Jos/kun vertaillaan eri liikennemuotojen energiatehokkuutta keskenään, jonka tarkastelun perusta monasti on ympäristönäkökulmat, niin kyllä siinä pitää samalla tavalla "arvottaa" myös ihmisen oma energiankulutus (tai tarkemmin laskettuna pitäisi laskea mitä tuon ihmisen kuluttaman energiamäärän ravintosisällön tuottamiseen tarvittama energiamäärä on), sitten kun aletaan miettimään ihmisen oman liikkumisen syötypuolia, niin se on oma laskelmansa sitten.
Mutta tosiaan jos lasketaan liikkumismuotojen väliä Co2 päästöjä vaikka 100km kohden, niin kyllä esim. pyöräilylläkin niitä on ihmisen oman energiansaannin tarpeen myötä. Ilman näitä huomioita laskelmista tulee (varmasti osittain tahallisesti) epäsuhtaisia.








Lainaa viestiä vastauksessa
Kirjanmerkit