ElectrobikeGiantBikeshopLostInLapland
Sivu 443 / 445 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 343 393 433 441 442 443 444 445 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 13.261 - 13.290 / 13336

Aihe: Syksy tulee, valoa!

Vilkkuvien etuvalojen käytöstä pitäisi rangaista.

Eipä tuollainen maantiellä käytettävä päivävalovilkku ketään haittaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Situm Katso viesti
    Ja sitä vilkkuvaloversiota emme edes ota myyntiin.
    Arvostan!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Vilkkuvien etuvalojen käytöstä pitäisi rangaista.
    Vilkkuvien pyöränvalojen kohdalla tuleekin aina mieleen, että missäs vaiheessa pyöristä on hälytysajoneuvoja tullut?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Eipä tuollainen maantiellä käytettävä päivävalovilkku ketään haittaa.
    Eipä tietenkään. Aina voi ajaa ohi. Tai kääntyä sivutielle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    Eipä tietenkään. Aina voi ajaa ohi. Tai kääntyä sivutielle.
    Tai jäädä kokonaan kotiin, jos kotipoliisitoiminta yms. muiden tekemisten vahtiminen on lähellä sydäntä.

Päivänvalossa se vilkku vaan kiinnittää paremmin huomion vaikkapa maantien laidassa, en ymmärrä asiasta nillittämistä. Pimeässä taas strobovilkku ei hyvä.

Juuri noin ja se päivävilkkutoiminto noissa ei ole mikään hirveän tehokas tai nopea niin en tajua miten häiritsisi ketään. Kiinavalostrobot pimeällä kaupunkiliikenteessä on ihan eri asia.

En itse ihan hahmota missä tilanteessa päivävilkku eteenpäin edes on tarpeen, mutta taaksepäin vilkuttelen kyllä maantien laidassa. Jos häiritsee niin saa ohittaa tai jättäytyä pois peesistä. Pimeällä pyörätiellä vilkuttelijat sen sijaan ei saa ymmärrystä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti navajokoira Katso viesti
    En itse ihan hahmota missä tilanteessa päivävilkku eteenpäin edes on tarpeen, mutta taaksepäin vilkuttelen kyllä maantien laidassa. Jos häiritsee niin saa ohittaa tai jättäytyä pois peesistä. Pimeällä pyörätiellä vilkuttelijat sen sijaan ei saa ymmärrystä.
    Pyöräilijä näkyy paremmin eli esimerkiksi itse olen kerran jättänyt autolla rekan ohittamatta, kun vastaan tuli pyöräilijä. Ilman sitä vilkkuvaa valoa pyöräilijä mustissa ajokamoissa varjon kohdalla olisi ollut huomattavasti vaikeampi havaita niin kaukaa.

Itse en käytä enkä kyllä toisaalta aja juurikaan maantiellä, mutta kyllä se joissakin tilanteissa näkyvyyttä ja turvallisuutta parantaa.

Pyörävalojen havaittavuudesta on tehty tutkimuksia ja yleinen käsitys on kaiketi se, että vilkkuva valo havaitaan helpommin kuin vilkkumaton. Viikonloppuna näin pyörän, jossa oli takana kaksi punaista valoa - toinen vilkkuva, toinen ei. Siinä on havattavuuden puolesta aika hyvä yhdistelmä. Joko Suomessa Trafi ja poliisi ovat sopineet keskenään valojen vilkkumisen ohjeistuksesta?

Saksalaiset on oikeassa, ei vilkkuvaloja eteen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Päivänvalossa se vilkku vaan kiinnittää paremmin huomion vaikkapa maantien laidassa, en ymmärrä asiasta nillittämistä. Pimeässä taas strobovilkku ei hyvä.
    Aika jännää miten joistain asioista nillitetään, itketään ja mitä näitä nyt onkaan, mutta toisista ei - ja miten ensimmäiseen ryhmään tahtoo kuulua asioita, jotka eivät itseä haittaa tai häiritse ja joista ei senkään vuoksi itse esitä kritiikkiä tai kielteisiä mielipiteitä.

Anyway, minun on helppo ymmärtää nillittäjiä, koska olen ajanut ärsyttävien, rasittavien ja jopa ajamiseen keskittymistä häritsevien vilkkuvalojen perässä - enkä ole aina silloin jaksanut ajatella, että vika on tarpeettoman suuressa valotehossa ja/tai vääränlaisesta vilkkumoodista eikä niinkään takavilkun käytössä sinänsä.

Toisekseen en osaa myöskään ajatella että Saksassa säädös asiasta olisi sellainen kuin se on vain siksi ettei siellä ole pysytty kehityksen mukana tai ettei siellä suurena automaana arvostettaisi samalla lailla pyöräilijöiden turvallisuutta. Tai että kyseessä olisi vain jokin jäänne, jota jostain syystä ei saatu korjattua edes viimeisimmässä lakiuudistuksessa.

No, olen joskus huvittanut itseäni miten kävisi eli millainen mekkala siitä nousisi - tai ei nousisi, mistäs sen tietää - jos saksalainen asetus otettaisiin käyttöön koko EU:ssa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Pyöräilijä näkyy paremmin eli esimerkiksi itse olen kerran jättänyt autolla rekan ohittamatta, kun vastaan tuli pyöräilijä. Ilman sitä vilkkuvaa valoa pyöräilijä mustissa ajokamoissa varjon kohdalla olisi ollut huomattavasti vaikeampi havaita niin kaukaa.

Itse en käytä enkä kyllä toisaalta aja juurikaan maantiellä, mutta kyllä se joissakin tilanteissa näkyvyyttä ja turvallisuutta parantaa.
    Juuri tämä. Päivänvalossa pyöränvalojen valoteho on niin heikko, että näkyvyys kannattaa maksimoida. Minun käsitykseni mukaan vilkkuvaloja ei ole edes laissa kielletty.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Saksalaiset on oikeassa, ei vilkkuvaloja eteen.
    On kyllä hassua kun pyöräilijät valittaa vilkkuvasta etuvalosta. En keksi muuta syytä kuin ettei ole ajanut muualla kuin kelveillä.

Nykyään autoissa on törkeän kirkkaat ledit. Vähän ylämäkeä tai heittoa ja nuo häikäisevät oikeasti kunnolla. Se fillarin vilkkuva etuvalo ei häiritse tasan ketään maantienlaidassa.

Tuossahan on asiaa eri kanteilta.
    https://www.liikenneturva.fi/ajankoh...kkua/#04f04023

Kyllähän se tietysti vilkkuvalosirkuksen käyttäjän itsensä kannalta on hienoa kun tulee varmasti havaituksi. Enempi on parempi, mitä isompi räiske sen paremmin huomataan.
    Siinä vaan vetää huomion vain itseensä ja normivaloja käyttävät tai jalankulkijat jäävä huonompaan asemaan.
    Mutta; minä ite.

Tässä oli nyt kyse siitä, että maantiellä päivällä valoisassa polkeva käyttää vilkkuvaa pienitehoista etuvaloa, mutta heti sitten aletaan keksiä mitä karmeampia skenaarioita. Tuo ei oikeasti voi haitata yhtään ketään. Taajamassa ja/tai pimeällä vilkun käyttö on eri asia ja se on minun mielestänikin paheksuttavaa.

^
    Jep, kyllä näin. Pimeällä ajosta kirjoitin. Päivävalona ok.

Pimeällä maantien laidassa tulee usein laitettua takavalo vilkulle, jotta se erottuisi autoilijoille paremmin. Ehkä se herättää myös väsyneen kuskin huomion paremmin. Kaupungissa valoja on niin paljon muutenkin että vilkusta tuskin on paljon hyötyä - tosin en keksi takavalon osalta mitä haittaakaan siitä olisi. Ellei se sitten ole jotenkin erityisen kirkas.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    No, olen joskus huvittanut itseäni miten kävisi eli millainen mekkala siitä nousisi - tai ei nousisi, mistäs sen tietää - jos saksalainen asetus otettaisiin käyttöön koko EU:ssa.
    Mulla tämä aiheuttaisi ongelmia lähinnä retkipyöräillessä akun keston takia. Toki voi ratkaista vaikka lopettamalla päivävalon käytön. Mutta eipä mulla ole retkipyörässä kaikkia vaadittuja heijastimiakaan, joten saahan sitä tehdä asetuksia ja Kiinasta saa jatkossakin vilkkuvia valoja. Siitä sitten jonkun muun vuoro taas mekkaloida

Achtung, kaikki paitsi StVZO-valot pitäisi kieltää! Väärien valaisimien käytöstä tietty sama rangaistus kuin ennenkin, eli ei mitään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti velib Katso viesti
    Pimeällä maantien laidassa tulee usein laitettua takavalo vilkulle, jotta se erottuisi autoilijoille paremmin. Ehkä se herättää myös väsyneen kuskin huomion paremmin.
    Samoin. Takavalo sykkii hitaalla pulssilla. Ei sitä ihan vilkkumiseksi kai voi sanoa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    ^
    Jep, kyllä näin. Pimeällä ajosta kirjoitin. Päivävalona ok.
    Ei kyllä ole. Ei voi kuin ihmetellä, että miksi kukaan edes ajaa päivällä valot päällä ja miksi sitten sitä valoa pitää vielä vilkuttaa, että varmasti ottaa häiritsevästi silmiin.

Sähköpyörissä ja napadynamoa käyttävissä on usein valot käytössä päivälläkin. Taitavat olla StVZO mukaisia, koska eivät pahemmin häiritse. Eikä kyllä päivänvalolla näkemäni maantiepyörien huomiovilkutkaan ole häirinneet.
    Pimeällä valojen tarkoitus on nähdä ja näkyä. Vilkulla toteutuu vain jälkimmäinen. Etuvalon tulee olla sellainen että jalankulkijoiden heijastimet erottuvat.

StVZO valoilla ei näy jalankulkijoiden heijastimet, ne ovat liian yhläällä. Kengissä olevat heijastimet joskus loistavat.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti xubu Katso viesti
    StVZO valoilla ei näy jalankulkijoiden heijastimet, ne ovat liian yhläällä. Kengissä olevat heijastimet joskus loistavat.
    Saattanee riippua valosta ja sen kohdennuksesta. Omassani ei ole ollut tuota ongelmaa.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Millään etuvalolla ei näy heijastimet joita ei ole. Heijastin ei ole jalankulkijalle pakollinen varuste autoilijoiden etujärjestöjen taistelusta huolimatta. Oma vauhti sovitettava sen mukaan missä liikkuu.

StZVO-konformien lamppujen valokuvioissa on juuri tässä suhteessa eroa. Joissain valokeilan terävimmän osan yläpuolelle voi tosiaan jäädä hyvin vähän valoa ja kun nykyjalankulkijat eivät näy koskaan kuulleetkaan ohjeesta, jonka mukaan heijastimen tulisi sijaita jossain aikuisen polven korkeudella, ei ihan lähellä yhtäkkiä ilmestyvää tummissa vaatteissa liikkuvaa välttämättä aina tahdo huomata.

(Itse olen ajan Busch & Müllerin valoilla, jotka eivät ole olleet markkinoiden valovoimaisimpia, mutta silloin kun en ihan pienimmällä valoteholla ole ajanut, olen kyynärpääkorkeudella roikkuvat heijastimetkin mielestäni hyvin nähnyt.)

PS Saksalainen ohje oli että kun pyörä tai tarkemmin sanottuna lamppu on viisi metriä seinästä, valokeilan yläosa ei ulotu lampun korkeutta ylemmäs ja sen kirkkain kohta osuu korkeuden puoliväliin. (En ole poliisina tarkistamassa kenenkään fillaria, mutta suosittelen testaamaan vaikkapa vain pelkästä uteliaisuudesta, jos ei ole sitä aiemmin tehnyt...)

No tietysti ne tuli vilkkuominaisuudella, ja joutuu taas syömään sanansa. Onneksi se pitää erikseen valita, jos sitä haluaa käyttää. Normaalisti kolme tehoa ja valoanturi ohjaus, joka muuttaa tehoja 16s viiveellä. Ei siis vilku jokaisen valotolpan kohdalla.
    Ihan kivan oloinen ja samantyyppinen valokuvio kuin monossa, kapea keila tuntuu olevan riittävän kirkas.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •