ElectrobikeHephaGiantGarmin
Sivu 57 / 58 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7 47 55 56 57 58 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.681 - 1.710 / 1737

Aihe: Satula vaihtoon

Kerron stoorin miten itselläni on näissä satulan vaihdoissa käynyt. Olen aikoinaan löytänyt itselleni lähes täydellisen satulan, sanotaan nyt 9, asteikolla 1-10. Sitten jotenkin päädyn siihen että joku netistä löytämäni satula on aivan varmasti se 10. Tilaan sen ja eihän se ole sinne päinkään. Joku 6. Mulla on sitten useita näitä vähän käytettyjä satuloita varastossa. En todennäköisesti niitä koskaan ota käyttöön ja ovat ikään kuin "varalla". Näin perustelen itselleni.

Joo, tarinoita. Kerronpa omia kokemuksia. Mulla ei ole yhtään käyttämätöntä varastossa. Kaikki Selle Italian ja muut lähikaupoista aikoinaan ostetut satulat ovat hajonneet ennemmin tai myöhemmin. Kiskot ovat menneet metallinkeräykseen ja muut osat polttolaitokselle. Sitten siirryin kaukokauppaan. Paras Selleistä oli Roselta tilattu X, joka CrMo-kiskoisena kesti kolmisen vuotta talvipyörässä. Netistä tilatut, 2000-luvun alun huippusatulat Velo Pro ja Rose Pro Gel (Velon valmistama) ovat ehjiä ja edelleen toimivia hyvällä pikipinnalla, mutta silloinhan pitäisi vaihtaa asuinmaata. Velot olivat matalan riskin kauppa, koska maksoin niistä yhteensä alle 50 euroa. RPG on hyvä hätävara sitten, kun SQ-lab antautuu, mutta siihen asti aion nauttia laajentuneesta reittivalikoimasta ja tuoreena pysyvästä alaselästä.
    Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
    Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fillarijeti Katso viesti
    Velon ja SRAMin tehtaat sijaitsevat Taiwanissa lähietäisyydellä toisistaan ja tekevät ekoyhteistyötä. Velollakin on WingBow-systeemi joissakin perussatuloissaan. 388 grammainen Velo WingBow VWB O 143 vaikuttaisi kiinnostavalta valinnalta talvi- ja kaupparatsuuni.

https://www.velosaddles.com/about/technology
    Mainitsin edellä Velon win-win-ympäristöyhteistyön SRAMin kanssa. Velo hankkii naapuri-SRAMilta Zippin kiekkojen ja muiden hiilikuitutuotteiden valmistuksen yhteydessä 'hukkautuvaa' hiilikuituainesta ja käyttää sitä hiilikuitusatuloidensa täytteisiin. Yhteistyö nollaa SRAMin hiilikuitujätteen synnyn. Samalla Velo pystyy merkittävästi pienentämään satuloidensa hiilijalanjälkeä.

Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
    Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas

Kylläpä nykyään laitetaan maastopyöriinkin jo tehtaalla tosi kapeita satuloita. Tässä uudessa maaturissa oli vain 14cm leveä istuin vakiona mitä hemmettiä, eikös tuo ala olemaan maantiepyörään sopiva satula leveys? No sanomattakin oli selvää, että satula oli vaihdettava heti kättelyssä mukavampaan. Tilalle tuli Selle Royalin 210mm leveä satula. Tätä luokkaa se olisi saanut olla vakiona jo.

Omasta mielestä 155 milliset joita käytän on todella leveitä mutta 210 millinen???
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

Selle Royal on jakanut satulansa karkeaan kolmeen luokaan. Tuosta kuvasta ymmärtää aivan aloittelijakin millaista satulaa voisi alkaa hakemaan. Tietenkin oma peffa sen viimekädessä määrittelee. On minullakin työ/asiointi pyörässä, joka on lähellä trekking pyörää Selle Royalin 178 mm leveä Moderate satula.

https://aijaa.com/mi23GG

Satulan valinta alkaa istuinluiden etäisyyden mittauksella. Se on kumma, kun tätä faktaa edelleen pidetään hifistelynä. Harva meistä ostaa kenkiäkään sen mukaan, että tuleeko ne polkujuoksuun vai tanssilattialle, koosta viis. Yleensä jos ei löydy oikean kokoista kenkää, ne jää kauppaan, vaikka olisi kuinka hip ja hop.

^Aika monessa paikassa väitetään kylläkin, että istuinluiden mittaaminen on vähän pseudotieteellistä touhua, jos ajoasento on sellainen, ettei sen mitattavan kohdan päällä istuta. Ei toimi välttämättä silloin, vaikka katsoittaisiin jotain sqlabin muuntotaulukoita. Johtaa siihen, että ihmiset ostaa liian leveitä satuloita, joissa sitten istuvat liian edessä.

Istuinluillakin varmaan oma merkityksensä satulan valintaan mutta taitaa myös anatomialla minkälainen ryhti on, onko notkoselkä, köyryselkä vaiko ihan normaali. Osaako valita litteän, kaarevan tai vähän enemmän kaarevan satulan. Sitten tulee mieltymykset satulan asennuksen suhteen, pitääkö satula olla vaaterissa vaiko nokka inan ylhäällä tai alhaalla. Itse huomannut että se satula mikä tuntuu hyvältä ulkona ajettaessa ei välttämättä tunnu hyvältä trainerilla ajettaessa.

^ Tuossa juuri se pointtina mitä aina maininnut, loppupeleissä kuskin persus ja mieltymykset määrittää parhaan ja sopivimman satulan.

^ Meinaatko tosiaan että joku jossain ajaa satulalla, jota ei pidä hyvänä, toimivana ja sopivana, vain siksi että sen pitäisi jonkin säännön tai jonkun arvostelun tai jonkun bloggaajan, social media influencerin tai ajokaverin tai foorumihenkilön mielipiteen mukaan olla hyvä, toimiva ja sopiva hänellekin?

Tai - kauhea ajatellakin - että joku jossain tuntisi tarvetta luopua hyvästä, toimivasta ja sopivasta satulasta vain siksi ettei se jonkin vallitsevan käsityksen mukaan voi mitoiltaan tai muodoiltaan olla oikea?

Näiden kyselyjen ja keskustelujen tarkoitus on tietenkin vain mahdollistaa sen kuskin persukselle ja mieltymyksille parhaan ja sopivimman satulan löytämistä suuresta, muuten ehkä vaikeasti hahmoteltavasta tarjonnasta. Tai ainakin helpottaa etsimistä. Siinä puuhassa foorumitoverien kokemukset ja mielipiteet voivat olla hyödyllisempiä kuin pelkät itsestään selvyyksien toistamiset.

Mittausten perusteella mulla pitäisi olla 155mm satula mutta en löytänyt siitä leveydestä mieleistä. Seuraavaksi kokeiluun SI Novus Boost Evo X-Cross 145mm, ei se vissiin ihan huono ole ollut kun on edelleen käytössä mitoitus vastoin yleistä käytäntöä. Leveys on vain yksi asia mutta se ei ole määräävä tekijä satulassa, muodolla on myös merkitystä ja se on vaan kokeiltava mikä on itelle sopiva.

Ja vaikka miten olisi sopiva satula niin kallistuksella saa pilattua paljon, omat satulat on säädetty ajotuntuman perusteella eikä vatupassilla. Säätää satulan kulmaan suuntaa tai toiseen ja kun tuntuu hyvältä niin jättää siihen. Ei tää ole mitään rakettitiedettä jos siitä ei halua sellaista tehdä.
    Kylätason pyöräilijä

Opulus, veikkaan että moni typerys hankkii satulan noilla periaatteilla mutta kalliiksi se tulee että joku toinen määrittää persuksen/satulan sopivuuden.

Koheltaja, itsellä kummassakin Romin Evo S-Works 155millisenä ja sopii itselle, hankin perus Rominin ja ajoin sillä todeten että oli sopiva jonka jälkeen hänkin nuo versiot. En tietenkään suosittele mutta kokeilemisen arvoinen kuitenkin, voi jopa olla sopivakin.

^ Mitenkäs eli millä perusteilla nure sitten itse hankki satulansa siinä vaiheessa kun sitä oikeaa ei vielä ollut löytynyt, kokemuksia ei laajemmin ollut eikä satuloita päässyt kokeilemaan ennen hankintaa?

Ne periaatteethan ovat vain apuväline - enkä oikein ymmärrä miten tuossa vaiheessa satulan valinta esimerkiksi merkin, pyöräkaupassa satulaan istahtamisen tai muodon perusteella olisi vähemmän typerä menetelmä.

^ Eka Flite siunautui eräässä kaupassa joskus 90luvun alussa ja siitä ne vaan sitten elovuution mukana muotoutui ekaksi mieleiseksi ja ko. satulan eri variaatioita ollut ajossa useita. WTB SST oli taas työmatkapyörässä aarre ja sekin varmaan vain testauksen tulos.

Siis aivan samalla periaatteella yhä mennään ja en ole merkkiuskollinen mutta muutamaan merkkiin en koske pitkällä tikullakaan.

Jokainen toimii omien periaatteiden ja tottumusten mukaan ja kaupassa satulaan istuminen yhtä tyhjän kanssa kuin pyörän viiden minuutin koeajo parkkipaikalla.

^Jos nyt on vähänkään pyörällä ajanut ja tietää miltä se tuntuu, niin kyllä satulasta tietää yhdellä istumisella onko se sinne päinkään mitä haluaa. Ei ole millään tavalla yhtä tyhjän kanssa.

Ja miksi nyt ylipäätään kokemuksia pyöristä tai osista jaetaan? Jos joku tykkää satulasta X ja on kokenut satulan Y myös hyväksi, niin suurella todennäköisyydellä asia on noin jonkun toisenkin kohdalla. Ei ne persaukset nyt niin yksilöllisiä ole.

^ Sinä pääset helpolla jos tuolla tavalla mieleisen löydät...

Tuosta yksilöllisyydestä kyllä eri mieltä ja kyllähän kokemuksia täytyy jakaa ja niistä sitten kaikki yhteen kerattynä voi jonkinlaisen hahmotelman kasata... Itse en koskaan ole jotain satulaa tyrkyttänyt onnen ja autuuden tienä vaan pelkästään omia kokemuksia jakanut...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Jos joku tykkää satulasta X ja on kokenut satulan Y myös hyväksi, niin suurella todennäköisyydellä asia on noin jonkun toisenkin kohdalla. Ei ne persaukset nyt niin yksilöllisiä ole.
    Tältä pohjalta pitäisi sitten olla se yksi ultimate satula, joka sopii kaikille, mutta näin asia ei kuitenkaan taida olla? Persaukset on aika yksilöllisiä, varsinkin kun ottaa mukaan kaikki muutkin muuttujat fysiologiasta, ajotyylistä ja pyörän geometriasta huomioon.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Tältä pohjalta pitäisi sitten olla se yksi ultimate satula, joka sopii kaikille, mutta näin asia ei kuitenkaan taida olla? Persaukset on aika yksilöllisiä, varsinkin kun ottaa mukaan kaikki muutkin muuttujat fysiologiasta, ajotyylistä ja pyörän geometriasta huomioon.
    Siis kuinka niin? Jos jokus sanoo vaikka pitävänsä maantiepyörässä Selle Italia SLR Boostista ja myös vaikka Fizik Argosta koska saman tyylinen, niin todennäköisesti myös joku toinen SLR:stä pitävä kokee samoin.

En tiedä olenko jotenkin poikkeuksellinen, mutta kyllä mä tiedän jo pyörän päälle istumalla, että onko tästä mulle fillariksi vai onko pieni/iso, että ei ne koeajotkaan nyt ihan yhtä tyhjän kans ole.

Satula riippuu tosiaan monesta muuttujasta. Erilaiset satulat erilaisiin pyöriin. Ei mullakaan maastureissa ole sama jakkara kuin gravellissa.

Minulla on kaikissa pyörissä tällainen. Eli ultimaattinen satula. Ainakin minulle.

Kyllä minulla ainakin toimii joka pyörässä.
    Moottori olet sinä.
    Think for yourself, question authority!
    Meidän jälkeemme hiljaisuus

Nuo Sellen satulat myös toimineet vaikken juuri tuota Boost versiota ajanut, kaveri kyllä vannoo tuon nimeen.

Aspide Carbon FX nyt ja sitä ennen pari Kiina superleggeraa. Aidon leggeran voisi vielä laittaa, mutta ei tuo aspidekaan huono ole.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kepsu Katso viesti
    Minulla on kaikissa pyörissä tällainen. Eli ultimaattinen satula. Ainakin minulle.

Kyllä minulla ainakin toimii joka pyörässä.
    Mulla toimii tämä myös gravelissa ja nyt maantievehkeessä. Maastopyörissä sitten eri satuloita, mutta siellä harvoin istutaankaan tuntitolkulla satulan päällä.

Maastopyörään tuo nyt viimeiseksi tuli hankittua viime viikolla, Spessun alkuperäinen oli eikä siinä mitään vikaa ollut.
    Moottori olet sinä.
    Think for yourself, question authority!
    Meidän jälkeemme hiljaisuus

Tässä on teille mukavuus satula. Mulla on noita useita. SDG BEL AIR
    https://www.bike24.fi/tuotteet/13021...id=22382487520
    Ei maantiepyörään....

^liian halpa ja outo merkki, menee se vähäinenkin uskottavuus jos tollasen laittaa pyörään vaikka olisi miten hyvä istua
    Kylätason pyöräilijä

Tuo Bel Air tuo on vanha merkki, aikoinaan melko suosittukin ja jos se on se elämän satula niin varmaan hyvä valinta!

Bel Air on malli. Merkki SDG. Ei kai se mikään outo merkki ole.

Mulla taitaa olla mun 29’erissa nimenomaan tuo bel-air… pahoittelut lokasuojasta, pyörä rospuuttokuosissa tuossa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •