ElectrobikeGarminGiantHepha
Sivu 41 / 57 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 31 39 40 41 42 43 51 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.201 - 1.230 / 1698

Aihe: Pyöräilyuutiset mediassa

  1. #1201
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.929
    ^Jalankulkijoina on kaikenlaista menijää ja sitä kautta myös kykyä käsittää liikennettä. Se että sinä juuri ilomielin luovut oikeudestasi mennä ensin on toki henkilökohtainen valinta, mutta liikenteen turvallisuus ei voi perustua siihen ettei autoilijan tarvitse väistää kun eihän sieltä mitään ulos näe.

    Maan tapa tosiaan tuntuu olevan että jos ei katso, niin ei näe eikä tarvitse väistää. Sitten kun on joku koululainen suojatiellä kuolleena kääntyvän kuorma-auton renkaan alla niin on turha mussuttaa ennakoinnista, kun ensiksi itse on opettanut autoilijat siihen ettei tarvitse väistää jos on vaikeaa tai hankalaa.

    Tähän toki lepsut rangaistukset törkeästä välinpitämättömyydestä liikenteessä myös ohjaavat. Suojatiellä tapahtuneesta kuolemaan johtaneesta onnettomuudesta tulisi aina menettaa ajo-oikeus pysyvästi, ja tuomio olla ehdotonta vankeutta. Siitä sitten muut tuomiot alenevasti.

  2. #1202
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    ^Jalankulkijoina on kaikenlaista menijää ja sitä kautta myös kykyä käsittää liikennettä. .
    Totta ja niin on pyöräilijöinäkin ja oikeastaan myös autoilijoina. Se pahimmillaan 50-60v sitten saatu kortti ei takaa mitään.

  3. #1203
    Liittynyt
    01/2012
    Paikkakunta
    Satakunta
    Viestit
    528
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Totta ja niin on pyöräilijöinäkin ja oikeastaan myös autoilijoina. Se pahimmillaan 50-60v sitten saatu kortti ei takaa mitään.
    Ei olisi pahitteeksi jos teoriakoe pitäisi uusia vaikka 10v välein kun on aika selvää ettei suurin osa kuitenkaan omatoimisesti uusia sääntöjä opettele. Ja kun siihen lisää sen, että välillä on neuvottu jossain nettiartikkelissa vielä väärin niin morjens.

  4. #1204
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.929
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    "Työmatkapyöräily vähentää sairaspoissaoloja autoiluun, julkisiin ja kävelyyn verrattuna: ”Ero on merkittävä”"

    https://yle.fi/a/74-20161272

    "Tutkimuksen mallissa sadan hengen työyhteisössä pyöräily vähentäisi vuosittain noin 500 sairauspoissaolopäivää ja 11 pitkää sairauspoissaolojaksoa."
    Vaikka pyöräily toki varmaan hyödyllistä terveyden kannalta onkin, niin ei kait tuo tutkimus mitenkään osoita että työmatkapyöräily vähentää sairauspoissaoloja, vaan että pyöräilevät ovat vähemmän saikulla kuin verrokkiryhmä? Eli liikunnalliset, terveydestään huolehtivat ihmiset ovat vähemmän sairaita.

  5. #1205
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.685
    Jäätelönsyönti korreloi hukkumisten kanssa. Syy ja seuraus tosiaan aika vaikea selvittää ellei mahdotonta.

  6. #1206
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.929
    ^Ei tietenkään ole mahdotonta, mutta vaatisi sen että tutkittaisiin samaa ryhmää ennen ja jälkeen työmatkapyöräilyn aloittamisen.

  7. #1207
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.685
    On se mahdotonta, kun pitäisi muut tekijät sulkea pois. Siksi terveys/ravinto tms tutkimukset on vaikeita.

  8. #1208
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.288
    Melkolailla varmuudella voi olettaa, että työmatkapyöräily yksistään ei selitä sairaspoissaolojen vähenemisen määrää, joten olennainen kysymys tuossa on se, että 1) generoiko työmatkapyöräily terveellisempiä elämäntapoja muutenkin vai 2) generoivatko muutenkin terveelliset elämäntavat työmatkapyöräilyä. Tai koska kumpaakin varmasti tapahtuu, niin kumpi on yleisempää.

    Itse kuulun vahvasti ryhmään 1, koska työmatkapyöräilyn aloittaminen aikoinaan lopetti tupakanpolton ja johti pyöräilyharrastukseen, joka taas on johtanut terveellisempiin elämäntapoihin muutenkin.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  9. #1209
    Liittynyt
    02/2023
    Viestit
    490
    Lihavat ihmiset syövät paljon salaattia > salaatti lihottaa.

  10. #1210
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.929
    Tämä on nyt vähän samaa kuin "tutkimukset" siitä miten kulttuuri parantaa henkistä hyvinvointia. Voi kuitenkin olla enemmänkin kyse siitä ettei masentuneet ravaa kulttuuritapahtumissa.

  11. #1211
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Nurmijärvi Rajamäki
    Viestit
    1.512
    Samasta tutkimuksesta oli jo tammikuussa vääntöä tässä ketjussa.

    Tuolta linkistä pääsee lukemaan alkuperäisen tutkimuksen englanniksi. Varmasti hyvällä pyöräilyn edistämisasialla ollaan, ja mukava että Ylekin uutisoi saman toistamiseen. Silti tulos tuntuu liian yksinkertaiselta.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Veivaaja Katso viesti
    Ainakin Yle ja Maikkari ovat ansiokkaasti tuoneet esiin Työterveyslaitoksen tutkimuksen työmatkapyöräilyn hyödyistä.

    Tutkimuksessa (joka perustuu laajaan otantaan julkistyöntekijöistä -19, -20 ja -21 -vuosilta) todetaan säännöllisen työmatkapyöräilyn, yli 60 km/vko vähentävän pitkäaikaisia sairaspoissaoloja. Linkki tiedotteeseen:

    https://www.ttl.fi/ajankohtaista/tie...vahentamisessa
    Pyöräily on kivaa!

  12. #1212
    Liittynyt
    10/2024
    Viestit
    194
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    ^Ei tietenkään ole mahdotonta, mutta vaatisi sen että tutkittaisiin samaa ryhmää ennen ja jälkeen työmatkapyöräilyn aloittamisen.
    Juuri näin ja muut muuttujat vakioidaan.

  13. #1213
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.475
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Tämä on nyt vähän samaa kuin "tutkimukset" siitä miten kulttuuri parantaa henkistä hyvinvointia. Voi kuitenkin olla enemmänkin kyse siitä ettei masentuneet ravaa kulttuuritapahtumissa.
    Se ei poista vaihtoehtoa, että kulttuuria kuluttavat masentuvat harvemmin - ennalta ehkäisee jotain kuten myös työmatkapyöräily.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  14. #1214
    jalava Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    ^Jalankulkijoina on kaikenlaista menijää ja sitä kautta myös kykyä käsittää liikennettä. Se että sinä juuri ilomielin luovut oikeudestasi mennä ensin on toki henkilökohtainen valinta, mutta liikenteen turvallisuus ei voi perustua siihen ettei autoilijan tarvitse väistää kun eihän sieltä mitään ulos näe.

    Maan tapa tosiaan tuntuu olevan että jos ei katso, niin ei näe eikä tarvitse väistää. Sitten kun on joku koululainen suojatiellä kuolleena kääntyvän kuorma-auton renkaan alla niin on turha mussuttaa ennakoinnista, kun ensiksi itse on opettanut autoilijat siihen ettei tarvitse väistää jos on vaikeaa tai hankalaa.

    Tähän toki lepsut rangaistukset törkeästä välinpitämättömyydestä liikenteessä myös ohjaavat. Suojatiellä tapahtuneesta kuolemaan johtaneesta onnettomuudesta tulisi aina menettaa ajo-oikeus pysyvästi, ja tuomio olla ehdotonta vankeutta. Siitä sitten muut tuomiot alenevasti.
    Juuri tämän takia kirjoitin: "Pakko vielä lisätä, tietenkin odotan autoilijoiden ottavan muut huomioon ja ajavan sääntöjen mukaan." Näköjään turhaan.

    Totta, on kaikenlaista menijää ja kykyä käsittää liikenne. Tämäkö estää ettei energiaa saisi käyttää liikennetilanteiden, peräti vaaratilanteiden, opettamiseen ja opetteluun yleisellä tasolla? Heikkeneekö jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden oma turvallisuus liikenteessä kun näin toimitaan ja he osaavat mahdollisesti paremmin havainnoida, tunnistaa, ennakoida ja siten jopa välttää joutumasta onnettomuuteen kun jotkut autoilijat eivät kaikesta huolimatta toimi kuten pitää? Se ei poista autoilijoiden velvollisuuksia ja vastuita, kun niihin tuntuu olevan kova fiksaatio.

    Onko esim tämä ihan turhaa?: https://fillarilla.fi/osiot/taso-1-osio-2/

    Kenen väität opettaneen autoilijoille "ettei tarvitse väistää jos on vaikeaa tai hankalaa"? Minunko? Vähintään vihjailet että näin olisin muka tehnyt ja se on entistä törkeämpää ja henkilöön menevää, ottaen huomioon minkä esimerkin kautta ja avulla sen teit.

    En myöskään ole väittänyt, että "ettei autoilijan tarvitse väistää kun eihän sieltä mitään ulos näe" eikä sillä ole mitään tekemistä kirjoittamani esimerkin kanssa. Teit yksittäisestä esimerkkitilanteesta, (luopua oikeudesta mennä ensin, koska vaihtoehto olisi päätyä auton alle (näki autoilija minut tai ei) EI luopua oikeudesta mennä ensin huvin vuoksi tai ettei autoilijan tarvitsisi väistää), virheellisen yleistyksen yleiseen liikenneturvallisuuteen. Tottakai autoilijan pitäisi väistää silloin kun pitää.

    Ei tulisi mieleenkään "mussuttaa" ennakoinnista onnettomuuden jälkeen, mutta sinä näet sopivana käyttää sitä pointtejani vastaan yhdessä lapsikortin kanssa vaikka siitä ei ole edes kyse. Edelleen on kyse onnettomuuksien ehkäisystä. Se on molemmin puolin selvää, kuinka monennen kerran, että autoilijoiden pitää huomioida muut ja toimia sääntöjen mukaan. Onko sulla mielipidettä tai näkemystä aiheeseen muista näkökulmista?

    Tuomioista, haluat autoilijoille suojatiellä kuolemaan johtaneesta onnettomuudesta ehdotonta vankeutta. Entä muualla kuin suojatien kohdalla (ymmärrän kyllä pointtisi suojatiestä ja erityisestä varovaisuudesta sillä liikkuvia kohtaan), myös ehdotonta? Koskisiko tämä myös pyöräilijöitä, jotka suojatiellä (tai ei) ihmistä päin ajaessaan aiheuttavat kuoleman vai haluatko ehdotonta vain autoiijoille ja pyöräilijöile vapaudu vankilasta kortti, koska pyöräilijä?

  15. #1215
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.929
    ^Tässä ketjussa kirjoittelusi on nimenomaan sitä "Parempi olla elossa kuin oikeassa" -ajattelua millä kovasti perustellaan sitä, että kevyen liikenteen kannattaa aina väistää autoa tilanteessa kuin tilanteessa. Ei kait kukaan nyt tieten tahtoen henkeään alttiiksi laita periaatteen vuoksi muutenkaan, eli kyllä jokainen onnettomuutta pyrkii välttämään viimeiseen asti. Liikenteessä oleellinen asia on luottamusperiaate eli liikkujan pitää kyetä luottamaan siihen, että väistämisvelvollinen noudattaa velvollisuuttaan. Valitettavasti näin ei nyt ole. Liikenteen säännöt on muutenkin luotu heikomman osapuolen suojelemiseksi.

    Mitä rangaistuksiin tulee, niin pyöräilijä on tienkäyttäjä siinä missä muutkin. Jos törkeällä piittaamattomuudella toisen kuoleman tai vakavan loukkaantumisen aiheuttaa, niin rangaistus tulisi olla sama välineestä riippumatta.

  16. #1216
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.562
    Joskus silmäilin liikenteen vammantuottamuksesta annettuja rangaistuksia vertaillakseni eri tienkäyttäjille annettavia tuomioita. Se keskuspuistossa jalankulkijan kolannut pyöräilijä sai 80 päiväsakkoa. Moottoriajoneuvojen kuljettajat saivat toisten vammauttamisista usein vähemmän. Myös kuolemantuottamuksista autolijat saavat usein vähemmän kuin 80 päiväsakkoa.

  17. #1217
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.412
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J3K Katso viesti
    Ei olisi pahitteeksi jos teoriakoe pitäisi uusia vaikka 10v välein kun on aika selvää ettei suurin osa kuitenkaan omatoimisesti uusia sääntöjä opettele. Ja kun siihen lisää sen, että välillä on neuvottu jossain nettiartikkelissa vielä väärin niin morjens.
    Liikenteen infran turvallisuuteen käytetään vuosittain miljoonia mutta siihen pahimpaan ongelmaan eli ajoneuvon kuljettajaan ei puututa mitenkään. Niinkuin Copilot kirjoitti kuljettaja on saanut 18 v kortin vuonna 73. Nyt sitten 52 vuotta myöhemmin 70 vuotiaana lääkäri vähän kyselee, ei muuta. Ei ihme että osan mielestä suojatiellä ei saa ajaa ym.
    Mielestäni
    Ajokoe + teoria
    Teori
    Ajokoe + teoria
    Teori
    ...
    Rytmillä pitäisi olla pakollinen.
    Kortin saamisen jälkeen tiheämmin, keskivaiheella harvemmin ja jotain 60 v jälkeen vähitellen tiheämmin.
    Ja lisäksi kortti pitäisi lähteä hyllylle huomattavasti helpommin.

  18. #1218
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.732
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Joskus silmäilin liikenteen vammantuottamuksesta annettuja rangaistuksia vertaillakseni eri tienkäyttäjille annettavia tuomioita. Se keskuspuistossa jalankulkijan kolannut pyöräilijä sai 80 päiväsakkoa. Moottoriajoneuvojen kuljettajat saivat toisten vammauttamisista usein vähemmän. Myös kuolemantuottamuksista autolijat saavat usein vähemmän kuin 80 päiväsakkoa.
    Mitäs tässä tapauksessa pitäisi tulla syylliselle osapuolelle tuomiota, siis jos hän on tuo henkiinjäänyt?
    itse ajan pyörällä tuosta pyöräteiden risteyksestä useita kertoja kesässä, ja kyllä vaatii kohtuullista havaintokykyä, mutta ei mitään ylivoimaista kuitenkaan.
    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7...4-eed8a0140007

  19. #1219
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.685
    Eikun vaan aloitetta pykäämään, tuskin saa hirveästi kannatusta. Pakollisia maksuja on jo nyt liikaa.

  20. #1220
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    2.001
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Mitäs tässä tapauksessa pitäisi tulla syylliselle osapuolelle tuomiota, siis jos hän on tuo henkiinjäänyt?
    itse ajan pyörällä tuosta pyöräteiden risteyksestä useita kertoja kesässä, ja kyllä vaatii kohtuullista havaintokykyä, mutta ei mitään ylivoimaista kuitenkaan.
    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7...4-eed8a0140007
    Ihan selkeä risteys väistämissäännöiltään. Näkyvyys ja nopeus pitää sovittaa keskenään. Olisi hyvä uutisoida, onko ollut (nappi-)sähkömopo toinen osallinen? Oikeanlaisella ja oikein käytetyllä kypärälläkin voi joskus olla lieventävää vaikutusta seurauksiin...
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  21. #1221
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.562
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Mitäs tässä tapauksessa pitäisi tulla syylliselle osapuolelle tuomiota, siis jos hän on tuo henkiinjäänyt?
    itse ajan pyörällä tuosta pyöräteiden risteyksestä useita kertoja kesässä, ja kyllä vaatii kohtuullista havaintokykyä, mutta ei mitään ylivoimaista kuitenkaan.
    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7...4-eed8a0140007
    Todennäköisesti tulee enemmän, kuin olisi tulossa, jos olisi ajanut autolla.

  22. #1222
    Liittynyt
    01/2012
    Paikkakunta
    Satakunta
    Viestit
    528
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hääppönen Katso viesti
    Ihan selkeä risteys väistämissäännöiltään. Näkyvyys ja nopeus pitää sovittaa keskenään. Olisi hyvä uutisoida, onko ollut (nappi-)sähkömopo toinen osallinen? Oikeanlaisella ja oikein käytetyllä kypärälläkin voi joskus olla lieventävää vaikutusta seurauksiin...
    Molemmat noin 70v miehiä niin tuskin kummallakaan kypärää päässä.

  23. #1223
    Liittynyt
    03/2013
    Viestit
    48
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Mitäs tässä tapauksessa pitäisi tulla syylliselle osapuolelle tuomiota, siis jos hän on tuo henkiinjäänyt?
    itse ajan pyörällä tuosta pyöräteiden risteyksestä useita kertoja kesässä, ja kyllä vaatii kohtuullista havaintokykyä, mutta ei mitään ylivoimaista kuitenkaan.
    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7...4-eed8a0140007
    Kuolemantuottamuksesta liikenteessä saa pyörällä tehtynä saman rangaistuksen kuin autolla tehtynä, käytetty ajoneuvo ei vaikuta asiaan. Tyypillinen rangaistus on 60 päiväsakkoa.

  24. #1224
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.412
    "Pyöräliikkeitä uhkaa irtisanomisaalto, sanoo pyöräkauppias – Syynä hallituksen päätös

    Velosportin toimitusjohtajan mukaan kuluttajien käytös ei näy niin vahvasti perinteikkäissä pyöräliikkeissä."

    https://www.hs.fi/suomi/art-2000011242635.html

  25. #1225
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    622
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    "Pyöräliikkeitä uhkaa irtisanomisaalto, sanoo pyöräkauppias – Syynä hallituksen päätös

    Velosportin toimitusjohtajan mukaan kuluttajien käytös ei näy niin vahvasti perinteikkäissä pyöräliikkeissä."

    https://www.hs.fi/suomi/art-2000011242635.html
    Jep, patterifillarifirmoihin iskee kovimmin.
    Jonkin ihmeen Sähköpyöräkeskuksen firmojen:
    ”Monella kauppiaalla myynti on 50 prosenttia siitä, mitä pitäisi olla tähän aikaan vuodesta. Auttamatta se johtaa siihen, että monessa yrityksessä tulee henkilöstön irtisanomisia.”

  26. #1226
    HS 50 vuotta sitten 22.5.1975 | Polkupyörästä halutaan karsia rodeosarvet ja satulakaaret
    https://www.hs.fi/historia/art-2000011229129.html

  27. #1227
    Liittynyt
    11/2013
    Viestit
    361
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kepsu Katso viesti
    HS 50 vuotta sitten 22.5.1975 | Polkupyörästä halutaan karsia rodeosarvet ja satulakaaret
    https://www.hs.fi/historia/art-2000011229129.html
    Ja kypärästä ei tietoakaan. Rodeosarvet ja satulakaaret kuitenkin mietityttivät? Niin ne ajat muuttuu, onneksi.

  28. #1228
    Näin tuon saman uutisen ja se lämmitti mieltä. 50 vuotta sitten virkamiehellä oli aikaa pohtia tuollaista asiaa. Nykyään ei aiheuta mitään toimenpiteitä viranomaistasolla kun kehäteillä hämärässä joka kymmenennestä autosta puuttuu takavalot kokonaan. Tai skuutti, segway jne. ovat ihan kelvollisia välineitä hortoilla muun liikenteen seassa.

    Tuo Hesarin 50v sitten palsta on mainiota ajankuvaa ja tuo tämän päivän juttu on siitä loistava esimerkki. Viimevuosien vastaavia helmiä samalla palstalla oli Kekkosen terveyden raportointi, eli joku lääkintämajuri kertoi miten Kekkonen yli seitsenkymppisenä on ihan viisikymppisen kunnossa ja jatkoi vielä, että sen ajan viisikymppiset ovat niin rappiolla, että Kekkonen on paremminkin kolmi-nelikymppisen tasoa. Olihan se nyt propagandaa ja rähmällään oloa ihan parhaaseen seitsenkymmenlukulaiseen tyyliin. Ei kauhean kaukana oltu Pohjois-Korean mallista ja johtajan lyömistä lukuisista hole-in-oneista.

  29. #1229
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.247
    Muistan kun maalailtiin valkoista lokkariin.

  30. #1230
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Tuollaista ohjaustankoa ei ole minulla koskaan ollut, mutta satulana oli pitkulainen sohva, jappisatulasta silloin puhuttiin. Selkänojaa ei juurikaan ollut, ehkä 10 cm koroke takana. Kai se jotenkin hieno silloin oli 22" pyörään asennettuna. Alta 10 v taisin olla. Riskejä en tunnistanut silloin, enkä oikein nytkään.

Samanlaisia aiheita

  1. Sisärenkaista asiaa mediassa
    By tikola in forum Renkaat
    Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 12.10.2017, 22.54

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •