ElectrobikeHephaGiantGarmin
Sivu 348 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 248 298 338 346 347 348 349 350 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 10.411 - 10.440 / 10533

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #10411
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Pohjois-Satakunta
    Viestit
    894
    Nyt olisi ajankohtaista hankkia ilmaussarja Shimanon jarruille. Sopiiko samat sarja myös Sramin jarruihin (jarruneste näissä toki eri)? Mikä olisi mallia "riittävän hyvä", mutta edullinen?

    Mitä muuta tarvitsen siihen, että otan irrotan jarrun vanhasta rungosta (sisäinen letkun vienti eli letku pitää irrottaa satulasta/kahvasta ja ujuttaa uuteen runkoon ja taas kiinnittää satulaan/kahvaan)? Tarvitsenko vielä esim. https://www.bike-discount.de/en/shim...-for-sm-bh90-3 (ei mitään hajua miksi näitä suomeksi kutsutaan) vai meneekö kaikki vanhoilla osilla? Letkua ei ole tarve lyhentää.

    Lähetetty minun ELP-NX9 laitteesta Tapatalkilla
    "Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua

  2. #10412
    Liittynyt
    11/2001
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    556
    Muuten en osaa auttaa, mutta Sramin ja Shimanon ilmaaminen ei samalla setillä onnistu. Shimanolla on se ilmauskuppi-metodi, kun taas Sramit ilmataan kahdella ruiskulla (joissa jarrusatulan päässä on bleeding edge-liitin, jos kyseessä on yhtäänkään tuoreemmat maastojarrut).

    Linkkaamassasi tuotteessa on oliivi ja pinni, jotka tarvitset, jos letkua lyhennetään. Itse hankkisin ne kuitenkin varmuuden vuoksi, sillä jarruletkun ujuttaminen rungon läpi ei välttämättä oliivin kanssa onnistu, joten voit joutua joka tapauksessa poistamaan vanhan oliivin.

  3. #10413
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.430

    Peukalo ylös

    ^^Helmi (ja insertti) puristetaan letkuun mutterilla, jonka saaminen rungon reikien läpi on yleensä mahdotonta. Siksi letku yleensä lyhennetään ja asennetaan uudet kun letku on saatu läpi.

  4. #10414
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.245
    ^^Shimanonkin voi ilmata kahdella ruiskulla, kupilla onnistuu hyvin ilman ruiskuakin. Bleedkitin https://r2-bike.com/BLEEDKIT-Bleedin...n-Shimano-2012 ja https://r2-bike.com/SHIMANO-Bleeding...5-Mountainbike Oletus että maastojarruista kyse...

    Oliivi/helmi ovat kertakäyttöisiä, vanha pinni toimii jos et lyhennä letkua.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  5. #10415
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Pohjois-Satakunta
    Viestit
    894
    Oleellisin ehkä unohtui mainita, eli maastojarrusta kyse (XT m8100). Pitänee tutusta aiheeseen tarkemmin, netistä löytynee läjäpäin videoita, ainakin lontooksi. 13v pyöriä itse harrastuksen eli pyöräilyn ohessa korjaillut ja ensimmäinen kerta kun tulee tämä toimenpide eteen.

    Lähetetty minun ELP-NX9 laitteesta Tapatalkilla
    "Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua

  6. #10416
    Liittynyt
    08/2005
    Viestit
    201
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti

    Oliivi/helmi ovat kertakäyttöisiä, vanha pinni toimii jos et lyhennä letkua.
    Miten onnistuu oliivin irroitus lyhentämättä letkua? Tai tietty sen saa irti, mutta letkun pinta on vioittunut eikä enää saa tiivistä liitosta. Pinnin voi mielestäni hätätapauksessa käyttää uudelleen nimenomaan kun on lyhentänyt letkun. Oliivi päältä irti sivuleikkureilla ja katkoteräveitsellä halkaisee letkun.

  7. #10417
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.245
    Kyllä sen vetämällä saa pois ja jos ei onnistu niin pinni pois ja milli pois letkusta tuskin mikään letku niin naftisti mitoitettu ettei onnistu...
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  8. #10418
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Pohjois-Satakunta
    Viestit
    894
    Letkulla on riittävästi pituutta, joten taidan napata puoli senttiä suosiolla pois. Onko sillä väliä, nappaako satulan vai kahvan päästä letkun katki (ts. kumpaan letku on helpompi kiinnittää uudelleen)? Itse tykännyt ainakin vaijerinkuoret sörkkiä rungon sisään ylhäältä alaspäin.
    "Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua

  9. #10419
    Liittynyt
    08/2005
    Viestit
    201
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Kyllä sen vetämällä saa pois ja jos ei onnistu niin pinni pois ja milli pois letkusta tuskin mikään letku niin naftisti mitoitettu ettei onnistu...
    Ei kyllä ainakaan Shimanon jarruista lähde noin jos ei oo ihan sormikireydelle vedetty mutteria. Oliivihan painuu kiristettäessä tiiviisti suht syvälle letkuun. Sen takia siellä on se pinni, muuten menis letku umpeen. Ja onhan se pinni jo ennen kiristystäkin niin tiukassa ettei sitä ihan noin vain nypätä pois.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TANUKI Katso viesti
    Letkulla on riittävästi pituutta, joten taidan napata puoli senttiä suosiolla pois. Onko sillä väliä, nappaako satulan vai kahvan päästä letkun katki (ts. kumpaan letku on helpompi kiinnittää uudelleen)? Itse tykännyt ainakin vaijerinkuoret sörkkiä rungon sisään ylhäältä alaspäin.
    Jos on kiintaä banjo satulan päässä, niin sitten tietty kahvan päästä. Muuten sillä ajatuksella miten päin haluaa pujottaa takaisin.

  10. #10420
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.245
    ^Kyllä XTR:stä lähtee kun suoraa vetää eikä letkukaan vaurioitunut ja eihän pinniä tarvi irroittaa jos ei lyhentää aio.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  11. #10421
    Liittynyt
    08/2005
    Viestit
    201
    ^Sitten ei ole kiristetty kunnolla jos lähtee. Oikean kiristyksen näkee myös siitä että mutterin päälle tulevan suojakumin ja kahvan rungon väliin ei jää rakoa. Riittävästi kiristettynä oliivi prässäytyy letkun päälle erittäin tiukasti.

    Kuitenkin oliivi on ainoa osa joka pitää letkun kiinni kahvassa. Jos oliivi lähtee letkun päältä vetämällä, niin silloin myös jarruletku lähtee jarrukahvasta vetämällä.

  12. #10422
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Nyt on kyllä sen tasoista opastusta taas että hirvittää. Yks säheltäjä alkaa neuvoa muita jarrujen asennuksissa, vaikkei saa itsekkään asennttua mitään oikein. Joku oikeasti saattaa vielä uskoa näitä.

  13. #10423
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.245
    Kyllä kiristetty oliivi irtoaa vaikkei ehkä Päättömän lahjoilla.

    Pushead, silloin on kiristetty riittävästi kun nesteet pysyy sisällä. Ihan turhaa muuta selittää, siinäkin kommenttinsa.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  14. #10424
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.403
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Pushead, silloin on kiristetty riittävästi kun nesteet pysyy sisällä. Ihan turhaa muuta selittää, siinäkin kommenttinsa.
    Ennenkuin alkaa neuvomaan toisia kannattaa miettiä mikä sen sormuksen tarkoitus on.
    Pusheadin kirjoituksesta se selviää.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pushead Katso viesti
    ^Sitten ei ole kiristetty kunnolla jos lähtee. Oikean kiristyksen näkee myös siitä että mutterin päälle tulevan suojakumin ja kahvan rungon väliin ei jää rakoa. Riittävästi kiristettynä oliivi prässäytyy letkun päälle erittäin tiukasti.

    Kuitenkin oliivi on ainoa osa joka pitää letkun kiinni kahvassa. Jos oliivi lähtee letkun päältä vetämällä, niin silloin myös jarruletku lähtee jarrukahvasta vetämällä.
    Valmistajilta löytyy momentit jos on epävarma kuinka paljon tarvitsee kiristää.

  15. #10425
    Liittynyt
    08/2005
    Viestit
    201
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Ihan turhaa muuta selittää, siinäkin kommenttinsa.
    Todellakin näyttää siltä

  16. #10426
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.245
    ^^Kunhan kiristyy, siinäkin kommenttinsa ja eiköhän oliivin (sormuksen) tarkoitus ole jokaiselle selvä. Jokainen voi luoda ongelmansa itse mutta tuo Tanukin konsti hyvä jos varaa ja ponin voi käyttää uudelleen jos viitsii askarrella hieman.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  17. #10427
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.403
    Ei se must näytä olevan kaikille selvä.

  18. #10428
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.678
    Mä en käyttäisi vanhaa oliivia kuin hätätilanteessa, jos ei uutta ole laittaa. Se oliivi tekee sen tiivistyksen ja on ihan tarkoituksella pehmeää metallia. Kiristäessä oliivi paitsi menee kasaan, niin myös tiivistyy sinne jarrukahvan letkun sisäänmenoaukkoa vasten. Jos oliivin käyttää uudelleen, niin on vaara, ettei se tiivisty kunnolla. Eihän siitä muuta seuraa kuin jarrun vuotaminen. Toki teoriassa voisi käydä niin, että jarruttaessa letku irtoaa.

    Aikanaan pari kesää huoltanut ja ylläpitänyt tehtaan pneumaattista instrumentointia ja siellä oli ehdoton kielto käyttää muita kuin uusia oliiveja. Aina.

  19. #10429
    Liittynyt
    08/2005
    Viestit
    201
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Mä en käyttäisi vanhaa oliivia kuin hätätilanteessa, jos ei uutta ole laittaa.
    Edelleen, haluaisin olla kärpäsenä katossa kun joku yrittää a. irroittaa ehjänä kertaalleen asennetun oliivin letkusta, b. asentaa sen uudelleen. Nyt siis puhutaan Shimanon kahvaan tehdasasentamasta letkusta, ei nuren xtr:rästä.

  20. #10430
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.140
    Oliivi/helmi on kertakäyttökamaa.

  21. #10431
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Eikö suositus ole laittaa uusi oliivi aina kun letkun käyttää irti kahvasta? Tuohon peilaten kuulostaa aika oudolta alkaa irrottamaan sitä letkusta ja asentamaan uudestaan.

  22. #10432
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Kyllä kiristetty oliivi irtoaa vaikkei ehkä Päättömän lahjoilla.

    Pushead, silloin on kiristetty riittävästi kun nesteet pysyy sisällä. Ihan turhaa muuta selittää, siinäkin kommenttinsa.
    Oliivi irtoaa kyllä, kun käyttää rälläkkää tai dremeliä. Joutuu halkaisemaan ainakin kahdesta kohtaa. On tosi tiukasti letkussa kiinni. Uuden oliivin asentaminen tuohon on vähän hazardia, juurikin siitä syystä että letkuun tulee syvät kolot.

    Voit kyllä neuvoa toisia vaikka bike-discountin toimituksista, mutta älä jooko ala neuvomaan jarruremonteista. Joku junnu vielä uskoo sinua ja käy hassusti.

  23. #10433
    Se ei ole mikään oliivi vaikka niin moni luulee. Se on helmi kuten JackOja ja muutama muu tiesi. Ulkomaan kielellä sitä saatetaan kutsua oliveksi(eng.), mutta suomeksi se on helmi.
    Ja kuten todettu oikein kiristetty helmi ei ehjänä irtoa, ikinä.
    Moottori olet sinä.
    Think for yourself, question authority!
    Meidän jälkeemme hiljaisuus

  24. #10434
    Liittynyt
    08/2005
    Viestit
    201
    Oliivi ja pinni on melkolailla vakiintuneet termit pyörämaailmassa. Vaikkapa PEX vesijohtoa vastaavasti liitettäessä osia taidetaan usen kutsua helmeksi ja tukiholkiksi. Oikea tekninen termi oliiville/helmelle on kuitenkin kaksoiskartio. Liitosta kutsutaan taas puserrusliitokseksi.

    Kuten:
    "Liitos voidaan purkaa kiristysmutterin ja rungon osalta, mutta kaksoiskartio jää putken ympärille ja tämä osuus putkesta on leikattava pois. PEX-putkien ja pehmeiden kupariputkien kanssa on käytettävä tukiholkkia, jotta liitos ei vuoda."

  25. #10435
    Noinhan se juurikin on.
    Moottori olet sinä.
    Think for yourself, question authority!
    Meidän jälkeemme hiljaisuus

  26. #10436
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.030
    Ei nyt suoranaisesti alkuperäiseen kysymykseen, mutta jos joku lukijoista lähtee nollasta liikenteeseen , niin shimanolta löytyy ohjekirjat ja siihen pari youtube videota.


    Itse hommasin johtojen vetämiseen ja jarruihin oheiset työkalut.
    Bleeding kit: halpa perussetti, ihan ok kun ei tarvitse joka päivä, XLC tjsp.hintaluokka alle 20 eur
    Shimanon kuppi, piti erikseen ostaa/tilata 1 euron adapteri da/ultegroihin,5 eur
    Letkujen katkaisuun väline
    Pinnin "driveri" työkalu, jagwire hintaluokka 30 eur
    johdotussetti Parktool 1.3
    keskiöavain
    muutama ylimääräinen oliivi ja pinni
    JKO17 muokkasi tätä : 31.08.2025 at 15.40

  27. #10437
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
    Ei nyt suoranaisesti alkuperäiseen kysymykseen, mutta jos joku lukijoista lähtee nollasta liikenteeseen , niin shimanolta löytyy ohjekirjat ja siihen pari youtube videota.


    Itse hommasin johtojen vetämiseen ja jarruihin oheiset työkalut.
    Bleeding kit: halpa perussetti, ihan ok kun ei tarvitse joka päivä, XLC tjsp.hintaluokka alle 20 eur
    Shimanon kuppi, piti erikseen ostaa/tilata 1 euron adapteri da/ultegroihin,5 eur
    Letkujen katkaisuun väline
    Pinnin "driveri" työkalu, jagwire hintaluokka 30 eur
    johdotussetti Parktool 1.3
    keskiöavain
    muutama ylimääräinen oliivi ja pinni
    Lisäksi tämä, aivan ehdoton työkalu jos vaihtaa sisäisillä vedoilla olevia letkuja.

    https://r2-bike.com/ROCKSHOX-Tool-Reverb-Barb-Connector



    Edit: Vastaava taitaakin tulla jo parktoolin setin mukana?

  28. #10438
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.826
    Onko kukaan hyödyntänyt pyöröpuikkojen kaapelia sisäisten vaijerivientien kuoren vaihdossa, kun Park Toolin sinistä kaapelia ei ole ollut saatavissa?

  29. #10439
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    kyröskoski
    Viestit
    433
    ^ kiinnostaisi tuo mitä pyörä puikkojen kaapeli tarkoittaa , olisi pian ajankohtainen vaijerin ja kuorien vaihto askartelu tiedossa .

  30. #10440
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.059
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Onko kukaan hyödyntänyt pyöröpuikkojen kaapelia sisäisten vaijerivientien kuoren vaihdossa, kun Park Toolin sinistä kaapelia ei ole ollut saatavissa?
    Miten "ei ole saatavissa"? Onhan noita IR-1.3-settejä verkkokaupoissa "available"?
    Itse kysymykseen: en ole kokeillut pyöröpuikkoja tuohon tarkoitukseen.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7211
    Viimeinen viesti: 26.09.2025, 13.16

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •