LostInLaplandBikeshopElectrobikeGiant
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 32

Aihe: Jänisräikkä vapaarattaan tilalla

Jänisräikkä vapaarattaan tilalla

Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että jotkut vapaarattaat ovat hyvinkin äänekkäitä, ikään kuin jänisräikkä rallattelisi taka-akselilla tai entisaikain pahvilappu pyykkipojalla seat-stayssa kiinnitettynä.
    Ei riitä ymmärrys siihen, että joku jaksaa kuunnella sellaista helvetillistä meteliä lenkillä. Omassa pyörässäni rallatus on hyvinkin maltillista ollen enempi äänetön kuin äänekäs.

Ok, asialla ei varmaan kannata vaivata enempää päätään. Pitää vedon päällä niin ei tarvitse kuunnella.

Komppaan edellistä, jatketaan elämää

Merkillistä ettei täällä ihmiset enää viihdy keskustelemassa. Mistähän johtuu?

Pitempi aikaista kokemusta vain Shimanon ja DT:n vanteista. Shimanot oli hiljaiset kuin hiiret. DT taas vaikuttavat olevan sitä äänekkäämmät mitä paremmat navat. Shimanot oli paremmat.
    Kaupungissa äänekkäimillä voi korvata soittokello, mitä lenkkipyörissä ei ole.
    Maaseudun rauhassa DT rällätys välillä ärsyttää mutta ovat vaan niin luotettavat kiekot että pakko on kestää.

Niin valitsee vapaarattaan jonka ääni tai äänettömyys itseä miellyttää. Mitä tuota toisten valinnoista tai tekemisistä murehtii, se on loppumaton tie.

Jänisräikkä vapaarattaan tilalla

DT (ratchet -malliset) on hiljaisempi jonkun aikaa voitelun jälkeen.

Hiljaisuuden arvostajille löytyy mm. Onyx ( www.onyxrp.com ja paikallinen myyjä https://www.4130.fi/tuote-osasto/onyx-racing-products/ ) ja pari muutakin (Tairin, Box).

DT:n napaan on aussiviritys ( https://www.williamsracingproducts.c...collective.com ) joka hiljentää sen.

On nuo Hopen Fatsno navat ihanat, ei tarvitse soittokelloa. Polkaisee vaan taaksepäin, niin jalankulkijat luikkivat pois hortoilemasta.
    Hiljaisin on ollut Kona Unitin mukana tullut Formulan napa, josta ei kuule mitään tikitystä.

Pesuman:in kommandoisku taas kerran: laitetaan raflaava uuden ketjun aloitusviesti foorumille ja jäädään itse ruudun taakse hihittelemään kun mielipiteiden vaihto alkaa. Kun ketju himmenee, niin toistetaan sama.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    On nuo Hopen Fatsno navat ihanat, ei tarvitse soittokelloa. Polkaisee vaan taaksepäin, niin jalankulkijat luikkivat pois hortoilemasta.
    Hiljaisin on ollut Kona Unitin mukana tullut Formulan napa, josta ei kuule mitään tikitystä.
    Sama konsti toimii hyvin Giantin SLR1-kiekkojen vaparilla. Ja koirat kotona tykkää, kun kuulevat jo kilometrin päästä, että olen tulossa lenkiltä kotiin. - Tätä kirjoitellessa tuossa naapuritontin työmaalla ajelee telaketjukaivuri. Jos vaikka ajaisin vähän rundia Giantilla tässä aidan toisella puolella, niin voitaisiin vertailla kumpi saa enemmän ääntä aikaiseksi.

Mulla on kaksissa kiekoissa DT240-navat. Niiden vaparin ääni on erilainen, liekö ero sitten sisäisessä rakenteessa vai kiekossa, jossa vaparin ääni soi.
    10k-kerhon jäsen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Pesuman:in kommandoisku taas kerran: laitetaan raflaava uuden ketjun aloitusviesti foorumille ja jäädään itse ruudun taakse hihittelemään kun mielipiteiden vaihto alkaa. Kun ketju himmenee, niin toistetaan sama.
    Jooh. Seuraavaksi varmaan topsu "mieltäni askarruttaa kun toisten ihmisten fillarit ovat eri värisiä" tjsp.

Kuka ihme muuten käyttää termiä jänisräikkä? Kuka on on joskus käyttänyt jänisräikkää, tietää mihin sitä käytetään tai edes nähnyt sellaisen? Ainakin Z-sukupolvelle varmaan aivan tuntematon käsite.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Mulla on kaksissa kiekoissa DT240-navat. Niiden vaparin ääni on erilainen, liekö ero sitten sisäisessä rakenteessa vai kiekossa, jossa vaparin ääni soi.
    Eri määrä hampaita (18/36/54) ratchetissa tai eri määrä raswaa voi selittää. Huoltamalla vaparin DT ratchet vaimenee ikävästi joksikin aikaa.

Minulla on Fulcrumin kiekot. Ihanan hiljaiset ovat, vahatulla ketjulla voimansiirto pitää enemmän ääntä polkiessa kuin vapaalla rullatessa. Oikein miellyttävä ominaisuus vaikkapa hiljaisella maaseutu tiellä ajellessa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Kuka on on joskus käyttänyt jänisräikkää, tietää mihin sitä käytetään tai edes nähnyt sellaisen?
    Minä!
    Koulun puutöissä tehtiin tuollainen. Ei sillä mitään hyötykäyttöä ollut, mutta kuulemma on käytetty ennenvanhaan metsästyksessä pelottelemaan saaliseläimet liikkeelle. Myöhempinä aikoina sitten esimerkiksi urheilukatsomoissa tuottamaan melua ja meteliä.

Eri määrä hampaita (18/36/54) ratchetissa tai eri määrä raswaa voi selittää. Huoltamalla vaparin DT ratchet vaimenee ikävästi joksikin aikaa.
    Ratchet EXP vaikuttaa olevan äänekkäämpi kuin perinteinen ratchet. Itsellä kahdet 240 navoilla olevat kiekot. Perinteisellä ja EXP ratchetilla. Ensimmäisessä 54t ratchet-pyörät, mutta silti se on tuota 36t EXPiä hiljaisempi.

Voihan sitä rasvaa olla laittamatta sinne räikkään niin pitää kovempaa ääntä Mullakin kaksi takakiekkoa 350 navalla ja 54t räikällä ja toiseen laitoin säästeliäämmin rasvaa viimehuollossa, toiseen enemmän. Jälkimmäinen on hyvin vaimea, toisen kanssa ei tarvitse soittokelloa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MPS Katso viesti
    Minulla on Fulcrumin kiekot. Ihanan hiljaiset ovat, vahatulla ketjulla voimansiirto pitää enemmän ääntä polkiessa kuin vapaalla rullatessa. Oikein miellyttävä ominaisuus vaikkapa hiljaisella maaseutu tiellä ajellessa.
    Sama pätee Campagnolon kiekkoihin jotka tosin taitavatkin olla teknisiltä ominaisuuksiltaan identtisiä Fulcrumin kanssa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Ratchet EXP vaikuttaa olevan äänekkäämpi kuin perinteinen ratchet. Itsellä kahdet 240 navoilla olevat kiekot. Perinteisellä ja EXP ratchetilla. Ensimmäisessä 54t ratchet-pyörät, mutta silti se on tuota 36t EXPiä hiljaisempi.
    Veikkaisin myös EXP:n olevan äänekkäämpi. Johtaisiko siitä kun EXP:n toinen ratchet on kiinni navan rungossa mikä lisäisi kaikupohjaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Tää on kyllä erikoinen kaveri. Kesäkuussa oli se edellinen aloitus ja ei mitään osallistumista tai muita viestejä välissä.

Mitä ihmeellistä siinä on, että ihmisellä on elämää muuallakin kuin koneen äärellä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pesuman Katso viesti
    Mitä ihmeellistä siinä on, että ihmisellä on elämää muuallakin kuin koneen äärellä?
    Mielestäni ei mitään. Todella hienoa jos elämää on.
    Ihmettely liittynee siihen että kokee jonkin aiheen niin mielenkiintoiseksi että avaa sille keskusteluketjun jolloin odotus on että keskustelua käydään. Toki ainahan voi keskittyä seuraamaan sivusta mikäli elämältä ehtii.

Tai kirjoittaa ensimmäiseen viestiin kaiken tarpeellisen. Toiset vaan haluu vängätä ja toiset ei.

^^ Eikä siinä välttämättä mitään pahaa ole, jos on kiinnostunut muiden mielipiteistä ja kokemuksista, mutta kokee ettei itsellä ole aiheesta avausta enemmän annettavaa eikä ole esitetty suoria kysymyksiä avaajalle itselleen.

On muiden foorumilaisten asia harkita tykönään onko kyseessä jonkin sortin trolli eli onko avaajan kiinnostus aitoa vai ei ja kannattaako siinä tapauksessa vastata tai ei.

(Itse olen taipuvainen ajattelemaan että selviin trolliavauksiinkin voi joskus kannattaa vastata, sillä ihan hyvää, mielenkiintoista, informatiivista ja usein hauskaakin keskustelua voi syntyä silloinkin.)

^ Yksi hyvä tapa tehdä keskustelufoorumista eloton on alkaa kutsua vänkäämiseksi kaikkea keskustelua, joka ei ole tyyppiä kysymys-vastaus-loppu tai jossa kommentin kommenttiin vastataan. Ja tähän se hymiö.

Minä kokosin kerran kiekon Hope pro2 navalla kun sitä oli täällä kehuttu, viikon jaksoin kuunnella ennen kuin meni hermo.
    Kaapista se vielä löytyy joten voisi koittaa palauttaa sen alkuperäiseen käyttötarkoitukseen eli jänisten peloitteluun.

Mä voin ostaa pois jos on 142x12 tai 135 pikalinkulle

Tai sitten laittaa rasvat sisään, niin hiljenee huomattavasti. Tai kuten ohjeistettu, yläketjua kireälle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Merkillistä ettei täällä ihmiset enää viihdy keskustelemassa. Mistähän johtuu?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Tai kirjoittaa ensimmäiseen viestiin kaiken tarpeellisen. Toiset vaan haluu vängätä ja toiset ei.
    Niin on merkillistä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kaakku Katso viesti
    Mä voin ostaa pois jos on 142x12 tai 135 pikalinkulle
    Ja minä.

Mikä noissa Hopeless navoissa niin kiinnostaa. Hope Pro2 Evot oli uutena jo ihan kuraa. Lakrut kesti muutaman satkun eikä aina sitäkään.

Ihana ääni vapaarattaassa.

Hope Pro2 Evo ja DT Swissit on hyttysen ininää kun vertaa Huntin ratchet vapariin. Tässäkin sisempi ratchet kiinteästi navassa. Soittokelloa ei oikeasti tarvitse enää

Samanlaisia aiheita

1. Ryde 35 vapaarattaan vaihto
    By JormaKaleviKaikentietää in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 27.03.2022, 15.25
  2. SunRingle SRC vapaarattaan fiksaus
    By Lare in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 31
    Viimeinen viesti: 28.04.2019, 22.39
  3. Shimano vapaarattaan talvihuolto
    By yedi in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 34
    Viimeinen viesti: 24.07.2017, 18.35
  4. 3T Accelero Pro vapaarattaan irroitusongelma
    By pesuman in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 0
    Viimeinen viesti: 11.05.2017, 08.46
  5. Vapaarattaan vaihto sinkulaan
    By harvort in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 12
    Viimeinen viesti: 10.05.2017, 17.23

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •