ElectrobikeCanyonLostInLaplandGiantAjopyora
Sivu 345 / 346 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 245 295 335 343 344 345 346 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 10.321 - 10.350 / 10375

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #10321
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.798
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Onko sulla 46/36 vai joku muu kombo? 46/36 näyttää olevan Shimanon vaihtoehto, mutta ei kai mikään estä hyödyntämästä vanhan setin 34T?
    Oli 1 x systeemissä. Ratas on jo myyty mutta hataran muistin mukaan se oli Alugear ( tai Garbaruk) Takana 10-26 kahdellatoista lehdykällä.

  2. #10322
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.831
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Onko sulla 46/36 vai joku muu kombo? 46/36 näyttää olevan Shimanon vaihtoehto, mutta ei kai mikään estä hyödyntämästä vanhan setin 34T?
    Itsellä 34/46 kombo ei vaan vaihtanut niin kuin piti, vaan piti laittaa 36 pienemmäksi rattaaksi.

  3. #10323
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.099
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Itsellä 34/46 kombo ei vaan vaihtanut niin kuin piti, vaan piti laittaa 36 pienemmäksi rattaaksi.
    Ok, aika jännä juttu, mutta olisiko siinä se, että ne rattaassa olevat rampit ei kohtaa ”väärällä” välityksellä?

    Täytyy nyt miettiä… ja laittaa 46/36 laskuriin ja verrata sitä 50/34:een.

  4. #10324
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.831
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Ok, aika jännä juttu, mutta olisiko siinä se, että ne rattaassa olevat rampit ei kohtaa ”väärällä” välityksellä?

    Täytyy nyt miettiä… ja laittaa 46/36 laskuriin ja verrata sitä 50/34:een.
    Juuri tuosta oli varmanaankin kyse, ketju jää röpeltämään ennen kuin nousee isommalle rattaalle. Nyt vaihtaa heti kun nappia painaa. Takana on 11-34 pakka joka omiin ajoihin riittää tuolla 36 eturattaalla ihan mainiosti.

  5. #10325
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.070
    Tällainen tyhmä kysymys maantiepyöränoviisilta, että jos haluan ostaa vanhoihin 8v campagnolon maantiejarruihin palat, pitääkö olla juurikin oikea (eli ehkä tämä) vai voiko tilalle laittaa jonkun muun mikä kiinnittyy pultilla? (esim. tämä?)

  6. #10326
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TheMiklu Katso viesti
    Sahaa alakoolin poikki niin menee helpommin paikoilleen. Joskus ollut valmiiksikin poikki.
    Ei tietty irtokuulien kanssa käytettäväksi.

    Sent from my CPH2663 using Tapatalk
    Alkaaks se naksumaan siitä?

  7. #10327
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.194
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    Alkaaks se naksumaan siitä?
    Ei se ala.

    Sent from my CPH2663 using Tapatalk
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

  8. #10328
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.070
    varmaan ihan hiustenkuivaajalla lämmittäminen helppaisi sen verran että menee pohjaan. Mulla meni kyllä ihan suht helposti ohuella vaseliinilla ja sormin painelemalla paikoilleen. Viimeiset 0,1 mm ehkä sitten pyörässä kiinni ollessaan

  9. #10329
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    20.842
    Katkaistun kanssa ei ole ollut käytössä pienintäkään ongelmaa ja asennus helpompaa.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  10. #10330
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    391
    Ongelmat Shimano FH-TC500 takanavan kanssa jatkuvat. Jo muutaman kuukauden jälkeen huomasin takanavassa välystä ja nyt uusin kaikki laakerit sinne. Asennuksen jälkeen välys oli poissa, mutta palasi heti ajaessa. Purin taas kaiken ja varmistin, että laakerit olivat pohjassa. Navan akselissa ei tunnu välystä, mutta runkoon asennettuna vannetta heiluttaessa kolisee. Ideoita? Läpiakseli on varmasti tiukassa.

  11. #10331
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    255
    Varmaan se välys siellä on kiekon ollessa irtaalleen ja kiinni ollessa tulee enemmän vipuvartta. Sama homma irtokuulanapojen kanssa myös että voi olla vaikea säätää ettei ole välystä mutta pyörii herkästi samalla.

    Montako laakeri nyt sitten vaihdoit ja millainen tuo rakenne on muuten? Joku kuva netissä näyttää vaan yhden laakerin nds puolelle.

  12. #10332
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    391
    Itse navassa on kaksi laakeria, jotka vaihdoin. Toinen on kiinni navassa ja toinen vapaarattaan kynsien sisällä, joka on erikseen 19mm kuusiokololla irroitettava mötikkä. Vapaarattaan rungossa on vielä ainakin yksi laakeri, mutta siihen en koskenut. Aika simppeli rakenne kaikkiaan.

  13. #10333
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    255
    Erilainen rakenne kyllä mutta ei välttämättä huono. Tulee nyt mieleen että onhan se kynsipaketti kunnolla kiinni. Onko päätytulpat kierteillä kiinni? Esim. ainakin mavicin kiekoissa on laakerin esijännitykseen säätö ja jos jättää liian löysällä niin kiekko heiluu kyllä.

  14. #10334
    Sama vika minulla ks. takanavassa välystä heti uudesta alakaen. Tarkistin navan laakerit eikä niissä mitään vikaa löytynyt kaikki oli muutenkin OK mutta tuo pienen pieni välys joka ei kyllä ole siitä miksikään muuttunut niin haittaako tuo....Ilmeisesti kyseessä on laajempi ominaisuus tuossa navassa kun siitä on kommentteja ulkomaisissakin foorumeissa näkynyt, onko toleranssi hiuka väleä alun alkaen joko tietoisesti tai laatu ongelma??

    Niin tuossa vapaarattaassa on 2 laakeria toinen sisäpuolella ja toinen ulkopuolella ja välissä on mufiputki.

    https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...4t%C3%B6-miten


  15. #10335
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    255
    Jos päätytulpissa ei ole kierteitä ja lähtee vetämällä irti niin itse kokeilisin laittaa vaikka paperin palat molemmin puolin sinne väliin. Voihan se olla että Shimano jättää liian isot toleranssit ja sitten kun sattuu ääripäät niin jää välystä.

  16. #10336
    Tuossa on jarrulevynpuolella kiristys jolla ei ole vaikutusta välykseen ja muistaakseni sen kiristysmomentti oli vain 5Nm, vapaarattaan puolella on käsin irroitettava kierteetön kuppi. Rakenne on oikeasti yksinkertainen ja kaiken järjenmukaan pitäisi olla vielä kestäväkin mutta joku suunnittelu moka tuon välyksen suhteen siinä on.

    Voi olla että puran tuon vielä ja tutkin tarkemmin mistä tuo välys johtuu, mikä osa on väleä. Joskushan on niin että akselin kun kiristää tiukalle se vielä tiukentaa kokonaisuutta niin että pieni välys häviää, näin ainakin perinteisissä irtolaakeri takanavoissa joissa laakeri saattaa mennä liian tiukalle vaikka se olisi irrallaan ollessa Ok. Mutta tässä tapauksessa välys ei häviä vaikka akselin kiristää miten kireälle tahansa.

    Ja vielä tuo välys tuntuu olevan vapaarattaan puolella ainakin mitä olen sitä tutkinut mutta itse vapaarattaassa ei välystä tunnu.

    Tässäpä pähkinä purtavaksi kuka tietää syyn välykseen??

    Tuossa LINKKI: https://www.google.com/search?q=Shim...hrome&ie=UTF-8



    Ja TÄSSÄ: https://www.reddit.com/r/bikewrench/..._play_after_i/

  17. #10337
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    391
    Vähän houkuttelisi vielä kokeilla joitakin kalliimpia laakereita. Kuulemma Unionin laakeritkin ovat melko kehnoja ja välys palasi noin 30 minuutin ajon jälkeen. Olen myös kokeillut kiristää kierteillä olevaa päätytappia, jolloin akselia pitää pitää takapakan puolelta kuusiokoloavaimella tai jollain muulla pitkällä kiinni. Ei tunnu olevan väliä, jättääkö sormikireydelle vai vääntääkö tosissaan.

    Tuskin välyksestä haittaa on, jos se ei pääse pahenemaan tuosta. Ajossa sitä ei huomaa ja jos välys on laakereissa, se ei riko mitään. Laakerit olivat niin kireät prässätä paikalleen, että ne eivät ainakaan liiku pesässä.

  18. #10338
    En usko että nuo laakerit olisi niin huonoja, kyllä vika on jossain muualla. Tietenkin asennuksessa on voinut tapahtua jotain mutta jos kerta välys oli ensin alkuun poissa niin tuskin nuo nyt noin pian olisi väljäksi kuluneet.

    Tuli mieleen että kuinka kireälle kiristit tuon jarrulevyn puoleisen jengallisen pääty kappaleen, kun sille on annettu tuo momentti ja jos sen kiristää liian tiukalle hajoittaako se laakerin??

    Tässä kiristys momentit: https://si.shimano.com/en/dm/TORQUE/LIFESTYLE_HBFH

  19. #10339
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    391
    En nyt hirveän kireälle. Pidin pienellä kuusiokololla toista päätä paikallaan ja kiristin jakoavaimella. 5nm luki ohjeissa ja tuskin pahasti meni pieleen. Välykseen ei tuntunut mitään vaikutusta. Jos laakeri ei ole kunnolla pesässään, niin silloin akseli liikkuu pituussuunnassa. Se tuli huomattua myös tuota purkaessa. Jarrulevyn puoleinen laakeri oli aika tiukka saada pohjaan asti.

  20. #10340
    Liittynyt
    04/2012
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    987
    Kysymys niille ketkä ovat vaihtaneet lyhyempiin kampiin: oletko joutunut satulan nostamisen lisäksi nostamaan ohjaustankoa tai jotenkin toisin muuttamaan tangon asentoa?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    ​Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
    Brian Clough: "Even educated fleas do it."

  21. #10341
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.564
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti zort Katso viesti
    Kysymys niille ketkä ovat vaihtaneet lyhyempiin kampiin: oletko joutunut satulan nostamisen lisäksi nostamaan ohjaustankoa tai jotenkin toisin muuttamaan tangon asentoa?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Pelkästään penkkiä, maastopyörässä.

  22. #10342
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.798
    Pelkkää penkkiä, gravelissa.

  23. #10343
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.814

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Mahtaako Srammin 12s maantiekammet rattaineen toimia Shimanon muun 11s maantievoimansiirron kanssa?
    Vai olikohan jo aiemmin kysytty?

  24. #10344
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kaatuilija Katso viesti
    En nyt hirveän kireälle. Pidin pienellä kuusiokololla toista päätä paikallaan ja kiristin jakoavaimella. 5nm luki ohjeissa ja tuskin pahasti meni pieleen. Välykseen ei tuntunut mitään vaikutusta. Jos laakeri ei ole kunnolla pesässään, niin silloin akseli liikkuu pituussuunnassa. Se tuli huomattua myös tuota purkaessa. Jarrulevyn puoleinen laakeri oli aika tiukka saada pohjaan asti.

    Tutkin tuota hiukan ja näyttää ja tuntuu että akseli itsessään on väleä, laakerissa ei ole välystä ja ne on aivan ok.

  25. #10345
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    708
    Koitin syöttää vaijeria vasemmalle Shimano 8020 kahvalle, painoin kahvaa ja napsahduksen jälkeen kahva sylki ulos pienen muoviosan. Nyt kahva on jumissa eikä vedä vaijeria kuin trimmin verran, itse vaihtoa ei tee. Painamalla mekanismia suoraan saa vaihdon tehtyä ja palauttaakin vaijerin oikein. Ei kai tuo mekanismi tuon muoviosan varassa voi olla? Onko mitään muuta tehtävissä kuin kahvan vaihto?

    https://pic.useful.fi/OfGVIYQWl.jpg

  26. #10346
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.991
    Avaat ne kahvan sivut ja alaosan+putsaat kunnolla paineilmalla ja rasvanpoistolla. Jos ei jeesaa niin vaihtoon sitten.

  27. #10347
    ^^Minusta näyttäisi, että on mennyt kahteen osaan? Osanumero: Y63X80010. Shimano käyttää tuota samaa osaa useissa jarruissaan. Itse olen Saksasta Veloruf:lta kaiken näköistä Shimanon erikoisosaa tilannut. Luotettava kauppa ja voin suositella. Noin viikossa tulee. Löytyy tuokin osa: veloruf.com Bicycle accessories and spare parts Y-63X80010 Y-63X80010 Sitten on myös tällaiset sivut, jossa räjäytyskuva: Shimano ST-R8020 ULTEGRA Dual Control Lever (For Disc Brake Spareparts Y-63X80010 Main Lever Support L A jotka näyttävät aika samoilta, mutta tuolta en ole koskaan tilannut. Mahdollisesti sama putiikki?

  28. #10348
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    708
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Zykkel Katso viesti
    ^^Minusta näyttäisi, että on mennyt kahteen osaan? Osanumero: Y63X80010. Shimano käyttää tuota samaa osaa useissa jarruissaan. Itse olen Saksasta Veloruf:lta kaiken näköistä Shimanon erikoisosaa tilannut. Luotettava kauppa ja voin suositella. Noin viikossa tulee. Löytyy tuokin osa: veloruf.com Bicycle accessories and spare parts Y-63X80010 Y-63X80010 Sitten on myös tällaiset sivut, jossa räjäytyskuva: Shimano ST-R8020 ULTEGRA Dual Control Lever (For Disc Brake Spareparts Y-63X80010 Main Lever Support L A jotka näyttävät aika samoilta, mutta tuolta en ole koskaan tilannut.
    Kiitos! Hetken tutkin ja päädyin itsekkin tuohon osaan. Mietin vielä laitanko epoksilla yhteen vai tilaanko uuden.

  29. #10349
    Miten usein on porukka täällä pelkkiä vaihdevaijereita vaihtanut? Ajatteko aivan loppuun, eli kun jo vaihtaessa huomaa, että vaijeri jumittaa vai joidenkin kilometrien tai vuosien jälkeen? Toinen mitä en ole koskaan tehnyt, niin olisiko uusi vaijeri hyvä puhdistaa jollain cleanerilla ja sprayata öljyä päälle ennen sen vanhaan kuoreen sujuttamista? Vanhan kuoren puhdistaminen sisältä on käytännössä mahdotonta ja mahdollisesti tällä rasvaisella vaijerilla homma toimisi paremmin/kauemmin? Itselläni on kaapissa teflon sprayta ja sillä voisin vaijerin rasvata.

  30. #10350
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.689
    Kippurasarvisen vai maastopyörän/suoratankoisen gravelin/tms vaihdevaijeria?

    Ensin mainitut ovat ymmärtääkseni - merkistä riippumatta - herkempiä rispaantumaan ja katkeamaankin, kun vaijeri tekee tiukkoja mutkia ahtaassa tilassa, jossa on liikkuvia osia, kahvan sisällä.


    Vaihdan tai vaihdatan aina, ilman minkäänlaisia oireitakin, ennakoivasti aina vuosihuollon yhteydessä.

    Toki on niitä, jotka ajavat vähemmän tai joilla yhdelle fillarille tulee sen verran vähemmän kilometrejä eli vaihtamiskertoja, ettei aivan vastaavaan ole tarvetta. Mutta näkisin joka tapauksessa on että kun vaihtaminen käy selvästi heikommin - ja kun muut ilmeiset syyt on pois suljettu, kyse on oireesta, joka ennakoi vahvasti vaijerin katkeamista ja siksi on pienemmän riesan tie vaihtaa vaijeri mieluummin liian aikaisin kuin liian myöhään.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7163
    Viimeinen viesti: 13.07.2025, 11.40

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •