CanyonLostInLaplandAjopyoraElectrobikeGiant
Sivu 346 / 346 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 246 296 336 344 345 346
Näyttää tulokset 10.351 - 10.375 / 10375

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #10351
    Liittynyt
    07/2014
    Viestit
    143
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Zykkel Katso viesti
    Miten usein on porukka täällä pelkkiä vaihdevaijereita vaihtanut? Ajatteko aivan loppuun, eli kun jo vaihtaessa huomaa, että vaijeri jumittaa vai joidenkin kilometrien tai vuosien jälkeen? Toinen mitä en ole koskaan tehnyt, niin olisiko uusi vaijeri hyvä puhdistaa jollain cleanerilla ja sprayata öljyä päälle ennen sen vanhaan kuoreen sujuttamista? Vanhan kuoren puhdistaminen sisältä on käytännössä mahdotonta ja mahdollisesti tällä rasvaisella vaijerilla homma toimisi paremmin/kauemmin? Itselläni on kaapissa teflon sprayta ja sillä voisin vaijerin rasvata.
    Tekee niin kuin parhaaksi näkee. Vaijerihan ei kulu jos sitä ei käytä eli kaikki on suhteellista.
    https://www.tiktok.com/@velogi_com/v...44147753733398

  2. #10352
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.273

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Otsikon vastaisesti tämä ei ole kysymys vaan info: Shimanon 12v pakan lukitusrenkaalle käy avaamiseen läpiakselinavasta myös ikivanhat versiot työkalusta.
    Kiristäessä on kuitenkin hyvä varmistaa että käytössä on yhteensopiva versio. Muuten voi lukitusrenkaasta korkata kierteet. Vanha versio ja uusi versio Parkin työkalusta kuvassa.
    marco1 muokkasi tätä : 01.07.2025 at 13.28 Syy: Ymmärrettävyys

  3. #10353
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    70
    Sopiiko SRAMin 2x10 Rival/Apex pantakiinnitteisen etuvaihtajan tilalle SRAMin 2x11 Rival etuvaihtaja?
    Vanhan etuvaihtajan häkki murtunut etuosastaan ja nyt pitäisi vaihtaja korvata uudella.

  4. #10354
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    Kippurasarvisen vai maastopyörän/suoratankoisen gravelin/tms vaihdevaijeria?

    Ensin mainitut ovat ymmärtääkseni - merkistä riippumatta - herkempiä rispaantumaan ja katkeamaankin, kun vaijeri tekee tiukkoja mutkia ahtaassa tilassa, jossa on liikkuvia osia, kahvan sisällä.


    Vaihdan tai vaihdatan aina, ilman minkäänlaisia oireitakin, ennakoivasti aina vuosihuollon yhteydessä.

    Toki on niitä, jotka ajavat vähemmän tai joilla yhdelle fillarille tulee sen verran vähemmän kilometrejä eli vaihtamiskertoja, ettei aivan vastaavaan ole tarvetta. Mutta näkisin joka tapauksessa on että kun vaihtaminen käy selvästi heikommin - ja kun muut ilmeiset syyt on pois suljettu, kyse on oireesta, joka ennakoi vahvasti vaijerin katkeamista ja siksi on pienemmän riesan tie vaihtaa vaijeri mieluummin liian aikaisin kuin liian myöhään.
    Kyseessä on vaimon suoratankoinen 1x10 työmatka/asiointi sähkäri. Ajoa ympärivuoden ja talvet pääkaupunkiseudun suolasohjossa. Nyt noin 2,5v vanha vaihdevipu + vaijeri. Reilut 5000 km. ajettuna. Taidan laittaa vaijerin samantien vaihtoon, kun sellainen varastosta valmiina löytyy.

  5. #10355
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.099
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti

    Vaihdan tai vaihdatan aina, ilman minkäänlaisia oireitakin, ennakoivasti aina vuosihuollon yhteydessä.
    Tuo on paljon ajavalla ihan hyvä sääntö. Mikään ei syö miestä niin kuin se, että kesken parhaan ajokauden fillari seisoo odottamassa jotain vaijeria. Puhumattakaan, että lenkki jää kesken. Kustannus on kuitenkin suhteellisen pieni.

    Mutta noin yleisesti kyllähän nuo vaijerit kestävät, ainakin Shimanon Optislickit. Mulla on läskissä sama vaijeri ollut 9000+ km ja seitsemän(?) vuotta.

  6. #10356
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.712
    Maastureissa kestää kyllä. Spandeksipyörissä sitten eri asia kun jyrkät kurvit. Se katkenneen vaijerin jämä on kuulemma tympeä onkia pois kahvasta.

  7. #10357
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.267
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Maastureissa kestää kyllä. Spandeksipyörissä sitten eri asia kun jyrkät kurvit. Se katkenneen vaijerin jämä on kuulemma tympeä onkia pois kahvasta.
    On kyllä väsynyttä settiä nää spandeksi jutut. Kertoo kuinka ahdasmielinen foorumi tästäkin tullut. Ei ole ihme, että porukka, joka tätä jaksaa käyttää, on niin pieni.

  8. #10358
    Liittynyt
    10/2024
    Viestit
    145
    No ei kai nyt mikään ahdasmielinen kuitenkaan? Copilot heittää hyvää leukaa ja eihän noita tosissaan voi ottaa. Ite oon ylpeä spandeksi eikä v..uta yhtään :-)

  9. #10359
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.099
    Ehkä käyräsarvisissa on sähkövaihteissa muutakin ideaa, kuin status?

  10. #10360
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.712
    Onhan niissä. Varsinkin nyt kun vaijerit pitää vetää piiloon niin jyrkkiä mutkia tulee lisää.

  11. #10361
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.070
    Pakko oli omaankin maantiepyörään hankkia uudet vaijerit ennakoivasti, kun tajusin ettei Campa syö kenenkään muun tuotteita. Taidan vaihtaa nuo kohtapuolin ja jättää pidemmän vaihdevaijerin varalle satulalaukkuun, jos on vielä ok.

    mä oon lipsunut käyttämään spandekseja jo maastossakin, mutten sentään maastoshortseja maantiellä

  12. #10362
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    20.842
    ^ Itse sekä että maantiellä/poluilla kun noita kaapissa on. Rattoisat lenkit maasto shortseissa jos kaffelle pysähtyy ettei kuskin makkarankuori asu ei ketään ärsytä/huvita.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  13. #10363
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.070
    Jos vanhalla gmbn videolla Doddy neuvoo ilmaamaan sramit ylhäältä alas ja park tool alhaalta ylös, kumpaa pitäisi noudattaa?

  14. #10364
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    20.842
    Paha SRAMista sanoa mutta jos jopa Shimanonkin voi ilmata kuinka päin tahansa niin varmaan SRAMinkin.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  15. #10365
    Liittynyt
    06/2011
    Viestit
    61
    Vaimo valitteli kun fillari pitää niin kovaa ääntä että ei tahdo kuulokkeista kuulla musiikkia. Noh, vapaarattaan laakerithan sieltä oli aivan loppu.

    vapaaratas on mallia WH-RS170 (shimano osanumero Y0CK98040). Tuolla vaan on aika huono saatavuus. Onko mitään toista vapaaratasta joka kävisi suoraan tuon tilalle?

  16. #10366
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.070
    Vedin alhaalta ylös ja hyvö tuli. Toi sramin kahden ruiskun tekniikka on kyllä parempi kuin shimanon kuppi, tai ainakin tuntuu että saa kuplat pois paremmin.

  17. #10367
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    20.842
    Olen ilmannut Shimanot kahdella ruiskulla sekä kupilla ja ruiskulla alhaalta ylös mikä mielestäni oli tosi helppoa.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  18. #10368
    Liittynyt
    10/2024
    Viestit
    145
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti M A Katso viesti
    Vedin alhaalta ylös ja hyvö tuli. Toi sramin kahden ruiskun tekniikka on kyllä parempi kuin shimanon kuppi, tai ainakin tuntuu että saa kuplat pois paremmin.
    Sama homma SRAMin kanssa, aina alhaalta ylös ja priimaa tulee.

  19. #10369
    Kysymys Shimano Dura-Ace 9200 (12s HG L2) vapaarattaasta: Voiko siihen saada vanhan mallin HG vapaaratasta, vai pitääkö vaihtaa koko napa, suosituksia? Pyörä on vannejarruilla.

  20. #10370
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Selaan parhaillaan yrittäen löytää vastausta. Ennen vastauksen löytämistä kysyn:

    Shimpan 2x10 - Voinko laittaa eturattaan, joka on 11-vaihteiselle?

    Edit: Vastaan itselleni. Voi, kun lukee "is compatible with all standard 10 and 11-speed 5-hole compact cranks"
    https://www.bike-discount.de/en/fsa-...rcle-chainring

    (Pirkale, kun eivät voi enää samoja tuotteita valmistaa. Joutuu aina päivittäessä oppimaan uutta. Pirkale.)

  21. #10371

    Ketjunsuoja

    Amsterdamissa kiinnitin huomiota muutamaan asiaan. Ensinnäkin siihen että polkupyöräily on todella suosittua siellä. Toiseksi, yksivaihteiset polkupyörät ovat siellä erittäin yleisiä. Syitä yksivaihteisten yleisyyteen ei tarvitse paljon etsiä. Se maa on tasaisempi kuin Pohjanmaa, joka sekin on varsin tasainen. Kolmanneksi, ja tämä liittyy pääasiassa yksivaihteisiin ja napavaihteisiin pyöriin, hyvin joka puolelta suojaavat ketjunsuojat (tai ehkä paremminkin lahkeensuojat) ovat yleisiä Amsterdamin polkupyörissä.

    Oletankin että jos joku haluaa (yksivaihteiseen tai napavaihteiseen) polkupyöräänsä hyvän ketjunsuojuksen, sitä kannattaa haeskella alankomaisesta kaupasta. Onkohan niissä nerokkaita keksintöjä asennuksen ja huollon helpottamiseksi? Oletan että valmistajia on useita.
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

  22. #10372
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    363
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nikolas Ojala Katso viesti
    Amsterdamissa kiinnitin huomiota muutamaan asiaan. Ensinnäkin siihen että polkupyöräily on todella suosittua siellä. Toiseksi, yksivaihteiset polkupyörät ovat siellä erittäin yleisiä. Syitä yksivaihteisten yleisyyteen ei tarvitse paljon etsiä. Se maa on tasaisempi kuin Pohjanmaa, joka sekin on varsin tasainen. Kolmanneksi, ja tämä liittyy pääasiassa yksivaihteisiin ja napavaihteisiin pyöriin, hyvin joka puolelta suojaavat ketjunsuojat (tai ehkä paremminkin lahkeensuojat) ovat yleisiä Amsterdamin polkupyörissä.

    Oletankin että jos joku haluaa (yksivaihteiseen tai napavaihteiseen) polkupyöräänsä hyvän ketjunsuojuksen, sitä kannattaa haeskella alankomaisesta kaupasta. Onkohan niissä nerokkaita keksintöjä asennuksen ja huollon helpottamiseksi? Oletan että valmistajia on useita.
    Aiheen vierestä: huomiota kiinnitti myös että pyöräilykypäriä näkyi hyvin vähän, 4 päivän aikana näin vain 4 kypärää käyttävää pyöräilijää.

  23. #10373
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hsr Katso viesti

    Aiheen vierestä: huomiota kiinnitti myös että pyöräilykypäriä näkyi hyvin vähän, 4 päivän aikana näin vain 4 kypärää käyttävää pyöräilijää.


    Aivan totta, minäkin näin pyöräilykypärän siellä käytössä vain muutaman kerran. Pyöräilykypärä lienee yksi huonoimmin myyvistä varusteista sielläpäin.
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

  24. #10374
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.178
    Ainakin täällä kotimaassa sinkulat joihin olen kiinnittänyt huomiota ovat olleet ilman ketjun suojia ja muutenkin aika riisuttuja.

  25. #10375
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.564
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nikolas Ojala Katso viesti
    Aivan totta, minäkin näin pyöräilykypärän siellä käytössä vain muutaman kerran. Pyöräilykypärä lienee yksi huonoimmin myyvistä varusteista sielläpäin.
    Hienoa että jotkut asiat eivät ole muuttuneet Fillaroin siellä joskus yli kymmenen vuotta sitten ja kypäriä ei tosiaan ollut kellään.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7163
    Viimeinen viesti: 13.07.2025, 11.40

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •