FillariGiantHephaElectrobike
Sivu 514 / 514 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 14 414 464 504 512 513 514
Näyttää tulokset 15.391 - 15.420 / 15420

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

"Gravel Grinding" -fillarit

Mulla on tässä 2.1” Thunder Burtit *). Ehkä pitäis vaihtaa stonga droppiin, niin olisin trendin huipulla ja saisin coolheadin terassilla osakseni positiivista parranpärinää.

*) kuvassa vielä kovemmat, eli Racing Ralphit. Ja muutenkin tuo on trend-setter, kun stonga on 430 mm.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Niin tuo 3t aika optimi. Ei ole tehty kompromisseja. Melkoista suunnittelua, jotta saatu 420mm perä 50mm rengastilan kanssa. 52t 1x kanssa ja yllättäen myös 2x mahdollista.
    Niin tai itseasiassa esim. X-vuotta vanhassa V3 Stigussa on 420 mm perä ja virallisesti 45 mm rengastila ihan reilulla mutamarginaalilla. Jos marginaalista vähän tinkii, 50 milliäkin mahtunee ainakin jos renkaan profiili ei ole kovin korkea. Leveyssuuntaan tilaa on vaikka kuinka paljon. Eikä se kai nyt mitenkään poikkeuksellinen runko ole viime vuosien graveleiden keskuudessa? Explorot oli alunpitäen suunniteltu pikkukiekoille ja ehkä ne on tulleet vähän perässä rengastilojen kanssa siksi?

E: Ei kun 425 mm se onkin, mutta kuitenkin. No joo ehkä toi Ploro suunnilleen vetää rajat siihen, mitä niin maantiemäiseen geoon saa mahtumaan. Toisaalta, mulla kun pitää olla setbackiä satulassa, niin Stigukin tahtoo keulia penkistä jyrkempiä ylämäkiä polkiessa, vaikka satula ei edes ole kovin korkealla. Eli puolensa siinäkin ja ehkä joku keskimääräinen kompromissi toimii keskimääräiselle polkijalle siinäkin asiassa parhaiten?
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Varsin mielenkiintoista keskustelua gravel pyöristä, renkaista ja niiden riittävyydestä. Gravelpyörien alkuperäinen ideahan oli vielä muutama vuosi sitten, että ei kalustovaatimuksia, ajetaan rennosti sorateillä kukin sellaisella pyörällä kuin huvittaa. Nyt on mennyt keskustelut pyörien spekseistä kovin vaativiksi. Pitää olla sitä ja tätä, eikä missään tapauksessa voi olla tommonen. Itselläkin on ollut vuosien varrella monenlaisia pyöriä, varsinaisia gravelpyöriäkin pari kappaletta. Tällä hetkellä gravelpyörän virkaa hoitaa täysjäykkä teräsrunkoinen maastopyörä (Genesis Tarn) johon olen asentanut corner barin droppitangon tuntumaa antamaan. Joo, ei missään tapauksessa ole yhtä hyvä kuin oikea drop bar oikeilla kahvoilla, mutta menettelee. Olen kahden vaiheilla, olisiko flat bar kuitenkin tällaisessa parempi. Rengastilaa on riittävästi (2,8") mutta 2,2" Maxxis Ardent Race Exot alla. On rullaavat eikä tarvitse pelätä pahempiakaan louhikkoja. Tarvittaessa myös maastokelpoiset. Omiin ajoihin loistavat. Runko sopii myös omiin tarkoituksiini. Bike backing hommiin runko ei erityisen hyvin sovellu, mutta lenkkeilyyn hyvä.
    Kisaamiseen tehdyt pyörät on ihan erilaisia kuin mukavuusretkeilyyn tarkoitetut. Canyonilla ainakin on tämä tajuttu, ja Grail onkin selvästi kisapyörä ja Grizl retkeilypyörä.
    Jos olisin kuitenkin ostamassa uutta gravelpyörää. niin vaatimuksena on vähintään 57mm rengastila (nastarenkaita, lokareita varten), bsa, tarakka ym. kiinnityspaikkoja riittävästi, teräs tai hiilikuitu runko. Spekseihin sopivia ei ihan pikkurahalla ole saatavilla, eikä isollakaan montaa vaihtoehtoa ole. Joten odotellaan vielä. Muoti kulkee tähän suuntaan, joten vuosi pari, niin kaikki tekee tällaisia runkoja.
    Summa summarum. Tehköön jokainen ratkaisunsa pyörän spekseistä oman halun ja käyttötarkoituksen mukaan. Ei kannata antaa liikaa arvoa muiden, varsinkaan foorumistien mielipiteille.
    harmis muokkasi tätä : 12.10.2025 at 21.44 Syy: Muistin renkaan mallin väärin

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Mulla on tässä 2.1” Thunder Burtit *). Ehkä pitäis vaihtaa stonga droppiin, niin olisin trendin huipulla ja saisin coolheadin terassilla osakseni positiivista parranpärinää.

*) kuvassa vielä kovemmat, eli Racing Ralphit. Ja muutenkin tuo on trend-setter, kun stonga on 430 mm.

Jos saa kontaktipisteet sopivasti, niin kovassa ajossa fillarin sopivuus sorateille sitten punnitaan. Ei pyörästä tule hyvää käyttöönsä ripustamalla siihen trendien mukaisia osia ja koristeita.

^nii… tääkin on vähän että mikä on kovaa ajoa. Yhden pk on toisen kova ja päinvastoin. Ja kaikille meille täällä roikkujille Pogin pk on kova tai saavuttamaton. Ei kaikki aja gravelia neljänkympin keskarilla Sipoonkorvessa.

Tää on pahuksen hyvä ketju. Aina nousee pyörä- ja pyöräilykuume kun tänne eksyy

Tapatalk testiä, toimiikohan tämä..
    Carbolla paria satkua vaille 20tkm. Tässä on ollu alla rengaskokoa 28mm ja 2.1" thunderin väliltä. Paremmasta kun ei tiedä niin aina tuntuu geoltaan istuvan.
    Sitä minä en vaan tajua miten tänä vuonna kasaamani roadmachine tuntui aina vaan oudolta ja sillä työnsin torille. Onneksi kukaan ei osta mitään käytettyä nyt, niin harkittava keväällä siihen vielä samaa flarehkoa tankoa kuin tossa carbossa.

Lähetetty minun LE2113 laitteesta Tapatalkilla

^nii… tääkin on vähän että mikä on kovaa ajoa. Yhden pk on toisen kova ja päinvastoin. Ja kaikille meille täällä roikkujille Pogin pk on kova tai saavuttamaton. Ei kaikki aja gravelia neljänkympin keskarilla Sipoonkorvessa.
    Mä en vertaa johonkin ammattikuskiin omaa tekemistäni. En oikein tiedä muuta tapaa testata pyörää kuin ajaa minkä omista jaloista pääsee.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
    Mä en vertaa johonkin ammattikuskiin omaa tekemistäni. En oikein tiedä muuta tapaa testata pyörää kuin ajaa minkä omista jaloista pääsee.
    Juu, näin se pitää tehdäkin. Mutta kun mielipide on täällä, että tarvitsee sitä ja tätä tai että ainakaan ilman tätä ei kovaa ajaminen onnistu, niin mikä on se kovaa? Sille kysyjälle, ei itselle. Kysyjähän kysyy suositusta itselleen, ei kelleen muulle.

Kun katsotaan sitä alkuperäistä kysymystä, mistä tämä taas lähti, niin veikkaan että kysyjä tarvitsee pyörää melko maltillisiin nopeuksiin.

Ja mitä tulee testaamiseen, niin eikö ole paras testata pyörää niissä olosuhteissa ja nopeuksissa, mitä ko. pyörällä aikoo ajaa? Ei kaikki välttämättä aja sen mitä jaloista pääsee.

Kokonaisuuden kruunaa airolokari. 0,5 wattia nopeampi, sveitsiläisen hiusinstituutin puolueettoman testin mukaan. Airo is everything.

^joo, siis tossa oli ongelmana, että yli 120 vauhdissa perä keveni niin, ettei yli 10% nousuissa enää rengas pitänyt, vaan veti lakritsaa huipulle asti. Takaspoileri korjasi ongelman.

Juu, näin se pitää tehdäkin. Mutta kun mielipide on täällä, että tarvitsee sitä ja tätä tai että ainakaan ilman tätä ei kovaa ajaminen onnistu, niin mikä on se kovaa? Sille kysyjälle, ei itselle. Kysyjähän kysyy suositusta itselleen, ei kelleen muulle.

Kun katsotaan sitä alkuperäistä kysymystä, mistä tämä taas lähti, niin veikkaan että kysyjä tarvitsee pyörää melko maltillisiin nopeuksiin.

Ja mitä tulee testaamiseen, niin eikö ole paras testata pyörää niissä olosuhteissa ja nopeuksissa, mitä ko. pyörällä aikoo ajaa? Ei kaikki välttämättä aja sen mitä jaloista pääsee.
    Mistä ihmeestä sinä kehitit tuon kisaamisen mukaan? Leveät renkaat ovat mukavat. Mun mielestä ne sopii juurikin sille painavalle kaverille ulkoiluun.

Salsan Fargo tai Cutthroat. Mahtuu muhkua.

Sent from my CPH2663 using Tapatalk
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

^^en mä ole puhunut kisaamisesta mitään. Ennemmin sinä esitit ehdottomana tietona sen, ettei neljävitonen rengas riitä, vaan pitää olla vähintään 50-millinen, mielellään 2,1” Burtti. Katsopa se sun postaus heti mun vastauksen jälkeen.

Mä voin varmasti kokemusasiantuntijana arvioida paremmin, miltä tuntuu ajaa satakiloisena.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TheMiklu Katso viesti
    Salsan Fargo tai Cutthroat. Mahtuu muhkua.

Sent from my CPH2663 using Tapatalk
    Lisäisin vielä Kona Sutra LTD. Nämä kaikki kolme on sellaisia pyöriä joilla voi kiertää maapallon. Kona on nyt vahvasti ehdolla itselleni yhtenä vaihtoehtona, kun tuli saataville Shimano GRX 1x12 ensiasennuksena.

Kysymys. Riittävätkö 45mm kumit, kun tarkoitus on ajaa gravelilla lähinnä kelvejä ja hiekkateitä ~100kg omamassalla? Poluille ja pururadoille on jäykkäperäinen 29er. Parin tonnin budjetilla yritän löytää mieleisen pyörän ja vaihtoehtoina ovat enää oikeastaan vain alumiininen Trek Checkpoint, teräksinen Kona Rove ja hiilarinen Cannondale Topstone. Vaatimuksina ovat oikeastaan Reach ~390mm, Stack 600mm+, kierrekeskiö ja nestejarrut

Riittävät, ja tuosta jaosta ja/tai hiekkateiden kunnosta riippuen voivat olla jopa ylimitoitetut. Ja nykyisessä pyörien jaottelussa jokin allroad maantiepyörä voi olla myös hyvä vaihtoehto kevytgravelointiin

Marianne Vossin pyörä, jolla ajaa juuri nyt meneillään olevissa gravelin MM-kisoissa. Takana 42mm sliksi ja edessä 45mm. Ei varmasti pärjää!

https://www.instagram.com/p/DPqeeldi...FuaHlsczY4dDJ2
    misopa muokkasi tätä : 11.10.2025 at 18.57

Lainaus Alkujaan tämän lähetti misopa Katso viesti
    Marianne Vossin pyörä, jolla ajaa juuri nyt meneillään olevissa gravelin MM-kisoissa. Takana 42mm sliksi ja edessä 45mm. Ei varmasti pärjää!

https://www.instagram.com/p/DPqeeldi...FuaHlsczY4dDJ2
    Cervello on saletisti nopein pyörä. Melkein laittaisin tuon tilaukseen? Trekki on hitaampi.

Mariannen on pakko ajaa tuolla laitoksella. Varmaan kyllä toivoisi oikeasti, että voi myös taakse laittaa 45mm kumin. Vittorian gravel renkaat on kauheita jarruja, siks takana moinen että pysyis edes peesissä. Varmasti unelmoi 40mm tai 45mm Caracal raceista tai 45mm Terra Speedeistä. Siinä ei aerorunko auta kun renkaat on mitä on.

Joo, ei riittäny kakkoseksi jäi loppukirissä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti misopa Katso viesti
    Joo, ei riittäny kakkoseksi jäi loppukirissä.
    Siellä oli sitä tiimityötä vimpan päälle. Kertoo kyllä millaisena pelleilynä prot gravellia pitävät. Ei jaksa uskoa että tuollaista sattuisi edes naisten puolella maantiellä.

^ Siirsin mm-keskustelun tuonne hiljaisempaan ketjuun: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...87#post3306487
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Katselin jo cubea sillä silmällä, että tuossahan olisi ainesta speksien puolesta. Mutta 440 kuulostaa todella pitkältä perältä. Laufeyssä on 435 ja se syö 2.8" piikkisian. Tekeekö se tuosta tylsän ajettavan? Varsinkin kun runkokoko olisi xs-s.

Ajatuksissa itsellä sellainen allroad pyörä jolla vois ajaa pitkää siivua kaikenlaisilla teillä. Mitään maastopyörää kippurasarvilla ei tarvitse, mutta ainakin 40mm lokarien kanssa olis varmaan hyvä mennä. Spessun cruxi yksinkertaisuudessaan ja rengastilallaan puhuttelee, mutta hinta/speksit ei oikein nappaa. Vanhaa Asperoa saisi myös halvalla, mutta mahtuuko edes se 40mm lokareiden kanssa, ja onko liian kisainen tuntumaltaan

Kaveri sanoi ettei huomaa pitkää perää lainkaan. Melkein uskonkin noita puheita.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    ...kilometrejä ajetaan. Soratietä usein pidetään jotenkin vaativana olosuhteena, mutta itse ainakin ajan 90% soratiekilometreistä keskivertoasfalttia vastaavalla pinnalla. Irtosoralla on aja. Yleensähän soratie on raiteissa täysin sileä ja tiivispintainen. Raiteen vieressä on irtosoraa, mutta kuka siinä ajaa muulloin kuin autoa väistäessään. Jos erehtyy tielle, jossa ei tällaisia raiteita ole, ajaminen millään rengastuksella ei ole miellyttävää. Toki raiteissakin voi yksittäisiä irtokiviä olla, mutta en minä ainakaan niiden takia kaipaa renkaaseen leveyttä. Ja kuopat joko kierretään tai ajetaan keventäen yli. Kuskilla painoa reilut 80 kg ja pyörässä 14. Renkaana 40 mm Schwalbe eli todellisuudessa n. 38 mm.

Eli kun pohtii renkaan riittävyyttä, kannattaa oikeasti miettiä, millaisia alustat ovat.
    Itse korostan pyörän käytöstä juuri irtosoralla, eli silloin kun väistän autoa. Hiljaa ajaessaa kuopat voi kiertää, mutta hetkittäisessä vauhdikkaammaassa ajossa yksinkään ajaessa kuoppien kiertäminen ei ole helppoa.

Soratiellä kuoppaan tai nimismiehen kiharaan ajaminen on, ainakin mun tyylillä, asia jota ei voi loputtomasti välttää. Mulla on hallinnan menetys ollut todella lähelllä nimismiehen kiharaan ajettuani. Kuoppaankin voi ajaa epähuomiossa: mulla on kahvoilta ajaessa tanko pyörähtänyt tärähdyksen voimasta ja luulin hetken noutajan tulevan.

Jos ajaa aina maltillisesti ja tarkkaavaisena, niin reserviä ei kait juuri tarvitse. Jos taas toisinaan innostuu ajamaan kaiken irti ottaen, niin itse en ainakaan pidä pahana, että pyörä käyttäytyy kovassakin vauhdissa ja huonolla pinnallla hyvin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Kaveri sanoi ettei huomaa pitkää perää lainkaan. Melkein uskonkin noita puheita.
    Pitkä perä=vähän vakaampi, mutta laiskempi muuttamaan suuntaa.
    Lyhyt perä=vähemmän vakaa, mutta herkempi muuttamaan suuntaa.

Itse kallistun soralla vakauden puolelle, joten pitempi perä ja matalampi keskiö sopii.

Mitä graveloinnin muotipoliisit sanovat siihen kun laitoin graveliin 35mm stemmin maastopyörästä? Tykkään nopeasta ohjauksesta maastossa ja empiiristen kokemusten perusteella myös soralla. En aio vaihtaa takaisin 50mm stemmiä joka tuossa oli kun piti muutenkin saada ohjaamoa snadisti taaksepäin. Vaikeita nämä hommat kun on L ja XL kokojen välissä niin joskus pitää tehdä kompromisseja.

^
    [ ]Onko se sun pyörä?
    [ ]Onko sulla täysi määräysvalta siihen?

Jos rastitat edes toisen, niin tee just niinku haluat.

Itsellä FBG:ssa 120mm ja -17° stemmi eikä yhtään kiinnosta mitä muut sanovat. Tärkeintä että itseä miellyttää.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

Dangerholmin Scott Scale RC Aero vm. 2030

https://www.instagram.com/reel/DPuABWVDFVU/

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •