Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
Kippurasarvisen vai maastopyörän/suoratankoisen gravelin/tms vaihdevaijeria?

Ensin mainitut ovat ymmärtääkseni - merkistä riippumatta - herkempiä rispaantumaan ja katkeamaankin, kun vaijeri tekee tiukkoja mutkia ahtaassa tilassa, jossa on liikkuvia osia, kahvan sisällä.


Vaihdan tai vaihdatan aina, ilman minkäänlaisia oireitakin, ennakoivasti aina vuosihuollon yhteydessä.

Toki on niitä, jotka ajavat vähemmän tai joilla yhdelle fillarille tulee sen verran vähemmän kilometrejä eli vaihtamiskertoja, ettei aivan vastaavaan ole tarvetta. Mutta näkisin joka tapauksessa on että kun vaihtaminen käy selvästi heikommin - ja kun muut ilmeiset syyt on pois suljettu, kyse on oireesta, joka ennakoi vahvasti vaijerin katkeamista ja siksi on pienemmän riesan tie vaihtaa vaijeri mieluummin liian aikaisin kuin liian myöhään.
Kyseessä on vaimon suoratankoinen 1x10 työmatka/asiointi sähkäri. Ajoa ympärivuoden ja talvet pääkaupunkiseudun suolasohjossa. Nyt noin 2,5v vanha vaihdevipu + vaijeri. Reilut 5000 km. ajettuna. Taidan laittaa vaijerin samantien vaihtoon, kun sellainen varastosta valmiina löytyy.