HephaElectrobikeGiantFillari
Sivu 349 / 351 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 249 299 339 347 348 349 350 351 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 10.441 - 10.470 / 10522

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #10441
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.240
    Kahteen pyörään sisäiset asentanut ja varsinkin noissa rungoissa missä tuo "huolto luukku" keskiön alla on niin suht ongelmatonta touhua ihan kotikonsteillakin.
    nure muokkasi tätä : 01.09.2025 at 10.50
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  2. #10442
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.134
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ...suht ongelmatonta touhua ihan kotikonstein lakin.
    Monia varmasti kiinnostaisi sun kotikonstit, mikset kertoisi tarkemmin?


  3. #10443
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.240
    Siis ei mitkään integroidut tanko/stemmihässäkät vaan viistoputkesta letku keskiöön ja sieltä luukun kautta ohjaten takahaarukkaa pitkin perille, mitähän ihmeellistä siinä sitten muka oli?
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  4. #10444
    Liittynyt
    10/2024
    Viestit
    191
    Vähän samaa mieltä. Ite tein rautalangasta u-muotoisen koukun jolla ohjasin putken tulemaan viistoputkesta keskiöön ja sitä kautta läpi taakse. Aika simppeli vaikka pari kertaa saikin pukata ennen kuin osui koukkuun :-)

  5. #10445
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.429
    Uuden sisäisen vaijerin asentaminen on rungon aukoista ja mahdollisista sisäisistä ristiinmenoista riippuen helppoa tai vaikeata, ei voi yleistää.
    Vaihdettaessa rungon sisäistä vaijerinkuorta olen työntänyt uuden vaijerinkuoren vanhan avulla. Liittää päittäin pikku tapin avulla, jolloin vaihto onnistuu yhdellä toimenpiteellä.
    Sama konsti toimi jarruletkun kanssa, mutta irtoletkulla ensin vanha ulos ja sitten uusi sisään, koska letkua ei voi katkaista jarrusatulan päästä.

  6. #10446
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.240
    ^ & ^^ Niinpä, ei voi yleistää, on monenlaisia runkoja ja asentajia.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  7. #10447
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.826
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Miten "ei ole saatavissa"? Onhan noita IR-1.3-settejä verkkokaupoissa "available"?
    Itse kysymykseen: en ole kokeillut pyöröpuikkoja tuohon tarkoitukseen.
    Ei ollut viikonloppuna lähipyöräpuljuissa saatavissa. Tilaamalla toki saa. Sain nyt kuitenkin ronkittua sisäiset viennit ihan hyvin ilmankin, mutta tuollaisesta ParkToolista tai vastaavasta vaijerista voisi olla kyllä hyötyä. Hetkellisestä tarpeesta ja pikatarjonnan puutteesta johtuen mietin apuvälineenä tämäntyylistä. Molemmissa päissä kierteet.

    https://hobbii.fi/products/hp-100744...CABEgIiZPD_BwE

  8. #10448
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    kyröskoski
    Viestit
    433
    Kyllähän nuo on saatu vaihdettua tähänkin asti , kiinnosti vain tuo työkalu .

  9. #10449
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.826
    Joko hait testiin?

  10. #10450
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    585
    Vanhojen muistelua, sori. V-jarruissa oli joskus markkinoilla Shimanon nivelöity malli, jossa jarrupala painui aina kulumisesta huolimatta vanteeseen, eikä vähitellen alta ohi. Mikä tappoi tämän innovaation? Oliko tuo huono? Vai jäikö se levyjarrujen jalkoihin, ja oli liian kallis peruspyöriin? Vai pettävätkö muistikuvani?
    Markkinoilta löytyy nytkin aivan järjettömän kalliita v-jarruja, mutta ei niissä mitään niveliä ole. Minä ajoin tuohon aikaan dinosauruksia väistellen cantilever-jarruilla, joten omaa kokemusta ei ole.

  11. #10451
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.240
    ^Taisi olla paremman pään, XT/XTR:n jarruissa käytössä. Nykyään kun V-jarrujen osuus vähentynyt niin halu kehittää tai panostaa parempiin minimaalista.
    Itsellä oli ekassa titaanista XTR:t ja toimijan ne hyvin. Taitaa olla ainoa mahdollisuus löytää käytetyt mutta niidenkin hinnat kyllä nousseet taivaisiin.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  12. #10452
    Liittynyt
    07/2014
    Viestit
    194
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli L Katso viesti
    Vanhojen muistelua, sori. V-jarruissa oli joskus markkinoilla Shimanon nivelöity malli, jossa jarrupala painui aina kulumisesta huolimatta vanteeseen, eikä vähitellen alta ohi. Mikä tappoi tämän innovaation? Oliko tuo huono? Vai jäikö se levyjarrujen jalkoihin, ja oli liian kallis peruspyöriin? Vai pettävätkö muistikuvani?
    Markkinoilta löytyy nytkin aivan järjettömän kalliita v-jarruja, mutta ei niissä mitään niveliä ole. Minä ajoin tuohon aikaan dinosauruksia väistellen cantilever-jarruilla, joten omaa kokemusta ei ole.
    Mulla on tuossa vintage 26" maasturissa juurikin tuollaiset Shimano XT V-jarrulänget. Toimii juuri noin. Mitään ei asennuksen jälkeen tarvitse säätää ja palat liikkuu kohtisuoraan vanteen seinämään nähden. Varmasti ovat huomattavasti kalliimmat valmistaa kuin kiinteällä jarrupalan asennuksella varustetut.

  13. #10453
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.429
    Vintage kuvia löytyy tuollaisista tuotteista joissa tekniikkaa (parallelogram) käytetty (kyse vuodesta 1995):
    Shimano XTR BR-M960
    Shimano XT BR-M739
    Shimano LX BR-M570

  14. #10454
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.328

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Noihin linkullisiin V-jarruihin tuli niveliin väljyyttä joka lisäsi ko. jarruille tyypillistä vinkunaa entisestään. Lisäksi patruunamalliset jarrupalat mahdollisti kyllä jarrupalojen vaihtamisen helposti mutta sitten kulutuspintaa oli melko vähän.

    Shimanon lisäksi Avidilla oli jonkinlaisia linkkuja V-jarruissaan, olisko ollut mallin nimenä Ultimate.

    Omat linkku-XT:t taisin vaihtaa Avidin SD7:hin ja toisessa pyörässä olikin sitten Maguran HS-33:set.

  15. #10455
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.240
    ^Tosiaan noiden jarrupalojen kulutus pinta oli aika pieni mutta äärettömän helppo vaihtaa kun ei tarvinut uudelleen säätää.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  16. #10456
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.240
    Olli L, Facessa Toropaisen Vesalla olis myynnissä muutamat tuollaiset kaipaamasi jarrut.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  17. #10457
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    585
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Olli L, Facessa Toropaisen Vesalla olis myynnissä muutamat tuollaiset kaipaamasi jarrut.
    Kiitos neuvosta, mutta en ole nyt ostoaikeissa.

  18. #10458
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.670
    SRAMin ketjut ja Shimpan 11sp pakka? Match made in Heaven?

  19. #10459
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.134
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    SRAMin ketjut ja Shimpan 11sp pakka? Match made in Heaven?
    Mulla on kakkosgravelissa ketjut Forcea ja XT-pakka. Hyvin toimii.


  20. #10460
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.266
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    SRAMin ketjut ja Shimpan 11sp pakka? Match made in Heaven?
    Xx01/xx1 12sp

  21. #10461
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.240
    FBG:ssä XTR/KMC ja Sardiinissa XX1/XX1. Ei rumaa sanottavaa.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  22. #10462
    Liittynyt
    06/2015
    Paikkakunta
    Lorentzweiler, Luxembourg
    Viestit
    85
    Kasailen eka kertaa runkosetistä maantiepyörää ja mitään en tiedä aiheesta. Tuli pieni tenkkapoo etuvaihtajan kanssa (Ultegra Di2). Keskiölaakeri on BSA 68mm ja kampisetti Ultegra. Rungossa ei ole direct mountia joten asensin vaihtajan Shimanon SM-AD91-M panta-adapterilla.

    Ongelma on että vaihtaja tuntuisi olevan aivan liian kaukana rattaista kun yritän tehdä sivusuuntaista kohdistusta Shimanon ohjeiden mukaan siten että vaihtajan häkin ulompi levy on suoraan isomman rattaan päällä edestä ja sisältä hieman sisemmällä. Minulla häkin ulompi levy on ainakin 5mm ulompana kuin ratas.

    Pieni kuumetauti vaivaa myös ja tätä kirjoittaessa tuli yhtäkkiä mieleen että voiko ongelma johtua siitä että myös takavaihtaja on kytketty ja pienimmän kasetin rattaan asennossa? Pitäisikö systeemi laittaa säätötilaan ensin?

  23. #10463
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.400
    https://si.shimano.com/fi/dm/RAFD010...ont_derailleur

    Tämän mukaanko olet säätämässä?
    FD-R8150?
    Eli
    Ketju edessä isolle ja takana pienelle.
    Säätötilaan.
    Kahvasta ketju 0-0,5 mm päähän vaihtajan ulkolevystä.
    Pois säätötilasta.
    Jne

  24. #10464
    Liittynyt
    06/2015
    Paikkakunta
    Lorentzweiler, Luxembourg
    Viestit
    85
    En ole päässyt vielä tuonne asti. Yritin laittaa vaihtajaa oikeaan kohtaan vielä ilman ketjua mutta mitään mahdollisuutta ei ole saada sitä manuaalin osoittamaan kohtaan.

    Seurasin tämän sivun ohjeita mutta kuvat sielläkin ovat Shimanolta.

    https://bettershifting.com/installat...ustment-guide/

  25. #10465
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.400
    Oletko kohdassa missä etuvaihtajan korkeus on säädetty?
    Onko etuvaihtaja pienemmällä rattaalla?

  26. #10466
    Liittynyt
    06/2015
    Paikkakunta
    Lorentzweiler, Luxembourg
    Viestit
    85
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Oletko kohdassa missä etuvaihtajan korkeus on säädetty?
    Onko etuvaihtaja pienemmällä rattaalla?
    Jep. Ei kun isommalla. Pienemmälläkö sen pitikin olla? Tuota ei kyllä kerrottu missään. Ei Shimanonkaan manuaalissa.

    https://si.shimano.com/en/dm/RAFD010...ont_derailleur

  27. #10467
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    ^Pienemmällä joo, vähän niinkuin mekaanisessa vaihtajassa kun ei asennettaessa ole vaijeri kiinni.

  28. #10468
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.240
    Hätäinen mitään penkomatta, olikos niin että Eastonin ja RF:n kampien DM rattaissa sama kiinnitys?
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  29. #10469
    Liittynyt
    04/2025
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    3
    SRAM Rival AXS sähkövaihteet, onko niistä iloa, toimivatko?
    Canyon Endurance CF 7:ää on saatavilla sekä Shimanon 105 Di2, että SRAM Rival AXS vaihteilla. SRAM hiukka edullisempi, ja saisi myös wattimittarin päälle.

  30. #10470
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Molemmilla varmaan ajelee. Oma valinta olisi se 105 di2 malli Newmenin kuitukiekoilla.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7211
    Viimeinen viesti: 26.09.2025, 13.16

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •