Kiitokset, mä olen aika kömpelö tässä reittisuunnittelussa.
Mutta nyt huomasin ekakerran että siinä mtb oletuskartassa on ihan tyhjää siinä kohtaa missä maastokartassa on tie.
Kiitokset, mä olen aika kömpelö tässä reittisuunnittelussa.
Mutta nyt huomasin ekakerran että siinä mtb oletuskartassa on ihan tyhjää siinä kohtaa missä maastokartassa on tie.
Tämä on ihan aito ongelma, jonka tunnistan myös. Trailmapissa on paljon sellaista mitä ei ole Maanmittauslaitoksen kartoilla. Vastaavasti Maanmittauslaitoksen kartalla on hieman sellaista jota ei ole Trailmapissa. Eli niiden yhdistelmä on se korkein totuus teemasta - "mitä uria menee maastossa" ja sellaista ei ole sormia napsauttamalla olemassa. Tai on minulla paikallisella koneella ArcGIS/QGIS ympäristössä, mutta en ole vielä keksinyt miten sen voisi julkistaa. Käytännössä asia menee niin, että paikoissa, jossa on paljon ihmisiä Trailmap on selvästi MMLn karttaa kattavampi maastossa kulkevien urien osalta, mutta sitten kun mennään jonnekkin Savukosken kairaan, niin Maamittauslaitoksen karttatieto on kattavampaa. Trailmapissa on polkuja ihan varmasti enemmän kuin Maamittauslaitoksella, mutta ihan kaiken kattava totuus tämä ei ole.
Ongelman ydin karttarajapintojen kannalta on se, että maamittauslaitoksen polkuverkosto on erilaisia metsässä kulkevia polkuja ja tiepohjia. Ne eivät ole liikenneverkkoa ja sitäkautta ne eivät kuulu Digiroad aineistoon, joka on kattavasti rajapinnoista tarjolla. Maanmittauslaitoksen tieverkon ulkopuolinnen polkuverkosto on vain Maastotietokannan kohde, eikä se ole käytettävissä suoran missään avoimessa rajapinnassa. Sen kyllä saa tiedostona lataamalla itselleen, mutta sitten se on vain sinulla itselläsi.
Trailmapin taustakartan vaihtelu on se vähiten hankala tapa hoitaa tämä ongelma ja sitä teen kyllä itse koko ajan. Eli välillä pohjana on perus trailmap - välillä sitten vilkaisen miltä sama alue näyttää Maanmittauslaitoksen mielestä.
Koska tässä on korkea riski terminologiaongelmille, havainnollistan vielä kuvalla:
Eli Trailmapin normaali kartta, jossa näkyy ne eriväriset mtb-reitit. Sitten siihen kerroskartaksi Maanmittauslaitoksen kartta (valinta korostettu kuvassa), jolloin samalla kartalla näkyy harmaana MML:n polut.
Trailmap ei osaa automaattisesti reitittää tässä niille MML:n poluille, joten olen ottanut ”Seuraa reittejä ja polkuja” valinnan hetkeksi pois päältä, ja näpytellyt reittipisteitä tiheään sinne minne haluan mennä (kuvaa varten tarkoituksella vähän MML:n polusta sivuun).
Mutta iso riskihän tässä on se, että on jokin ihan oikea maastossa selväksi käyvä syy miksei Trailmapin uudemmassa datassa ole kyseistä polkua.
Polut on kadonneet maaseudulta aika hyvin. Ennen melkein joka lammelle meni polku ja järvien ympäri kulki usein myös polku, mutta kyllä ne on kaikki kadonneet. Kärrypolut vielä usein löytyy, mutta nekin tuppaa olemaan aika heikossa hapessa.
Eli nykyään polut löytyy tyyliin joko kansallispuistoista tai maalikylien läheltä.
Älä itke ruma lapsi, ota rusina.
Ei minusta mene ihan noin - ainakaan karttavinkkelistä, eli MML:n polut ovat tyypillisesti ainakin syrjäseudulla vanhoja tieuria tms. Eli ihan olemattomia järven ympäri meneviä polkuja siellä ei koskaan ole ollutkaan. Eli jos joku näkyy Maamittauslaitoksen kartalla on hyvä mahdollisuus, että jotain siellä myös on. He eivät ole ihan nille järven kiertäville poluille saakka kovin paljoa menneet. Mutta se on totta, että ei niitä juuri kukaan ajantasaista ne vaan ovat siellä. Katselen tätä nyt syrjäseudun vinkkelistä, eli siellä se ainakin menee noin. Nuuksiossa en ole näin yrittänytkään vaan olen luottanut Trailmapin kaikkivoipaisuuteen siellä.
^Juu on niitä kartassa, mutta ei niitä enää ainakaan Savosta maastosta löydy. Nuita karttoja nyt katselen viikot ja saman verran olen maastossa niin joko umpeen kasvaneet tai viimeistään hakkuiden yhteydessä hävitetty.
Pyöräilyn kautta vielä katsellut kanssa, että kuinka pääsis joltain tieltä toiselle ja polku karttaan piirretty, mutta 9/10 kerroista palaat häntä koipien välissä takaisin kun ei sitä enää ole.
Älä itke ruma lapsi, ota rusina.
Meni liian hankalaksi, kohteeksi vaihtui Evo. Tarvitsee ekakerran käydä ihan reppu&vaelluskengät varustuksella testaamassa paikat.
Kävin Lauhanvuoressa tossa pari viikkoa sitten, pyöräpolut ois mennyt gravelilla, aika tasaista ja/tai hiekkatietä/kärrypolkuaKävelyreiteillä sitten kapeaa pitkosta ja muuta mukavaa. Kauhanevalla on myös sorastettua reittiä, pitkoksetkin on leveitä kahden lankun olemattomalla raolla. Sopisi etapeiksi gravelilla retkeilyyn ?
Kyllä tuolla pystyy heittämään sellaisen +40km lenkin ilman, että ajaa samaa pätkää kertaakaan edes takaisin. Pitkoksetkin omasta mielestä tuolla varsin hyvässä kunnossa, toki jyrkkiä mutkia löytyy muutama joista selviää takapyörää nostamalla. Noista merkatuista pyöräreiteistä samaa mieltä, enemmän gravel-pätkiä kuin maastopyöräilyä pl. se lyhyemmän lenkin kosteikko jossa ei ole nautintoa ajaa millään koskaan.
Muuten kun tuolla liikkuu niin kannattaa välttää niitä ei-metsähallituksen hallinnoimia polkuosuuksia puiston ulkopuolella luoteis-pohjoisessa, tuulenkaatoa toisen perään, ei paljoa alueen kuntia kiinnosta reittejään kunnostaa.
"Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua
Kävin viikonloppuna ajaa tuon länsipuolen ~40km loopin. Ei ollut ihan omaan makuun vaikka lenkki sinänsä oli ihan kiva. Reitillä on 50% helppoa double trackia 30% hiekkatietä, loput 20% sitten singeltrackia sisältäen tuulenkaatoja, suopohjaa järven rannassa ja ajoittain rouheaa kivikkoa.
Eli toisinsanoen joko liian helppoa tai pyörän kantoa, ei oikeen mitään siltä väliltä. Toki joku noista mun kantokohdista varmaan menee ajamallakin trial hyppyjä käyttäen. Mitään jyrkkyyteen liittyviä haasteita tuolla ei ollu.
Nuo helpot osuudet tuudittivat helppoon menoon ja sitten kun tuli 50m pätkä todella haastavaa niin ei oikein ollut se ajomeinki päällä. Vaikea selittää.
Tulevaisuudessa suuntaan salpausselälle/tiirismaalle kun tuolla seudulla olen.
Samat kokemukset. Mutta onko siihen vaan tyytyminen? Löytyykö mistään smoothia tasalaatuista kelta-oranssia polkua ja vielä maastoon hyvin merkattuna? Siis tuollaista 30-50 km pätkää?
Hossa, Fiskars ja Salpausselkä ne missä oon ite käyny sopii tuohon kuvaukseen melko hyvin. Salpaussellä kun yhdistää 2 merkattua reittiä niin tulee tuo noin 30km, tuohon kun vielä yhdistää tiirismaan lenkin niin lähentelee 50:tä.
Kiinnostaisi hakea puuttuvia ruutuja Nuuksiosta. Tiedän pyöräilyä siellä rajoitetun vain erikseen merkityille reiteille. Luontoon.fi:ssä on kerrottu muutama pätkä, jotka olen ajanut aiemmin.
Nyt harkinnan kohteena, jos pyöräily sallittu:
- metsätie Vanhalta Porintieltä Pyyslammen kohdalta Iso-Antiaksen itäiselle kulmalle ja edelleen polkua pitkin Kattilantielle ja
- Kattilantieltä polku Iso-Antiaksen länsipuolta Rinteentielle ja tietä pitkin Salmeen.
Kyseiset pätkät eivät ole Trailmapissa merkattu kielletyiksi, mutta toisaalta puuttuvat Luontoon.fi:stä. Mitkähän mahtavat olla merkinnät paikan päällä tai muuta tietoa ovatko sallittuja vai eivät?
https://www.luontoon.fi/fi/kohteet/n...eitit/pyoraily
![]()
Trailmapiin väärin merkitty. Ei mitenkään tavatonta.
Säännöt ovat aivan selkeät. Hirmuinen fillaritrafiikki Nuuksion kansallispuistossa kyllä on ja kaikkein pöljimmät laittaa ajeluistaan pätkää tubeen.
Näin epäilinkin, kiitos vahvistuksesta.
Oltiin joskus vuosia sitten päiväretkellä jossain päin Nuuksiota. Yht'äkkiä vastaan alkoi polkea satoja ihmisiä oransseissa paidoissa. Muistaakseni HS:ssä oli seuraavana päivänä juttu jostain tuhannesta virolaisesta, jotka olivat jollain pyöräilyreissulla Suomessa. Vuosi oli 2000 kieppeillä. Varmaan sama tapahtuma kuin tämä 2008 ollut, https://www.kaleva.fi/800-virolaispy...emissa/2266610.
Toki joku vääräleuka voisi pyytää Metsähallitukselta poikkeuslupaa ajaa polkupyörällä mustakorventien pysäköintialueelle. Tai takamaantietä mökille.
Nuuksion maastopyöräreiteistä piti tulla joku kokonaissuunnitelma, eipä ole näkynyt.
Kirjanmerkit