Todella paljon ollut kaikenlaisia valoja erilaisiin pyöriin, mutta lähes kaikissa ollut pettymyksenä toimivuus talven kylmyydessä! Pakkanen kangistaa loiston?! Olisiko millaisia kokemuksia kylmän kestävistä valoista, niin eteen kuin taakse?
Todella paljon ollut kaikenlaisia valoja erilaisiin pyöriin, mutta lähes kaikissa ollut pettymyksenä toimivuus talven kylmyydessä! Pakkanen kangistaa loiston?! Olisiko millaisia kokemuksia kylmän kestävistä valoista, niin eteen kuin taakse?
Itellä xxl:n taikaloisto. Akku eristetyssä runkolaukussa. Toimii ainakin sen aikaa mitä ite jaksaa pyöräillä kovilla pakkasilla.
Mitä isompi akku sen paremmin kestää kylmää. Itsellä kanssa Macigshine, todistetusti -16 kestää ainakin mitä itse viitsii pimeässä tuolla pakkasella ajaa.
Itsellä viimeisinä Fenixin BC sarjan lamppu edessä niin ihan hyvin viikon työmatka ajot kesti pakkasessakin. Tietenkin eri juttu jos odottaa tuntien akun kestoa...
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
^Itseasiassa viimeisinä vuosina hieman alle 10km ja mistä sinä tiedät millaiseen ajoon kysyjä lamppua etsii? Toisaaltaan olisihan tuo varmaan pitempäänkin kestänyt näytön perusteella mutta oli vaan tapa laittaa lataukseen perjantaina duuni viikon jälkeen.
Mutta pointti lähinnä se etten ainakaan huomannut kummoistakaan eroa pakkasen vaikutuksesta, olkoot matka sitten mikä tahansa.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Napadynamo on täysin pakkasproof ja muutenkin huoleton, kun ei tarvi latailla lamppuja.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Jack, kympin päivämatka viikossa tekee 50 ainakin ennen vanhaa laskettuna laskettuna...
Bndit, ei kovasti kannattaisi noilla resulsseilla toisia syytellä...
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
^ Mutta onko 5 X 2 X 5 km tässä puheena olevassa asiassa kovinkaan merkityksellinen sille, joka ajaa 1 x 50 km?
Tosin mikäli pyörä ei ole ollut työpäivän aikana lämpimässä tilassa, niin kieltämättä luulisi että valon toimivuus ja teho kotimatkalla kertovat nekin jotain?
Jos ajaa vartin aamuin illoin ja lamput on muun ajan jossain lämpimässä, niin akku kestää huomattavasti pidempään kuin ajamalla 2-3h yhteen pötköön. Eihän ne valot ja niiden akut ehti tossa vartissa edes kunnolla jäähtyä.
Itse en tuota 5x2x5km pitäisi referenssinä pakkaskestosta.
^ & ^^ Voi olla että näinkin asia on mutta kysyjä ei maininnut että millaiseen ajoon lamppua hakee. Itsella oli tuo Fenix hyvä ratkaisu kun en halunnut erillistä akkua ja pikakiinnitys tukeva ja toimiva. Lupinen itsekin olisin hankkinut jos olisin pimeässä pitempiä lenkkejä tehnyt.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Kysyjä kertoi että "lähes kaikissa" hänen käytössään olleista lampuista on niiden toimivuus talven kylmyydessä ollut pettymys. Siitä voisi ehkä päätellä että hänen ajonsa ovat sellaisia että pakkanen ehtii "kangistaa loiston" - ja sen puolestaan voisi arvella olevan elämässä elämässä jotain puolen tunnin ja parin tunnin väliltä.
Ja ainahan sitä voi pyytää täsmennystä kysyjältä. <hymiö>
PS Itselläni oli muuten yksi kotimaan marketista ostettu kiinalaismerkkituote, jossa oli jo muutamalla pakkasasteella sellainen kiusallinen piirre että - vaikka pyörää oli säilytetty sisätiloissa - lamppu sammui varottamatta (esim. valotehon laskuna) ensimmäisen vartin aikana. Ainoa keino välttyä tältä oli pitää lamppua täydellä teholla 5-10 min. Sen jälkeen saattoikin jo ajaa turvallisin mielin sen tunnin-puolitoista.
Mulla lupinen sl F:ssä on pakkaskelillä ollut vaan isompi 99Wh akku kiinni, ja sillä on pärjätty parin tunnin lenkit. Kaukosäätimen sain pelaamaan hyvin, kun siirsin sen tankohanskojen sisäpuolelle.
Pikon 25Wh akku kypärässä hyytyy tunnissa. Pidemmällä piuhalla sen sais varmaan takin sisälle, mutta mieluummin ajan noin, vara-akku povarissa on toistaiseksi riittänyt.
Edellinen pätee varmaan kaikkiin erillisillä akuilla varustettuihin lamppuihin.
Kun akku ja lamppu on valettu samaan pakettiin, niin tehokkaammat valot lämmittää itseään sen verran, että varmaan akutkin pysyy lämpösenä paremmin, toki viimalla on varmaan vaikutus siihenkin.
^Tuo kyllä totta, ainakin Fenix tukevasta rungostaan lämpeni ainakin täydellä teholla melkoisesti.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Fenix BC26R käytössä. Kylmässä säässä akku tosiaan tyhjenee nopeasti. Onko kellään kokemusta akuista mitkä on suunniteltu kestämään kylmää? Ja miten Shimanon 12s di2 kestää suomen talvea?
https://nitecorestore.com/products/n...-21700-battery
https://www.erikoistukku.fi/product/...-suojapiirilla
^onko tuollaiset "pakkaskestävät" akut oikeasti pakkaskestävämpiä? Jos vertaa "normaaleihin" akkuihin.
Kirjanmerkit