varmaan ihan hiustenkuivaajalla lämmittäminen helppaisi sen verran että menee pohjaan. Mulla meni kyllä ihan suht helposti ohuella vaseliinilla ja sormin painelemalla paikoilleen. Viimeiset 0,1 mm ehkä sitten pyörässä kiinni ollessaan
Katkaistun kanssa ei ole ollut käytössä pienintäkään ongelmaa ja asennus helpompaa.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Ongelmat Shimano FH-TC500 takanavan kanssa jatkuvat. Jo muutaman kuukauden jälkeen huomasin takanavassa välystä ja nyt uusin kaikki laakerit sinne. Asennuksen jälkeen välys oli poissa, mutta palasi heti ajaessa. Purin taas kaiken ja varmistin, että laakerit olivat pohjassa. Navan akselissa ei tunnu välystä, mutta runkoon asennettuna vannetta heiluttaessa kolisee. Ideoita? Läpiakseli on varmasti tiukassa.
Varmaan se välys siellä on kiekon ollessa irtaalleen ja kiinni ollessa tulee enemmän vipuvartta. Sama homma irtokuulanapojen kanssa myös että voi olla vaikea säätää ettei ole välystä mutta pyörii herkästi samalla.
Montako laakeri nyt sitten vaihdoit ja millainen tuo rakenne on muuten? Joku kuva netissä näyttää vaan yhden laakerin nds puolelle.
Itse navassa on kaksi laakeria, jotka vaihdoin. Toinen on kiinni navassa ja toinen vapaarattaan kynsien sisällä, joka on erikseen 19mm kuusiokololla irroitettava mötikkä. Vapaarattaan rungossa on vielä ainakin yksi laakeri, mutta siihen en koskenut. Aika simppeli rakenne kaikkiaan.
Erilainen rakenne kyllä mutta ei välttämättä huono. Tulee nyt mieleen että onhan se kynsipaketti kunnolla kiinni. Onko päätytulpat kierteillä kiinni? Esim. ainakin mavicin kiekoissa on laakerin esijännitykseen säätö ja jos jättää liian löysällä niin kiekko heiluu kyllä.
Sama vika minulla ks. takanavassa välystä heti uudesta alakaen. Tarkistin navan laakerit eikä niissä mitään vikaa löytynyt kaikki oli muutenkin OK mutta tuo pienen pieni välys joka ei kyllä ole siitä miksikään muuttunut niin haittaako tuo....Ilmeisesti kyseessä on laajempi ominaisuus tuossa navassa kun siitä on kommentteja ulkomaisissakin foorumeissa näkynyt, onko toleranssi hiuka väleä alun alkaen joko tietoisesti tai laatu ongelma??
Niin tuossa vapaarattaassa on 2 laakeria toinen sisäpuolella ja toinen ulkopuolella ja välissä on mufiputki.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...4t%C3%B6-miten
Jos päätytulpissa ei ole kierteitä ja lähtee vetämällä irti niin itse kokeilisin laittaa vaikka paperin palat molemmin puolin sinne väliin. Voihan se olla että Shimano jättää liian isot toleranssit ja sitten kun sattuu ääripäät niin jää välystä.
Tuossa on jarrulevynpuolella kiristys jolla ei ole vaikutusta välykseen ja muistaakseni sen kiristysmomentti oli vain 5Nm, vapaarattaan puolella on käsin irroitettava kierteetön kuppi. Rakenne on oikeasti yksinkertainen ja kaiken järjenmukaan pitäisi olla vielä kestäväkin mutta joku suunnittelu moka tuon välyksen suhteen siinä on.
Voi olla että puran tuon vielä ja tutkin tarkemmin mistä tuo välys johtuu, mikä osa on väleä. Joskushan on niin että akselin kun kiristää tiukalle se vielä tiukentaa kokonaisuutta niin että pieni välys häviää, näin ainakin perinteisissä irtolaakeri takanavoissa joissa laakeri saattaa mennä liian tiukalle vaikka se olisi irrallaan ollessa Ok. Mutta tässä tapauksessa välys ei häviä vaikka akselin kiristää miten kireälle tahansa.
Ja vielä tuo välys tuntuu olevan vapaarattaan puolella ainakin mitä olen sitä tutkinut mutta itse vapaarattaassa ei välystä tunnu.
Tässäpä pähkinä purtavaksi kuka tietää syyn välykseen??
Tuossa LINKKI: https://www.google.com/search?q=Shim...hrome&ie=UTF-8
Ja TÄSSÄ: https://www.reddit.com/r/bikewrench/..._play_after_i/
Vähän houkuttelisi vielä kokeilla joitakin kalliimpia laakereita. Kuulemma Unionin laakeritkin ovat melko kehnoja ja välys palasi noin 30 minuutin ajon jälkeen. Olen myös kokeillut kiristää kierteillä olevaa päätytappia, jolloin akselia pitää pitää takapakan puolelta kuusiokoloavaimella tai jollain muulla pitkällä kiinni. Ei tunnu olevan väliä, jättääkö sormikireydelle vai vääntääkö tosissaan.
Tuskin välyksestä haittaa on, jos se ei pääse pahenemaan tuosta. Ajossa sitä ei huomaa ja jos välys on laakereissa, se ei riko mitään. Laakerit olivat niin kireät prässätä paikalleen, että ne eivät ainakaan liiku pesässä.
En usko että nuo laakerit olisi niin huonoja, kyllä vika on jossain muualla. Tietenkin asennuksessa on voinut tapahtua jotain mutta jos kerta välys oli ensin alkuun poissa niin tuskin nuo nyt noin pian olisi väljäksi kuluneet.
Tuli mieleen että kuinka kireälle kiristit tuon jarrulevyn puoleisen jengallisen pääty kappaleen, kun sille on annettu tuo momentti ja jos sen kiristää liian tiukalle hajoittaako se laakerin??
Tässä kiristys momentit: https://si.shimano.com/en/dm/TORQUE/LIFESTYLE_HBFH
En nyt hirveän kireälle. Pidin pienellä kuusiokololla toista päätä paikallaan ja kiristin jakoavaimella. 5nm luki ohjeissa ja tuskin pahasti meni pieleen. Välykseen ei tuntunut mitään vaikutusta. Jos laakeri ei ole kunnolla pesässään, niin silloin akseli liikkuu pituussuunnassa. Se tuli huomattua myös tuota purkaessa. Jarrulevyn puoleinen laakeri oli aika tiukka saada pohjaan asti.
Kysymys niille ketkä ovat vaihtaneet lyhyempiin kampiin: oletko joutunut satulan nostamisen lisäksi nostamaan ohjaustankoa tai jotenkin toisin muuttamaan tangon asentoa?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
Brian Clough: "Even educated fleas do it."
Pelkkää penkkiä, gravelissa.
Mahtaako Srammin 12s maantiekammet rattaineen toimia Shimanon muun 11s maantievoimansiirron kanssa?
Vai olikohan jo aiemmin kysytty?
Koitin syöttää vaijeria vasemmalle Shimano 8020 kahvalle, painoin kahvaa ja napsahduksen jälkeen kahva sylki ulos pienen muoviosan. Nyt kahva on jumissa eikä vedä vaijeria kuin trimmin verran, itse vaihtoa ei tee. Painamalla mekanismia suoraan saa vaihdon tehtyä ja palauttaakin vaijerin oikein. Ei kai tuo mekanismi tuon muoviosan varassa voi olla? Onko mitään muuta tehtävissä kuin kahvan vaihto?
https://pic.useful.fi/OfGVIYQWl.jpg
![]()
Avaat ne kahvan sivut ja alaosan+putsaat kunnolla paineilmalla ja rasvanpoistolla. Jos ei jeesaa niin vaihtoon sitten.
^^Minusta näyttäisi, että on mennyt kahteen osaan? Osanumero: Y63X80010. Shimano käyttää tuota samaa osaa useissa jarruissaan. Itse olen Saksasta Veloruf:lta kaiken näköistä Shimanon erikoisosaa tilannut. Luotettava kauppa ja voin suositella. Noin viikossa tulee. Löytyy tuokin osa: veloruf.com Bicycle accessories and spare parts Y-63X80010 Y-63X80010 Sitten on myös tällaiset sivut, jossa räjäytyskuva: Shimano ST-R8020 ULTEGRA Dual Control Lever (For Disc Brake Spareparts Y-63X80010 Main Lever Support L A jotka näyttävät aika samoilta, mutta tuolta en ole koskaan tilannut. Mahdollisesti sama putiikki?
Miten usein on porukka täällä pelkkiä vaihdevaijereita vaihtanut? Ajatteko aivan loppuun, eli kun jo vaihtaessa huomaa, että vaijeri jumittaa vai joidenkin kilometrien tai vuosien jälkeen? Toinen mitä en ole koskaan tehnyt, niin olisiko uusi vaijeri hyvä puhdistaa jollain cleanerilla ja sprayata öljyä päälle ennen sen vanhaan kuoreen sujuttamista? Vanhan kuoren puhdistaminen sisältä on käytännössä mahdotonta ja mahdollisesti tällä rasvaisella vaijerilla homma toimisi paremmin/kauemmin? Itselläni on kaapissa teflon sprayta ja sillä voisin vaijerin rasvata.
Kippurasarvisen vai maastopyörän/suoratankoisen gravelin/tms vaihdevaijeria?
Ensin mainitut ovat ymmärtääkseni - merkistä riippumatta - herkempiä rispaantumaan ja katkeamaankin, kun vaijeri tekee tiukkoja mutkia ahtaassa tilassa, jossa on liikkuvia osia, kahvan sisällä.
Vaihdan tai vaihdatan aina, ilman minkäänlaisia oireitakin, ennakoivasti aina vuosihuollon yhteydessä.
Toki on niitä, jotka ajavat vähemmän tai joilla yhdelle fillarille tulee sen verran vähemmän kilometrejä eli vaihtamiskertoja, ettei aivan vastaavaan ole tarvetta. Mutta näkisin joka tapauksessa on että kun vaihtaminen käy selvästi heikommin - ja kun muut ilmeiset syyt on pois suljettu, kyse on oireesta, joka ennakoi vahvasti vaijerin katkeamista ja siksi on pienemmän riesan tie vaihtaa vaijeri mieluummin liian aikaisin kuin liian myöhään.
Kirjanmerkit