HuntteriFanticVelobeAjopyoraSorahiisiGarmin
Näyttää tulokset 1 - 10 / 10

Aihe: Vinkkejä työmatka-/retkeilypyörän valintaan

  1. #1

    Vinkkejä työmatka-/retkeilypyörän valintaan

    Hei


    Kaipaan 56-vuotiaalle aloittelijalle sopivia vinkkejä pyörän valintaan. Tällä hetkellä kuljen noin 7 km:n työmatkaa 23 vuotta vanhalla hybridillä (Trek 7200 FX). Välillä tulee myös tehtyä pidempiä päivämatkoja ja retkiä. Nykyinen pyörä sinänsä täyttää tehtävänsä, mutta mieli kuitenkin tekisi kokeilla jotain uutta. Tällaisia ajatuksia pyörii päässä:


    - hybridi/kaupunki/gravel - mikä näistä olisi sopivin
    - tarkoitus olisi ihan oman kunnon ylläpidon takia jatkaa ei-sähköavusteisella
    - mukavuus edellä, nopeudella ei niin väliä
    - käytännöllisyys ja helppohoitoisuus plussaa
    - mieluummin kallis ja laadukas kuin halpa ja...
    - nykyisessä pyörässä ei juuri tule käytettyä kuin yhtä eturatasta ja muutamaa vaihdetta (paitsi jyrkimmissä nousuissa),
    - toimivat varusteet (tavarateline, lokasuojat, valot, mittarit), varsinkin jos olisi oikein juuri tälle pyörälle suunnitellut, ovat plussaa
    - muuta huomionarvoista?

  2. #2
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.402
    Jättäisin sen Trekin siihen työmatka-ajoon ja katselisin toisen pyörän pidemmille reissuille. Noilla spekseillä voisi esim. Kona Sutra LTD:stä aloittaa.

  3. #3
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    1.083
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jupasa Katso viesti
    Hei


    Kaipaan 56-vuotiaalle aloittelijalle sopivia vinkkejä pyörän valintaan. Tällä hetkellä kuljen noin 7 km:n työmatkaa 23 vuotta vanhalla hybridillä (Trek 7200 FX). Välillä tulee myös tehtyä pidempiä päivämatkoja ja retkiä. Nykyinen pyörä sinänsä täyttää tehtävänsä, mutta mieli kuitenkin tekisi kokeilla jotain uutta. Tällaisia ajatuksia pyörii päässä:


    - hybridi/kaupunki/gravel - mikä näistä olisi sopivin
    - tarkoitus olisi ihan oman kunnon ylläpidon takia jatkaa ei-sähköavusteisella
    - mukavuus edellä, nopeudella ei niin väliä
    - käytännöllisyys ja helppohoitoisuus plussaa
    - mieluummin kallis ja laadukas kuin halpa ja...
    - nykyisessä pyörässä ei juuri tule käytettyä kuin yhtä eturatasta ja muutamaa vaihdetta (paitsi jyrkimmissä nousuissa),
    - toimivat varusteet (tavarateline, lokasuojat, valot, mittarit), varsinkin jos olisi oikein juuri tälle pyörälle suunnitellut, ovat plussaa
    - muuta huomionarvoista?
    Hybridi on päivittäiskäytössä sopivin. 1x vaihteet, tollaseen vanhaan verrattuna leveempää ja siis mukavampaa rengasta ja napadynamolla toimivat huolettomat valot. Esim https://larunpyora.com/fi/articles/2...v4WK-1uyZtJUqt

  4. #4
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.536
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Leewi Katso viesti
    Kun to Laru on nykyään kai myös joku saksalainen postimyyntifirma, sama kuin Bikester, niin paljon halvempi toisaalla: https://www.bike-discount.de/en/cube...aphite-n-black

    Meinasin ensin dumata tota tarakkaa, mutta ilmeisesti lokasuojan alla menee ihan oikea tukirauta "jarrusiltaan" ja toi on sentään speksattu kestämään 25kg.

  5. #5
    Aika hyvä paketti toi Cube!

    Pelago Stavanger ja Genesis CdF tuli itselle mieleen vaihtoehtoina jo ehdotetulle Konalle.

  6. #6
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.448
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Leewi Katso viesti
    Hybridi on päivittäiskäytössä sopivin. 1x vaihteet
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jupasa Katso viesti
    *Välillä tulee myös tehtyä pidempiä päivämatkoja ja retkiä. Nykyinen pyörä sinänsä täyttää tehtävänsä, mutta mieli kuitenkin tekisi kokeilla jotain uutta *
    Kyllä mä tuolla ajoprofiililla harkitsisin jo jotain gravelia tms varsinkin kun hybridi on jo.

  7. #7
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.090
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jupasa Katso viesti
    Hei
    Kaipaan 56-vuotiaalle aloittelijalle sopivia vinkkejä pyörän valintaan. Tällä hetkellä kuljen noin 7 km:n työmatkaa 23 vuotta vanhalla hybridillä (Trek 7200 FX). Välillä tulee myös tehtyä pidempiä päivämatkoja ja retkiä. Nykyinen pyörä sinänsä täyttää tehtävänsä, mutta mieli kuitenkin tekisi kokeilla jotain uutta.
    Älä dissaa itseäsi aloittelijaksi, ei ns. aloittelijan vaatimukset pyörälle poikkea ns. konkarista.

    Tällaisia ajatuksia pyörii päässä:

    - hybridi/kaupunki/gravel - mikä näistä olisi sopivin
    Hybridin pariksi valitsisin gravelin, jos pääsääntöisesti jonkinlaista tietä pitkin on tarkoitus ajaa. Gravel on kuitenkin vain jalostunut hybridi ja toimii ihan hyvin kaupunkiajossakin.

    - tarkoitus olisi ihan oman kunnon ylläpidon takia jatkaa ei-sähköavusteisella
    Eipä sähköavustuksella kannata pyörän käyttökelpoisuutta ja huolettomuutta rajatakaan, eikä kasvattaa pyörän hintaa, kun tarkoitus ei ole päästä hikoilematta perille tai rapakuntoisena ylipäätään liikkeelle. Kannattaa valita kohtuullisen kevyt reisiavusteinen pyörä, jolloin sen hallittavuuden nautinnollisuus on ihan jotain muuta kuin painavassa sähköpyörässä. Paino on tietysti suhteellinen käsite. Oma teräsrunkoinen Kona Rove täysin varusteltuna painaa n. 14 kg, eikä ole luokassaan kevyt. Kuitenkin vastaavasti varusteltuun sähköpyörään verrattuna se on mukavan kevyt. Oikeasti kevyet lenkkipyörät varustelemattomina painavat n. 10 kg ja niissä tuntuma on taas erilainen kuin 14 kilon pyöreässä. Painon vaikutusta keskinopeuteen en mieti, tuntuma on kiinnostavampi asia. Yksin kun ajan ja kilpailen vain itseni kanssa, kalustosta en hae säästöä viimeisille sekunneille ja työmatkatempossa ratkaisee kuski, ei pyörä.

    - mukavuus edellä, nopeudella ei niin väliä
    - käytännöllisyys ja helppohoitoisuus plussaa
    - mieluummin kallis ja laadukas kuin halpa ja...
    Mukavuus puoltaa gravelia, koska sen ajoasento on mielestäni parempi kuin suoratankoisen hybridin. Sopivan laadukas tukee myös sekä ajamisen, että omistamisen mukavuutta. Käytännöllisyyttä arvioisin mm. seuraavilla asioilla:
    - lokarit, tarakka ja jalka helposti asennettavissa valmiisiin kiinnityspisteisiin (takajarrun sijoitus saattaa joskus vaikeuttaa tavaratelineen asennusta)
    - käyttötarkoitusta varten riittävän leveät renkaat mahtuu myös lokarien alle. Noin 40 mm on hyvä kompromissi keveyttä ja mukavuutta sekalaiseen käyttöön.
    - keskiö kierteellistä tyyppiä, ei press fit, jossa on ollut ongelmia ja josta valmistajat ovat siirtymässä/siirtyneet kierteelliseen
    - kiekkojen laatu on kiinnostava asia, mutta valitettavan vaikea todeta. Henkisesti voi varautua siihen, että joko a. hifistelyn tai b. vikaantumisen takia kiekot menee jossain vaiheessa vaihtoon. Tuo on aika kallis operaatio, joten jos uudessa on jollain muulla faktapohjalla kuin innokkaan myyjän puheilla arvioituna hyvät kiekot, niitä kannattaa arvostaa.

    - nykyisessä pyörässä ei juuri tule käytettyä kuin yhtä eturatasta ja muutamaa vaihdetta (paitsi jyrkimmissä nousuissa),
    Kannattaa kehittää ajotekniikkaa ja lisätä vaihteiden käyttöä. Itse vaihdan automaationa pienenkin korkeuseron takia vaihdetta, jolloin kuormitus tuntuu säilyvän tasaisempana ja polkimien pyörittäminen on helpompaa. Pyrin välttämään sitä, että polkimia painetaan vuorotellen alas.

    - toimivat varusteet (tavarateline, lokasuojat, valot, mittarit), varsinkin jos olisi oikein juuri tälle pyörälle suunnitellut, ovat plussaa
    Lokareista yms. mainitsinkin jo ja graveleissa asia on yleensä otettu huomioon. Eri asia oli ennen gravelbuumia olleessa cyclobuumissa, jolloin pyörät oli suunniteltu kilpailukäyttöä varten tai ainakin kilpailusääntöjen noudattaminen rajoitti pyörien käyttökelpoisuutta. Jälkiasennukseen on tarjontaa valtavasti ja lokareiden + tavaratelineen valintaan kannattaa käyttää hetki aikaa. Itse suosin tiettyjä brändejä/malleja, jolloin miljoonalaatikkoon kertyvät pikkuosat sopii ristiin eri pyörien kanssa. Varusteet vaikuttaa myös pyörän ulkonäköön ja paljon helpompaa tapaa pilata pyörä ei ole kuin asentaa siihen korkealla törröttävä rumasti muotoiltu tavarateline.

    Mittareita tms. tietokoneita en ole oppinut pyöräilyssä käyttämään. Ehkä haluan keskittyä ajamiseen, liikenteeseen ja maisemiin, jolloin hetkellinen nopeuslukema, juuri sillä hetkellä ajetun matkan pituus tai mitä dataa nämä antavatkaan, ei ole kiinnostava asia. Aistinvaraisesti fiiliksellä siis mennään. Perillä voi mitata matkan ja ajan sekä lisätä tiedot exceliin...

    Valoissa suosin irrotettavaa ledivaloa, paitsi tavaratelineessä kiinteää usb-ladattavaa takavaloa. Jälkiasenteisissa on valinnanvaraa enemmän. Käytän etuvaloissa BM:n tuotteita, jolloin sama kiinnike sopii koko talouden pyöriin ja mikä tahansa valo käy mihin tahansa pyörään. Joissain pyörissä on kaksi kiinnikettä, jolloin voi käyttää tuplavaloja. Samalla on mukana varavalo, jos toinen sattuu sammumaan kesken matkan. Kerran on patteri loppunut, kun unohdin ladata ja silloin yhden valon varassa liikkuneena oli ikävä ajella loppumatka. Napadynamo olisi aina mukana, mutta myös sen paino olisi aina mukana. Makuasia.
    - muuta huomionarvoista?
    Jos vaan mahdollista, säästä vanha hybridi, vaikka uusi vaikuttaisikin tekevän vanhan tarpeettomaksi. Jossain vaiheessa vanhalle tulee kuitenkin käyttöä ja sitä varten uuden/käytetyn pyörän hankkiminen harmittaa. Ja jos joku pyörämalli alkaa viehättää syystä tai toisesta (muotoilu, väri, merkki tms. feng shui-pohjainen asia, jota ei kehtaa ääneen sanoa), tätä vastaan ei kannata taistella, jos pyörä on paperillakin riittävän hyvä. Väärään kokoon ei silti pidä sortua, hyviä tarjouksia tulee ja menee, pyörät eivät ole vielä kertaakaan maailmasta loppuneet.

    Pyörissä ei aina polkimet kuulu hintaan tai sitten mukaan tulee peruspolkimet. Itse pidän ns. yhdistelmäpolkimista, joissa toisella puolella on lukot ja toisella puolella tavallinen poljin. Voi ajaa joko lukkokengillä tai ilman.

  8. #8
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    1.083
    Droppitankoista pyörää kannattaa todellakin kokeilla ennen ostamista, ei ole sattumaa, että valtaosa pyöristä ei ole sellaisella varustettu. Ainakin itsellä arkiajo kaupungissa käytännössä korostui ja huomasin etten oikeastaan ikinä ajanut dropeilta. Ja varsinkin talvella suora stonga on paljon mukavampi, ja kessassa itse asiassa aina. Lukkopolkimet tai hybridit ovat myös arkikäytössä vehkeestä. Tommosessa varustellussa hybridissä, niinkuin linkkasin on kaikki valmiina, vain lukko puuttuu. Gravelia joudut itse varustelemaan. Gravelit ovat eri hintaluokassa, aika paljon enemmän saat lompakkoa kaivaa. Napadynamo on arjessa ihan toista kuin säätäminen akkulaitteiden kanssa, niitähän ei voi edes jättää lukittuun pyörään kiinni.

  9. #9
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.090
    Hybridi kannattaakin säästää. Ja aloittaja kaipaili vaihtelua. Silloin gravel on se, mistä kannattaa aloittaa pohdinnat.

  10. #10
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    20.468
    Jos ei droppitangosta kokemusta niin kannattaa tutustua tarkemmin ja vaikka koittaa saada joltain lainaksi vaikka vkl niin pääsisi hieman tutustumaan. Mutta jos sopii niin ehdottomasti monipuolisiin tanko jos ajaa pitempiä matkoja. Mutta jos pelkkää työmatkaa ja retkeilyä niin tuollainen Cuben kaltainen palvelee hyvin vaikkakin vanhahtavaa (luotettavaa) perusosaa on, hiilarihaarukasta lisäpointsit.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

Samanlaisia aiheita

  1. Vinkkejä pyörän valintaan
    By Juhani79 in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 1
    Viimeinen viesti: 08.04.2022, 21.37
  2. Apuja maastopyörän valintaan
    By Kirai in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 10.06.2020, 13.55
  3. Apuja kehien valintaan
    By jussi 163 in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 23.04.2020, 16.37
  4. Jeesiä sähkömaasturin valintaan
    By Vekkuli81 in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 20.04.2017, 21.35
  5. 3x8 Kampisetti neuvoja valintaan
    By jussi 163 in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 23
    Viimeinen viesti: 26.03.2017, 13.28

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •