Heitetään nyt tähän tilinpäätös tästä minun Zipp-casesta:
Vastaukseni em. replyyn:
Ja tähän Daniel, Bike24 Service Teamista vastaa:I am sorry if I somehow wasn't being clear.
The facts:
My wheel has been driven less than two(2) months(!!).
My wheel has been driven 2297 Kilometers.
And in that time/distance frame my freehub body has been damaged undriveable.
NOW THEN:
Manufacturer recommends to dissassemble and inspect all components and perform hub service as needed once per year(!!).
AND:
Both the ZIPP and YOU market these wheels with this direct quote:
- "ZR1 DB hubset is engineered in Germany with better seal design for improved durability and quicker response with 66 points of engagement"
So, my wheel, which was marketed for being even more durable than the previous version, broke down several months before i should have opened the hub for inspection and maintenance for the first time. Now, tell me, by what amount of regular maintenance and care i would have avoided this outcome in this two month period? Should i have opened the hub once per week, per every ride, tell me? Seriously; tell me how this is NOT a warranty case?!
Few possibilities that comes to mind including, but not limited to:
- Design flaw
- Faulty component/manufacturing error
- Assembly error (wrong type of grease or not grease at all, seal installed incorrect etc..)
AND/OR:
- Misleading marketing
All of the above are factors that would interest also, if needed, the ECC ( European Consumer Centre)
Kind regards, nönnönnöö..
Minusta vaikuttaa jo melko selkeältä haistattelulta. Goodwilliä olisi ollut lähettää se neljänkympin huoltosarja, koska kiekon lähettely edestakaisin kustantaa varmasti enemmän. Ja kyllähän me molemmat, niin minä kuin Daniel tiedetään, että en todellakaan ole lähettämässä tuota kiekkoa 2-3 kuukaudeksi johonkin "tarkastukseen", jossa todetaan ettei mitään vikaa ole. Ihan kauheasti en näe UpSidea jatkaa tätä tästä eteenpäin millään tavalla. Myyjähän on nyt ottanut ensiaskeleen mahdollisen tuotevirheen korjaamiseksi ja se ei asiakkaalle sovi. Well played Bike24. Sen minä vaan sanon, että valmistajaa ei aivan varmasti ole asian tiimoilta konsultoitu millään tavalla.I understand your frustration.
When you use your equipment intensively over a short period of time, you also have to shorten the maintenance intervals. That's completely normal.
You don't race 10 times in a month and then not look at your bike in between, do you?
To keep things simple, I can offer you a one-time inspection of your wheel by the manufacturer as a gesture of goodwill. The result is open.
This will take approx. 8-12 weeks, also due to the current peak season. If you would like to take advantage of this check, please reply to this email.
Kind regards
Daniel
BIKE24 Service Team
Huoltosarja on jo tilattu omaan piikkiin ja pitää vähän seurata miten tuo kestää jatkossa. Jätän nuo Zippit rymykiekoiksi, tiedä vaikka pääsis kokeilemaan sitä "crash replacementtia".
edit: Onhan tämä minun avautuminen varmaan osittain off-topiccia, mutta että loppukaneettina; Suosittelisinko Zipp 303 Firecrest kiekkoja gravel, tai ylipäänsä mihinkään pyörään? No en helv...
Jos tuossa haluaisi ryhtyä oikein veemäiseksi, niin jos bike24:n haastaisi tuosta oikeuteen, niin se käsiteltäisiin Suomessa.
Harmillisesti sovellettava laki olisi bike24:n ehtojen mukaan Saksan laki, mutta toisaalta soveltuvat pykälät ovat Suomessa ja Saksassa käytännössä identtisiä, koska molempien taustalla vaikuttaa kuluttajansuojadirektiivit.
EU:ssa on kuluttajariidoissa mahdollista saada myös tuomioistuimen ulkopuolista riidanratkaisua, mutta siitä ei mulla ole tietoa.
Saattaisin kokeilla myös Cycle Service Nordicia. Periaatteessa niitten pitäisi vastata myös toisesta EU-maasta Suomeen ostetun tuotteen takuujutuista.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
No eipä tarvii sieltä tilailla jatkossakaan mitään.
Menee vähän ohi aiheesta, mutta amerikkalaisilla firmoilla asiakaspalvelu on yleensä erinomaisen hyvää ja asiakkaat halutaan pitää asiakkaina jatkossakin. Tässä hiljan kallis makuualustani alkoi vuottaa ja tutkittuani sitä sekä inttartuubseja ymmärsin kyseessä olevan ko. mallin jonkinlainen tyyppivika. Valmistajan nettisivujen ohjeiden mukaan otin yhteyttä kotimaiseen merkin edustajaan jonka asiakaskohtelu oli erittäin tylyä kun kyselin heiltä asiasta (syynä taisi olla se, että olin ostanut ko. alustan muualta eu:sta). Myyjäliikekään ei osannut tehdä asialle yhtään mitään joten otin yhteyttä suoraan amerikan keskuskomiteaan ja jo alkoi tapahtua! Alusta postilla Irlantiin heidän "huoltokeskukseen" ja parin viikon päästä tuli bränikkä päivitetty malli tilalle. Maksutta tietenkin. Jatkossa en vaivaudu tuhlaamaan aikaani välikäsien kanssa.
Avaa keissi virhevastuuseen vedoten Euroopan kuluttajakeskukseen ja vaadi kaupan purkua. Tuotteen pitää kestää ohjeiden mukaista normaalia käyttöä rikkoontumatta. Sinänsä ei pitäisi tulla yllätyksenä, että Zippin navat on kuraa.
Saman tekisin. Ja ihan pelkästään tuon kusipäisen aspan vuoksi.
Tuosta sankarista voisi kokeilla laittaa muutenkin palautetta.
^ Voin olla väärässä, mutta ymmärsin että tässä Zipp-casessa vastaaja ei ollut rutiiniasioita rutiininomaisesti hoitava aspa vaan ikään kuin seuraavaa porrasta edustava Service Team. Sekin tietysti toimii ylempää annettujen suuntaviivojen puitteissa, mutta sillä uskoisi olevan jo jonkin verran enemmän omaa harkintavaltaa?
Ja vaikkei sitä olisi tai vaikka kannustimet olisi siten rakennettu että hankalaksi heittäytymisellä tulee lisää liksaa, voisi edes yrittää vastata fiksummin kuin:
Fillarilla tai siis niillä kiekoilla on ajettu vajaat kaksi kuukautta ja 2200 km. Jos keskimäärin 300 km viikossa on jo "intensive use", niin hämmästykseni suuruudelle ei löydy sanoja. Enkä oikein käsitä mitä merkitystä tässä tapauksessa sillä miten kauan tuon kilometrimäärän kertymiseen on mennyt aikaa, kun valmistajan huoltosuosituksessa puhutaan vuoden käytöstä, sillä eihän 2200 km voi millään mittapuulla olla lähelläkään vuoden ajokilometrejä.When you use your equipment intensively over a short period of time, you also have to shorten the maintenance intervals. That's completely normal.
You don't race 10 times in a month and then not look at your bike in between, do you?
Ja tuo juttu kymmenestä kisarupeamasta kuukauden sisällä on jo niin älytön, että täytyy olla jonkun koulutuksen läpikäynyt, jos sen esittämisen jälkeen kehtaa katsoa peiliin! Ja se loppukaneetti, "do you?", menee tosiaan jo suoranaisen vittuilun puolelle.
PS Käytyäni Bike24:n sivuilla vilkaisemassa kyseisten kiekkojen saamaa asiakaspalautetta, tuo vastaus taisi olla Danielilla valmiina ja firman politiikka jo saneltu: https://www.bike24.com/p2381375.html
Ei niin pientä valtaa(tai sen tunnetta) etteikö sitä voisi, ja ennenpitkää myös tulisi käytettyä väärin.
Ei minunkaan mielestäni, mutta toisaalta meillä on täällä fillaritorit, toripistefiit ja kaikki muutkin torit pullollaan 1-15 vuotta vanhoja maantie- ja gravelpyöriä joilla on "ajettu max. 500km".eihän 2200 km voi millään mittapuulla olla lähelläkään vuoden ajokilometrejä.
Tuo oli jo vähän semmonen "tonnin seteli"-hetki. Ymmärtäisin vielä jos väittelisin jonkun nettitrollin kanssa, mutta että jonkun oikean kaupan aspa lässyttää tuommoisia niinkuin taaperolle ,on jo ehkä hieman paksua.Ja tuo juttu kymmenestä kisarupeamasta kuukauden sisällä on jo niin älytön, että täytyy olla jonkun koulutuksen läpikäynyt, jos sen esittämisen jälkeen kehtaa katsoa peiliin! Ja se loppukaneetti, "do you?", menee tosiaan jo suoranaisen vittuilun puolelle.
Voivoi kun olisi tajunnut ostokiimoissa katsella myös noita 28" kiekkojen arvosteluja niin olisi saattanut jotkut kellot soida. (Jännä muuten, että arvostelut vaihtuu "sik oossomista" kuralaakereihin tuossa 21/22 paikkeilla). Nuo 650b kiekot poistui tuolta jossain kohtaa minun reklamaation ja Danielin ensimmäisen vastauksen välissä. Tai ainakin minun tilaushistorian kautta klikattuna noita ei ole enää olemassa.Käytyäni Bike24:n sivuilla vilkaisemassa kyseisten kiekkojen saamaa asiakaspalautetta
Laitoin nyt vielä Sramille suoraan hyvin, hyvin kohteliasta tiedustelua asiasta. Siis sekä tuon vaparin kestosta, että ehkä jopa enemmän tuosta Bike24:n asenteesta. Jään odottelemaan.
Tuota virhevastuuta ja EEC:tähän minä tuolla jo sivusinkin, mutta kun kaupan purkuhan on se viimesijainen vaihtoehto silloin kun virhettä ei pystytä muuten korjaamaan. Nythän tilanne on se, että myyjä on tuota virhevastuutaan alkanut noudattamaan/toteuttamaan pyytämällä virheellistä tuotetta tutkittavaksi ja jatkotoimenpiteet tulosten mukaan. Mikä siis olisi nyt tässä tilanteessa se peruste viedä asia eteenpäin, kun myyjä kerran on jo toimiin alkanut asian korjatakseen? Nythän lähinnä asiakas haraa tässä vastaan. Ainakin noin niinkuin paperilla.
Juuri tänään tuli Garminin tuote "huollosta" (eli oli vaihdettu kokonaan uuteen). Hankittu 2022 keväällä, eli 2 vuoden takuu ummessa. Tuosta virhevastuusta yritin supportille kanssa kertoa että minun mielestäni 800 euron tuotteen pitäisi kestää pidempään kuin kolme vuotta, mutta tämä jääräpää kertoi että korjaus on 300 euroa, ota tai jätä. Otin, ja pohdin että lähtisiko tämä brand new vaihtolaite nyt kiertoon ja ostaisin tilalle toisen merkkisen. Vaikka ei se nyt ole niin varmaa että toisellakaan valmistajalla asia hoituisi yhtään sen paremmin.
Kohtuullinen korjausaika on 2 viikkoa, ja jos on erityisen haastavia komponenttien vaihtoja tms. niin max 4 viikkoa. Kiekkojen vaparin korjaus ei ole erityisen haastavaa. Laita takaisin viestiä että jos eivät saa 2 viikossa korjattua tai toimita korjauksen ajaksi kiekkoparia käyttöösi, niin vaadit kaupan purkua virhevastuuseen vedoten EEC:n kautta.
Näköjään nämä Saksan kaupat osaa vittuilun.
Ostin roselta 30€ deoren kammet pari vuotta sitten ja tehtaalla väännetty rattaan pultti väärille kierteille ja tein siitä reklamaation
Joku 5 viestiä siitä kuinka kädetön olen ja ei niitä rattaita kuulu irroittaa koko elinaikana ja lopulta meni siihen että myyvät tuhansia kampia vuodessa eikä kukaan ole koskaan valittanut samasta ja mulla olis peiliin katsomisen paikka??? Kuvasta näki aivan selvästi jos ymmärtää mitään mistään niin siellä on vaan väännetty väkisin se pultti kiinni. Shimanolta kuulemma ei tule koskaan mitään viallista mutta mä nyt sitten taisin olla eka.
No kierteet sai kyllä tapilla ajettua auki ja ihan toimivat lukitteen kanssa mutta olipa tuokin kokemus.
Moi
Vanhaan Cycloon olisi aika uusia vanteet ja tekisi mieli kokeilla Tubeless ready vanteita ja renkaita.
Speksit ois:
-28 tuuumaa
-Vannejarrrut
-9 mm Pikalinkku 100mm ja 130mm akseli
-10 pakka.
-Tubeless ready
-Siväleveys sopii 40mm renkaille
Mistä kannattasi ruveta etsimään? äkkiseltään ei löytynyt oikein mitään.
Käyttö tulee pääsääntöisesti päivittäiseen työmatkaan ja lenkki ajoon harvakseltaan. Pari kertaa kesässä tulee käytyä 100-700 km bikebaking reissussa.
Vaihtoehtonhan on myös koota itse. (tai siis tilata osat ja viedä paikalliseen koottavaksi)
Hintaa paketille noin max 500-600 €
Kiitokset vinkeistä.
hi5bikes.fi taisi jotain tohon käyttöön olla
^^ Hunteissa taitaa olla levein vanne, mitä n. 500 euron vannejarruvalmiskiekoista löytyy. Ok kiekot muutenkin, vaikka olisi parempi, jos etukiekko ei olisi radiaalipuolattu. Mulla on toimineet moitteetta mutakelien cx-kisakiekkoina. Vanteiden jarrutustuntuma on ok ja tuntuvat kestävänkin jarruttelua kohtuullisen hyvin.
https://eu.huntbikewheels.com/produc...-road-wheelset
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Bike-Discountilla näyttäisi olevan Mavic Ksyrium SL:t suurin piirtein samaan hintaluokkaan kuin nuo Huntit: https://www.bike-discount.de/de/mavi...sl-laufradsatz
Sama 19 mm sisäleveys. Olen ajanut Ksyriumin levyjarruversiolla sorateitä ongelmitta 40 ja 35 mm renkailla.
Kiitokset vastauksista. Tuossa onkin pari hyvää vaihtoehtoa. Bike-Discounttia selasin, mutta jotenkin oli Mavicit mennyt ohi. Hunt onkin uusi tuttavuus, pitää perehtyä.
Dt:llä, Shimanolla ja Fulcrumilla on myös tuon hintaluokan ja edullisempaakin valmiskiekkoa. Bike24:sta esim. löytyy iso valikoima. Dt R460 -vanteen jarrutuntuma ei ole ihan yhtä hyvä kuin Huntin vanteen ja ne on millin kapeampia (jolla ei kyllä juurikaan ole merkitystä). Olen ajellut niilläkin 40 mm renkailla oikein mukavasti. Ksyriumin vanne näyttää samalta kuin Open Pro UST ja se on muuten hyvä vanne, mutta joidenkin renkaiden kanssa todella tiukka.
Kiitos katson Bike 24:n myös.
AI:n luoma taulukko vapaarattden äänekkyydestä.
Nykyiset (Fluenta Race) ovat miellyttävän hiljaiset.
Kestäisi varmaan tovin tottua kovin äänekkäisiin.
Kiekkosarja Freehub-ääni
Hunt 4 Season Aero (kova, tekninen)
Mavic Ksyrium SL (hiljainen, vinkuva jos kulunut)
DT Swiss P 1800 (tasapainoinen, miellyttävä)
Bontrager Paradigm (kohtalainen, ei häiritsevä)
AI:lla on vanhaa tietoa Mavicin vaparista. Mavicin FTS-X ja FTS-L -vaparit (kuolin)vinkuivat kuluneina. Niitä ei ole valmistettu enää yli viiteentoista(?) vuoteen.
Pari sukupolvea on ollut jo välissäkin ja tuo ID360 on ihan normaalin vaparin kuuloinen. Ei erityisen hiljainen jos sellaista kaipaa.
On se ehkä jonkun verran äänekäs, mutta ei niin äänekäs kuin niitten ratchet-navat tai Dt:n EXP:t. Jos äänettömyys on tärkeä ominaisuus, niin Shimanot ja Fulcrumit on hiljaisia. Noissa perusnavoissa äänettömyys on usein merkki heikoista vaparin kynsien jousista, eikä se välttämättä ole hyvä ominaisuus.
Sen verran pitää korjata lausuntoani, että minulla olevat Ksyriumit eivät olekaan SL vaan Allroad (tai jotain sinnepäin). Hieman painavammat, mutta ainakin takanapa vaikuttaisi olevan sama.
Kirjanmerkit