Omalla kohdalla toimii vuosien vatulointien perusteella pehmustamaton, kapea ja lyhennetty satula. Siis pelkää kuitua. Ennen oli toppaa housuissa ja satulassa ja tuo ei kyllä toimi.
Omalla kohdalla toimii vuosien vatulointien perusteella pehmustamaton, kapea ja lyhennetty satula. Siis pelkää kuitua. Ennen oli toppaa housuissa ja satulassa ja tuo ei kyllä toimi.
Ihtellä kapeahko halkiomallinen, mutta "nahka" hiilikuidun päällä antaa sopivasti pitoa.
Mantel.com:lla on 30 päivän kokeilumahdollisuus mikä on verkkokaupoille harvinaista. Itse aikanaan otin satulani sieltä "kokeiluun" mutta koska osoittautui hyväksi niin ei tarvinnut palautella. Muutenkin on kokemukseni perusteella asiallinen kauppa.
Päätin kokeilla tasaista satulaa ja tilasin Selle Italian Flite Boost Kit Carbonio Superflown, ensi vaikutelma oli oikein hyvä. Aikaisemmin käytössä oli Fizikin Anteres 3D versio. Olen kuitenkin varsin notkea ja anatomia tuntuu muutenkin tukevan enemmänkin tasaista satulaa kuin kaarevaa.
Sent from my iPad using Tapatalk
Nykyään kummassakin Spessun Romin Evo S-Works ja on tällä hetkellä paras itselle.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Mulla on WTB:n satuloista löytynyt omaan makuun parhaat: maastoon Volt ja graveliin Silverado.
^Kuten ennenkin sanottu niin satulaa ei oikeastaan kovasti kannata suositella persuksien/kuskien yksilöllisyydestä johtuen. Ne vaan monasti valikoituu ajamalla.
Ps. Itsellä joskus työmatkapyörässä oli WTB SST jota usea haukkui mutta oli kyseisessä käytössa yksi parhaista.
Onko jollain kokemusta Saevid Alien satulasta? Kuinka tarkkoja noi painorajat on? Mielellään ei ottais satulatolppaa hanuriin kesken ajon![]()
^ Itse ajoin about 100kiloisena kauden ongelmitta, ei vaan toiminut tuo kiiltävä pinta. Kaveri kyllä kehuu...
Mulla on Orbea Orcassa satula kiinni tolpassa siten että satulassa on hahlo eikä kahta kiskoa ollenkkaan. Satulatolpassa on sitten pultti joka menee tästä hahlosta läpi ja pitää satulan paikoillaan. Mistä tähän satula ?
Don't ride faster than your guardian angel can fly!
http://pd.kuvat.fi/
https://youtu.be/309QVV_O86M?si=1bKsfADtlM2gdZzv 2:05 eteenpäin.
Sun pitää jostain metsästää tuommonen adapteri mikä mahdollistaa normisatulan käytön.
Don't ride faster than your guardian angel can fly!
http://pd.kuvat.fi/
En ole tuota monolinkkiä koskaan edes muuta kuin kuvissa nähnyt. Olisiko adapteri mahdollisesti tämä: Orbea Orca OMX Seatpost Saddle Clamp Assembly (7mm Round Rails) | Westbrook Cycles Harmillisesti putiikki Englannissa, mutta myy ilman Vat:a Suomeen. Postilla tulisi ja joutuisi itse netissä tullaamaan. Olen sen pari kertaa tehnyt ja aika yksinkertainen toimenpide (postilla selvät ohjeet). Kun tullaus on tehty jatkaa postilla eteenpäin vastaanottajalle. Naputtelin kokeeksi koriin.
Onhan näitä muitakin ja aika samannäköisiä. Roud ja oval kiskoilla. ORBEA Saddle Clamp
![]()
Enpä ollut aiemmin törmännytkään tähän Selle Italian Monolink-systeemiin (joka siis ilmeisesti on täysin eri kuin Ritcheyn samanniminen?):
https://road.cc/content/news/37928-s...arrower-faster
Kyseessä on siis uutuus viidentoista vuoden takaa - ja uutuus, joka mahdollisista ansioistaan huolimatta jäi ilman suurempaa suosiota.
Eikös noita yksikiskoisia ole muillakin aikoinaan ollut muttei koskaan sen kummempaa suosiota saavuttaneet?
Juu. Ritcheyllä oli myös Monolink (tai vastaavanlainen ratkaisu jollain toisella nimellä).
Orbean osia saanee tilattua Orbea kauppiaan kautta. Ja jotain suoraan valmistajan webbisivujen kautta.
Sent from my CPH2663 using Tapatalk
Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi
Yhden lenkin jälkeen on selvää, että SQ-labin elastomeerikeinu on mukavin koskaan ajamani satula. Alaselkä oli 2,5 tunnin pyörätierytyytyksen jäljiltä poikkeuksellisen tuore. Vaimennus söi tehokkaasti iskuja ja tärinää, joten railojen seuranta unohtui vähitellen lenkin aikana. Satulan korkeus-, kaltevuus- ja pituussäädöt eivät välttämättä olleet vielä millilleen tuttuja ja satulan toiminnalle optimaalisia, joten ajosta ehkä puuttui 'suhteellista' vahvuutta, mutta keskinopeus oli silti hieman taustan yläpuolella.
piki
Harkitsin hieman myös gravelmallia, jossa on hieman enemmän toppausta ja kevlarkyljet, mutta päädyin kuitenkin pikimalliin.
sora
Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas
^Selle Italialla on ollut tai voi olla edelleenkin joissain satuloissa jotain elastomeeria satulan ja kiskojen välissä. Mulla on ollut yksi sellainen ja se ainakin kehitti kivasti narinaa ja natinaa.
Noissa on hieman vaikea hahmottaa sitä mahdollisesti saavutettavaa etua. Taas sarjassamme ratkaisu ongelmaan, mitä ei ole.
—-
Vaihdoin viime vuonna gräveliin Selle Italia SLR Boost Gravel TI 316 Superflow-satulan (kuka näitä nimiä keksii) kapean mallin ja se muutti kyllä mun pidempien lenkkien ajamisen totaalisesti. Sama tuli nyt maantiepyörään, vaikka puristien mielestä varmaan gravel-satula ei kuulu kestopäällysteelle.
Ymmärsin, että ois ainakin helppo säätää. Nyt kun on ollut pyörä trainerissa ja tehnyt satulakulmaan jotain asteen kymmenyksien muutoksia, niin jotkut tolpat on ei oo kovin hyviä siihen.
—-
Eikö saman satulan saa ilman Gravel-tekstiä, kun ostaa Endurancen? Itellä tuo ois koeajolistalla myös.Vaihdoin viime vuonna gräveliin Selle Italia SLR Boost Gravel TI 316 Superflow-satulan (kuka näitä nimiä keksii) kapean mallin ja se muutti kyllä mun pidempien lenkkien ajamisen totaalisesti. Sama tuli nyt maantiepyörään, vaikka puristien mielestä varmaan gravel-satula ei kuulu kestopäällysteelle.
Ok. Tosin yleensä tuo säätö on sellainen minkä tekee kerran. Ehkä trainerissa se on tarkempaa?
Mulla on käsitys, että gräveliversio on hieman enemmän vaimennettu. Mutta kun tuo gravel-versio tuntui hyvältä, niin en lähtenyt enää sitä vaihtamaan.Eikö saman satulan saa ilman Gravel-tekstiä, kun ostaa Endurancen? Itellä tuo ois koeajolistalla myös.
Ei oma SQ-lab ainakaan vielä ääntele. Käänsin nokkaa 4 mm alaspäin ja mukavuus parani entisestään, vaikka testasin Lidlin TMT-bibseillä. Seuraavaa kokeilevaa siirtoa mietin nyt.
Jan Ullrichin käyttämässä Sella Italia Turbomaticissa oli elastomeerivaimennus, mutta satula oli malliltaan kamala. Lisäksi on tainnut olla ProLink-systeemi. Ihan positiivista, että joku varoittelee SI:n satuloista. En enää ikinä koske yhteenkään. Siirryin niistä Velon ikuisiin satuloihin, mutta omat mallit ovat nykyisessä käytössä liian kapeita ja kovia.
Velon ja SRAMin tehtaat sijaitsevat Taiwanissa lähietäisyydellä toisistaan ja tekevät ekoyhteistyötä. Velollakin on WingBow-systeemi joissakin perussatuloissaan. 388 grammainen Velo WingBow VWB O 143 vaikuttaisi kiinnostavalta valinnalta talvi- ja kaupparatsuuni.
https://www.velosaddles.com/about/technology
Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas
Hyvä satula on kenkien lisäksi eniten henkilökohtaisista mitoista riippuva pyöräilyyn vaikuttava asia. Niiden kanssa kannattaa kuunnella omaa kehoa eikä juutuubia. Käytännössä kaikki muu voi olla sinne päin, kengät ja satula ei.
^Juuri noin! Persus ja jalka ovat hyvin yksilöllisiä ja niiden kohdalla ei kannata kovasti muiden mielipiteitä kuunnella.
Kirjanmerkit