Polkupyörästä puhuttaessa ei vaan ole kyse pelkästään kahdesta kolmiosta, vaan systeemistä, jossa on mukana myös satulatolppa ja etuhaarukka, jotka molemmat toimivat vipuvarsina. Usein myös virheellisesti ajatellaan, että se vertikaalinen ”jousto” syntyy takakolmiosta, mutta itseasiassa etukolmion merkitys on vähintään yhtä iso. Runkojen testivideoista on helppo hahmottaa, että miten monella tapaa kolmiossakin putket loppujen lopuksi taipuu, kun kolmiota kuormitetaan vipuvarsien päistä.
Mutta silti ehkä oikeampaa olisi puhua siitä, että kuinka voimallisesti ja millaisella frekvenssillä tärinät ja iskut välittyy satulaan ja tankoon, kuin varsinaisesti joustosta, koska eihän sellaista ajossa silmin havaittavaa joustoa rungoissa juurikaan tapahdu.
Jos istumamukavuutta halutaan lisätä, niin joustava satulatolppa, dropatut chainstayt ja vaaka- sekä satulaputken profiilien muodot vaikuttaa 100-prosenttisella varmuudella enemmän kuin se, että mistä materiaalista ne on tehty.
Etupään joustoa lisää pitkä runko ja emäputki, jossa vaaka- ja viistoputkien kiinnistyskohdat on mahdollisimman lähellä toisiaan. Pitkä ja matala runko on aina vertikaalisesti joustavampi kuin lyhyt ja korkea, jos muut muuttujat pysyvät samoina. Mukavuusnäkökulmasta esim. nykytrendin mukaiset (yli)pitkät emäputket ja spacerstackien välttely on vähän hassua.
Näitä videoita on parempiakin, mutta esim. tällaiset löytyi nyt äkkiseltään. Ensimmäisessä taipuu kuitu, toisessa alumiini.
https://youtu.be/nFnVrWxVd9w
https://youtu.be/_-5_Sh3y1Kk
Kirjanmerkit