GarminElectrobikeHephaGiant
Sivu 351 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 251 301 341 349 350 351 352 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 10.501 - 10.530 / 10533

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #10501
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Pohjois-Satakunta
    Viestit
    894
    Nyt on palat vaihdettu ja saksisokka ruuvin tilalla. Tappiot kolme poranterää. Pieninkin nurkissa pyörinyt vastakierretappi oli liian iso, mutta onneksi lähti porattuun reikään hakatulla pienellä torx:illa.
    "Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua

  2. #10502
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Tuollainen torxin tapainenhan se oikea irroitusväline tuohon onkin. Vastakierretappi vaan levittää pulttia tiukemmalla ja katekaa lopulta sisään.

    Melkoinen temppu tuo poraaminen. Jää monelta tekemättä käsiporalla satulan ollessa paikallaan.

  3. #10503
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.433
    ^^vastaavassa tilanteessa sahasin pienellä sahalla sokan poikki, poistin palat ja kiersin tyngän pihdeillä irti. Tilalle laitoin vähän pitkät jonkin Shimanon maastosatulan kuusiokantaiset.

  4. #10504
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Pohjois-Satakunta
    Viestit
    894
    ^^ jälkeenpäin ajateltuna tuo torx noin pienessä ruuvissa olikin vain järkevä. Tottunut vain moottorivekottimia ropatessa ottamaan aina vastakierresarjan esille, jos pultti jumissa. Ilman tukikäden kappaletta ei tuosta poraamisesta olisi tullut mitään, onneksi omassa porassa on tukikädelle kahva ja siitä sai tukevan otteen. Yhdellä sormella tuli otettua tukea myös takakolmion alaputkesta.


    ^tuo ruuvi oli sen verta hapettunut, että en tohtinut tuota kokeilla. Kun irti sain, niin kierre oli melkein koko matkan valkoisena hapettumasta. Etusatulassa ei mitään ongelmia vaan talttapääruuvi irtosi ongelmitta ja laitoin takaisinkin. Varmaan tuo tiesuola tuota takapäätä hapettaa, myös direct-mount ruuvit olivat melkoisen hapettuneet. Eikä takapää puhdistu samalla tavalla kuin etupää.
    "Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua

  5. #10505
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    501
    Kellään foorumilaisella omakohtaisia kokemuksia maguran mt trail SL setistä? https://www.bike24.fi/tuotteet/288022

    Sopiiko esim galferin levyjen kanssa? Tässä vähän koitan pyörän painoa tiputtaa(omaksi ilokseni), niin aloittelijalle
    Varmaan ihan Passeli trail/kevyt enskahöntsäily?

  6. #10506
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Peukalon kipeytymisen jälkeen on grippari helpotus kunnes liipasimen painelu taas sujuu. Vaihtaminen onnistuu sillä vaikka kintaat kädessä.
    Omissa pyörissä on molempia, mutta välillä on kipeytynyt peukalo haitannut liipasinten kanssa.
    Aikaisemmista foorumin viesteistä sai tietoa että 12v grippari toimii 12v Shimanon siirtäjän kanssa. 11v kohdalla olen itsekin todennut toimivaksi.
    Nyt on 12v Sram Eagle Grip Shift käytössä Shimanon 12v vaihtajan ja pakan kanssa. Toimii tosiaankin varsin moitteettomasta. Olen hyvin tyytyväinen lopputulokseen.

  7. #10507
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.430
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti saik Katso viesti
    Nyt on 12v Sram Eagle Grip Shift käytössä Shimanon 12v vaihtajan ja pakan kanssa. Toimii tosiaankin varsin moitteettomasta. Olen hyvin tyytyväinen lopputulokseen.
    Ehdin tuon yhdistelmän itsekin testata, hyvin toimii.

  8. #10508
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.430
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TANUKI Katso viesti
    ^tuo ruuvi oli sen verta hapettunut, että en tohtinut tuota kokeilla. Kun irti sain, niin kierre oli melkein koko matkan valkoisena hapettumasta. Etusatulassa ei mitään ongelmia vaan talttapääruuvi irtosi ongelmitta ja laitoin takaisinkin. Varmaan tuo tiesuola tuota takapäätä hapettaa, myös direct-mount ruuvit olivat melkoisen hapettuneet. Eikä takapää puhdistu samalla tavalla kuin etupää.
    Tuossa olisi markkinarakoa titaanisille kuusiokolokannatinruuveille.
    https://betterbolts.com/products/shi...0_QOGoFICC9zIQ

  9. #10509
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.245
    ^Nätit, parin pultin tilaaminen vaan taitaa tulla kalliiksi mutta toisaaltaan jos ei muutakaan hankittava niin mikäs siinä.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  10. #10510
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Tuolta kun varustaisi koko pyörän ni menis sen 285€ pultteihin. (stemmi, jarrusatulat, jarrukahvat, gripit, linkuston pultit, keulan top capit, rissapyörät, satulaclamppi, pulloteline, kammet). Linkuston pultit tuossa on se isoin potti (70€) mutta myös isoin ulkonäköön vaikuttava.

    Parastahan tuolla betterboltsilla on että helppo löytää oikeat pultit ilman mittailuja.

  11. #10511
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.245
    ^Totta, onneksi itsellä jo usea komponentti valmiiksi titaanipulteilla ja itse Wanyifalta (ainoa käyttämäni Kiina kauppa) perus pultit hankkinut.

    Mutta hienoa tavaraa joka tapauksessa! Täytyy jossain vaiheessa katsella jos yhdenmukaista iso pultit.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  12. #10512
    ^Aliexpress:stä voi olla montaa mieltä, mutta itse olen sieltä tilannut ruostumattomia pultteja, muttereita, prikkoja jne. ja myös noita titaanisia. Vaikeahan niiden materiaaleja on mitenkään tarkemmin testata, mitä nyt ruostumattomia olen magneetilla "testannut". Löytyy myös noita Wanyifan tuotteita. Wanyifa-AliExpress

  13. #10513
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Tuossa olisi markkinarakoa titaanisille kuusiokolokannatinruuveille.
    https://betterbolts.com/products/shi...0_QOGoFICC9zIQ
    Itseasiassa sen pultin pitäisi olla ennemminkin alumiinia, koska sähkökemiallisena korroosioparina titaanipultti saa alumiinin syöpymään vielä tehokkaammin kuin teräspultti.

    Kiitos linkistä, sieltä löytyi lyhyet kupukantaiset M8-pultit, joita olen metsästänyt SSMTB:n Paragonin droppeihin. Pitäisi oikeasti olla 18 mm, mutta tuolta löytyy 20 mm pitkänä ja jos laittaa prikan väliin, niin on varmaan just passelit.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  14. #10514
    ^Aikani minäkin tappelin juuttuneiden pulttien kanssa. Aloin laittamaan kierteisiin tätä CRC Ceramic Paste Keraaminen tahna 100 g | Motonet Oy, eikä ole sen jälkeen enää pultit jumiutuneet. Ei ole pultit myöskään itsestään auenneet.

  15. #10515
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.245
    ^^Jos ei käytä alumiinia? Toisessa teräs/titaani ja toisessa titaani/titaani. Ei myöskään titaanista kiinnitys pisteiden alumiiniset "koristepultit" aiheuttaneet ongelmia.

    Zykkel, itse suoraan Wanyifalta tilannut ja ja yhtä M5x10 pulttia testasin ja 15Nm:ssä ei vielä katkennut tai kanta murtunut.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  16. #10516
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    ^ Siitä jarrusatulacasesta puhuin lähinnä ja jos ei suolassa aja, niin harvemminhan potentiaalieroista yksistään ongelmia seuraa.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  17. #10517
    Jos joutuu pultin poraushommiin, niin oman kokemukseeni perustuen karbidi poranterä on toimiva, vaikka ei sekään ihmeitä tee. Suomessa kalliita, alilla kohtuuhintaisia. carbine drill bits-AliExpress

  18. #10518
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti samu88 Katso viesti
    Kellään foorumilaisella omakohtaisia kokemuksia maguran mt trail SL setistä? https://www.bike24.fi/tuotteet/288022

    Sopiiko esim galferin levyjen kanssa? Tässä vähän koitan pyörän painoa tiputtaa(omaksi ilokseni), niin aloittelijalle
    Varmaan ihan Passeli trail/kevyt enskahöntsäily?
    Kyllä noilla varmaan pyörä pysähtyy ,mut musta kannattas ostaa suoraan 4 mäntäset tehokkaat jarrut. Ei noista hiilikuituosista oo kun haittaa. Joutuu kokoajan varomaan. Noi voi rikkoontua helpommin kun alukahvat
    ?Fear is a mindkiller

  19. #10519
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.245
    ^^ Karbidi ja Karbidi... Vastakierretapit toimivia kyllä mutta tuollainen 5millin pultti hieman haasteellinen porattava.

    ^Samalla lailla alukahvakin hajoaa ja saa noita varaosina tarvittaessa.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  20. #10520
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.705
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti samu88 Katso viesti
    Kellään foorumilaisella omakohtaisia kokemuksia maguran mt trail SL setistä? https://www.bike24.fi/tuotteet/288022

    Sopiiko esim galferin levyjen kanssa? Tässä vähän koitan pyörän painoa tiputtaa(omaksi ilokseni), niin aloittelijalle
    Varmaan ihan Passeli trail/kevyt enskahöntsäily?
    Kyllä jarrut on viimeinen paikka pyörässä missä painoa kannattaa pudottaa

  21. #10521
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Täällä sähkökuskit taas huutelee. Tuossahan on jo nelimäntäinen satula edessä.

  22. #10522
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Kysytään nyt sitten hieman ”jälkijättöisesti” (ja ison kuvan kera) menikö kaikki oikein?
    Asensin tälläviikolla jäykän haarukan joka tuli IS-jarrulevykiinnikkeellä ja valmiiksi kiinni olevalla sovitteella 180mm. jarrulevylle (tai näin ainakin asian tulkitsin).
    Jarruina Shimanon Deore M6100 jarruilla/jarrusatulalla ja XT:n Rt-76 180mm levyllä.
    Asennuksen jälkeen ihmettelin että jarrulevy tuntui hankaavan (muka paloihin) kiinni mutta pienen tutkinnan jälkeen havaitsinkin että jarrulevyn ulkolaita ottikin jarrusatulan ”pohjaan” kiinni.
    Ratkaisuksi lopulta tein kuvassa näkyvät paikat jassusatulan ja kiinnikkeet väliin etäisyyttä kasvattamaan. Yksi yläpultille ja kaksi alakouluille.
    Kun ei aikaisempaa kokemusta näistä IS kiinnikkeistä niin nyt aloin miettimään että menikö joku asennuksessa pieleen ja olisiko pitänyt toimia jotenkin toisin?




    Sent from my iPhone using Tapatalk
    No niin, onhan siinä jarrusatulassa ihan julmetun iso ero asennossa kun oikealla adapterilla sen kiinnittää…




    Sent from my iPhone using Tapatalk

  23. #10523
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.705
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Täällä sähkökuskit taas huutelee. Tuossahan on jo nelimäntäinen satula edessä.
    Ei kai kukaan laita endurohommiin tarkoituksella kaksimäntäisiä jarruja? Endurossa on ideana ajaa alamäet niin lujaa kun pystyy ja silloin on syytä olla hyvät jarrut. Eikä alamäessä ole väliä onko sähköä vai ei, painovoima vie. Mutta kokonaispainolla taas on, mä painan 70kg ja pyörä 24kg eli varmaan keskipainoinen Suomalaismies luomupyörällä painaa enemmän. Mutta kukin tyylillään.

  24. #10524
    60g keveemmät jarrut on ihan ylivoimaiset Endurossa. Jarrutehosta niin väliä.(hymiö)
    ?Fear is a mindkiller

  25. #10525
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Osaako kukaan sanoa mihin käytetyt 27,5" vähän paremmat/laadukkaammat 100/135 QR (mtb) kiekot ovat hävinneet markkinapaikkojen (Fillaritori/Tori) ilmoituksista viimeisten vuosien aikana?
    Onko ne ajettu loppuun ja heitetty jätelavalle vai jääneet unohduksiin varastojen kätköihin?
    Olisi ollut ostojohaluja jollekkin hieman paremmalla kiekkoparille mutta käytettyjen tarjonnasta ei löydy (ja uusia ei ole tehty vuosiin) jotain eBayta lukuunottamatta, mutta sieltä tuntuu rahtikulut olevat isommat kuin kiekkoparin hinta...

  26. #10526
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.403
    Dt Swiss.
    Minulle tuli viime talvena etukiekon mukana päätytulpat myös 9×100.
    (Ja 15×100/110)

  27. #10527
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    501
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Doc.blob Katso viesti
    60g keveemmät jarrut on ihan ylivoimaiset Endurossa. Jarrutehosta niin väliä.(hymiö)
    Joka paikan höyläksi tulisi, kun ekana pitäisi edes uuteen kaupunkiin tutustua, ja tuo jalan kuntoutus on mitä on, tunto ei ihan kondiksessa kolmen aivoverenvuodon jälkeen, tokalla kerralla se saatiin takaisin mut en tiiä miten pitkää nyt kestää tulla takaisin jos on tullakseen.

    Pyörässä siis code rsc:t (670g) + 200mm levyt( 197g kpl). Niin helposti ja halvemmalla tuosta saisi painoa pois kuin kuitukiekot ostamalla, mutta jarruja keventäessä sitä ei huomaa kuin vaa'alla, toisin kuin kiekoilla. Tosin ei nyt paria tonnia oo kyllä ylimääräistäkään :/

    Ja siis laihdutus on menossa, kun tuppaa sen +120kg painamaan, niin ajelu alkuun ja ensi kesä olisi suht "rauhallista".
    Kannattaa varmaan vaa säästellä niihin kirkkoihin kun nykyiset painaa melkein 2,2kg.

  28. #10528
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti samu88 Katso viesti
    Joka paikan höyläksi tulisi, kun ekana pitäisi edes uuteen kaupunkiin tutustua, ja tuo jalan kuntoutus on mitä on, tunto ei ihan kondiksessa kolmen aivoverenvuodon jälkeen, tokalla kerralla se saatiin takaisin mut en tiiä miten pitkää nyt kestää tulla takaisin jos on tullakseen.

    Pyörässä siis code rsc:t (670g) + 200mm levyt( 197g kpl). Niin helposti ja halvemmalla tuosta saisi painoa pois kuin kuitukiekot ostamalla, mutta jarruja keventäessä sitä ei huomaa kuin vaa'alla, toisin kuin kiekoilla. Tosin ei nyt paria tonnia oo kyllä ylimääräistäkään :/

    Ja siis laihdutus on menossa, kun tuppaa sen +120kg painamaan, niin ajelu alkuun ja ensi kesä olisi suht "rauhallista".
    Kannattaa varmaan vaa säästellä niihin kirkkoihin kun nykyiset painaa melkein 2,2kg.
    Laihtumalla saat painoa pois halvalla. Itsellä myös laihdutus menossa ja tiedän ,et se ei oo helppoo ,mutta downgreidaamalla jarrut muutaman sadan gramman takia? Mieti tarkkaan kannattaako. Tiedän kyllä ,et kun speksauskuume iskee se on menoa ,mutta minusta nyt olet menossa ojasta allikkoon.
    edit: Kiekot ehdottomasti. Pyörivä massa muistaakseni kertaantuu kolmella tai neljällä staattiseen verrattuna. Keveitä ja kestäviä alukiekkoja on myös olemassa.
    ?Fear is a mindkiller

  29. #10529
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Ihan pakko vielä kommentoida. Onko nyt oikeasti tietoa ja kokemusta, että tuo magura on huonompi? Vai närästääkö vain peruste painon keventämisestä?

    Tuo on kuitenkin radiaalipuristimella oleva. Edessä neljä mäntää ja takana kaksi vähän kookkaampaa.

  30. #10530
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ihan pakko vielä kommentoida. Onko nyt oikeasti tietoa ja kokemusta, että tuo magura on huonompi? Vai närästääkö vain peruste painon keventämisestä?

    Tuo on kuitenkin radiaalipuristimella oleva. Edessä neljä mäntää ja takana kaksi vähän kookkaampaa.
    No ei ole faktatietoa. Mutulla sanon ,ettei teho tule lisääntymään tuntuvasti.
    Eikä minua painon kevennys närästä. Kerroin mielipiteeni olkoon sitten oikea tai väärä.
    ?Fear is a mindkiller

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7211
    Viimeinen viesti: 26.09.2025, 13.16

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •