HephaElectrobikeFillariGiant
Sivu 55 / 55 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 45 53 54 55
Näyttää tulokset 1.621 - 1.638 / 1638

Aihe: Pyöräilyuutiset mediassa

  1. #1621
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.606
    Pyöräilijät paahtavat Pasilassa niin, että jalan*kulkijoita hirvittää

    Video näyttää aamuruuhkan risteyksessä, jossa riittää vauhtia ja vaarallisia tilanteita.

    https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011511843.html


    Videolle ei kyllä ollut sattunut yhtään vaarallista tilannetta. Jollei siksi lasketa, kun joku jalankulkija ei käytä suojatietä, vaan oikaisee pyörätien kautta. Tosin leikkaa siinä yksi pyöräilijäkin jalkakäytävän kautta. Mikä taas johtuu siitä, että Helsingissä nuo tuollaiset kohdat tehdään liian ahtaiksi.

  2. #1622
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.559
    Oli siinä jokunen tapaus, jossa pyöräilijä ei pysähtynyt väistämään jalankulkijaa, joka oli astumassa suojatielle. Lisäksi yksi pyörän ja potkulaudan varsin läheinen sivuutus oli videon loppupuolella.

    Mutta onhan tuo nyt ihan hemmetin huonosti suunniteltu ja toteutettu paikka. Ei ole esim. ilmeisesti kovin pitkään pohdittu, mitä tapahtuu, jos useampi kuin kaksi pyöräilijää (tai yksi tavarapyöräilijä) on odottamassa ylitystä rautatieläisenkadun suuntaan. Ison vaikutuksen toimivuuteen saisi sillä, että maalin sijaan pyörätie ja jalkakäytävä olisivat rakenteellisesti erotettuina, mutta talven auraushaasteiden vuoksi ko. rakennustapaa karsastetaan. Onnistuu toisaalta muualla Helsingissä, mutta se nyt on aivan eri asia.

    Tuo toisaalta on suomalaisen pyöräinfrasuunnittelun perisynti. Ei nähdä pyöräliikennettä liikenteenä, jolloin käytännössä kaikki suunnitteluratkaisut on tehty ajatuksella, että niitä käyttää yksi pyöräilijä kerrallaan. Helsingissä on nykyisin yksittäisiä paikkoja, jotka on mitoitettu varsinaiselle pyöräliikenteelle. Eli ohittaminen onnistuu ns. kahden samansuuntaisen kaistan periaatteella ja/tai risteyksissä kääntymistä jonottamaan mahtuu enemmän kuin kaksi pyörää. Vastaavasti esim. Turussa tehdään "uutta" ja "hienoa", mutta lopputulokset ovat joka kerta poikkeuksetta ala-arvoista tuubaa.

    Rasittavinta koko hommassa on, että pyöräliikenteen infra on jo ratkaistu. Sen kun menisi katsomaan Alankomaihin tai Tanskaan, miten pyöräliikenteelle tehdään toimivia ratkaisuja ja sieltä valkkaisi parhaat omaan käyttöön. Ei täytyisi yrittää keksiä pyörää uudelleen ja saada lopputulokseksi kasaa paskaa.
    Eikä sieltä olisi pakko ottaa mukaan vain kaikkein huonoiten Suomeen istuvia ratkaisuja, kun voisi ihan kriittisesti katsoa, mikä voisi toimia täällä (ja näissä olosuhteissa) parhaiten. Esim. useammassa suuressa Eurooppalaisessa kaupungissa nähty pyöräkaistajärjestely, jossa vasemmalle kääntyvät pyöräilijät ryhmittyvät oikealla puolella sijaitsevalle vasemmalle kääntyvälle valo-ohjatulle kaistalleen.

  3. #1623
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.682
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Pyöräilijät paahtavat Pasilassa niin, että jalan*kulkijoita hirvittää

    Video näyttää aamuruuhkan risteyksessä, jossa riittää vauhtia ja vaarallisia tilanteita.

    https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011511843.html


    Videolle ei kyllä ollut sattunut yhtään vaarallista tilannetta. Jollei siksi lasketa, kun joku jalankulkija ei käytä suojatietä, vaan oikaisee pyörätien kautta. Tosin leikkaa siinä yksi pyöräilijäkin jalkakäytävän kautta. Mikä taas johtuu siitä, että Helsingissä nuo tuollaiset kohdat tehdään liian ahtaiksi.
    No olihan siinä kaksi punatakkista paviaania jotka ajoivat vierekkäin. Luulisi että noinkin ruuhkaisessa paikassa olisi älyä ajella peräkkäin. Mutta noita tulee melkein joka päivä vantaanjoen varressa vastaan. Yhteistä on että ajetaan vierekkäin kovaa vauhtia ja vaatimus että muut väistää.
    Bndit muokkasi tätä : 29.09.2025 at 14.18 Syy: Kielioppi

  4. #1624
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.606
    ^joo, totta. Ja joku lähetti ajoi vastaantulevien kaistalla.

    Noita rinnanajajia näkee kyllä turhan paljon. Paviaaneja en ole nähnyt.

  5. #1625
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Pyöräilijät paahtavat Pasilassa niin, että jalan*kulkijoita hirvittää

    Video näyttää aamuruuhkan risteyksessä, jossa riittää vauhtia ja vaarallisia tilanteita.

    https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011511843.html


    Videolle ei kyllä ollut sattunut yhtään vaarallista tilannetta. Jollei siksi lasketa, kun joku jalankulkija ei käytä suojatietä, vaan oikaisee pyörätien kautta. Tosin leikkaa siinä yksi pyöräilijäkin jalkakäytävän kautta. Mikä taas johtuu siitä, että Helsingissä nuo tuollaiset kohdat tehdään liian ahtaiksi.
    Meno kuin hollannissa. Paitsi pyöriä paljon vähemmän. Väistivät kyllä kävelijöitä suojateillä, mutta suhina on melkoinen ja jatkuvaa, ainakin Leidenissä.

  6. #1626
    Liittynyt
    04/2019
    Paikkakunta
    Kehä 6
    Viestit
    334
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Oli siinä jokunen tapaus, jossa pyöräilijä ei pysähtynyt väistämään jalankulkijaa, joka oli astumassa suojatielle. Lisäksi yksi pyörän ja potkulaudan varsin läheinen sivuutus oli videon loppupuolella.

    Mutta onhan tuo nyt ihan hemmetin huonosti suunniteltu ja toteutettu paikka. Ei ole esim. ilmeisesti kovin pitkään pohdittu, mitä tapahtuu, jos useampi kuin kaksi pyöräilijää (tai yksi tavarapyöräilijä) on odottamassa ylitystä rautatieläisenkadun suuntaan. Ison vaikutuksen toimivuuteen saisi sillä, että maalin sijaan pyörätie ja jalkakäytävä olisivat rakenteellisesti erotettuina, mutta talven auraushaasteiden vuoksi ko. rakennustapaa karsastetaan. Onnistuu toisaalta muualla Helsingissä, mutta se nyt on aivan eri asia.

    Tuo toisaalta on suomalaisen pyöräinfrasuunnittelun perisynti. Ei nähdä pyöräliikennettä liikenteenä, jolloin käytännössä kaikki suunnitteluratkaisut on tehty ajatuksella, että niitä käyttää yksi pyöräilijä kerrallaan. Helsingissä on nykyisin yksittäisiä paikkoja, jotka on mitoitettu varsinaiselle pyöräliikenteelle. Eli ohittaminen onnistuu ns. kahden samansuuntaisen kaistan periaatteella ja/tai risteyksissä kääntymistä jonottamaan mahtuu enemmän kuin kaksi pyörää. Vastaavasti esim. Turussa tehdään "uutta" ja "hienoa", mutta lopputulokset ovat joka kerta poikkeuksetta ala-arvoista tuubaa.

    Rasittavinta koko hommassa on, että pyöräliikenteen infra on jo ratkaistu. Sen kun menisi katsomaan Alankomaihin tai Tanskaan, miten pyöräliikenteelle tehdään toimivia ratkaisuja ja sieltä valkkaisi parhaat omaan käyttöön. Ei täytyisi yrittää keksiä pyörää uudelleen ja saada lopputulokseksi kasaa paskaa.
    Eikä sieltä olisi pakko ottaa mukaan vain kaikkein huonoiten Suomeen istuvia ratkaisuja, kun voisi ihan kriittisesti katsoa, mikä voisi toimia täällä (ja näissä olosuhteissa) parhaiten. Esim. useammassa suuressa Eurooppalaisessa kaupungissa nähty pyöräkaistajärjestely, jossa vasemmalle kääntyvät pyöräilijät ryhmittyvät oikealla puolella sijaitsevalle vasemmalle kääntyvälle valo-ohjatulle kaistalleen.
    Ihan ensimmäinen juttu olisi se, että luovutaan TÄYSIN siitä demarista ajatuksesta että yksisuuntaisia pyöräkaistoja tehdään kaupunkibulevardeille. Ne ei vain toimi. Auraus on niin haasteellista että niitä käytetään talvella lumen säilytyspaikkoina. Suurin ongelma on vastakarvaan ajajat. On liian suuri houkutus ajaa se kortteli vastakarvaan verrattuna siihen että tekee sakkolenkin liikennevalojen kautta toiselle puolelle, josta sitten toiset valot kun palaa takaisin siihen puoleen jonne on asiaa.

    Siihen on ihan hyvä syy että autokaistoja tehdään hyvin vähän yksisuuntaisina. Miksi sama periaate ei ole käytössä pyöräbaanojen osalta?

    Yksisuuntaiset toimivat vain jossain harvoissa tapauksissa jossa pätkän välillä ei ole mitään liikkeitä ja liikenne on aina päästä päähän suoraan ja pitkästi.

  7. #1627
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.044
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti +€+ Katso viesti
    Siihen on ihan hyvä syy että autokaistoja tehdään hyvin vähän yksisuuntaisina. Miksi sama periaate ei ole käytössä pyöräbaanojen osalta?
    Kaikki autokaistat ovat yksisuuntaisia. Suomessa oikeanpuoleista kaistaa ajetaan ja vasemmanpuoleisella kaistalla ovat vastaantulijat. Joskus kaistoja on useampia rinnakkain samaan suuntaan, tai on kaistoja joista pitää kääntyä tiettyyn suuntaan eikä voi jatkaa suoraan.

  8. #1628
    Liittynyt
    01/2012
    Paikkakunta
    Satakunta
    Viestit
    510
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Kaikki autokaistat ovat yksisuuntaisia. Suomessa oikeanpuoleista kaistaa ajetaan ja vasemmanpuoleisella kaistalla ovat vastaantulijat. Joskus kaistoja on useampia rinnakkain samaan suuntaan, tai on kaistoja joista pitää kääntyä tiettyyn suuntaan eikä voi jatkaa suoraan.
    Entäs kylätie?

  9. #1629
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.468
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Kaikki autokaistat ovat yksisuuntaisia. Suomessa oikeanpuoleista kaistaa ajetaan ja vasemmanpuoleisella kaistalla ovat vastaantulijat. Joskus kaistoja on useampia rinnakkain samaan suuntaan, tai on kaistoja joista pitää kääntyä tiettyyn suuntaan eikä voi jatkaa suoraan.
    Miksi sitten rakennetaan yksikaistaisia katuja ja teitä silloista puhumattakaan ja etuajo-oikus ilmoitetaan liikennemerkein samoin väistöpaikat?
    Kavennuksista ei kai tarvitse mainita, sillä silloin kaksikaistainen muutetaan tilapäisesti yksikaistaiseksi, mutta kaikki tämä lienee liian vaikeaa pyöräilijöiden ymmärtää ja sovittaa käyttäytymisensä liikenteessä niiden mukaiseksi.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  10. #1630
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.606
    Puhuttiin ajokaistoista, mutta tarkoitettiin ajorataa. Kyllä tuon kontekstista ymmärsi. Ja samaa mieltä euron kanssa, että Helsingissä monessakin paikassa nämä yksisuuntaiset pyöräkaistat/-tiet käytännössä ohjaavat ajamaan väärin.

  11. #1631
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.606
    Hesarin mielipidepalstalla edellisen artikkelin kirvoittama kirjoitus.

    Eikö suojatie velvoita pyöräilijää antamaan tietä jalankulkijalle?

    https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011527923.html

    Eikö muka Kansalaistorin pyöräväylällä ole yhtään suojatietä merkittynä? Jotenkin muistelen, että olisi.

  12. #1632
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.105
    Ei siinä ole. GSV:nkaan mukaan.

    ...Jalankulkijat kokevat kauhun hetkiä...
    Vai niin. Mummo puhukoon nyt vain omasta puolestaan eikä yleistä. Jos häröilisivät vähemmän siinä baanalla ja katsoisivat ympärilleen, ennenku astuvat väylälle, niin kaikilla olisi kivempaa. Ei niitä (meitä) pyöräilijöitä niin paljoa siinä kulje, etteikö yli pääsisi ihan turvallisesti. Kannattaisi keskittyä wolt- ja sähkölautaääliöiden ääliöilyyn. Poistoon.


  13. #1633
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.608
    Strava haluaa riidellä patenteista Garminin kanssa.
    https://www.dcrainmaker.com/2025/10/...g-devices.html

  14. #1634
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.606
    ^Ray ei kovin ruusuista tulevaisuutt lupaa näille caseille. Itsekin hieman ihmettelen tuota. Jos kaikki Garminin käyttäjät siirtyisivät muualle, Stravassa olisi aika hiljaista.

    Sitä en kyllä ymmärrä, että mikä oli se puhe siitä, ettei Strava näyttäisi mistä laitteesta data on tullut. Kyllä mulla ainakin näkyy, että mikä on ollut se mittari kulloinkin.

  15. #1635
    Liittynyt
    11/2013
    Viestit
    343
    Stravaa tulee käytettyä ainoastaan kilometrikisaa varten. Jos saisivat Garminista tiedot suoraan, niin Stravalle ei olisi tarvetta.

  16. #1636
    Liittynyt
    04/2019
    Paikkakunta
    Kehä 6
    Viestit
    334
    Mitenkähän vaikuttaa kun omassa Beeline Velo2:ssa on myös integraatio Stravaan. Tai siis ajon lopetuksen päätteeksi tulee kohta jossa lukee "lähetä Stravaan".

    Olisi kyllä harvinaisen demaria latailla niitä manuaalisesti jälkikäteen. Jäisi kyllä tekemättä...

  17. #1637
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.391
    "Ranskalainen sometähti nousi pyörällä Eiffel-torniin ennätysajassa"

    https://yle.fi/a/74-20186617

    686 askelmaa 12,5 min

  18. #1638
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.606
    ^kova. .

Samanlaisia aiheita

  1. Sisärenkaista asiaa mediassa
    By tikola in forum Renkaat
    Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 12.10.2017, 21.54

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •