ElectrobikeGarminGiantHepha
Sivu 168 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 68 118 158 166 167 168
Näyttää tulokset 5.011 - 5.028 / 5028

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

  1. #5011
    Liittynyt
    08/2005
    Viestit
    201
    Ihan pieni välys voi olla jopa eduksi. Keula saattaa toimia herkemmin. Jos tuosta ei mitään suurempaa haittaa ole niin ei kannata tehdä mitää. Alajalkojen huollot toki kannataa aina tehdä ajallaan.

  2. #5012
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    299
    Holkit vaatii pienen välyksen toimiakseen, mutta samalla öljyn täytyy päästä niille kiertämään. Öljyn täytyy päästä muodostamaan voitelukalvo holkin ja liukuputken väliin. Tästä syystä öljy pitää vaihtaa, että pysyy tuoreen ja sitä on riittävästi, ja foamit "märkänä". Samasta syystä pyörää kannattaakin välillä pitää seinällä tai vaikka ylös-alaisin, että öljyt eivät jämähdä keulan pohjalle. Samalla ajo tulisi olla sellaista, että keula myös tekee hommia. Jos ei ole, pyörä katolleen säännöllisesti niin ei kulu liukuputket puhki.

    Paljonko on sopiva välys on mahdoton sanoa, mutta olen pitänyt nyrkkisääntönä, että jos "kuivassa keulassa" eli pyörä renkaillaan seisoneena tuntuu välys, joka ei vähene / katoa kun pyörää käyttää katollaan ~10min tai välystä tuntuu myös kovemman ajelun jälkeen, on öljy joko liian ohutta tai sitä ei ole riittävästi tai välys on liian suuri.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

  3. #5013
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MTB Engineer Katso viesti
    Holkit vaatii pienen välyksen toimiakseen, mutta samalla öljyn täytyy päästä niille kiertämään. Öljyn täytyy päästä muodostamaan voitelukalvo holkin ja liukuputken väliin. Tästä syystä öljy pitää vaihtaa, että pysyy tuoreen ja sitä on riittävästi, ja foamit "märkänä". Samasta syystä pyörää kannattaakin välillä pitää seinällä tai vaikka ylös-alaisin, että öljyt eivät jämähdä keulan pohjalle. Samalla ajo tulisi olla sellaista, että keula myös tekee hommia. Jos ei ole, pyörä katolleen säännöllisesti niin ei kulu liukuputket puhki.

    Paljonko on sopiva välys on mahdoton sanoa, mutta olen pitänyt nyrkkisääntönä, että jos "kuivassa keulassa" eli pyörä renkaillaan seisoneena tuntuu välys, joka ei vähene / katoa kun pyörää käyttää katollaan ~10min tai välystä tuntuu myös kovemman ajelun jälkeen, on öljy joko liian ohutta tai sitä ei ole riittävästi tai välys on liian suuri.
    Tuossa ei ole vaikutusta onko ajettu kovaa, tai pidetty pyörää katollaan. Kokeilin pitää fillaria pari tuntia katollaan ja en kyllä huomannut eroa välyksessä. Huolto tuohon on tehty ~20h sitten, niin pitäisi olla puhdasta öljyä tarpeeksi alajaloissa.

    Kai se täytyy vielä viedä tsekattavaksi, josko tuo menisi vielä takuuseen.

  4. #5014
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Mikä on oikea/oikeat työkalu/työtapa hiilikuituisen kaulaputken katkaisuun?

  5. #5015
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.329
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Mikä on oikea/oikeat työkalu/työtapa hiilikuituisen kaulaputken katkaisuun?
    Maalarinteippiä leikkauskohdan molemmille puolille. Sahattaessa normaalilla rautasahalla kannattaa kastella leikkauspintaa jotta hiilikuitupölyä ei mene vääriin paikkoihin.

  6. #5016
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    Mittaa toisenkin kerran. Sahaohjuri putkeen ja rautasahaan tiheähampainen terä, ei se oletus joka siinä on. Sitten hiljalleen sahaa poikki. Vettä voi suihkuttaa välillä niin ei kulkeudu hiilikuitupöly keuhkoihin.


  7. #5017
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Maalarinteippiä leikkauskohdan molemmille puolille. Sahattaessa normaalilla rautasahalla kannattaa kastella leikkauspintaa jotta hiilikuitupölyä ei mene vääriin paikkoihin.
    Ja ilmeisesti tuo itse suosimani putkileikkuri on noille hiilikuituisille putkille "ei ei"?

  8. #5018
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.329
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Ja ilmeisesti tuo itse suosimani putkileikkuri on noille hiilikuituisille putkille "ei ei"?
    Väitettynä riskinä on että putkileikkuri repisi kuituja irti tai jotenkin särkisi kuituputken laminoinnin. Itse olen sahannut.

  9. #5019
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Joo ei toimi kuidulle kierrettävä putkileikkuri. Sahaamaan vain. Mainitut konstit käyttöön (tiheähampainen rautasaha, teippi (jos ei ohjuria) ja sumutinpullosta kostutusta. Sahausjäljen rosoisuuden voi hioa hiekkapaperilla ja halutessaan laittaa väritöntä (miksei värillistäkin ) kynsilakkaa pintaan. Mikään täydellinenhän ei leikkauspinnan tarvitse olla ohjainputken tai vastaavasti myöskään kuituisen ohjaustangon päässä. Ohjainputken yläpuolelle jää ylettymään ohjainkannatin kuitenkin vähintään muutaman millin ja "hattu" kiristetään sitä eikä ohjainputkea vasten joten ohjainputken katkaisukohta voi olla aavistuksen vinoonkin sahattu.

  10. #5020
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MTB Engineer Katso viesti
    Tästä syystä öljy pitää vaihtaa, että pysyy tuoreen ja sitä on riittävästi, ja foamit "märkänä". Samasta syystä pyörää kannattaakin välillä pitää seinällä tai vaikka ylös-alaisin, että öljyt eivät jämähdä keulan pohjalle. Samalla ajo tulisi olla sellaista, että keula myös tekee hommia. .
    Tämä pyörän katollaan pito oli kyllä hyvä vinkki. Pidin ylösalaisin 20min ennen lenkkiä ja keula tuntui paljon pehmeämmältä ja alkuherkältä. Sag oli sama. Keli oli toki lämpimämpi eilenkin sisällä Foxin goldit. Keulalla ajettu n. 40h vasta ,mut kyllä eron huomasi.
    Pitää vaihtaa motorexin gliss k68:t keulaan kun kelit vähän kylmenee.
    ?Fear is a mindkiller

  11. #5021
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Mikä on oikea/oikeat työkalu/työtapa hiilikuituisen kaulaputken katkaisuun?
    Ohjuri ja tiheähampainen laadukas terä. Mieluiten kuidulle tarkoitettu. Niitä repäistyn näköisiä kuidun pätkiä ei saisi tulla/jäädä. Pinnan tulisi olla smoothi suoraan sahauksen jälkeen.

    https://larunpyora.com/fi/articles/1.741.21978/sahatera-park-tool-csb-1-hiilikuidulle-saw-1-sahaan?

  12. #5022
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ohjuri ja tiheähampainen laadukas terä. Mieluiten kuidulle tarkoitettu. Niitä repäistyn näköisiä kuidun pätkiä ei saisi tulla/jäädä. Pinnan tulisi olla smoothi suoraan sahauksen jälkeen.
    Eilennä tuli ”suoritettua”. Kaulaputken katkaisuun tarkoitettu ohjuri oli käytössä ja sahauksessa käytössä ”normaali” rautasahanterä.
    Katkaisun lopputulos oli suora ja siisti, mitään kuidunpätkiä yms. ei syntynyt.

    Keulaan itsessään en sitten ollutkaan asennuksen jälkeen tyytyväinen, mutya se on ihan oma asiansa se.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  13. #5023
    Kaipaisin hieman neuvoja. Huolsin ilmakannun marsun bomber inline iskarista ja huomasin negatiivipuolella olevan 2 punaista renkulaa.
    Olenko käsittänyt oikein ,että negatiivipuolen reduserit vaikuttavat eniten kun iskari on 40-70% alueella joistosta. Jousto tuntuu hieman kovalta ,mutta seilaa suht korkealla joka on hyvä asia kivikossa ,ettei kammet kolise kiviin,mutta sellainen pehmeys ,plush loistaa poissaolollaan. Toki osasyy kovuuteen on että inline on mitä on. Budjetti vaimennin. Sitä on myös vaikea saada käyttämään kaikkea joustoa jos sag on noin 30%
    Olen painava kuski 110+kg ja pyörä on turbo levo gen3.
    Voisiko joku valaista tätä negatiivi spacereiden vaikutusta vaimentimen käyttäytymiseen. Ajoni on normi polkuajoa ja maasto on kivikkoista ja juurakkoista.
    ?Fear is a mindkiller

  14. #5024
    Liittynyt
    06/2015
    Viestit
    172
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Doc.blob Katso viesti
    Kaipaisin hieman neuvoja. Huolsin ilmakannun marsun bomber inline iskarista ja huomasin negatiivipuolella olevan 2 punaista renkulaa.
    Olenko käsittänyt oikein ,että negatiivipuolen reduserit vaikuttavat eniten kun iskari on 40-70% alueella joistosta. Jousto tuntuu hieman kovalta ,mutta seilaa suht korkealla joka on hyvä asia kivikossa ,ettei kammet kolise kiviin,mutta sellainen pehmeys ,plush loistaa poissaolollaan. Toki osasyy kovuuteen on että inline on mitä on. Budjetti vaimennin. Sitä on myös vaikea saada käyttämään kaikkea joustoa jos sag on noin 30%
    Olen painava kuski 110+kg ja pyörä on turbo levo gen3.
    Voisiko joku valaista tätä negatiivi spacereiden vaikutusta vaimentimen käyttäytymiseen. Ajoni on normi polkuajoa ja maasto on kivikkoista ja juurakkoista.
    Jos pienennät negatiivista ilmatilavuutta (eli lisäät niitä reducereita).

    - Alku herkkyys kärsii, eli se plush tunne häviää,
    + iskari kantaa paremmin, eikä ehkä elä ihan niin paljoa esim polkiessa.

    Eli mitä enemmän niitä reducereita (eli pienennät negatiivista ilmatilavuutta) sitä "polkutehokkaampi" alusta on, mutta alkuherkkyys kärsii kuten olet itsekin huomannut. Lisäksi vaikuttaa tosiaan koko alueelta sen iskarin kantavuuteen, eli estää myös pohjaamista.

    Poistasin ehkä suoraan molemmat. Aina ne takaisin saa jos meneekin ihan kamalaksi. Jos poistat niin joudut todennäköisesti lisäämään painetta iskariin saavuttaaksesi saman sag.

  15. #5025
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bnito Katso viesti

    Poistasin ehkä suoraan molemmat. Aina ne takaisin saa jos meneekin ihan kamalaksi. Jos poistat niin joudut todennäköisesti lisäämään painetta iskariin saavuttaaksesi saman sag.
    Sitä paineenlisäystä minä vähän pekäänkin. Tuntuu ,ettei iskari toimi niinkuin pitää jos painetta on paljon yli 250psi. Tällä hetkellä 255-260psi.
    kiitti neuvosta. Pitää kokeilla.
    ?Fear is a mindkiller

  16. #5026
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.709
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Doc.blob Katso viesti
    Sitä paineenlisäystä minä vähän pekäänkin. Tuntuu ,ettei iskari toimi niinkuin pitää jos painetta on paljon yli 250psi. Tällä hetkellä 255-260psi.
    kiitti neuvosta. Pitää kokeilla.
    Itse laittaisin enemmän tokeneita ja vähemmän painetta...


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  17. #5027
    Vaihdoin positiivipuolelle 0.8 kuutiotuuman spacerin tilalle 0.6:sen ja iskari toimi minusta paremmin vaikka jouduin vähän painetta lisäämään.
    Pitää kokeilla eri vaihtoehtoja kunnes saan ostettua vividin tai Deluxen. Tai käytetyn Foxin. Uudet liian kalliita.
    Jos ottas yhden renkulan negapuolelta pois ja laittas .8 mörön takas positiivipuolelle.
    ?Fear is a mindkiller

  18. #5028
    Liittynyt
    04/2019
    Paikkakunta
    Kehä 6
    Viestit
    338
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti +€+ Katso viesti
    Käytettynä joskus ostettu rokkarin 230x65mm takaiskari jossa mallimerkintä 06T80699669. Tämä viittaa Sramin sivuilla siihen että on tyypiltään RS-SDLX-RCT-A1 Super Deluxe RCT (2017-2022)

    Tuosta on nyt akseli viallinen ja uutta pitäisi saada hommattua samalla kun täyshuolto meneillään. Luulin että tiivisteet vain paskana kun ei paineet pysyneet kauaa sisällä, mutta olikin akselissa pihtienjälki joka katkaissut akselin lähes kokonaan.

    Kaikki dokumentaatio näyttää että tähän A1 malliin menee tämä akseli https://www.performancebike.com/rock...9896?v=1284049

    Mutta sisällä olikin tällainen jossa on tuo rebound needle (musta osa) ja tämä on uudemmalle B1 mallille. https://www.performancebike.com/rock...9898?v=1315690

    Tässä erot selkeämmin.
    11.4118.064.650 REAR SHOCK DAMPER SHAFT ASSEMBLY - (INCLUDES SHAFT, PISTON STUD AND O-RING) - SUPER DELUXE RC/RCT/RTR (A1), RC3/R (A2), 57.5-65MM
    11.4118.084.650 REAR SHOCK DAMPER SHAFT ASSEMBLY - (INCLUDES SHAFT, PISTON STUD, REBOUND NEEDLE, AND O-RING) - SUPER DELUXE AIR B1-B2 (2018-2020)

    Mistähän tietäisin varmasti tilaanko tuon A1 mallin ja se sopii? Katselin tuon uudemman mallin Sram ohjeita ja siellä höpistään tuon reboundin asennuksesta niin että siellä on joku tappi jota tuo ohjaa tms. Olisiko nyt niin että noissa on sama runko ja uudemmassa vain tuo tila hyödynnetty, mutta sopii molemmat?

    Molempia näyttäisi saavan Latvialaisesta liikkeestä kyllä eikä tarvi tuon jenkkifirman kautta häslätä.
    Tilasin sitten tuon manuaalin mukaisen akselin. No eihän se nyt ihan putkeen mennyt. Onneksi säästin tuon rebound needlen edellisestä ja se oli kunnossa minkä sitten laitoin uuden akselin sisään. Ilman sitä ei IFP ilmaus onnistuisi mitenkään kun akselin sivussa on reikiä jotka tuo needle tukkii. Sitä vain ihmettelen miten SRAM ohjeet ovat noin sekavia ja miten ihmeessä tämä on edes mahdollista?

    Nyt olisi paketti viimein kasassa, mutta uusi ongelma Rokkarin adapterin kanssa. Pitäisi laittaa se ohjeen mukainen 250psi tuonne IFP kannuun, mutta se saakelin adapteri falskaa ja tuhoaa O-renkaita siitä päästä. Pitäisikö vain ostaa uusi adapteri vai mitä tässä voisi tehdä? Ehkä tuossa on vain vikaa tai toleranssit pielessä tms?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •