Uudet rapakaaret eli lokasuojat Tempestiin.![]()
Uudet rapakaaret eli lokasuojat Tempestiin.![]()
Moottori olet sinä.
Think for yourself, question authority!
Meidän jälkeemme hiljaisuus
Pesin fillarin ja putsasin ketjuja kun huomasin että rätti takertuu kokoajan kiinni.Rupesin tutkimaan ja ketjut melkein poikki. Ei oo tämmöstä ennen tullut vastaan. Eikä näillä oo ajettu varmaan kuin runsaat pari tonnia.
![]()
Don't ride faster than your guardian angel can fly!
http://pd.kuvat.fi/
Tuolleen meni Shimanon ketju joskus. Meni tosin ajossa ja vieläpä töihin menessä. iPadin näytöltä näyttää aika kuluneelta mutta kyllähän tuolla pitäisi olla vielä kilometrejä jäljellä siltikin.
Suvikumit täpäriin.
Läskipyörän Xtr-polkimen korjasin. Otti eilen osuman ja toisen polkimen lukitusjouset vai mitkä ikinä ovatkaan menivät "yli". Helpompiakin remontteja joskus tehnyt.
Moottori olet sinä.
Think for yourself, question authority!
Meidän jälkeemme hiljaisuus
Suojateippasin uuden pyörän rungon Ridewrapin suojakalvolla. Melkoinen palapeli tuo tailored setti (26 palaa), mutta tulipahan kyllä hyvä ja suojaa kattavasti rungon. Vähän mietitytti aloittaessa, että mitenköhän tulee onnistumaan, mutta loppupeleissä melko helppo se oli laittaa, vaikka onhan siinä hommaa. Ei jäänyt kuplia tai kurttuja lainkaan. Tuo on kyllä siitä hyvä, että vaikka jotain menee munilleen, niin senkun varovasti ottaa irti ja palan saa laitettua uudelleen.
Ridewrap on kyllä hyvä. Rouvan fillarin suojasin samoilla metodeilla ja vaikken kaikkia paloja edes käyttänyt, epäilen suojauksen olevan riittävä hänen ajoillaan.
Uuden gripparin vaimon nexus 7 hybridiin.
Ahh, kesärenkaat graveliin ¤
Nuo renkaat vaan odottavat asennusta, kummaa kun se inspiraatio täysin kadoksissa...
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Vahasin gravelin rungon ja aloitin kasaan laittamisen, kiirettä ei tosin ole. Taisi olla eilen kun laitoin maantiepyörän ajokuntoon.
Suvikumit alle .
Don't ride faster than your guardian angel can fly!
http://pd.kuvat.fi/
Vihdoinkin renkaat vaihdettu, yksi sisuri puhkaistu mutta ihan oma vika!
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Vähän liikaa: ensin maantiepyörän nippuun ja nyt pitäisi laittaa Kinesis ajokuntoon, mutta edistyy vähän hitaasti. Huomenna ajan enkä säädä.
Jäkäriin kesäkiekot kesärenkaineen ja kesäpolkimet.
Kakkosgrävelin kiekoilta nastakumit pois ja jemmasta kesäistä tilalle. Pari talvea etukiekolla ollut rengas irroittikin teipin mukanaan, joten piti teipata uudestaan. Venttiili oli jumissa joten piti tuhota sekin. Sopivan levyistä teippiä ei ollut käsillä, joten tuli tehtyä erikoisteippaus perikunnan ihmeteltäväksi.
Eikä 42-milliset kumit mahtuneetkaan max 35 mm renkaille tarkoitettujen lokarien kanssa, joten ne pois. 40-milliset toimi vielä hyvin yhteen. Oli kyllä ajatus, että kakkosgrävelissä voisi olla loksut pysyvästi.
Ja sit huomasin, että takanapa tai vapari rutisee. En jaksanut alkaa enää selvittää.
Päivälenkillä alkoi Salsan perä narista ja naksua hiljaa. Illan aikana purin liukuvat dropoutit, puhdistin osat, kasasin ja naksuna on poissa. Oletettavasti tästä tulee aika-ajoin tehtävä toimenpide.
Päätin laittaa Kinesiksen nippuun, vaikka vähän nupissa kiristääkin ja tekisi mieli kaljoitella. Samalla vaivalla vaihtuu jarrujen kätisyys: vasen takajarrulle.
^Siis brittiläisittäin, mikä logiikka?
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
^brittiläinen logiikka tai mopologiikka.
Venttiilin sielun vaihdoin eilen lenkille lähtiessä.
Mulla ollut aina kaikissa fillareissa etujarru oikealla. Ja on jatkossakin
Runko brittiläistä suunnittelua.
Toinen syy on että maantiepyörässä on myös nyt sama järjestys. Syy tähän on että etuvaihtajaa ei ole ja muutoin kuorien viennit kääntävät toispuoleisesti ohjausta.
Yksin ajavana voin itse vapaasti tehdä haluammallani tavalla: juomapullo, nenänkaivuu yms tapahtuu aina oikealla kädellä ja halusin takajarrun vasemmalle kädelle. Tietenkin nyt vasemmalle kääntyessä ja suuntamerkkiä näyttäessä etujarru on tangossa olevalla kädellä, mutta punnitsin että oikea käsi on irti tangosta huomattavasti useammin.
Muutaman maantiepyörällä tehdyn koeajon perusteella aivot eivät riitele muutoksesta.
Salsa ja Kona ovat vielä toisin, joten aika näyttää mitet aivot suhtautuvat. Konan kanssa maastossa pyöriessä aikanaan selviää jarrutanko vahingossa etujarrulla.
Etupyörän napaan laitoin rasvaa ja toheloin ensin takaisin laitoissa. Ihmettelin kun pyörii niin väkinäisesti, oli toinen prikosta mennyt väärälle puolelle ja jarrulevy laahas plaan koko ajan kiinni.
Don't ride faster than your guardian angel can fly!
http://pd.kuvat.fi/
Graveliin asensin kesäkiekot renkaineen, uudet jarrupalat ja ketjut samaan syssyyn. Maantiepyörän laitoin myös ajokuntoon, se tosin ei tänä vuonna vaatinut kuin litkut renkaisiin.
Sorruin Sotanorsun mainoksen uhriksi. Mutta koska mainostettua rengasta oli vain 1 kpl jäljellä niin perheenjäsen mukaan.
Lokareiden kera eivät ihan mahtuneet.????
Moottori olet sinä.
Think for yourself, question authority!
Meidän jälkeemme hiljaisuus
Kirjanmerkit