Vuosien pesupaikan puuttumisen takia tupina loppui kun sain aikaan tehdä semmosen, eikä tullu hintoihin kun aitatolppa ilotalosta 6€, jämä puuta jostakin pakkauksesta, muutama tippa terassiöljyä ja 5 ruuvia.
Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla
Kona kikapu deluxe 2004
Etutarakan taivuttelin ja hitsailin kasaan viikonloppuna.
Taas on läsnä vankka käsityön leima mutta kerkiää tuota siistimään ja paikkailemaan vaikka talvella.
![]()
Ei omia tekemisiä, mutta tämmöinen jumittuneen satulatolpan ulosvedinprojekti tuli ihan sattumalta vastaan, ihan hyvä tietää että tällä menetelmällä on mahdollista onnistua:
https://www.youtube.com/watch?v=mJ8R_Dqk1u0
t. Janne
Pinnojen kireyskalibraattorille tuli tarvetta, kun tilasin Alilta mittarin, joka sinänsä vaikuttaa toimivan luotettavasti/toistettavasti, mutta absoluuttisesta kireydestä ei saanut mitään tatsia.
![]()
Itsellä olisi kanssa tarkoitus duunata joku calibrointityökalu kireysmittarille kun ei siihen voi luottaa suoraan ja olen muutenkin rasvannut paikkoja kiristellyt jousta. Suunnilleen kun katson valmiskiekosta kireyden ja oon sitten siirtänyt lukeman uuteen niin ollaan sielläpäin. Jos olisi hyvä sävelkorva niin soittamalla saa kyllä kireydet kohdalleen kanssa mutta kun ei ole niin pitää käyttää apuvälineitä.
Mitäs oot mieltä tuosta kiinasta? hankitusta purkista. 100€ pintaan hyvä ostos?
No juu kyllä sitä suoran saa vaikka nippusiteillä haarukassa mutta onhan siinä säätämistä. Onko noissa vaakaputkissa ihan laakerointi vai holkit? Mietin tässä jos tuo putken halkaisija on joku standardi milli koko niin molemmin puolin kun duunaa jotku halkaistut holkit jotka saa pultilla kiristettyä niin saa lukittua nuo pystyaisat mihin rengas tulee kiinni. Yläpäästä kun lukitsee navan myös tiukasti niin on mukavampi leipoa kiekkoa jos ei heilu joka suuntaan.
Itsellä oli aikoinaan todella järeä diy pukki jonka myin kun fillarihommat jäi tauolle muiden asioiden vuoksi. Nykyään mulla on se Kiinassa myytävä vihreä/musta malli käytössä. Noissa kiinalaisten tuotteissa on aina omaan makuun kummallista suunnittelua ja samaan vaivaan saisi tehtyä paljon paremman.
Kyllä, vaakaputkissa on lineaarilaakerit. Liukuvat niin sileästi ja pehmeästi, että ihan huvikseenhan tuota pyörittelee. Ainakin omaan käyttööni tuo on ihan tarpeeksi tukeva, kunhan ruuvaa nuo pystyputket napakasti napaa puristamaan.
^Tyylikäs!
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Onse vain yksi kauneimmista pyöristä maailmassa tuo Nishiki trim Master 86-87.
Ja mukava ajettava.
Eikä tuo pilalle menisi jos laittaisi Selle royal rols satulan.
^ Itsellä oli TrimMaster 84-85 mallinen, 600:sen osilla muttei noilla kromatuilla haarukoilla. Oli mun eka "maantiepyörä".
Parktoolin muoviin upotettu mutteri alkoi pyöriä. Laitoin siipimuttereilla kun en nopeasti muutakaan keksinyt. Ei tuo park tool nyt superlaadukas ollut.
![]()
Kokeilin kahvakumien 3D-printtaamista TPU95A:lla (termoplastinen polyuretaani). Onnistui jotenkuten, mutta koska materiaali ei ole läheskään yhtä joustavaa kuin kumi, niin asentaminen oli aika lailla vaikeaa. Onnistui vain irrottamalla kahva tangosta ja sitten kauheasti kampeamalla. Mutta ovat käyttökelpoiset ja vanhempiin pyöriin noita on vaikeampi löytää. Materiaalikulut muutamia euroja.
Tekstuuri olisi pitänyt lisätä pintaan, ovat hiukan kumia liukkaammat.
Mä oon kiinasta ostanut vanhoihin shimanoihin kun ei muualta saa kuin nossia ebaysta uusien kahvojen hinnalla. Materiaali noissa on ollut jotain silikonikumia tms.. luikahtaa päälle kyllä kuin itsestään, mutta ovat niin liukkaat ja venyvät etteivät oikein meinaa pysyä päällä hyvin. Käteen tuntuu ihan hyvältä ja pitäs kehitellä jotain kitkaa lisäävää sisäpintaan.
Taustalla taitaa olla spessun tricross single?
^joo, tricross sinkula
muutaman päivän ajelun perusteella printatut kahvakumit on ihan ok. Jos saan käsiini joustavampaa TPU:ta niin teen uudet versiot tekstuuripinnalla, vaikka eivät nuokaan ole niin liukkaat kuin oletin.
https://esun3dstoreeu.com/products/tpe-83a
Tuo Esunin tpe 83A on sangen joustavaa ja ihan laadukkaan oloinen materiaali muutenkin. Olen käyttänyt sitä mm. erilaisten joustavien kiinnitys-strappien tulostukseen.
Tein omasta päästä ja tallista löytynyttä sopivaa hylsyä aihiona käyttäen kulmahiomakone- ja viilausmenetelmin tuollaisen Sunringlen vapaarattaan hammaskehän asennus ja irrotustyökalun. Olivat aika kalliita mielestäni valmiina (luokkaa 40-50€) eikä myöskään löytynyt mistään nopean toimitusajan omaavasta putiikista juuri tuolle hammaskehälle käyvää 30 hampaista työkalua. Ja sehän jopa toimi! Valmistuksessa meni puolisen tuntia ja kustannuksia ei käytännössä tullut, koska hylsy löytyi valmiina ja oli jonkin ei enää omistuksessani olevan laitteen korjaushommaan hankittu hylsy.
![]()
^ Siellä näköjään pysyy ns vasara kädessä. On vissiinkin erilaiset metalllien sepitykset tuttua kauraa. Hieno oivallus ja toteutus !
??täältä myös
Moneen kertaan apinoitu display-ständi 4mm alumiinilevystä leikkaa/poraa/taivuta-menetelmin. Kustannukset 4,95€(Mastonin paukkupullo mattamustaa). Piikkeihin tuli suojaksi kutistesukkaa.
Ihan toimiva tuli. Tarkoitus oli tehdä reppuun mahtuva ständi jos vaikka tarvii lenkillä kuvata, mutta vaikka tuo mitoiltaan aika siro onkin niin silti vähän hankalan muotoinen. Ehkä kaksiosainen siipiruuveilla olisi ollut parempi. Olkoon tämä Evo I.![]()
^Tosiaan taitoskohdasta kahteen osaan ja siipimuttereilla kiinni niin kulkee paljon helpommin mukana.
Toihan voisi toimia saranoituna niin ei tarttee ruuveja punoo.
Eikö se mukana kulkeva valokuvaus-ständi ois vaan läpinäkyvä akryylipulikka, joka tökätään poljinakselin tai keskiön alle?
Voisi yhdistää pikalokarin ja tuon standin toiminnallisuuden niin kulkisi vielä helpommin mukana.
Kirjanmerkit