LostInLaplandGiantCanyonAjopyoraElectrobike
Sivu 13 / 13 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 11 12 13
Näyttää tulokset 361 - 382 / 382

Aihe: ajolasit vahvuuksilla

ajolasit vahvuuksilla

Likinäköisenä ja 40 vuotta kokopäivätoimisesti silmälaseja käyttäneenä koen aina suurta huojennusta tilanteissa jossa ei-likinäköiset ikätoverit alkaa kuumeisesti etsimään lukulaseja nähdäkseen lähelle. Usein ”ne ei just nyt sattuneet mukaan” ja sitten jää se asia näkemättä. Mulla ne lasit kulkee aina kätevästi mukana nenän päällä. Ja jos oikein tarkasti haluan nähdä ihan lähelle otan silmälasit kokonaan pois. Mulla miinukset neljän luokkaa.
    Tietyissä tilanteissa toki olisi kiva että ei tarvitsisi laseja mutta kun niihin on tottunut niin eipä noi leikkaukset houkuttele edes nykyään kun monitehoja käyttää.

Lisään vielä että menee otsikon puitteissa: Mulla on ehkä jo kolmannet tai neljännet monitehot arkikäytössä mutta ajolaseissa riittää 1-teholinssit. Mulla ei ole mitään mittareita yms. käytössä jota tarvitsisi lenkillä seurailla.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    zort muokkasi tätä : 04.07.2025 at 17.14
    ​Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
    Brian Clough: "Even educated fleas do it."

Mulle oli aikonaan kova paikka kun joutui hommaamaan lasit, nimenomaan harrastusten takia ja kaksitehot vielä kovempi paikka Mutta onneksi on todella hyväoptikko ja löytyi kovassakin menossa ja etenkin maastopyöräilyssä päässä pysyvät vintage tyyliset rillit jotka mahtuu vielä crossilassienkin alle. Nyt ne meni rikki ja jouduin tilaaman erilaiset kun noita ei enää valmisteta, täytyy toivoa että nekin pysyy hyvin päässä, vaikka ne ei kyllä enää vältämättä mahdu gogglejen alle....

Siihen nähden kuinka usein kuulee puhuttavan kaksiteholaseista, niitä näkee yllättävän vähän kellään silmillä.

​Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."

Lainaus Alkujaan tämän lähetti zort Katso viesti
    Siihen nähden kuinka usein kuulee puhuttavan kaksiteholaseista, niitä näkee yllättävän vähän kellään silmillä.

Itselläni sellaiset on aina pyöräillessäkin. En tosin ymmärrä miten kukaan voisi ne sellaisiksi edes tunnistaa..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MPS Katso viesti
    Itselläni sellaiset on aina pyöräillessäkin. En tosin ymmärrä miten kukaan voisi ne sellaisiksi edes tunnistaa..
    Näin juuri.

Likinäköisenä ja 40 vuotta kokopäivätoimisesti silmälaseja käyttäneenä koen aina suurta huojennusta tilanteissa jossa ei-likinäköiset ikätoverit alkaa kuumeisesti etsimään lukulaseja nähdäkseen lähelle.
    Kyllä, mulla on myös kaukovahvuus noin -4.0 ja tämä on juuri se asia, jota harvempi likinäköinen osaa nuorempana ajatella ja jonka hyödyllisyyden ymmärtää vasta, kun on itse tilanteessa, että lähelle ei näe ilman apuja ja 30 cm lähemmäksi ei näe kunnolla edes lähilasien kanssa.

Kaihileikkausten yhteydessäkin likinäköisille usein suositellaan (ja leikattavat haluavat), että vahvuudeksi jätetään noin -2,5 vaikka vaihtoehtona olisikin se, että pääsee kaukokorjauksen tarpeesta eroon kokonaan tai ainakin lähes kokonaan. Kaihileikkausiässä useimmat jo ymmärtävät sen, että miten paljon hyvä lähinäkö helpottaa elämää. Tämä siis silloin, kun käytetään normaaleja yksitehokeinomykiöitä, joilla suurin osa kaihileikkauksita edelleen tehdään.

Toinen asia, mitä nuorena likinäköisenä ei osaa ajatella on se, että miinusmonitehot on miellyttävämpiä käyttää kuin plusmonitehot. Esimerkiksi sellaiset kaihileikatut asiakkaat, joilla on ennen leikkausta ollut reilummalti miinusta ja sitten ne on leikattu nollille, on optikolle aina hankalia. He ovat tottuneet käyttämään moniteholinssejä, joissa on tosi laajat näköalueet ja vähän vääristymiä. Sitten, kun he saavatkin monitehot, joissa ei ole miinusta ja tai pahimmillaan kaukopuolikin on vähän plussalla, linssien näköalueet onkin kapeammat kuin mihin he ovat tottuneet, ongelmia seuraa lähes poikkeuksetta.

Sama asia vahvuudellisten urheilulasien kanssa on ne sitten ykistehoisia tai monitehoisia; kaareva miinuslinssi on aina optisesti parempilaatuinen kuin kaareva pluslinssi.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MPS Katso viesti
    Kyllä ne tunnistaa

Kyllä ne tunnistaa

Miten sä ne tunnistat? Mä voin 100% varmuudella sanoa että et tunnistaisi mun laseja kaksiteholaseiksi.

Vanhat kaksiteholasit kyllä tunnistaa, kun niissä on se näkyvä hionnan raja. Mutta en tiedä kuinka paljon noita ylipäätään enää on. Mulla on ollut monitehot jo parikymmentä vuotta, eikä niistä kyllä ulospäin näy, että mitkä ne on.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Miten sä ne tunnistat? Mä voin 100% varmuudella sanoa että et tunnistaisi mun laseja kaksiteholaseiksi.

Eli tässä on vain tarkoitus kuittailla vanhan 2 teho-termin käytöstä?

Pahoittelut siitä jos se siltä tuntuu mutta onhan ne kaksi eri asiaa ja tietääkseni 2-tehoja on edelleen saatavilla (en tosin ole ihan varma).

Mitäpä sitä pahoittelemaan, tämähän oli varmaan tärkeää tietoa kaikille.

Asioista tosiaan kannattaa puhua niiden oikeilla nimillä. Itsekin syyllistyin kun pidin kaksitehoja synonyyminä monitehoille. Kaksitehoja minulla ei tosiaan ole koskaan ollutkaan ja tuskin tuleekaan, monitehoja sitten useampiakin. Hyvä että tämäkin epäkohta tuli tietoisuuteen niin ei erehdytä jatkossa.
    Tiedä sitten pitäisikö edes, kohdallani, puhua ajolaseista kun jotkut Oakleyn aurinkolasithan nuo ovat mutta käytän siis ajaessa.

Jos molemmissa silmissä on lähi- ja kaukonäölle eri arvot ja hommaa silmälasit, niin onko kysymyksessä nelitehot? Ja jos toisessa silmässä tarvitsee apua sekä lähi-, että kaukonäölle, mutta toisessa silmässä vain lähinäölle niin onko kysymyksessa kolmiteho?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Jos molemmissa silmissä on lähi- ja kaukonäölle eri arvot ja hommaa silmälasit, niin onko kysymyksessä nelitehot? Ja jos toisessa silmässä tarvitsee apua sekä lähi-, että kaukonäölle, mutta toisessa silmässä vain lähinäölle niin onko kysymyksessa kolmiteho?
    Piti ihan itsekkin tsekata näitä. Taidat inttää ihan suotta. Kyllä ne tosiaan portaattomasti vaihtuvat useammalle alueelle.

Yläosa linssistä on varattu kaukovoimakkuudelle, sen alapuolella on välialue ja alimpana on lähityöskentelyyn tarkoitettu alue.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Piti ihan itsekkin tsekata näitä. Taidat inttää ihan suotta. Kyllä ne tosiaan portaattomasti vaihtuvat useammalle alueelle.
    Myönnän sen. Pointti oli että tämmöisillä pärjää mainiosti ajohommissa. Mutta ajelen foorumilla moniteholaseilla ja muualla kaksiteholaseilla.

Ei se leikkaus välttämättä autuaaksi tee. Vaikka suurin osa leikkauksista menee nappiin, aina on pieni osa joka epäonnistuu. Jos se epäonnistuminen sattuu omalle kohdalle, voi vähän harmittaa.
    Itse olen leikkauttanyt silmäni muistaakseni 2010 tai 2009. Tämä meni nappiin. Näkökyky on edelleen loistava, paitsi lukiessa. Jouduinkin hommaamaan pari vuotta sitten silmälasit, kun ei näyttöpäätehommista, eikä muutenkaan lukemisesta tullut enää mitään. Tästä se silmälääkäri varoitteli jo ennen leikkausta, että kun ikää tulee, ikänäkö tulee väistämättä, eikä sitä etukäteen mitenkään voi korjata tietenkään. Enkä ole kyllä ajatellut uusintaleikkaukseen mennä ikänäköä korjaamaan, koska eihän sitä tiedä miten se ajan kanssa vielä muuttuu. Joten lukulasia vaan päähän. Lisäksi pitää jättää varaa mahdollista kaihileikkausta varten. Siinä silmässä kun ei ole varaa kovin montaa kerta höylätä pintaa pois.
    Noista vuosista ilman laseja nautin täysillä, kun pikkupojasta asti on joutunut käyttämään. Maailmani ei kuitenkaan romahtanut, vaikka nykyään joudun taas laseja käyttämään. Vaikka en tarvitsisi kuin lukiessa, pidän näitä kokoajan päässä arjessa, koska se on vaan niin helpompaa. Juostessa en pidä laseja, pyöräillessä aurinkolasit tai jotkun muut suojalasit, kelistä riippuen. Ajatuksena on hankkia ajolasit omilla voimakkuuksilla, niin näkisi ajotietokoneesta paremmin kartan, jos sille on tarvetta. Muut speksit kyllä näkee ihan hyvin ilmankin. Suunnistushommissa on kyllä pakko pitää suojalaseja joissa on lukulasit samassa. Muuten ei kartasta saa mitään selvää. Noissa muutaman kympin laseissa on optiikka muuten kyllä ihan paskaa, että esim. pyöräillessä en niitä tykkää käyttää. https://www.suunnistajankauppa.fi/p2...udella-fi.html

Kaverini kävi silmien korjausleikkausten info(mainos)tilaisuudessa. Jossain vaiheessa puhuttiin ja kerrottiin kuinka turvallisia leikkaukset on sekä onnistuvat. Kaverini nosti käden ja kysyi: minulla on toinen silmä sokea, voidaanko leikkaus tehdä myös minulle? Vastaus oli valitettavasti ei. Kaveri poistui saman tien ja sanoi muille että teidänkin kannatta lähteä. No, esim. Virossa leikkaus tehtäisiin myös hänelle, ehkä täällä ollaan vain yli tarkkoja.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    ^Tällä hetkellä kaiketi leikataan uusiksi tarvittaessa ja ikänäkö hoidetaan leikkaamalla toinen silmä kaukonäköön ja toinen lähinäköön.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti usko juntunen Katso viesti
    Menee kaiketi hieman ohi aiheen, mutta laserjuttu alkoi kiinnostamaan sillä itselle on tehty vajaa 2kk. sitten juuri kuten lainauksessa kirjoitetaan. Lasit oli -0.75 ja ikää on reilut 50v.
    Nyt on menossa sopeutumisvaihe, eli kauas ja lähelle näkee hyvin, mutta johonkin 2-3m tuntuu kuin silmät hieman "harittaisivat." Lukusilmässä on ylikorjausta, jonka vakuuttivat kyllä normalisoituvan ajan myötä. Sananmukaisesti; saas nähä miten sitä näkee esim. vuoden kuluttua?
    Vuosi 2012 postailin tällaista laserleikkauksen jälkeen. Mainitsemani "haritus" eli samea alue näkökentässä ei hävinnyt itsestään kuten luvattiin. Tarvittiin pieni korjausleikkaus. Se meni takuuseen eli ei kustannuksia. Sen jälkeen ei ongelmaa näkemisen kanssa, paitsi nyt kun ikää alkaa tulla niin se vakuutusyhtiöiden käyttämä pieni räntti tuottaa vaikeuksia. Toinen riesa -jos niin voi sanoa- on silmien kuivuminen,
    mutta silmätippojen käytöstä on tullut ihan normi rutiini.
    Lasien käytön suurimmaksi riesaksi koin niiden kastumisen ja siten näön menetyksen, kun piti nostaa lasit pois. Pyöräilyssä kypärän lippa suojaa lasia kastumiselta tiettyyn rajaan asti, mutta melontahommissa
    lasit tupaa kastumaan herkästi koskien pärskeissä. Käytän vitosen maksavia suojalaseja harmaat aurinkokeleille ja kirkkaat hämärässä. Kun se näkö on silmissä eikä laseissa niin ei haittaa jos ja kun nostaa lasit pois. Eikä syletä jos lasit hukkuu tahi istuu niiden päälle.
    https://www.motonet.fi/tuote/3m-virt...oduct=70-03848

Itseltä loppui voimakkuuksilla olevien lasien käyttö toisenkin silmän Kaihileikkauksen ansiosta, saa heittää vanhat roskiin.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

Ikäihmisten juttuja , mun pitäisi kuulemma uusia ajokortti, kun en enää tarvitse laseja kuorma-auton kanssa. Henkilöautolla saa siis törttöillä enemmän ilmeisesti.
    En käytä lukulaseja, paitsi jos joutuu tekemään pikkutarkkaa työtä tai lukea elektrolyyttipötkön kyljestä ohjeet. Autoillsessa riittää tuulilasi, mut fillaroidessa noin -0,5 haittaa maastossa kulkemista ja hämärällä se korostuu. Maantiellä taas fotokromaattisuus on ihan ykkönen.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •