MPMessutGiantElectrobikeGarmin
Näyttää tulokset 1 - 23 / 23

Aihe: 105 di2 akku tyhjenee talvisäilytyksessä

  1. #1

    105 di2 akku tyhjenee talvisäilytyksessä

    105 di2 akku tyhjenee, vaikka pyörää ei käytetä esim talvisäilytyksessä. Ilmeisesti langaton yhteys purkaa sitä. Onko keinoa, millä tämä estetään, ettei talviseisonnan aikana tarvitsisi ajoittain ladata. Tyhjänä pitkään ei tee akulle hyvää

  2. #2
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.440
    No vedät johdon kahvoilta. Akku kestää pidempään piuhan kanssa.

  3. #3
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.475
    Irroita johdot etu- ja takavaihtajasta?

  4. #4
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.920
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    No vedät johdon kahvoilta. Akku kestää pidempään piuhan kanssa.
    No eikö se ollu, että 105:ssä ei ole tätä mahdollisuutta?

  5. #5
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Penkale Katso viesti
    105 di2 akku tyhjenee, vaikka pyörää ei käytetä esim talvisäilytyksessä. Ilmeisesti langaton yhteys purkaa sitä. Onko keinoa, millä tämä estetään, ettei talviseisonnan aikana tarvitsisi ajoittain ladata. Tyhjänä pitkään ei tee akulle hyvää
    Oma Di2 oli talviseisonnassa lokakuusta maaliskuuhun. Kerran talven aikaan laitoin laturin kiinni, en katsonut, että olisiko ollut tarpeen, näppituntumalla akku ei ollut tyhjä. Mutta en mä nyt tuossa mitään isoa ongelmaa näe.

  6. #6
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.440
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    No eikö se ollu, että 105:ssä ei ole tätä mahdollisuutta?
    En osaa sanoa.

  7. #7
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.440
    Noin se tosiaan taitaa olla.

    At the time of writing, these shift levers can be wired:

    Ultegra ST-R8150 (Rim brakes)
    Ultegra ST-R8170 (Disc brakes)
    Dura-Ace ST-R9250 (Rim brakes)
    Dura-Ace ST-R9270 (Disc brakes)
    GRX ST-RX825 (Gravel, Disc brakes)
    The 105 ST-R7170 shift levers cannot be wired to the rest of the bike, they lack the required ports. There is only one SD300 port on a 105 shifter, and it can be used for updates and diagnostics only.

  8. #8
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.941
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Irroita johdot etu- ja takavaihtajasta?
    Tämä, mutta takavaihtaja lienee se mihin langaton yhteys tulee eli luulisi että pelkästään siitä johdon irti ottamalla asia olisi kunnossa.

  9. #9
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.715
    Kannattaa tarkistaa, että johtojen liittimiin ei ole päässyt kosteutta. Ihmettelin syksyllä miksi 105 Di2-akku ei pidä varausta, vaan purkautuu parissa viikossa. Selvisi, että akun liittimissä oli kosteutta, mikä aiheutti akun purkaantumisen, vaikka sekä etu- että takavaihtajan johdot olivat irroitettuina vaihtajien päissä.

    Satulatolpassa olevaan akkuun pääsi märällä kelillä ajaessa roiskumaan vettä satulaputken ja -tolpan kiristyspannan välistä. Akun liittimien kuivaus ja kosteussuojauksen parantaminen (tiukka sisäkumin pätkä satulaputken päähän) korjasivat ongelman.

  10. #10
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.920
    Mutta ei kai Shimanossakaan se langaton yhteys koko aikaa ole aktiviisena? Hölmö design jos on.

  11. #11
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.715
    Shimano menee suunnilleen puolen tunnin käyttämättömyyden jälkeen virransäästötilaan, jossa esim. vaihdevalitsimen ensimmäinen klikkaus herättää vaihtajat, mutta ei vielä tee muuta. (Taka)vaihtajan on pakko kuunnella tuleeko tätä herätettä, mutta vaihtaja luultavasti nukkuu suurimman osan ajasta ja aina silloin tällöin käy tarkistamassa onko kahvalta tullut langattomia komentoja, joihin pitää herätä. Käytännössä 105 Di2 kestää tavanomaista käyttöä noin 1000-1500 km latausten välillä eli noin 50h. Ilmeisesti jos kytkee kahvat johdoilla (Ultegra, D-A), käyttöaika kasvaa selvästi. Mietin vetäisikö maantiepyörään johdot kahvoille, mutta kun ajotietokone hälyttää 25% varausasteesta, niin silloin pääsee vielä useamman lenkin loppuun, joten ei maksa vaivaa omalla käytöllä. Akun lataus on helppo, kun ottaa latausjohtoon virran virtapankista.

  12. #12
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.941
    ^Kait takavaihtajassa pitää koko ajan olla kuuntelu päällä, tuleeko kahvoilta herätyskomento?

  13. #13
    Liittynyt
    04/2020
    Viestit
    147
    Ei kai. Voisihan heräte vastaanottotilaan nousemisesta tulla vaikka kiihtyvyysanturilta tai peräti erikseen painettavalta kytkimeltä. Eri asia sitten mikä halvin, helpoin ja akkua säästävin vaihtoehto.

  14. #14
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.920
    Noihan se kai Sramissa toimii eli kun pyörää liikuttaa tai painaa takavaihtajan nappia niin takavaihtaja vaihtaa vastaanottotilaan.

    Lyhyen Googletuksen perusteella Shimano tosiaan vaipuu myös Standby-tilaan ja voidaan herättää kahvasta painamalla. Kyllähän se takavaihtaja silloin sitä signaalia kuuntelee, mutta tuo pystytään tekemään pienemmällä tehonkulutuksella kuin sen varsinaisen vaihtosignaalin kuuntelu, puhumattakaan sen tulevan signaalin käsittelystä ja siihen reagoinnista.

  15. #15
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.171
    Kuinka nopeasti se akku tyhjenee? Jos tosiaan akku tyhjenee talven aikana, niin irottaa piuhat akusta.
    6.7 WTF/kg


  16. #16
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.403
    Itselläni tuli mieleen että auttaisiko jos piuhojen irroittamisen sijaan ottaisi kahvoista nappiparistot pois, vai olisiko tällä toivottua vaikutusta akun tilaan. Hakuammuntaa meikäläiseltä mutta tuli tämäkin vaihtoehto mieleen, voi toki olla että tuolla ei ole mitään yhteyttä akun tilaan.

  17. #17
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.941
    ^Veikkaan että akun kuluttaa takavaihtajan kuuntelutoiminto talvikuukausien aikana. Helpoin tapa estää tämä on ottaa takavaihtajasta johto irti, 5 sekunnin homma. Se di2 akkuhan on kapasiteetiltaan tosi pieni, jotain 500mAh.

  18. #18
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    ^Veikkaan että akun kuluttaa takavaihtajan kuuntelutoiminto talvikuukausien aikana. Helpoin tapa estää tämä on ottaa takavaihtajasta johto irti, 5 sekunnin homma. Se di2 akkuhan on kapasiteetiltaan tosi pieni, jotain 500mAh.
    Samaa epäilen. Myös vävyn ja tyttären pyörien samanlaiset akut tyhjeni täysin talven aikana. Taitaa olla ainoat keinot suojella akkua joko ladata määräajoin tai irroittaa takavaihtajasta johtoliitos. Onko jollain kokemusta johtimen irrottamisesta?

  19. #19
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.114
    Kysytäänpäs näin päin, että onko tuosta tyhjenemisestä muuta haittaa kuin että pitää ladata ennen kevään ensimmäistä lenkkiä?

  20. #20
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.941
    ^ Litiumakut ei tykkää tyhjänä olemisesta.

    Liitin irtoaa Shimanon muovisella työkalulla helposti.

  21. #21
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.836
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    ^ Litiumakut ei tykkää tyhjänä olemisesta.

    Liitin irtoaa Shimanon muovisella työkalulla helposti.
    Eikä ihan tyhjäksi ajamisesta.
    En tiedä mitä Shimanon ohje sanoo mutta tuttu totesi akunkeston huononneen kun on ajanut akun tyhjäksi useamman kerran. Pitkiä lenkkejä kun harrastaa ja agenda tuntuu olevan että akku täyteen ja ajetaan tyhjäksi. Itse nyppäisin roikan irti jos talvitelakalle pyörää pistää.

    En muista lähdetta mutta Sram taisi suositella akun irrottamista ja lataamista jos akku kovin tyhjä kun jonkun verran purkaantumista tapahtuu. Suojat paikoilleen ja säilytys huoneen lämpötilassa tai pikkaisen huoneenlämpöä viileässä. Digijärkkärin akuille olen tehnyt saman.

  22. #22
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    750
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    ^ Litiumakut ei tykkää tyhjänä olemisesta.

    Liitin irtoaa Shimanon muovisella työkalulla helposti.
    Eikä täynnä olemisesta, optimi säilytysvaraus jossain 50% kohdilla.

  23. #23
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.188
    Viime talveksi latasin joskus loka- marraskuussa täyteen ja maaliskuussa oli 40% jäljellä. Ei ongelmaa. Pyörätalli on eristämätön. 105 kahvat on langattomat, eikä niiden paristojen irroitus taida hyödyttää, vaihtajasta voisi toki johdon irrottaa, mutta ainakaan itse en viihti.

Samanlaisia aiheita

  1. Uusi akku
    By Mönkiäinen in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 25.04.2022, 09.39
  2. Helkama akku.
    By jj-60 in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 31.03.2021, 22.53
  3. Takarengas tyhjenee mystisesti
    By deee in forum Renkaat
    Vastaukset: 15
    Viimeinen viesti: 15.06.2017, 19.52
  4. Akku räjähti!
    By alapori in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 42
    Viimeinen viesti: 20.01.2016, 14.18
  5. Schwalbe sisurit tyhjenee itsestään
    By sledgehammer in forum Renkaat
    Vastaukset: 21
    Viimeinen viesti: 08.07.2015, 20.07

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •