GiantElectrobikeHephaFillari
Sivu 499 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 399 449 489 497 498 499 500 501 509 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 14.941 - 14.970 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

^täälläpäin ovat kadut ja pienemmät tiet tuossa kunnossa, tosin ilman hiekkaa. Tiistaina lenkillä ajattelin että toivottavasti auraavat tuon 5-10cm loskakerroksen ennen kuin jäätyy mutta eipä sitä koskaan tapahtunut.

Matalat ruokarobotit on aika v-mäisiä kevleillä, kulkevat yleensä keskellä kevliä vaikka lain mukaan ainakin kävelijän ja fillaristin ohje on kulkea reunassa. Käy aika huonosti jos sellaiseen törmää.
    Kukahan on törmäystilanteessa syyllinen / maksaa vahingot, jos esim. fillaristina ohitat toisen reunassa ajavan fillaristin keskeltä ja vastaan keskellä kevliä tulee ruokarobotti?
    Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...

Kukas oli se varsinainen älypää, joka hetki sitten ohitti ehkä viininpunaisella käyrätankoisella pyörällä minut oikealta juuri, kun olin kääntymässä oikealle ennen Pitskun liikenneympyrää? Oli aivan viittä vaille, että olisin kääntynyt suoraan eteesi. Onneksi ehdin silmäkulmasta havaita sinut ajoissa ja refleksit toimi. Prkele!
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Juuri Kauniaisissa tuomminen ruokarobotti jäi jumiin, kun ei osannut kulkea ratatyömaan kiertoteitä. Viikkoa aiemmin näin, kun ruokarobotti oli jumissa kadun reunakiveyksessä ja bussi joutui koukkaamaan keskelle tietä. Joku vielä kuolee noiden takia. Muutenkaan en näe noissa mitään järkeä, kun ne liikennöivät vain taajama-alueilla, joissa kauppaverkko on muutenkin tiheä.
    Paljon enemmän tarvitsisin dronea, joka voisi tuoda lähetyksen vaikkapa Nuuksioon.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Kukas oli se varsinainen älypää, joka hetki sitten ohitti ehkä viininpunaisella käyrätankoisella pyörällä minut oikealta juuri, kun olin kääntymässä oikealle ennen Pitskun liikenneympyrää? Oli aivan viittä vaille, että olisin kääntynyt suoraan eteesi. Onneksi ehdin silmäkulmasta havaita sinut ajoissa ja refleksit toimi. Prkele!
    -Oikealla kääntyvähän ryhmittyy ajoradan tai kevlin oikeaan reunaan ettei oikeastaan oikealta kukaan mahdu ohittamaan.
    -Kääntyvä myös hyvissä ajoin ennen kääntymistä näyttää suuntamerkin, niin mahdollinen ohittaja osaa ohittaa suuntamerkin vastaiselta puolelta.
    -Ennen kääntymistä kääntyvä myös katsoo varmuuden vuoksi kääntymissuuntaansa taakse, ettei sieltä em. toimista huolimatta ole ketään tulossa.

Olihan nuo toimet tehtynä?

Paljon näkee fillaristeja, jotka ajaa suoraan noin oikealla puoliskolla kevliä (ei siis oikeassa reunassa). Kääntyessään oikealle siirtyvät vasemmalle puoliskolle (tai keskelle) kevliä. Juuri, kun alkavat kääntymään oikealle näyttävät olemattoman suuntamerkin oikealle ja sitten kääntyvät oikealle katsomattaan taakse oikealle tuleeko sieltä tyhjästä oikeasta kevlin puolikkaasta ketään.
    Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Yedi. Katso viesti
    -Oikealla kääntyvähän ryhmittyy ajoradan tai kevlin oikeaan reunaan ettei oikeastaan oikealta kukaan mahdu ohittamaan.
    -Kääntyvä myös hyvissä ajoin ennen kääntymistä näyttää suuntamerkin, niin mahdollinen ohittaja osaa ohittaa suuntamerkin vastaiselta puolelta.
    -Ennen kääntymistä kääntyvä myös katsoo varmuuden vuoksi kääntymissuuntaansa taakse, ettei sieltä em. toimista huolimatta ole ketään tulossa.

Paljon näkee fillaristeja, jotka ajaa suoraan noin oikealla puoliskolla kevliä (ei siis oikeassa reunassa). Kääntyessään oikealle siirtyvät vasemmalle puoliskolle (tai keskelle) kevliä. Juuri, kun alkavat kääntymään oikealle näyttävät olemattoman suuntamerkin oikealle ja sitten kääntyvät oikealle katsomattaan taakse oikealle tuleeko sieltä tyhjästä oikeasta kevlin puolikkaasta ketään.
    Oikealta ei saa ohittaa, jos edellä oleva ei ole selvästi kääntymässä vasemmalle tai ei ole kahta ajokaistaa.

Nah, ei kukaan käänny oikeasta laidasta oikealle. Noin ajamalla joutuisi tiputtamaan vauhdin pois.

Lisäksi tuolla Pitäjänmäen suunnalla on jaettuja kelvejä. Sitä saattaa olla niin oikealle ryhmittyneenä, kuin laki sallii, mutta joku sankari saattaa silti suhahtaa jalkakäytävän puolelta ohi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Oikealta ei saa ohittaa, jos edellä oleva ei ole selvästi kääntymässä vasemmalle tai ei ole kahta ajokaistaa.
    Kelvillä saa ohittaa sieltä mistä mahtuu, jos edessä ajava sukkuloi missä sattuu

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Kelvillä saa ohittaa sieltä mistä mahtuu, jos edessä ajava sukkuloi missä sattuu
    Niin tietenkin.

Jos itse en ole aivan oikeassa reunassa ja kuulen takaa jotakin lähestyvän, niin oma automaattini kääntää oikealle. Ja jos itse tulen takaa ohi, niin on luonnotonta ohittaa oikealta ellei edessä oleva ole aivan selvästi kääntymässä vasemmalle.

Jos edessä ajavan ajolinja on epävarma, niin soitan kelloa tai huhuilen että anteeksi tai jotain muuta vastaavaa. Mutta oikealta en lähde ohi, sillä edessä ajava saattaa kääntää refleksin omaisesti eteen. Itse kuulun siihen ryhmään, jonka ohi ei kannata oikealta yrittää.

Mutta toki pyörällä liikkuu henkilöjä, joilla ei ole refleksiä ajaa oikealla ja jotka saattavat myös keskellä ajaessaan väistää vasemmalle.

Mut yritti taannoin ohittaa wolttiääliö oikealta nurmikon kautta kun olin väistämässä vastaantulijaa mahdollisimman oikealle.

Osittain noista yllämainituista kelvisekoilijoista johtuen mulla on nykyisin kaikissa pyörissä joko jo asennettuna tai hankinnassa peili. Sellaiseen kun tottui tavarapyörän kanssa, niin aika orpo olo tulee, jos esim. ajaa maantiepyörällä ilman. Harmillisesti olen löytänyt vain yhden hyvän droppitankopeilin ja niitä ei tunnu saavan mistään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mut yritti taannoin ohittaa wolttiääliö oikealta nurmikon kautta kun olin väistämässä vastaantulijaa mahdollisimman oikealle.
    Nurmikon puolelta on muuten oikeasti turvallista ohittaa. Tien leveydeltä haahuilevia kävelijöitä, tai fillaristeja. Nurtsille ne eivät vahingossa väistä. Fatti ja maasturi toimii tuossa oikein hyvin.

Ilmeisesti Wolt-ääliö ei kuitenkaan päässyt ohi, kun tajusit lisätä taakia oikeassa kohdassa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Osittain noista yllämainituista kelvisekoilijoista johtuen mulla on nykyisin kaikissa pyörissä joko jo asennettuna tai hankinnassa peili. Sellaiseen kun tottui tavarapyörän kanssa, niin aika orpo olo tulee, jos esim. ajaa maantiepyörällä ilman. Harmillisesti olen löytänyt vain yhden hyvän droppitankopeilin ja niitä ei tunnu saavan mistään.
    Mulla on sama homma. Peili kerran pöllittiin kun olin pari tuntia Oodissa. Kyllä oli tosiaan outoa kun ei tiennyt mitä takana tapahtuu.
    Miten sitä ennen vanhaan tuli toimeen ilman peiliä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti xubu Katso viesti
    Mulla on sama homma. Peili kerran pöllittiin kun olin pari tuntia Oodissa. Kyllä oli tosiaan outoa kun ei tiennyt mitä takana tapahtuu.
    Miten sitä ennen vanhaan tuli toimeen ilman peiliä.
    Liittyisikö tämä jotenkin hidastuneeseen vauhtiin

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Yedi. Katso viesti
    Suuntamerkkiä näytin, mutta ilmeisesti takaa tullut ei ollut sitä noteerannut. Muuten tuo kohta on sellainen, että ihan oikeasta reunasta kääntyminen on mahdotonta, koska käännös on melkein 180 astetta, siinä on alamäki ja oikealle kääntyessä vielä viettävä off-camber.

Reilu 20 vuotta olen polkenut työmatkaa tuosta eikä koskaan aikaisemmin ole kenellekään tullut mieleenkään lähteä ylipäätänsä ohittamaan tuossa kohtaa. Vaikka olisin ollut jatkamassa matkaa Mäkkylän suuntaan, ei takaa tulevalla olisi ollut mitään asiaa mun oikealle puolelle.

Ohittaja tuli kovaa, kesärenkailla luultavasti koska en kuullut mitään ja vaikutti ainakin ulkoisen olemuksen perusteella ihan oikealta pyöräilijältä.

“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti

Ei mitenkään liity tähän eikä erityisesti sinunlaisiisi fillaristeihin, jotka käyttävät peiliään siihen mihin se on tarkoitettu, mutta en malta olla kertomatta tilanteesta, joka minulla oli yhden vanhemman suoratankopyöräilijän kanssa:

Kelvi oli leveä, suora ja edessä olevaa hitaampaa lukuunottamatta tyhjä, ohitettavalla oli semmoinen iso tankopeili, joten en osannut odottaa ohituksessa olevan minkäänlaisia ongelmia. Tapani mukaan pidin selvän turvaraon eli ajoin miltei vasenta laitaa ja ennen ohitusta ilmoitin selkeällä ja rauhallisella äänellä tulevani vasemmalta. Mutta eikös tämä kääntynyt merkkiä näyttämättä vasemmalle juuri aivan eteeni!

Kun jälkeenpäin tiedustelin miksi hän ei ollut sen enempää katsonut peiliinsä kuin näyttänyt suuntamerkkiä, hän kertoi syyksi sen että hän oli jo "ryhmittynyt kääntymistä varten". Vika oli yksinomaan minun, joka "oli tunkenut kapeaan rakoon".

No, ei hän minusta ollut ajanut jakamattoman kelvin kuvitellun keskilinjan vasemmalla puolella.

Eikä hän kääntynyt kelviristeyksessä vaan paikallisten fillaristien ja jalankulkijoiden käyttämälle oikopolulle (jota ulkopaikkakuntalaisena en voinut tietää ja jota en niittämättömän kasvillisuuden takia ollut huomannut).

Nappikuulokkeita hänellä ei ollut, mutta ilmeisesti hän oli vain sen verran huonokuuloinen tai ajatuksissaan olevaa tyyppiä. Mutta en osannut sellaistakaan epäillä, koska eivät läheskään kaikki ohitettavat rupea päätään kääntelemään tai siirry sivummalle, kun kerron ajavani ohi...

Liittyisikö tämä jotenkin hidastuneeseen vauhtiin
    Ehkä, on sitten aikaa muuhunkin kuin vain eteenpäin katseluun, heh.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    No, ei hän minusta ollut ajanut jakamattoman kelvin kuvitellun keskilinjan vasemmalla puolella.
    Ei autollakaan ryhmitytä vastaantulijan kaistalle vasemmalle kääntymistä varten.

Ohittaja tuli kovaa, kesärenkailla luultavasti koska en kuullut mitään ja vaikutti ainakin ulkoisen olemuksen perusteella ihan oikealta pyöräilijältä.

Tuo on kyllä paikka, missä olisin luultavasti itsekkin ohittanut oikealta. Ei oikeasti kävisi mielessäkään, että tuosta voisi kääntyä taaksepäin. Johtuu varmasit siitä, että itse ajan aina tuosta vasemmalle sinne hiekkapätkälle talojen väliin. Todennäköisesti ohittajakin oletti niin. Vasemmalta ohittaminen olisi siis ollut omassa kuvitelmissani väärä vaihtoehto, koska olttaisin sinun kääntyvän vasemmalle. Suht varmasti ohittaja on miettinyt miksi tää sankari pysähtyy paikalleen.

Tässä vielä kolme vaihtoehtoa, miten tuossa voi kääntyä. Jos ohittaja oli menossa suoraan ja oletti sinun kääntyvän vasemmalla, koska olit vasemmalla puolella?

Edit: No joo, on se hiekkatie talojen väliin jo tuolla ylempänä. Mutta varmastikkin tuo takavinkkeliin kääntyminen tuli yllätyksenä.

Ei autollakaan ryhmitytä vastaantulijan kaistalle vasemmalle kääntymistä varten.
    Tuossa vielä kuva jonkin remontin aikana paikasta. Melkein siinä on pakko ryhmittäytyä vasemmalle, jos kääntyy oikealle. Eli en kyllä laittaisi tuota kummankaan piikkiin. Takavinkkeliin kääntyjän tulisi olla hullun varovainen, mutta ainakaan mulla ei enää niskat edes käänny noin paljon taakseppäin, jotta näkisin tuleeko takaa kukaan.

Tuossa vielä kuva jonkin remontin aikana paikasta. Melkein siinä on pakko ryhmittäytyä vasemmalle, jos kääntyy oikealle. Eli en kyllä laittaisi tuota kummankaan piikkiin. Takavinkkeliin kääntyjän tulisi olla hullun varovainen, mutta ainakaan mulla ei enää niskat edes käänny noin paljon taakseppäin, jotta näkisin tuleeko takaa kukaan.

Eihän tuo koskenut tuota tilannetta ollenkaan.

Jos kuvan mukaisessa paikassa on kääntymässä oikealle niin nopeutta on hiljennettävä reilusti. Takaa tulevalla pitäisi olla pelisilmää sen verran että huomaa jotain erikoista tapahtuvan, väistääkö edellä menevä oikealta tulevaa, kääntyykö oikealle tai jotain muuta eikä lähde ohittamaan oikealta.

Typeräähän tuossa on ohittamaan lähteä. Ei pitäisi olla niin kiire liikenteessä.

Typeräähän tuossa on ohittamaan lähteä. Ei pitäisi olla niin kiire liikenteessä.
    Periaatteessa joo, mutta jos ei ole ollenkaan hiffannut oikealle kääntymistä. Ihmetellyt vaan, miksi tää sankari matelee edessä.

Periaatteessa joo, mutta jos ei ole ollenkaan hiffannut oikealle kääntymistä. Ihmetellyt vaan, miksi tää sankari matelee edessä.
    Niin ehkä siksi että siinä on t-risteys…

Edit: No joo, on se hiekkatie talojen väliin jo tuolla ylempänä. Mutta varmastikkin tuo takavinkkeliin kääntyminen tuli yllätyksenä.
    Jep, hiekkatiepätkä on ylempänä ja suuntamerkkiä joutuu näyttämään jo ennen sitä, koska sen hiekkatieristeyksen jälkeen pitää jo olla kädet jarruilla. Pieni väärinymmärryksen mahdollisuus on siinä, että takaa tullut luuli mun näyttävän suuntamerkkiä sitä hiekkatieristeystä varten, mutta vauhdista päätellen suuntamerkki jäi häneltä vaan näkemättä.

Poljin radanvarren ihan vauhdilla, joten sen perässä tulleen on täytynyt tulla siellä jonkun aikaa. Sitten, kun risteykseen tullessa jarruttelen vauhdin melkein nolliin, niin luulisi raksuttavan sen verran, että nyt on jotain tapahtumassa.

No onneksi ei kuitenkaan sattunut mitään ja jos olisi, niin luultavimmin takaa tullutta olisi sattunut enemmän.

Poljin radanvarren ihan vauhdilla, joten sen perässä tulleen on täytynyt tulla siellä jonkun aikaa. Sitten, kun risteykseen tullessa jarruttelen vauhdin melkein nolliin, niin luulisi raksuttavan sen verran, että nyt on jotain tapahtumassa.

No onneksi ei kuitenkaan sattunut mitään ja jos olisi, niin luultavimmin takaa tullutta olisi sattunut enemmän.
    Noni, eli kilpailutilanne Nämä ovat nopeita tilanteita ja TMT rallissa voi sattua ja tapahtua.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •