ElectrobikeHephaGiantGarmin
Sivu 35 / 57 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 25 33 34 35 36 37 45 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.021 - 1.050 / 1696

Aihe: Pyöräilyuutiset mediassa

  1. #1021
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.461
    ^^jengi ei tunnista että mukana on rahoituksen hankkiva taho, joka haluaa tuottoa sijoitukselleen.

  2. #1022
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.073
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Satku kuukaudessa lähtee pois bruttopalkasta, ei nettopalkasta, joten tästä laskelmasta puuttuu vielä se, että kuinka paljon veroprosentti pienenee koko vuosipalkan osalta silloin, kun vuositulo pienenee 1200 eurolla.
    Oman verokortin lisä-%:n verran, joka taas hieman vaihtelee itse kullakin, esimerkiksi juuri tulotasosta riippuen.

  3. #1023
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.461
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Niin tuo oli hoidettu typerästi. Miksei valtio/verohallinto voinut itse järjestää pyöräetua?
    Valtio järjesti veroedun, leasingfirma rahoituksen. Raha ei ole ilmaista.

  4. #1024
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Satku kuukaudessa lähtee pois bruttopalkasta, ei nettopalkasta,
    Lähtee tai ei lähde. Riippuu miten pyöräetu tarjotaan.

  5. #1025
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Pyöräedun tarjoaminenhan ei ole ilmaista työnantajallekaan vaan ne maksavat näille leasing-firmoille siitä, että leasing-firmat hallitsevat näitä pyöriä ja omistavat ne yrityksen puolesta.

    Oma ehdotus paremmaksi järjestelmäksi olisi käyttää olemassa olevaa järjestelmää ja erottaa kulttuuri- ja liikuntaetu. Nostaa sitä verotonta ylärajaa nykyisestä (nämä yhteenlaskettuna) ja sallia edun käyttö myös välinehankintoihin. Loppuisi myös se kitinä, että yhden harrastajaryhmän harrastusta tuetaan (vaikka ajatus oli tukea päästötöntä liikkumista), kun lenkkaritkin voisi ostaa tuetusti.

    Tälläisenäänhän liikuntasetelit on kuntosali- yms. bisneksen tukemista veroedulla, että perkele leikkuriin ja heti. Ei ole valtion asia moista tukea.

  6. #1026
    Liittynyt
    09/2019
    Viestit
    160
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J3K Katso viesti
    Meille oikein erikseen tähdennettiin että vakuutus ei korvaa maastopyöräilyssä kaatumista mikä on suht yleistä. Pitää olla joku yllättävä tilanne esim. ampiainen lentää lasien alle. Toinen juttu on sitten varkaustapauksessa 600e omavastuu, näin ainakin gobybikella.
    Kyllä mulla on gobybiken sopparilla 200 € omavastuu. Ja tuokin on työnantajasta kiinni otetaanko se työntekijältä. Omavastuun maksaa siis työnantaja ja halutessaan sittwn karhuavat sen työntekijältä.

    Multa meinaa pöllittiin aikanaan eka työsuhdepyörä, mutta senttiäkään en joutunut omavastuuta maksamaan.

  7. #1027
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.461
    Fillarietuun lipsahti sellainen valuvika, että käyttöetu lipsahti hankintaeduksi.

  8. #1028
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.461
    Mun silmin se valuvika on siinä että verotonta on enintään satku kuussa joka on fillarin hankintahintaan nähden aivan liian paljon, jolloin on mahdollista tehdä sellainen leasingsopimus että fillarin omistus siirtyy kauden päätteeksi. Jos etu olisi ollut vaikka vain enintään 50 euroa kuukaudessa, niin sopimuskaudesta olisi tullut vähänkään hintavammalle pyörälle aivan liian pitkä.

  9. #1029
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
    Fillarietuun lipsahti sellainen valuvika, että käyttöetu lipsahti hankintaeduksi.
    Eihän laki määrittele, että se pyörä pitäisi olla halvalla lunastettavissa sopimuksen päätteeksi. Ainoastaan ettei siitä seuraa veronalaista etua.

    Miten tuo olisi pitänyt toteuttaa?

  10. #1030
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.294
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    ^Miten ihmeessä valtion tehtäviin kuuluisi millään tavalla sekaantua ihmisten polkupyörien hankintaan tai mihinkään muuhunkaan harrastamiseen (esim. yhdistystoiminta) ? Ei yhteiskunta ole mikään päiväkoti, jossa aikuisille ihmisille tarjotaan hiekkalapio ja ämpäri kun ei osaa itse hankkia. Sitten on ilman.
    No mutta tämä on taas puhdasta trollausta. Vois varmaan lopettaa tämän kehän uudelleen pyörittämisen ja aloittaa taas jutut vaikka gravel renkaista.

  11. #1031
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.461
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Eihän laki määrittele, että se pyörä pitäisi olla halvalla lunastettavissa sopimuksen päätteeksi. Ainoastaan ettei siitä seuraa veronalaista etua.

    Miten tuo olisi pitänyt toteuttaa?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
    Mun silmin se valuvika on siinä että verotonta on enintään satku kuussa joka on fillarin hankintahintaan nähden aivan liian paljon, jolloin on mahdollista tehdä sellainen leasingsopimus että fillarin omistus siirtyy kauden päätteeksi. Jos etu olisi ollut vaikka vain enintään 50 euroa kuukaudessa, niin sopimuskaudesta olisi tullut vähänkään hintavammalle pyörälle aivan liian pitkä.

  12. #1032
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.928
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Ootko katsonut mitä kaikkea muuta valtio rahoittaa ja suuremmilla summilla?
    Whatabout muut valtion rahoittamat turhakkeet? Puretaan nämä turhakkeet yksi kerrallaan, ja tämä oli yksi turhimmista.

  13. #1033
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Whatabout muut valtion rahoittamat turhakkeet? Puretaan nämä turhakkeet yksi kerrallaan, ja tämä oli yksi turhimmista.
    Millä perusteilla tämä oli yksi turhimmista?

    Tällä on kuitenkin ollut myös työllisyyttä ja verotuloja lisäävä vaikutus.

  14. #1034
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.928
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Millä perusteilla tämä oli yksi turhimmista?

    Tällä on kuitenkin ollut myös työllisyyttä ja verotuloja lisäävä vaikutus.
    Osoitetut hyödyt heikkoja, itsehän linkkasit tutkimuksen.
    Miksei nosteta siis veroetua kymmenkertaiseksi, ja nautita kymmenkertaisesta työllisyydestä ja lisääntyneistä veroeuroista? Ihan oikeasti, aikuiset ihmiset.

  15. #1035
    Liittynyt
    11/2013
    Viestit
    361
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Osoitetut hyödyt heikkoja, itsehän linkkasit tutkimuksen.
    Miksei nosteta siis veroetua kymmenkertaiseksi, ja nautita kymmenkertaisesta työllisyydestä ja lisääntyneistä veroeuroista? Ihan oikeasti, aikuiset ihmiset.
    Miten osoitetut hyödyt ovat olleet heikkoja? Valtio on tukenut touhua 35-miljoonalla, samalla kun saanut 60-miljoonaa veroeuroja.

  16. #1036
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.461
    Saattaa syntyä harha, että fillariedun tuoma polkupyöräkaupan reilu piristyminen toisi arvolisäveron ja alan parantuneen työllisyyden takia verotuloja lisää valitiolle. Pyöräkaupoille on edun myötä tullut kuluttajia, jotka eivät muuten olisi pyörää hankkineet.

    On pohdittava, mistä muusta kulutuksesta tämä uusi rahareikä on pois.'

    Mulla on exelissä pohja, johon laitan toistuvat menot ja tulot. Jos lisään toistuvan menon, niin kumulatiivinen säästö pienenee. Tämän säästön olen usein käyttänyt juhlimiseen, matkoihin yms. Mikäli kumulatiivinen säästö näyttää tulevaisuudessa negatiiviselta on aika vetää vyötä kireämmälle, tai paiskia duunia lujemmin.

    Fillarietu vaikuttaa talouden balanssiin.

  17. #1037
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    280
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Edelleen jää vähän epäselväksi, onko valtion tehtävä rahoittaa välistävetobisnestä ja keskiluokan pyöräharrastusta veroeuroilla samalla kun valtio velkaantuu 15mrd € vuodessa, joka jää lastemme ja lastenlastemme maksettavaksi? Foorumin yleinen mielipide näköjään on että kyllä.
    On niin järjettömiä heittoja ettei oikein edes tiedä, mistä päästä lähteä purkamaan. Vai että valtio rahoittaa välistävetobisnestä. Tämä selvä. Valtio päätti pyöräedun toteuttaa ja nyt se on tehty tuolla mallilla. Siihen varmasti löydät jostain perusteet, jos haluat etsiä. Työsuhdepyöräjärjestelmä ei ole keskiluokan pyöräharrastuksen tukemista. Piste. Sinä voit trollimielessä tuollaista höpöttää, mutta faktaksi se ei silti muutu. Pyöräetu on montaa asiaa ja niitäkin on täällä kattavasti listattu, jos vain lukea osaa ja yhtään haluaa ymmärtää. Varsinkin isoissa kaupungeissa pyöräetu on myös liikennepolitiikkaa. Jokainen autoilusta pyöräilyyn siirtynyt tekee tilaa tiealueille. Ja nyt kun tuosta 15 miljardin lisävelkaantumisesta puhut niin siitä sitten vain laskemaan, että mikä siitä menee turhan autoilun piikkiin. Aina jauhetaan autoilijoiden maksamista veroista. Harmi vain, kun nuo verot eivät kata edes aiheutuneita kuluja. Jokainen järkevään ajatteluun kykenevä ymmärtää. Sen sijaan, että puhuttaisiin autoilusta niin puhutaan tästä lillukanvarresta ja yhdistetään se johonkin valtion velkaan. Aivan järjetöntä. Autoala tietysti tekee kaikkensa ettei puhuta faktoilla vaan mielikuvilla, että sikäli ymmärrän, että näitä pyöräilyn lyttääjiä löytyy jokaisesta foorumista.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    ^Miten ihmeessä valtion tehtäviin kuuluisi millään tavalla sekaantua ihmisten polkupyörien hankintaan tai mihinkään muuhunkaan harrastamiseen (esim. yhdistystoiminta) ? Ei yhteiskunta ole mikään päiväkoti, jossa aikuisille ihmisille tarjotaan hiekkalapio ja ämpäri kun ei osaa itse hankkia. Sitten on ilman.
    No miksi valtion tulee sitten sekaantua yhtään mihinkään? Sekoitat työsuhdepyörät harrastuksiin. Pyöräily on kuitenkin liikennettä ja jos näistä raha-asiosita haluat välttämättä vääntää niin sitten kannattaa mennä sinne liikennepuolen raha-asioihin ja tarkastella niitä kokonaisuutena eikä valittaa yhdestä pienestä detaljista. Tuolla sinun logiikalla kaikki haittaverot pitäisi sitten samantien poistaa myöskin ja samalla kaikki muukin, mikä ohjaa ihmisiä tiettyyn kulutukseen. Tieliikenteeseen pitäisi myös tuoda ruuhka- ja tienkäyttömaksut samantien. Autoilijat maksakoot itse omat kulunsa.

  18. #1038
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.294
    Ja läks

    Mutta jos trollaa niin on oletettavissa että saa vastapalloon osumaa

    Oiskohan aika laittaa taas ketjua lukkoon välillä.

  19. #1039
    Liittynyt
    02/2023
    Viestit
    490
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ja läks

    Mutta jos trollaa niin on oletettavissa että saa vastapalloon osumaa

    Oiskohan aika laittaa taas ketjua lukkoon välillä.
    Tämä on kyllä lystikästä kun palstan suurin trolli syyttää muita trollauksesta.

  20. #1040
    Liittynyt
    06/2015
    Viestit
    73
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Satku kuukaudessa lähtee pois bruttopalkasta, ei nettopalkasta, joten tästä laskelmasta puuttuu vielä se, että kuinka paljon veroprosentti pienenee koko vuosipalkan osalta silloin, kun vuositulo pienenee 1200 eurolla. Mitä isommat tulot ja isompi veroprosentti, sitä vähemmän käteen jäävästä palkan osasta lähtee pois, koska verotuksen progressio.

    Kiinnostaisi edelleen se, että mikä se todellinen säästö on ollut noin suunnilleen keskituloisella palkansaajalla. Luulisi, että täältä löytyy joku sen sorttinen työsuhdepyörän omistaja. Anyone?

    Oman pyörän täsmällistä tietoa en nyt tähän hätään löydä, mutta kun meidän firman käyttämän työsuhdepyöräpalvelun laskuriin laittaa suunnilleen oman pyörän tiedot niin tulee tällaista:

    Pyöräpaketin kokonaishinta 2150.00 €

    Kokonaissäästö (%) 33.3 %
    Kokonaissäästö (€) 716,88€

    Vuokra-aika 26kk
    Luontoisedun arvo 98.71 €/kk
    Edun vaikutus nettopalkkaan -55.12 €/kk
    Maksat pyöräedusta yhteensä 1433.12 €
    Maksamasi ennakkomaksu 0.00 €
    Yhteensä 1433.12 €

    Pyörän lunastushinta 1 kk (huomioitu vuokra-ajassa)

    Ja oma pyörä on Canyonilta tilattu, että perushinta on sama kuin jos olisi suoraan omalla rahalla ostanut



  21. #1041
    Liittynyt
    01/2004
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    720
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pancho Katso viesti
    Aina jauhetaan autoilijoiden maksamista veroista. Harmi vain, kun nuo verot eivät kata edes aiheutuneita kuluja.
    Tähän keskusteluun ei kannattaisi koskea pitkällä tikullakaan, mutta tartutaan nyt hölmöimpiin väitteisiin. Mihin ylläoleva väite perustuu? Autoilua verotetaan Suomessa todella rankasti, wikistä ja muualta löytyy lukuja
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Autoilun_verotus_Suomessa
    Infran ylläpitoon suhteutettuna autoilua verotetaan paljon enemmän, niin paljon että jos sähköautot yleistyvät ilman uusia sähkisten lisäveroja julkistalouden tuloihin ilmestyy merkittävä reikä

  22. #1042
    Liittynyt
    01/2012
    Paikkakunta
    Satakunta
    Viestit
    528
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti justus6969 Katso viesti
    Tähän keskusteluun ei kannattaisi koskea pitkällä tikullakaan, mutta tartutaan nyt hölmöimpiin väitteisiin. Mihin ylläoleva väite perustuu? Autoilua verotetaan Suomessa todella rankasti, wikistä ja muualta löytyy lukuja
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Autoilun_verotus_Suomessa
    Infran ylläpitoon suhteutettuna autoilua verotetaan paljon enemmän, niin paljon että jos sähköautot yleistyvät ilman uusia sähkisten lisäveroja julkistalouden tuloihin ilmestyy merkittävä reikä
    https://www.is.fi/autot/art-2000006031134.html

  23. #1043
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.928
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pancho Katso viesti
    On niin järjettömiä heittoja ettei oikein edes tiedä, mistä päästä lähteä purkamaan. Vai että valtio rahoittaa välistävetobisnestä. Tämä selvä. Valtio päätti pyöräedun toteuttaa ja nyt se on tehty tuolla mallilla. Siihen varmasti löydät jostain perusteet, jos haluat etsiä. Työsuhdepyöräjärjestelmä ei ole keskiluokan pyöräharrastuksen tukemista. Piste. Sinä voit trollimielessä tuollaista höpöttää, mutta faktaksi se ei silti muutu. Pyöräetu on montaa asiaa ja niitäkin on täällä kattavasti listattu, jos vain lukea osaa ja yhtään haluaa ymmärtää. Varsinkin isoissa kaupungeissa pyöräetu on myös liikennepolitiikkaa. Jokainen autoilusta pyöräilyyn siirtynyt tekee tilaa tiealueille. Ja nyt kun tuosta 15 miljardin lisävelkaantumisesta puhut niin siitä sitten vain laskemaan, että mikä siitä menee turhan autoilun piikkiin. Aina jauhetaan autoilijoiden maksamista veroista. Harmi vain, kun nuo verot eivät kata edes aiheutuneita kuluja. Jokainen järkevään ajatteluun kykenevä ymmärtää. Sen sijaan, että puhuttaisiin autoilusta niin puhutaan tästä lillukanvarresta ja yhdistetään se johonkin valtion velkaan. Aivan järjetöntä. Autoala tietysti tekee kaikkensa ettei puhuta faktoilla vaan mielikuvilla, että sikäli ymmärrän, että näitä pyöräilyn lyttääjiä löytyy jokaisesta foorumista.

    No miksi valtion tulee sitten sekaantua yhtään mihinkään? Sekoitat työsuhdepyörät harrastuksiin. Pyöräily on kuitenkin liikennettä ja jos näistä raha-asiosita haluat välttämättä vääntää niin sitten kannattaa mennä sinne liikennepuolen raha-asioihin ja tarkastella niitä kokonaisuutena eikä valittaa yhdestä pienestä detaljista. Tuolla sinun logiikalla kaikki haittaverot pitäisi sitten samantien poistaa myöskin ja samalla kaikki muukin, mikä ohjaa ihmisiä tiettyyn kulutukseen. Tieliikenteeseen pitäisi myös tuoda ruuhka- ja tienkäyttömaksut samantien. Autoilijat maksakoot itse omat kulunsa.
    En ymmärrä miksi eri mieltä asioista oleminen on "trollausta"? Loppuiko asia-argumentit? Se että laitat lauseeseen sanan "piste" ei valitettavasti tee siitä mitään "faktaa" tai lopeta keskustelua. Täällä on esitetty mielipiteitä asian puolesta ja vastaan, kovasti keksitään kuvitteellisia hyötyjä mutta niiden toteen näyttäminen on vain puuttunut.

    Aiemmin tässä keskustelussa oli linkattu työsuhdepyöriin liittyvään tutkimukseen, jonka perusteella työsuhdepyörien käyttö oli perin vaatimatonta kilometrien perusteella. Vain 40% pyöräili näillä työmatkaansa päivittäin tai useamman kerran (>2 kertaa) viikossa. Varsinkin miehet valitsevat työsuhdepyöräksi kalliin sähköavusteisen täysjoustomaasturin. Ihan tällä pohjalla voi sanoa että kyse on harrastevälineistä.

    Autoilun kulut eivät liity tähän asiaan mitenkään.

    En ole mitenkään lytännyt pyöräilyä. Ajan itse töihin kesät talvet joka päivä, oikein mukava harrastus on. En vain näe, että yhteiskunnalla tulisi olla tähän tarjolla muuta tukea kuin tieverkosto ja sen kunnossapito.

  24. #1044
    Liittynyt
    01/2004
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    720
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J3K Katso viesti
    mikä ei edelleenkään kumoa sitä tosiasiaa, että Suomen autoverotus ml. polttoainevero on jäätävän kovaa ja niillä verotuloilla kustannetaan paljon muutakin kuin pelkästään liikenneinfraa. Esimerkiksi v. 2018 polttoaine alv ja -valmisteveroa kerättiin yli 4 miljardia, ja Suomessa on EUssa korkein veroaste Venäjän jälkeen
    https://yle.fi/a/3-12330720
    polttoaineverot riittävät kattamaan liikenneinfran ylläpidon muutamaan kertaan. Pelkästään poistamalla polttoaineverokertymät alkaa fillareille äkkiä ilmestyä erilaisia baanamaksuja

    Autoilu ei nyt liity aiheeseen, mutta katsokaa julkistalouden menoja sekä tuloja Suomessa, autoilua verotetaan todella rankasti ja sitä kautta kustannetaan monia muitakin julkistalouden menoeriä.

    Muuten olen sitä mieltä, ettei valtion kuulu tukea tai ohjata normaalin terveen työssäkäyvän elämää millään tulonsiirroilla. Sosiaaliturva erikseen rikkailta köyhemmille ja jotkut julkiset universaalit palvelut taataan julkistalouden tulojen mukaisesti. Länsimaiseen ihmiskäsitykseen kuuluu, että jokainen vastaa lähtökohtaisesti omasta elämästään

  25. #1045
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.286
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TUbbU Katso viesti
    Oman pyörän täsmällistä tietoa en nyt tähän hätään löydä, mutta kun meidän firman käyttämän työsuhdepyöräpalvelun laskuriin laittaa suunnilleen oman pyörän tiedot niin tulee tällaista:

    Pyöräpaketin kokonaishinta 2150.00 €

    Kokonaissäästö (%) 33.3 %
    Kokonaissäästö (€) 716,88€

    Vuokra-aika 26kk
    Luontoisedun arvo 98.71 €/kk
    Edun vaikutus nettopalkkaan -55.12 €/kk
    Maksat pyöräedusta yhteensä 1433.12 €
    Maksamasi ennakkomaksu 0.00 €
    Yhteensä 1433.12 €

    Pyörän lunastushinta 1 kk (huomioitu vuokra-ajassa)

    Ja oma pyörä on Canyonilta tilattu, että perushinta on sama kuin jos olisi suoraan omalla rahalla ostanut.
    Kiitos. Tästä puuttunee vielä välitysfirman kulut, jos pyörän ostohinta suoraan kaupasta olisi ollut tuo sama 2150 €. Vai antaako Canyon vuokrafirmalle pyörästä alennusta ja vuokrafirma kattaa kulunsa sillä?
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  26. #1046
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.286
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pancho Katso viesti
    Työsuhdepyöräjärjestelmä ei ole keskiluokan pyöräharrastuksen tukemista. Piste.
    Onko jotain tutkimustietoa tai muuta faktaa jossain siitä, että kuinka iso osa työsuhdepyöristä on ensisijaisesti hyötypyöräilykäyttöön hankittuja ja kuinka iso osa pyöräilyn harrastajien n+1-pyöriä?
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  27. #1047
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.294
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Kiitos. Tästä puuttunee vielä välitysfirman kulut, jos pyörän ostohinta suoraan kaupasta olisi ollut tuo sama 2150 €. Vai antaako Canyon vuokrafirmalle pyörästä alennusta ja vuokrafirma kattaa kulunsa sillä?
    Työnantaja ottaa kai useimmiten kulut omaan piikkiinsä. Tuon vuoksi pyöräetu ei vaikuta kovinkaan houkuttelevalta yksityisyrittäjälle.

    Tässä kai syy, miksi esim Helsingin kaupunki leikkasi muita etuja, jos työsuhdepyörän otti.

  28. #1048
    Liittynyt
    01/2012
    Paikkakunta
    Satakunta
    Viestit
    528
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Onko jotain tutkimustietoa tai muuta faktaa jossain siitä, että kuinka iso osa työsuhdepyöristä on ensisijaisesti hyötypyöräilykäyttöön hankittuja ja kuinka iso osa pyöräilyn harrastajien n+1-pyöriä?
    En usko että löytyy muuta dataa kuin välitysfirmojen asiakaskyselyt joihin tuskin moni jaksaa vastailla. Ja tässä tilanteessa tuskin yksikään haluaa julkaista tilastoja joista ilmenisi että suurin osa on mennyt ns. hupikäyttöön vaikkei etua siihen olekaan rajattu.

  29. #1049
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.429
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Kiitos. Tästä puuttunee vielä välitysfirman kulut, jos pyörän ostohinta suoraan kaupasta olisi ollut tuo sama 2150 €. Vai antaako Canyon vuokrafirmalle pyörästä alennusta ja vuokrafirma kattaa kulunsa sillä?
    Pyörän hinta on siis 2150€, mutta vuokrafirmalle siitä maksetaan 26 kk * 98,71 €/kk = 2566,46 €. Vuokrafirmalle jää siis noin 400 € välistä. TUbbU säästää tässä silti, koska hän saa marginaaliveroprosenttinsa verran (tässä n. 44%) "alennusta" ja maksaa todellisuudessa pyörästä 98,71 € sijaan 55,12 € kuukaudessa. Tai siis maksaisi jos etu jatkuisi.

    Jos tulot ovat pienemmät, jää etukin toki pienemmäksi, koska veroprosentti on pienempi. Siinä mielessä tämä on ollut parempituloisten etu. Gobybiken laskurilla: 3000 € pyörän todelliseksi hinnaksi tulee 3600 €. 2000 €/kk tienaava maksaa pyörästä 2686 €. 5000 €/kk tienaava taas 2098 € ja 8000 €/kk tienaava enää 1876 €.

  30. #1050
    Poukkoileva päätöksenteko ei ole suurin suosikkini, mutta tässä korteni kekoon:
    1. Koko idea on järjetön, eikä veronmaksajien tule kustantaa keskiluokan harrastusvälineiden hankintaa - eikä juuri muidenkaan välineiden, paitsi ehkä pyörätuolien yms. apuvälineiden.
    2. Valtion roolia muutenkin tulisi mieluummin kaventaa kuin laajentaa
    3. Jos ihmisiä kuitenkin halutaan valtiovallan taholta kannustaa (tai vähentää kannusteita) johonkin, siihen on olemassa tasapuolisempiakin tapoja, kuin arpoa väestöstä joku 10 % joilla on mahdollisuus saada kyseinen tuki, ja sitten toivoa, että lopputulos on yhteiskuntaa, kansanterveyttä, kansantaloutta tms. eteenpäin vievä.
    4. Järkevintä olisi keskittyä infran parantamiseen ja antaa ihmisten ostaa pyöränsä ihan itse
    5. Jos halutaan tukea pienituloisia, tuetaan pienituloisia, eikä kehitellä jotain veroetua, josta eniten hyötyy isotuloiset
    6. Jos halutaan kannustaa liikkumattomia liikkumaan, niin kannustetaan sitten, eikä makseta osin veronmaksajien rahoilla fillarifanaatikoille (huom! joihin kuulun mitä suurimmassa määrin itsekin!) uusia hiilikuituohjuksia
    7. Jos tämä himmeli on ajatus purkaa, se on hyvä purkaa ennenkuin siitä on tullut niin kiinteä osa saavutettuja etuja, että sen purkaminen on mahdotonta
    8. Jos tämä on ajatus purkaa, olisi toivottavaa saada siihen riittävän pitkä siirtymäaika, jottei tule tappioita itse kullekaan säädylle.
    9. Vastaus kysymykseesi: Kyllä, kannatan myös lounareiden veroedun poistamista
    10. Vastaus kysymykseesi: Ei, en halua köyhiä kyykkyyn. En vain näe tätä tapaa tehokkaana enkä asianmukaisena konstina pienituloisten tai omaisuudettomien avustamiseksi.

    Enkä ole katkera, vaikka minulla ei pyöräetua olekaan. Työnantajani kyllä tarjoaa sellaisen, mutta omalta kohdaltani en ottanut, koska ei ollut juuri silloin tarvetta. Ensi vuonna tai seuraavana saattaisin hyvinkin hyödyntää, koska miksipä ei, jos kerran veronmaksajat iloisesti tarjoavat. Enemmän olen kuitenkin tyytyväinen siihen, jos tuo viritys puretaan.

Samanlaisia aiheita

  1. Sisärenkaista asiaa mediassa
    By tikola in forum Renkaat
    Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 12.10.2017, 22.54

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •