltä, mutta itse olen sieltä tilannut ruostumattomia pultteja, muttereita, prikkoja jne. ja myös noita titaanisia. Vaikeahan niiden materiaaleja on mitenkään tarkemmin testata, mitä nyt ruostumattomia olen magneetilla "testannut". Löytyy myös noita Wanyifan tuotteita. Wanyifa-AliExpress
Itseasiassa sen pultin pitäisi olla ennemminkin alumiinia, koska sähkökemiallisena korroosioparina titaanipultti saa alumiinin syöpymään vielä tehokkaammin kuin teräspultti.
Kiitos linkistä, sieltä löytyi lyhyet kupukantaiset M8-pultit, joita olen metsästänyt SSMTB:n Paragonin droppeihin. Pitäisi oikeasti olla 18 mm, mutta tuolta löytyy 20 mm pitkänä ja jos laittaa prikan väliin, niin on varmaan just passelit.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
^Aikani minäkin tappelin juuttuneiden pulttien kanssa. Aloin laittamaan kierteisiin tätä CRC Ceramic Paste Keraaminen tahna 100 g | Motonet Oy, eikä ole sen jälkeen enää pultit jumiutuneet. Ei ole pultit myöskään itsestään auenneet.
^^Jos ei käytä alumiinia? Toisessa teräs/titaani ja toisessa titaani/titaani. Ei myöskään titaanista kiinnitys pisteiden alumiiniset "koristepultit" aiheuttaneet ongelmia.
Zykkel, itse suoraan Wanyifalta tilannut ja ja yhtä M5x10 pulttia testasin ja 15Nm:ssä ei vielä katkennut tai kanta murtunut.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
^ Siitä jarrusatulacasesta puhuin lähinnä ja jos ei suolassa aja, niin harvemminhan potentiaalieroista yksistään ongelmia seuraa.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Jos joutuu pultin poraushommiin, niin oman kokemukseeni perustuen karbidi poranterä on toimiva, vaikka ei sekään ihmeitä tee. Suomessa kalliita, alilla kohtuuhintaisia. carbine drill bits-AliExpress
^^ Karbidi ja Karbidi... Vastakierretapit toimivia kyllä mutta tuollainen 5millin pultti hieman haasteellinen porattava.
^Samalla lailla alukahvakin hajoaa ja saa noita varaosina tarvittaessa.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Täällä sähkökuskit taas huutelee. Tuossahan on jo nelimäntäinen satula edessä.
Ei kai kukaan laita endurohommiin tarkoituksella kaksimäntäisiä jarruja? Endurossa on ideana ajaa alamäet niin lujaa kun pystyy ja silloin on syytä olla hyvät jarrut. Eikä alamäessä ole väliä onko sähköä vai ei, painovoima vie. Mutta kokonaispainolla taas on, mä painan 70kg ja pyörä 24kg eli varmaan keskipainoinen Suomalaismies luomupyörällä painaa enemmän. Mutta kukin tyylillään.
60g keveemmät jarrut on ihan ylivoimaiset Endurossa. Jarrutehosta niin väliä.(hymiö)
?Fear is a mindkiller
Osaako kukaan sanoa mihin käytetyt 27,5" vähän paremmat/laadukkaammat 100/135 QR (mtb) kiekot ovat hävinneet markkinapaikkojen (Fillaritori/Tori) ilmoituksista viimeisten vuosien aikana?
Onko ne ajettu loppuun ja heitetty jätelavalle vai jääneet unohduksiin varastojen kätköihin?
Olisi ollut ostojohaluja jollekkin hieman paremmalla kiekkoparille mutta käytettyjen tarjonnasta ei löydy (ja uusia ei ole tehty vuosiin) jotain eBayta lukuunottamatta, mutta sieltä tuntuu rahtikulut olevat isommat kuin kiekkoparin hinta...
Dt Swiss.
Minulle tuli viime talvena etukiekon mukana päätytulpat myös 9×100.
(Ja 15×100/110)
Joka paikan höyläksi tulisi, kun ekana pitäisi edes uuteen kaupunkiin tutustua, ja tuo jalan kuntoutus on mitä on, tunto ei ihan kondiksessa kolmen aivoverenvuodon jälkeen, tokalla kerralla se saatiin takaisin mut en tiiä miten pitkää nyt kestää tulla takaisin jos on tullakseen.
Pyörässä siis code rsc:t (670g) + 200mm levyt( 197g kpl). Niin helposti ja halvemmalla tuosta saisi painoa pois kuin kuitukiekot ostamalla, mutta jarruja keventäessä sitä ei huomaa kuin vaa'alla, toisin kuin kiekoilla. Tosin ei nyt paria tonnia oo kyllä ylimääräistäkään :/
Ja siis laihdutus on menossa, kun tuppaa sen +120kg painamaan, niin ajelu alkuun ja ensi kesä olisi suht "rauhallista".
Kannattaa varmaan vaa säästellä niihin kirkkoihin kun nykyiset painaa melkein 2,2kg.
Laihtumalla saat painoa pois halvalla. Itsellä myös laihdutus menossa ja tiedän ,et se ei oo helppoo ,mutta downgreidaamalla jarrut muutaman sadan gramman takia? Mieti tarkkaan kannattaako. Tiedän kyllä ,et kun speksauskuume iskee se on menoa ,mutta minusta nyt olet menossa ojasta allikkoon.
edit: Kiekot ehdottomasti. Pyörivä massa muistaakseni kertaantuu kolmella tai neljällä staattiseen verrattuna. Keveitä ja kestäviä alukiekkoja on myös olemassa.
?Fear is a mindkiller
Ihan pakko vielä kommentoida. Onko nyt oikeasti tietoa ja kokemusta, että tuo magura on huonompi? Vai närästääkö vain peruste painon keventämisestä?
Tuo on kuitenkin radiaalipuristimella oleva. Edessä neljä mäntää ja takana kaksi vähän kookkaampaa.
Kirjanmerkit