Uudet kiekot ja ketju maantiepyötään, polttelis jo, mutta pitää vielä pari viikkoa vetää gravelilla.
Uudet kiekot ja ketju maantiepyötään, polttelis jo, mutta pitää vielä pari viikkoa vetää gravelilla.
Kakkoskiekot grizliin ja thunder burtit niille.
Saatoin tämän tapauksen maaliin: pientä imua käyttäen uitin rasvaa takapuolen laakerikuulien ohi kunnes toiselta puolelta tuli tippa uloskin. Laakerit prässäsin takaisin ja laitoin navan kasaan. Nyt käy kitisemättä ja pyöriikin pehmeämmin kuin uutena, vaparin kynnetkin ottavat kiinni. Jää varakiekoksi.
Teippasin erään kiekon uusiksi. Enää ei tarvitse perikunnan ihmetellä.
Uuden hissitolpan täpäriin. Vaihdoin vaijerinkin samalla.
Moottori olet sinä.
Think for yourself, question authority!
Meidän jälkeemme hiljaisuus
Pikiratsu rähmi eilen vaihteita viimeisellä vitosella, joten arvasin ennen lenkille lähtöä koeponnistaa takavaijeria viistoputken alla käsin alaspäin vetämällä. Poikkihan se meni eikä edes voimaa paljon tarvittu. Vaihdoin myös kahvan kumin ja jarruvaijerin, joka näytti Biltemasta ostetulta. Vaihdevaijeri meni kerralla suoraan oikeaan kireyteen ilman hienosäätöä.
Seuraavaksi vaihdoin takapään jarrupalat ja huomasin vanteessa melkoisen mutkan. Pökön 11 vuotta sitten soikeuttama vanne ei vaan tahdo pysyä suorassa. Oikaisin mutkaa lähinnä pinnoja kiristämällä.
Vaihdoin penkin saman valmistajan kovasta mallista muuten identtiseen geelimalliin.
Fillarijeti muokkasi tätä : 08.04.2025 at 20.18
Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas
Vaihdoin tehovalaisimen ns. kesävalaisimeen.
Don't ride faster than your guardian angel can fly!
http://pd.kuvat.fi/
Kauppakassiin viimein kesärenkaat. Nastoille ei ole hirveästi ollut tarvetta enää pariin viikkoon, mutta ei tuolla pitkiä matkoja ajeta ja ContiSpiken ainoa hyvä ominaisuus on rullaavuus nastarenkaaksi niin ei ole sekään häirinnyt.
Mäkinapit.
Tai itselle ne ovat lähinnä maiseman katselu napit. Pikkasen vielä hakevat parasta paikkaa mutta hyviltä vaikuttavat.
Kahteen talvella käytettyyn pyörään vaihdoin kesärenkaat tubelessina ja jarrupalatkin piti uusia enemmän ajettuun.
Pyöräilysortsien henkselien saumat alkaneet pettää niin ompelin ne paikalleen, saapi nähdä kestääkö ommel.
Sent from my Takapalk
En muista mitä se oli, mutta pitäisi asentaa ykkösgräveliin uudet ketjut ja ehkä pakkakin ja kierittää uudet tankonauhat.
Tässä taannoin yhteen pyörään uusi voimansiirto ja 42shield käsittely sille.(Reippa 200km menty tällä ja vaikuttaa hyvälle)
Äsken Hutsun caracal racet alle.
Täpäriin pitäs vaihtaa iskarin puslat ja huoltaa se kyllä totaalisesti muutenkin.
Grepp tankonauhat pitäs laittaa testiin tai äsken olisin väkertäny, mutta kädet oli niin soppaset etten kehannu.
Furius Fred renkaat pitäs oikeesti vaihtaa pois vanhuksesta, kun niissä reikiä enempi kuin juuttisäkissä.
Jokohan läskiin vaihtas kesänäkit vai vaihtaako vasta sitten jos sillä oikeasti on ajoa kesällä....en tiiä.
Eli kaikki näköjään taas vähän rempallaan...
Älä itke ruma lapsi, ota rusina.
Toisen täpärin kesäkuntoon. Uusi tanko, eteen nelimäntäjarru ja renkaisiin uudet litkut.
Kuuntelin lisääntyvää naksetta ja narinaa keskiön seudulta viikon verran jatkuvasti katuen sitä että tuli otettua fillari press fit -keskiöllä. Iloinen yllätys sitten olikin kun päätin kokeilla olisiko sittenkin eturattaiden pultit löysällä, ja niiden kiristämisellä ärsyttävät äänet katosivat.
Ai hemmetti. Toi mun Cube narisee kans, uusi fillari (tai no onhan se alle tonnin ajettu). Mutta sietämätön kitinä (ei niin kovaääninen, mutta ei nyt tuon ikäisessä saisi olla yhtään mitään sivuääntä). Kaikki ruuvit on kiristelty oikeisiin momentteihin. Pitää vielä kattoa noi kammen pultit.
Vastaava harmi 500 ajetussa Cuben gravelissa. Jokin naksuu aina välillä, hävettää polkea moisella. Pitää vkl aikana tutkia tarkemmin.
Maasturista nastarenkaat pois ja kesäkumia tilalle.
Konaan 165-milliset kammet ja ryömintäratas eteen (28T). Nyt on ketju sen verran pitkä, että pienimmällä rattaalla ei enää kiristä. Ajan kuminkin maastossa muutaman kilsan ja päätän sitten, että vaihdanko takaisin 30-piikkisen, vai lyhennänkö ketjun.
^kävin reilu pari tuntia pyörimässä Konalla maastossa ja muutoksen suunta oli selvästi oikea, vaikka välitykset on siirtymille vähän lyhyet. Lyhyemmät kammet ja pienempi eturatas yhdessä tuotti selvästi tasaisemman pyörityksen, eli paremman hitaan etenemisen tiukoissa nousuissa. Samoin hankala isokivinen polkukin meni jouhevammin ja tökkimättä -yksi Trailmapissä oranssi kohta johon olen aiemmin käytännössä aina tökännyt meni nyt laakista läpi.
Ei muuta kun ketjusta pala pois. Taidan myös etsiä varastosta tiuhemman ratchetit.
^36T-ratchetti olikin asennettuna gravelikiekkoon. Siinä se on ollut aika turha, joten gravelikiekko sai toimia luovuttaja. Saa nähdä kestääkö tuo tiuhempi hammastus maastokäytössä.
Miksei kestäisi? Olen ajanut 36t ja 54t ratcheteilla maastossa vuosia ilman ongelmia. Melkeinpä pakollinen tuollainen tiheämpi maastoon.
^jostain on jäänyt mielikuva että 36- ja 54-hampaiset eivät olisi aivan yhtä kestäviä. Toisaalta paremmat DT:n kiekot ovat saaneet jo tehtaalla tiheämmät kuin 18-hampaisen.
Pakosta mä en osaa sanoa, kun tuo mun Unit X ei ole ollenkaan optimi maastoon. Edelisestä maastopyörästä on aikaa reilusti, niin toimikoon tuo nyt harmaapartaisen ukon aktivoijana.
Mutta pienillä säädöillä ja yrittämällä sinnikkäästi yhä vaikeammista paikoista näyttää pääsevän. Tuo 18-hampainen ei ole ollut tähän asti rajoittava, vaan joku muu puute joko kuskin taidossa tai fillarissa on tullut vastaan ensin. Näitä sitten on ratkottu Konan hankinnasta lähtien: tanko, jarrut, hissitolppa, satulan paikka eli painopiste, kammet ja välitykset.
Etenkin 54t räikkä saattaa pomppia kylmällä jos on liikaa tai väärää voiteluainetta.
36t on erittäin luotettava mutta kai nuokin saa rikki.
Etuvaihtajan häkki oli mennyt rikki. Oli tuolta etureunasta ratkennut auki. Tein sinne duralista semmosen L mallisen palikan jonka niittasin kiinni. Hyvä tuli, kohta testaamaan. Tietty hitsaamalla olis ollut helpompi korjata jos vaan olis hitsausvehkeet.
www.youtube.com/watch?v=zSPsEn7Mfb8
^Saman toimenpiteen joutunut tekemään kaksi kertaa. 0,75 tai 1,0 mm pellistä pieni u-palkki ja migillä kiinni. Di2 joten häkki piti irrottaa ennen hitsausta. Hyvin toimii, korjauksen jälkeen ei enää ongelmia.
Kirjanmerkit