Nämä taisi olla tuossa baanalla tarkoituksella.. yksi tai kaksi menisi vielä vahinkona mutta neljä poikittain on jo aika suunnitelmallista
ja sopivasti siinä kohtaa missä auringosta tullaan hämärään
![]()
Nämä taisi olla tuossa baanalla tarkoituksella.. yksi tai kaksi menisi vielä vahinkona mutta neljä poikittain on jo aika suunnitelmallista
ja sopivasti siinä kohtaa missä auringosta tullaan hämärään
![]()
Se on justiinsa tarkoituksella. Usein näkee, olisiko nuorisolaisilla joku tiktokhaaste?
Tulee mielenkiintoinen loppuelämä jos onnistuu omalla toiminnallaan tappamaan jonkun.
Ei ole kuulemma mitään haastetta, kysyin asiaa. Heppu sanoi että potkuri jää siihen mihin se pysähtyy.
^ Joo, enpäs ole vielä tuohon eksynyt, ohi alkikulun oon vaan ajanut. Ehkä hyvä niin, kun ääliöt jättää skuutit noin.
Terävät reunat ovat todella ikäviä, sitten ne jäävät ikuisiksi ajoiksi, kun eivät homman jälkeen saa asvaltoitua.
Tuota on koettu eri alikuluissa kevyen liikenteen väylillä, skuutin käyttö paljolti holtitonta ja muista liikkujista piittaamatonta.
„Quäl dich, du Sau!“ (Udo Böltz)
Täytynee myös laittaa jotain omista hölmöilyistä kevyen liikenteen väylillä. Ajelin kehä kolmosen kevaria aamulla itään päin, vastaan tuli kolmostien kohdalla kaarteessa kevarin näköinen laite reilua vauhtia kaarteessa käyttäen melkein koko väylän tilan, selässä pyörässä oli kaksi ukkoa. Oma mieliala oli valmiiksi ärtynyt kevarin tietöiden ja sorastuspätkien vuoksi, ja erehdyin näyttämään keskaria pyöräkuskille. Jatkoin matkaani itään, ja noin kilometrin ajon jälkeen takaa kuului moottorin ääni, pyörä ajoi vierelleni ja pakotti kiilaten minut pysähtymään. Kuski esti matkani jatkumisen kiilaten, jouduimme sanaharkkaan ja kuulin tietysti standardinimitykset "sukkistelija" yms.. Nappasin kännykälläni vastapuolesta kuvan ja sanoin että viranomaisten kautta saavat kuulla jatkosta. Tämä ilmeisesti hillitsi äijiä ja he poistuivat paikalta herjauksia heittäen. Ei kannata pyöräilijänä näyttää keskaria?
sianluca muokkasi tätä : 25.05.2025 at 08.43
„Quäl dich, du Sau!“ (Udo Böltz)
^kai otit myös kilvestä kuvan?
Yleisesti ottaen liikenteessä ei kannata näyttää keskaria oli väline mikä vaan. Koskaan ei tiedä millainen kaheli siellä vastapuolella on.
Koko tapahtuma taisi lähteä käyntiin siitä, että motarin päällä oli krapulaisen oloinen viisikymppinen isä teini-ikäisen poikansa kanssa, ja isän oli pakko näyttää jälkikasvulle kuinka pyöräilijöitä käsitellään. Isä oli luonnollisesti puikoissa
„Quäl dich, du Sau!“ (Udo Böltz)
Näin kyllä tulee tehtyä itsekkin ja en näe mitään syytä siihen miksi ei kyseisellä tavalla toimisi.
Ja ja jos toinen (selvän virheen tehnyt) osapuoli tästä asiasta suivaantuu fyysisyyteen asti niin minusta kyllä saa tarvittaessa "tanssikaverin" jos niikseen tulee.
En tuossa tosin se aloittava osapuoli olisi, mutta en tuossa myöskään "kutsusta" kieltäytyisi.
Toisaalta myös jos itse tiedän tehneeni selkeän virheen (on sitten autolla taikka pyörällä) niin olen heti valmis sen myöntämään asian tajuttuani ja vaikka anteeksipyyntöä esittämään. Eli jos/kun tulee "reagoitua" vahvemmin niin vain tilanteissa joissa varmisti tietää itseolleensa oikeass / toinen väärässä taikka toikka toisen käyttäytyminen erittäin vastuutonta.
Usein se vastapuoli ei mielestään mitään virhettä ole tehnyt ja ottaa sen takia keskarista kierroksia. Tämän voisi myös kääntää toisin päin. Olet liikenteessä ja joku kanssakulkija näyttää sinulle keskaria. Omasta mielestäsi et ole mitään virhettä tehnyt ja koet sen aiheettomana. Kuittaatko vaan olan kohautuksella ja jatkat menoa?
Tämä on vaan tällaista filosofista pohdintaa, ei mikään kanta asiaan.
Itse en kyllä ole mikään kovin aktiivinen "keskisormen näyttäjä" liikenteessä, mutta esim. pyörällä ajaessani jos autoilija ei noudata vaikkapa väistämisvelvollisuuttaan niissä tilanteissa kun on väistämisvelvolinen (taikka kun olen auton ratissa ja pyöräilijä ei noudata omaa väistämisvelvollisuuttaan) niin kyllä sen muilla eleillä tuon vahvasti esille.
Mutta kyllä tuohon liittyy vahvasti se että tiedän oikean laidan miten liikennetilanteen olisi kuulunut mennä (olen tälläkin palstalla lukuisiin väistämisvelvollisuutta koskeviin keskusteluihin osallistunut ja pykälät lukenut, että tuo puoli on varmasti káikissa yleisimmissä tapauksissa itselläni hanskassa ja reaktiot sen mukaan).
Mikäli en ole varma, niin sitten yleensä jää "reagoimatta" ja mietintämyssy menee päähän ja mietin miten tilanteesa olisi pitänyt toimia.
Mutta itselleni ei ole mitään ongelmaa jäädä toisen osapuolen kanssa keskustelemaan mitä liikennesäännöt mistäkin asiasta sanovat.
Auton pysättäminen asoiden "selvittelemiseksi" on itselläni ison kynnyksen takana mutta pyörällä tapahtuu paljon herkemmin (siis jos toinen osapuoli ei vain aja pois).
Mutta kullä tuo on itselläni ainakin yleensä hyvin päiväkohtaista, välillä liikenteessä toisen osapuolen käyttäytymiseen reagoi vanhvemmin kuin toisna päivinä vain ajaa tilanteesta pois siihen ulospäin enempää reagoiden ja itsekseen vain miettien mitä ääliöitä liikenteessä onkaan liikkeellä.
Itselleni ensisijaista on treenin sujuva ja turvallinen läpivienti
„Quäl dich, du Sau!“ (Udo Böltz)
Jos toinen tietää tai edes arvelee tehneensä virheen, on iloisella peukun näyttämisellä huomattavasti keskaria suurempi vaikutus. Se alkaa hävettämään toista, mutta ei niin suurella todennäköisyydellä provosoi iholle käymiseen. Näytithän vain peukkua ja hymyilit. Kuka nyt sellaisesta kävisi päälle?
Nämä voivat olla aika monitahoisia juttuja. On riidelty kotona puolison/lasten kanssa. Lähdetään sitten kiihtyneessä mielentilassa ja myöhässä ajamaan töihin, mokataan kiireessä ja joku näyttää vielä keskaria. Se on se nalli joka räjäyttää panoksen.
En tiedä oliko tekstini aavistuksen "raflaavaa", mutta en nyt tiedä mitä "kovista" on huomauttaa liikenteessä toiselle osapuolelle hänen virheellisestä ja ehkäpä jopa vaarallisesta ajokäyttäytymisestä?
Ja jos toinen osapuoli tästä "ottaa nokkiinsa" niin sitten ottaa. Itse kun toimin ammatissa jossa erilaiset uhkaukset sekä myös fyysiset tilanteet ovat arkipäivisiä, niin niihin ei jaksa kauhean isolla "pelolla" suhtautua.
Ei että aivan ehdoin tahdoin tilanteisee´iin hakeutuisi, mutta ei niitä ihan kauheasti tule myöskään "jännitettyä" jos kohdalle osuu.
Mutta tuskin tästä aiheesta kannattaa isompia enempää jatkaa.
Elokuva Rankka päivä (Falling Down) on hyvä leffa siitä kun vähän hihat palaa.
Minulle on monta kertaa suojatien/pyörätien jatkeen päälle pysähtynyt autoilija sanonut tai viittonut, että auton takaa mahtuu hyvin kulkemaan. Tänään sitten kuljin pyörätien jatkeen päälle pysähtyneen ajoneuvon takaa ja kulkusuunnastani vasemmalle kääntyi auto tähän jatkeelle ja koska samaan aikaan vastakkaisesta suunnasta tuli autoja, niin autoiilija rupesi elehtimään, että hänen pitäisi päästä pois sieltä keskeltä risteystä ja se edellytti siis sitä, että minä olisin väistänyt... En väistänyt. Eikä tullut kolaria.
Tällaisia pysäkkejä on pääkaupunkiseudulla useita, joissa kevyen liikenteen väylä menee pysäkin ja ajoradan välissä. Kun bussi tulee pysäkille se purkaa matkustajat suoraan siihen väylälle. Tämä täytyy vain tiedostaa, koska en usko, että niitä aletaan ainakaan pikaisella aikataululla korjaamaan.
Toinen hiukan ot on Hesarin kirjoitus. Ensin kirjoitetaan aivan asiallisesti "Pysäkin edestä viilettää sähköpotkulautailija, mopoilija ja useita pyöräilijöitä. Länteen päin tie viettää loivasti alas, mikä todennäköisesti lisää pyörien vauhtia." Ok, mutta sitten "Ihoa myötäileviin asuihin pukeutuneet pyöräilijät vilahtavat ohi kuin pikajunat."
Espoolaisen bussipysäkin sijoittelu kummastuttaa: ”Oikeasti vaarallinen” | HS.fi
Kirjanmerkit