Olet oikeassa, ei etsitty itse vaan lähdettiin siitä olettamasta että valmiista reitistöstä löytyy hyvät ja valittiin kaksi "vain erittäin kokeneille maastopyöräilijöille" reittiä. ainakin täällä kotona pk-seudulla nuo Traimapin punaiset on kyllä turhan HC polkuja. Keltaisia ja oransseja tulee pääsääntöisesti ajettua.
Olisi tosi hieno homma että nämä pääsisivät virallisiksi reiteiksi. Jos siis aluetta halutaan kehittää maastopyöräilijöille, onnistuneesti.
Tämä. Terveisiä Inariin, matkailualalle kesäkaudeksi työtä ja Lapin alueelle lisää rahaa.
Itse viime viikko jälleen Saariselällä ja kyllä ne reitit vaan maistuu meille.
Itse pojan kanssa kierrellään kaikki mitä vaan löytyy ja perheen naiset tykkäävät noista helpommista sorastetuista.
Ruijanpolku, Rautulampi, Kulmakuru, Vellinsärpimä ovat kyllä parhaimmistoa. Eipä tuonne avotunturiin nyt kovin erillaista reittiä voi tarjota, mutta maisemat kruunaavat kaiken.
Me myös tykättiin Kiilopään ja Rautulammen väliin tehdyistä mutkapätkistä, hauska lisä siihen väliin.
Hiihtokeskukseen myös tehty, tosin melko kevyt BikePark.
Me emme siinä paria ajoa enempää kierrellleet, ehkä sekin tuosta lähtee kehittymään. Itse en sellaista kaipaakaan vaan Saariselkä on Open Fjell Biking -paikka.
*** teamvelocycling.fi /nonamesport.com / fat-bike.fi ***
^ siinäpä osuva kuvaus alueen reiteistä eli monipuolisuus on alueen valtti.
Tuosta Shamuksen avatar kuvasta tuli mieleen vieläkin tallessa olevat Saariselän mtb reittikartat. Kalusto vaikuttaa kovin samannäköiseltä. On se ollut ehkä pykälän verran haasteellisempaa ajella esim. Rautulammelle johtavaa kivikkolaskua vs nykyinen kalusto. Siitä aasinsiltana seuraavaan.
Joskus aikoinaa tuli ajettua Saariselältä Moitakurun Kuukkelilammelle Lintu Antin R.I.P pakeille. Toki ajokkina oli sen ajan mittapuun mukaan piiiitkä joustoinen ajokki.
![]()
Usko, ihan sama itselläkin on tallessa, voisin kyllä luopua...
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Aina vetäny tosta mehtäbaarista ohi ku näyttäny vaa joltai hylätyltä bisnekseltä. Mutta taitaa se ihan elossa olla
Onko kenelläkään viimepäivien tietoja mikä on tämänhetkinen vedenkorkeus tuolla Kulmakurun reitin vesistö ylityksissä? Tuo kun olisi mahdollisesti tarkoitus käydä Maanantaina vihdoin ja viimein ajamassa...
Miten muuten olette yleensä jalkinepolitiikan hoitaneet noissa isommissa jokiylityksissä, ilmeisesti yleensä sellaista kivikkopohjaa että paljain jaloin ei välttämättä kannata mutta kun ei ajokenkiäkään haluaisi umpimäriksi kastella... (tämä ollut paljolti syy että vältellyt noita vesiylityksiä sisältäviä reittejä...).
Ajokengillä täälläkin, vaikka ei ne ole parhaat mahdolliset pidon kannalta märässä kivikossa. Joo ja lämpimien kelien aikaan tuolla porkannut. Näihin aikoihin pyöräyttäisin stongaan kevyet fibram-pohjaiset Merrelin paljasjalkatossut.
Hyvin meni varsikengästä vesi sisään tänäänkin tolosjoella. Suopaikat myös melko märkiä. Vettä se vain on.
Kesällä ilman mitään rituaaleja ajokengillä yli ja näin syksymmällä ajokengillä edelleen, mutta ylityksen jälkeen repusta kuivat sealkinz sukat jalkaan ja sitten taas märät kengät jalkaan.
Älä itke ruma lapsi, ota rusina.
^Suosittelen semmosia kenkiä kahluuseen missä varpaat ja niiden kynnet suojassa. Kylmä vesi vie tuntoa ja usein joen pohjat kivikkoa ja liukasta sellaista niin helposti käy haaveri.
Älä itke ruma lapsi, ota rusina.
Jonossa ei siellä tarvii ainakaan ajella, tänään en nähnyt ketään muita.
Eipä tuolla Kulmakurun kierroksella ollut ruuhkaa Heinäkuussakaan, ei silloinkaan törmätty keneenkään.
Meillä oli Tolosjoen ylitykseen Crocsit roikkumassa repussa irtsareilla. Varmaan olisi mennyt paljain jaloin myös. Varsinkin alajuoksulla kohdassa missä ylitettiin kivet oli pyöreitä ja liukkaita. Aika isoja, sellaisia jalkapallon kokoisia suunnilleen. Vettä silloin oli minulle hieman yli polven korkeudelle, ehkä reilu 50cm.
Kulmakuru ”suoritettu”.
Koko reissun ajan satanut tihkusade teki kivet ja juurakot kivan liukkaiksi.
Eipä yhtään muuta henkilöä reissussa näkynyt, mutta pehmeikko paikoissa (joita tuntui jonkusen verran olleen), oli kyllä pyöränjälkiä jonkin verran näkyvillä.
Kyllä siinä on oma hommansa kanniskella 25kg "sähkäri" joen yli, kun ei sydän anna sitä yli työntää niin että moottori menee veteen/veden alle... useammassa kohdassa oli vesi reilusti polven yläpuolella (oma pituus sen 180cm.) ja vedessä ihan hyvin virtaamaa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nonni, vuosia suunniteltu, on melkein ajettu. Nyt kuulut kahlaajien joukkoon. Sitten vielä iltaoluset panimolla![]()
Kirjanmerkit