Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
Jos/kun vertaillaan eri liikennemuotojen energiatehokkuutta keskenään, jonka tarkastelun perusta monasti on ympäristönäkökulmat, niin kyllä siinä pitää samalla tavalla "arvottaa" myös ihmisen oma energiankulutus (tai tarkemmin laskettuna pitäisi laskea mitä tuon ihmisen kuluttaman energiamäärän ravintosisällön tuottamiseen tarvittama energiamäärä on), sitten kun aletaan miettimään ihmisen oman liikkumisen syötypuolia, niin se on oma laskelmansa sitten.
Mutta tosiaan jos lasketaan liikkumismuotojen väliä Co2 päästöjä vaikka 100km kohden, niin kyllä esim. pyöräilylläkin niitä on ihmisen oman energiansaannin tarpeen myötä. Ilman näitä huomioita laskelmista tulee (varmasti osittain tahallisesti) epäsuhtaisia.
Niin, lyhykäisyydessään pointtini oli puuttua siihen laskennan mielekkyyteen, ja todeta että lihasvoimin ja moottorilla tehtävän liikkumisen vertailu tuolla tavalla ei ole isossa kuvassa kovinkaan järkevää. Kulutus lasketaan lähes täysin toisessa hyötyihin ja toisessa haittoihin. Isolla kuvalla tarkoitan tässä yhteiskunnallista keskustelua, kuten tuota kolumnia, ja liikennettä koskevia poliittisia päätöksiä.

Laskuharjoitukset ovat tietysti ihan mielenkiintoisia, ja niissä on tietenkin syytä laskea mukaan se pyöräilyn lisäämä energiankulutus, jos kerran halutaan vain laskea energiankulutusta. Laskuharjoitukset pitää kuitenkin tunnistaa ja myöntää sellaisiksi kuin ovat. Missään nimessä ei pidä pyrkiä vetämään liian laajoja johtopäätöksiä yksinkertaisten ja osin tarkoitushakuisten pikalaskelmien pohjalta, kuten kolumnissa osin tehtiin. Aito liikennemuotojen eikä ajoneuvojen energiatehokkuuden vertailu on hieman monimutkaisempi harjoitus, puhumattakaan kaikesta muusta jota liikennepolitiikassa ja vaikkapa terveyspolitiikassa on syytä ottaa huomioon.