CanyonElectrobikeLostInLaplandAjopyoraGiant
Sivu 377 / 377 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 277 327 367 375 376 377
Näyttää tulokset 11.281 - 11.308 / 11308

Aihe: Onnettomuuksia ja muita suru-uutisia

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Niin tämä oli oikeastaan testi, että kuinka nopeasti Opulus tarttuu asfaltilla ajamista käsittevään viestiin. Näemmä aika nopeasti, vaikkakin aiempi vastaava taisi jäädä jostain syystä huomiotta...
    On sullakin harrasteet ja huvit! Mutta mä en tunnetusti kieltäydy tarttumasta täkyyn silloinkaan kun mä ne sellaisiksi tunnistan.

Ja oli mulla jalo ajatuskin mukana (mutta toki myös oma lehmä ojassa): en halua että kanssapyöräilijät maantien laidalla käyvät harvinaisemmiksi etenkään mielestäni epärationaalisena pitämäni pelon vuoksi. (Jos joku muista syistä viihtyy paremmin poluilla tai hiekkateillä, se on toki mulle ihan ookoo.)

toiset harrastaa fillarointia ja toiset fillarifoorumia - jotkut molempia. on hyvä olla harrastuksia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Niin tämä oli oikeastaan testi, että kuinka nopeasti Opulus tarttuu asfaltilla ajamista käsittevään viestiin. Näemmä aika nopeasti, vaikkakin aiempi vastaava taisi jäädä jostain syystä huomiotta...
    Miten en ole yhtään yllättynyt, että saavut rölläämään ketjuun, jossa kuitenkin käsitellään ihmisille tapahtuneita onnettomuuksia ja toisten kuolemia.

Eikö yhtään hävetä?

60v eteenpäin tulisi inssi ajaa joka toinen vuosi, ja 70v jälkeen vuosittain. Terveydentilassa alkaa tapahtumaan nopeita muutoksia tuolloin, joita ei itsekään välttämättä huomaa. Kyllä se ajokyky alkaa rapistumaan vääjäämättä.

^ Olisi kyllä hyvä systeemi.

Niin anoppi ja appiukko on 74 ja 80. Appiukko edustaa tietenkin fiksumpaa osastoa vaikkakin vanhempi kun on sen liikenteen parissa ikänsä työtä tehnyt mutta anopin voisi pistää ajokieltoon. : )

Saattaa mieli muuttua inssivaatimuksen ja siitä aiheutuvien kustannusten suhteen, kun alkaa itse lähestyä tuota ikää.

Jotenkin on taas sellainen meininki, että yhden tapauksen takia pitää saada kokonainen tienkäyttäjäryhmä roviolle. On näitä sattunut ihan primeiässäkin oleville...Kaikille vuosittainen inssi pakolliseksi?

Enemmän vika on siinä kulttuurissa, että pyöräilijästä pitää tunkea heti ohi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Saattaa mieli muuttua inssivaatimuksen ja siitä aiheutuvien kustannusten suhteen, kun alkaa itse lähestyä tuota ikää.
    Tai sitten ei. Jos on saanut seurata muutamaakin tällaista tapausta läheltä, niin ymmärtää miksi näin kannattaisi toimia. Ajokortissa on alaikäraja hyvästä syystä, ja ihan samasta syystä myös ikähaitarin toisessa päässä seulaa pitäisi kiristää. Itse olen nähnyt seniorien ajelevan kehätietä väärään suuntaan tai kilometritolkulla pitkin pyörätietä yms. Ei liity pelkästään tähän tapaukseen.

Viikko sitten viimeksi tuli vanhempi herrasmies Vihdintietä Vantaalla vastaan väärään suuntaan.

Sent from my Takapalk

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    kilometritolkulla pitkin pyörätietä yms.
    No eikös kusipääbemaristit ajele noin ikään katsomatta? Siellä nelikymppinen myyntitykki huikkanen päivittää samalla ceeärämmää, tekee SAPpiin tilausta ja viimeistelee iltapäivän presiksen slaidit.

Näinpä. Monikohan täälläkään pääsisi inssistä kylmiltään läpi? Tai kirjallisista. Tai edes pyöräilijän väistämissäännöistä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Näinpä. Monikohan täälläkään pääsisi inssistä kylmiltään läpi? Tai kirjallisista. Tai edes pyöräilijän väistämissäännöistä.
    Ihan aiheellinen kysymys ja hyvä peruste miksi inssi pitäisi uusia ajoittain. Ei tarvitse olla edes ikääntynyt tai "vaivainen", ajokyky voi silti olla tieto/taitojen osalta puutteellinen.

^tai asenteiden. Mä kannattaisin Suomessa sitä pistesysteemiä, mikä on joissain maissa käytössä. Törttöilystä sakkojen/liikennevirhemaksun lisäksi vähennettäisiin ajokortin pisteitä. Sitten kun pisteet on nollassa, uusi ajokoe/teoria.

Terveydenhuollon käytössä on yleisesti ajokyvyn arviointiin ns. terveysperusteinen ajonäyte. Esim. ajokorttia uusiva ikäihminen voidaan inssin sijasta velvoittavasti ohjata siihenkin. Toki ajokorttikandidaatti itse päättää, meneekö ajonäytteeseen. Todennäköisesti ajokorttia puoltavaa lausuntoa ei kuitenkaan ilman sitä heru. Ajonäyte voidaan tarvittaessa suorittaa pidennettynä eli 2 h mittaisena. Mahdolliset ajovirheet tulevat tällöin paremmin esiin. Näyte suoritetaan arvioitavan omalla kustannuksella autokoulussa. Autokoulunopettaja kirjoittaa ajonäytteestä raportin, josta ilmenee mm. keskittyminen, huomiokyky, tehdyt virheet ym. Tämä toimitetaan potilaan toimesta lääkärille, joka on ajonäytettä pyytänyt. Näin potilaan suoriutumisesta saadaan enemmän informaatiota. Inssin tulos on pelkästään joko hyväksytty tai hylätty.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tchegge_ Katso viesti
    Viikko sitten viimeksi tuli vanhempi herrasmies Vihdintietä Vantaalla vastaan väärään suuntaan.

Sent from my Takapalk
    En kyllä muista vuosiin nähneeni ikäihmisten törppöilyä. Asennevammaisia ja tietämättömiä sen sijaan ajaa eteen lähes päivittäin.
    Tässä eräs päivä lähikauppaan 800 metriä polkiessa ja kaksi risteystä matkalla, toisessa tuli kolmion takaa auto eteen ja toisessa taas kääntyi eteen.
    Luulisi että kun kesällä on enempi pyöräilijöitä liikkeellä niin muistettaisiin että niitä on mutta näköjään ei.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    En kyllä muista vuosiin nähneeni ikäihmisten törppöilyä. Asennevammaisia ja tietämättömiä sen sijaan ajaa eteen lähes päivittäin.
    Tässä eräs päivä lähikauppaan 800 metriä polkiessa ja kaksi risteystä matkalla, toisessa tuli kolmion takaa auto eteen ja toisessa taas kääntyi eteen.
    Luulisi että kun kesällä on enempi pyöräilijöitä liikkeellä niin muistettaisiin että niitä on mutta näköjään ei.
    Joo ei noi onneksi ole jokapäiväisiä, edellisestä on muutama vuosi, sen edellä menevä oli blokannut ajamasta lahden väylälle vastapalloon.

Sent from my Takapalk

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Tai sitten ei. Jos on saanut seurata muutamaakin tällaista tapausta läheltä, niin ymmärtää miksi näin kannattaisi toimia. Ajokortissa on alaikäraja hyvästä syystä, ja ihan samasta syystä myös ikähaitarin toisessa päässä seulaa pitäisi kiristää. Itse olen nähnyt seniorien ajelevan kehätietä väärään suuntaan tai kilometritolkulla pitkin pyörätietä yms. Ei liity pelkästään tähän tapaukseen.

Aika usein näkyy ihan työikäiset pyöräilijätkin ajelevan ajoradalla pyörätien sijaan. Lisäksi ajoetäisyydet nollassa.

^Oletko nyt ihan tosissasi? Ja jos tai kun et ole, voisitko esittää kommentistasi selväkielisemmän version eli sellaisen, jonka tulkitsemiseen kirjoittajan tarkoittamalla tavalla olisi pikkaisen helpompaa?

Eiköhän tuossa viitata parijonossa ajamiseen. Vaikka TLL antaakin mahdollisuuden ajaa ajoradalla, vaikka kelvikin olisi, niin siltikään siellä ei ole vastaavia myönnytyksiä rinnakkain ajamiseen ja/tai turvaetäisyyksiin.

Jos lähdetään siitä, että ajoneuvon kuljettajan tulee pystyä pysäyttämään ajoneuvonsa tien näkyvällä osalla kaikissa olosuhteissa, tuo ei täyttyne telaketjussa.

^ Käsitin toki mihin viitattiin - ja juuri siksi kommentti jäi minulle käsittämättömäksi. Tai sen ainoa sisältö oli että sen esittäjä ei itse harrasta urheilullista maantiepyöräilyä.

Aakoon kommentissa mainitsemista ajamisista ja autoilijasta tai tolkun pyöräilijästä kuinka kusipäiseltä vaikuttavista ajamisista samana päivänä puhuminen ei minun käsitykseni mukaan ole tältä planeetalta. Toisin sanoen Mohkkun esittämä lausahdus ei ole keskustelua vaan ainoastaan jollain tavalla esittäjänsä ja hänen samanhenkisen yleisönsä psyykkisiä tarpeita palvelevaa toimintaa.

Joop… jokainen kun käyttäisi 90% kapasiteetistaan oman liikennekäyttäytymisen pohtimiseen ja 10% muiden, niin liikenne ja -kulttuuri olisi varmaan parempi, kuin nyt suhteen ollessa 10/90.

Se kuka ei ole koskaan ajanut vastoin liikennesääntöjä, heittäköön ensimmäisen kiven. Tai pakan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Eiköhän tuossa viitata parijonossa ajamiseen. Vaikka TLL antaakin mahdollisuuden ajaa ajoradalla, vaikka kelvikin olisi, niin siltikään siellä ei ole vastaavia myönnytyksiä rinnakkain ajamiseen ja/tai turvaetäisyyksiin.

Jos lähdetään siitä, että ajoneuvon kuljettajan tulee pystyä pysäyttämään ajoneuvonsa tien näkyvällä osalla kaikissa olosuhteissa, tuo ei täyttyne telaketjussa.
    Eikö telaketjussa ajaminen ole ohitustilanne kun vasemman puolen pyöräilijät ohittavat oikeanpuolen jonoa???
    Jos turvaetäisyyksistä puhutaan niin esim kehäteillä suurin osa rikkoo sitä. Ryhmäajossa kaikki ovat vapaaehtoisesti mukana ja tiedostavat riskin toisin kuin yleensä liikenteessä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    ^ Käsitin toki mihin viitattiin - ja juuri siksi kommentti jäi minulle käsittämättömäksi. Tai sen ainoa sisältö oli että sen esittäjä ei itse harrasta urheilullista maantiepyöräilyä.

Aakoon kommentissa mainitsemista ajamisista ja autoilijasta tai tolkun pyöräilijästä kuinka kusipäiseltä vaikuttavista ajamisista samana päivänä puhuminen ei minun käsitykseni mukaan ole tältä planeetalta. Toisin sanoen Mohkkun esittämä lausahdus ei ole keskustelua vaan ainoastaan jollain tavalla esittäjänsä ja hänen samanhenkisen yleisönsä psyykkisiä tarpeita palvelevaa toimintaa.
    En tiedä, miten urheilullinen maantiepyöräily määritellään. Toisaalta ei sillä ole väliä. Sääntöjen noudattamisen merkitykseen ei vaikuta, harrastaako urheilullista maantiepyöräilyä vai ei.

Tässä tapauksessa 73-vuotias kuski keilasi kaksi pyöräilijää. Me emme tiedä, onko syynä kuljettajan puutteellinen ajokyky vai keskittyminen johonkin muuhun. Esimerkiksi johonkin sellaiseen, mihin nuoremmat taatusti syyllistyvät liikenteessä vähintään yhtä paljon kuin iäkkäämmät. Ratkaisuksi kuitenkin esitettiin tiheään tahtiin tiuhaan tahtiin toistuvaa inssiä, olihan jollain tieto vanhuksen törttöilystä liikenteessä. Heitin vain varsin yleisen törttöilyesimerkin toisaalta, mikä saa alan harrastajat kaivelemaan oljenkorsia alibeiksi.

Vapaaehtoisuus ei tee ajovirheestä millään tavalla hyväksyttävämpää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Eikö telaketjussa ajaminen ole ohitustilanne kun vasemman puolen pyöräilijät ohittavat oikeanpuolen jonoa???
    Jos turvaetäisyyksistä puhutaan niin esim kehäteillä suurin osa rikkoo sitä. Ryhmäajossa kaikki ovat vapaaehtoisesti mukana ja tiedostavat riskin toisin kuin yleensä liikenteessä.
    No, niinkuin itsekin ymmärsit, niin nyt mentiin semantiikan puolelle. Se, että kehäteillä rikotaan turvaetäisyyksiä, tekee siitä pyöräilijöiden kohdalla hyväksyttävää miten? Ja miksi? Perustelut ja lähdeviittaukset TLL:stä, kiitos. Vapaaehtoisuuteen vetoaminen ei auta, koska sama argumentti käy vaikka kännissä ajamiseen.

Eli vähän vakavammin, niin juurikin viisastelemalla ja ”kato, noikii”-argumentaatiolla ollaan sitten siinä tilanteessa, että kaikki katsovat ajavansa oikein ja ne muut ajaa väärin.

En tiedä, miten urheilullinen maantiepyöräily määritellään. Toisaalta ei sillä ole väliä. Sääntöjen noudattamisen merkitykseen ei vaikuta, harrastaako urheilullista maantiepyöräilyä vai ei.
    Joo. Kaiken kaikkiaan olisi parempi jos TLL mahdollistaisi tuon. Eli kaksipyöräisten ajamisen rinnan, jos voivat sen tehdä kaistalla pysyen. Tämä sitten tekisi myös prätkäletkoista laillisia. En tiedä puuttuvatko poliisit niihinkään.
    Vapaaehtoisuus ei tee ajovirheestä millään tavalla hyväksyttävämpää.
    Joo, jos vapaaehtoisuus tekee ajovirheestä tai lainvastaisesta ajamisesta laillista, niin ollaan aika mielenkiintoisen edessä.

Kun täällä porinaa ikääntyneistä autolijoisa niin tulipa mieleen -sanoisinko eräänlainen ääripää. Naapuripitäjän naamatuttu 94v kuorma-autoilija. Tässä tapauksessa ikä ei ole este. Ehkä vain pieni hidaste kuormurin kopiin kömytessä.
    https://kuljetusnet.fi/ajolinja-7-20...lmestynyt.html

https://www.savonsanomat.fi/paikalliset/8253002

Lainaus Savon sanomien jutusta:
    "Viimeiset työkuormansa sonkajärveläinen sanoo ajaneensa syksyllä vanhoille asiakkailleen paikkakunnalla sijaitsevalle mökille.
    –Kai ne ovat kahtoneet, miten tuo vanhuuden höperö pystyy, naurahtaa Röpelinen."

Toki ikähaitarin ääripäät 17v jonne poikkeusluvalla, sekä harmaahiuksinen pappa/täti kuulunevat ns kasvaneen riskin kuskeihin.

Siinä yhteydessä, missä termiä - joka ei tietenkään ole kuin tätä tarkoitusta varten keksimäni luonnehdinta - käytin, se määritellään hyvin yksinkertaisesti:

- jos ajat maantiepyörälläsi ajoradalla, vaikka vieressä kulkee pyörätie, tai ajat porukkalenkkejä, harrastat urheilullista maantiepyöräilyä

- jos ajat aina pyörätiellä etkä aja porukkalenkkejä, et harrasta urheilullista maantiepyöräilyä

Tähän voi joku huomauttaa, että hän kyllä ajaa kovaakin ja tavoitteellisestikin, kunhan pääsee ajamaan laillisesti maantien laitaa, tai että yksin ajaessa ei voi olla aurinkokannella, mutta silloin minun on todettava, ettei määritelmän ydintä ole ymmärretty.

Anyway: jos joku ajaa autolla väärään suuntaan tai ajaa pyörätietä tajuamatta sitä itse, kyseessä ei ole enää pelkästään sääntöjen noudattamattomuus. Joten maantiepyöräilijöiden tieliikennelain kirjaimen vastaisten ajotapojen tuominen keskusteluun on sanomattoman typerää, älyvapaata ja suoraan sanoen halveksuttavan tarkoituksellista puuhaa.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •