GiantGarminElectrobike
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 53

Aihe: Ovaali eturatas, kokemuksia?

Ovaali eturatas, kokemuksia?

Joskus vuosia sitten ostin ovaalin eturattaan pyörään, mielestäni siinä oli jotain (ainakin placeboa tuohon aikaan) ja sen jälkeen oikeastaan aina ollut pyörissä ovaali eturatas. Nyt sitten tuli uusi fillari taloon ja siihen kampisetin mukana tullut pyöreä eturatas. Minulla on nyt kaksi (jokatien) pyörää missä ajoasento on niin tarkasti sama toisiinsa nähden kuin kotona on mahdollista saada ja penkki, ohjaustanko, kammen pituus, rattaiden hammasluku on samat.

Ajaessa pyöreällä eturattaalla tuntuu että lähellä polkimen ala-asentoa poljin ikäänkuin "putoaa alta" vähäsen, ikäänkuin siellä ei enään ole pitoa samalla tavalla kuin ovaalin kanssa. Kadenssi on pyöreällä vähän korkeampi, mutta tämä selittyy varmaan sillä että ovaalin muotoisessa rattaassa se "isku pituus" on pidempi. Ylämäissä putkelta polkeminen helpompaa (tai helpompi mennä kovempaa, on se sitten myös raskaampaa) ovaalilla, en osaa sanoa varmasti miksi, mutta tulee mentyä ehkä suuremmalla takarattaalla.

Tässähän on varmaan se, että polkutekniikka on mukautunut ovaaliin eturattaaseen ja pyöreä tuntuu siksi oudolta. Mitään mitattavaa hyötyä en ole löytänyt, varmaan se on syy miksi pro pelotonissa ei noita ovaaleja juurikaan näy. Kuitenkin, toiset tykkää pyöreästä, minä ovaalista.

Onko muilla kokemuksia?

Mulla on yhdessä harrastepyörässä ovaaliratas ja kahdessa pyöreä. En kiinnitä asiaan mitään huomiota.

Kun vaihdoin Wolftoothin ovaalin eturattaan AbsoluteBlackin ovaalirattaaseen olin huomaavinani ekalla lenkillä "jotain erilaista" tuntemusta. Kellotus varmaan pikkusen erilainen.
    Sittemmin en ole kiinnittänyt asiaan huomiota.

Aikoinaan vaihdoin tuohon eniten ajamaani ovaalirattaan koska mainosmies sanoi sen mm. säästävän polvia. Ja toden totta, ei ole polvi vaivannut sittemmin! Toisaalta ei myöskään ole sitä vertailudataa samanaikaisesta vertailukelpoisesta pyöreällä rattaalla ajamisesta

Kahdessa on pyöreä(t), kahdessa 1x pyörässä ovaalit jotka muuten talveksi vaihtuu pyöreisiin. Enpä juuri eroa huomaan. Kun ovaalit kuluu vaihtokuntoon niin kumpaa halvemmalla saan tilalle. Absolut Blackiä ovaalit. Toki mulla ajo pappavauhtia!

Mitä ny mustassa maasturissa Absolut Blackin punainen ovaali on ihan upean näköinen!
    I väntan på ännu dåligare tidet

Mulla on työmatkapyörässä (gravel) ovaali ratas, muissa pyörissä pyöreät. Alkuun ainakin kuvittelin huomaavaani eron, mutta nyt en ole kyllä kiinnittänyt asiaan huomiota. Jos ajan illalla lenkin toisella gravelilla (pyöreä ratas) ja aamulla työmatkapyörällä töihin, huomaan kyllä pyörien muut erot (keskiön korkeus, keulakulma jne), mutta tuota ratasta en ole huomannut. Kai senkin huomaisi jos sitä erikseen ajattelisi.

Pro pelotonin kuskit ei ihan herkästi noita varmaan vaihda, jos ei saada selvää mitattua hyötyä. Riski ketjun tippumiseen taitaa kuitenkin olla isompi?

Froomehan ainakin noilla ajoi/ajaa.

En huomannut muuta eroa, kuin että absoluteblackin ovaali piti aavistuksen enemmän ääntä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Pro pelotonin kuskit ei ihan herkästi noita varmaan vaihda, jos ei saada selvää mitattua hyötyä. Riski ketjun tippumiseen taitaa kuitenkin olla isompi?

Froomehan ainakin noilla ajoi/ajaa.
    Ajaako ne sitten myös osittain niillä millä käsketään ajamaan? Etenkin jos hyöty/haitta on olematon.

Mulla on kaikissa pyörissä ovaalit mutta en kyllä lupaa että sokkotestissä huomaisin eroa pyöreään. Mulla ei ole yhdessäkään pyörässä etuvaihtajaa eikä ole kyllä yhdestäkään pyörästä ketjut tippuneet. Eiköhän noita ovaaleja jokainen pro-kuski käyttäisi jos niistä merkittävä etu olisi mutta toisaalta yksikään pro-kuski ei taida maantietä ajaa 1x12-vaihteistolla joten en tiedä hankaloittaako ovaali etuvaihtajan toimintaa merkittävästi? Käytetäänköhän XC- tai CX-maailmassa enemmän ovaaleja kun näissä tuskin käytetään etuvaihtajia?

kaikissa ovaalit ja tykkäsin heti kun ekat ostin. tossa linkissä yksinkertaisilla kuvilla selitetty mistä kyse. käsittääkseni pro.t ajaa sopimusten mukaan ja taitaa olla niin ettei näillä sopimuskumppaneilla ole ovaaleja. Oval Chainrings Explained (Why You Need One!) | Worldwide Cyclery

F. Kotlerburg Guest
    Mulla on yhdessä pyörässä ovaali muissa ei. Joskus oli myös toisessa maasturissa. Alussa sen selvästi huomasi ajoiko ovaalilla vai pyöreällä rattaalla. Nykyään ei enää. Laitan sen piikkiin, että olen ovaalin ansiosta oppinut pyörittämään paremmin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    Ajaako ne sitten myös osittain niillä millä käsketään ajamaan? Etenkin jos hyöty/haitta on olematon.
    Jep. Osa käyttää nytkin tt-pyörissä muita kuin Shimanon rattaita. Sitten taas esimerkiksi ganna ajoi Shimanoilla MMssä. Tuossa juurikin riski/hyöty on vähän kyseenalaista.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti StevieRayVehkakoski Katso viesti
    Mulla on kaikissa pyörissä ovaalit mutta en kyllä lupaa että sokkotestissä huomaisin eroa pyöreään. Mulla ei ole yhdessäkään pyörässä etuvaihtajaa eikä ole kyllä yhdestäkään pyörästä ketjut tippuneet. Eiköhän noita ovaaleja jokainen pro-kuski käyttäisi jos niistä merkittävä etu olisi mutta toisaalta yksikään pro-kuski ei taida maantietä ajaa 1x12-vaihteistolla joten en tiedä hankaloittaako ovaali etuvaihtajan toimintaa merkittävästi? Käytetäänköhän XC- tai CX-maailmassa enemmän ovaaleja kun näissä tuskin käytetään etuvaihtajia?
    Kyllä niitä 1x jo on käytössä. Ainakin aika-ajoissa ja muistaakseni mukulakiviklassikoissa. En kyllä osaa sanoa ajettiinko tuolla ovaalilla.

Onko tullut lisää kokemuksia ovaalista eturattaasta. Kannattaako kokeilla?

Pari vuotta sitten eka ovaali, nyt sekä että. Hauskannäköisesti pyörii mutta tuskin myöskään sokkotestissä erottaisi. Siltikin voin jatkossa hankkia sillä tuskin yhtään huonompi kuin pyöreä.

Mulla ollu noin 10 vuotta tjsp läskissä ovaali, ja todennäköisesti tulee gräveliinkin.

Laitoin vaihteeksi ovaalin maasturiin, kun kammet vaihtui. En huomaa eroa.

On tosiaan kokemuksia tullut. Pelkästään hyviä. Aina kannattaa kokeilla, ainakin kerran. 60% pyöristä ovaalilla eturattaalla ja loput ei.

Innostuin turhaan. Ei Shimano Ultegra R8100:n olekkaan saatavilla AbsoluteBlackin ovaali eturattaita. Kokeillaan mahdollisesti joskus myöhemmin.

Currently we don't have the chainring you are looking for. Good news is that we plan to make it. If you wish to be informed once it's ready, leave us your email below.

Hyviä kokemuksia ovaalista. Uskon teoriaan hyödyistä. :-)

Aluksi tuntui ovaali hieman paremmalta kuin pyöreä. Nyt kun siihen on tottunut tuntuu normaalilta. Uudessa läskipyörässä kun oli pyöreä ratas tuntui kuin olisi hieman ”polkenut tyhjää” sillä pyöritellessä. Efekti on lievä mutta sen tuntee.

Jostain syystä maantiepyörällä ajaessa pyöreät eturattaat ei tunnu omituisilta. Johtunee jotenkin siitä että siinä pyöritys on aina tasaisempaa. Parin polkaisun spurtit ja neljänneskierroksen polkaisut mitä tulee maastoajossa puuttuu kokonaan.

Itsellä XC ja Enskapyörässä ovaalit ja toimii hyvin...etenkin mitä pienempi kadenssi jyrkässä mäessä.
    Maantiepyörässä mennään pyöreillä. Siellä ei kadenssi vaihtele kuten metsässä.

Maasturissa (M730 osasarja) 80-luvun lopussa oli ovaalit Shimanon Biopace eturattaat ja maantiepyörässä pyöreät eturattaat. En noissa ihmeempää eroa huomannut. Sen jälkeen on ollut vain pyöreitä eturattaita.

Ehkä pitäisi taas kokeilla ovaaleja eturattaita .
    Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...

Maasturissa on garbarukin ovaali. En osaa sanoa hyödystä, mutta ensimmäisillä lenkeillä tuntui, että tekniset paikat meni helpommin ja paikalleen se on jäänyt. Uskon minimaalisen hyötyyn. Sovitus oli aika tiukka, avaalin suuremman halkaisijan hampaista piti vähän viilata pois, muuten raapi takahaarukkaa. Ratas on 32 piikkinen, eli vastaa 30/34 piikkistä asennosta riippuen.

Biopace ei ollutkaan ihan vain ovaali: https://www.sheldonbrown.com/biopace.html

Ilmeisesti ei tuo niin suurta eroa tuonut tai oli kalliimpi valmistaa, niin Shimanokin siirtyi 90-luvulla takaisin pyöreisiin eturattaisiin.
    Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...

Oma kokemus ovaalista läskissä on postiivinen, sillä menty jo varmaan lähemmäs kymmenen vuotta

Olen varmaan se poikkeus, en tykännyt maasturissa ovaaleista. Oma ajotyyli on ”tehoton surraaja” ja matalammalla kadenssilla ajavat hyötyvät varmasti noista enemmän.

Mulla on ollut parissakin pyörässä ovaali. Shimanon vaihtaja esim. ei tunnu pitävän ovaalista vaan kytkin kuluu ja alkaa narista melko tiheään. Seuraava ratas tulee olemaan pyöreä kun en ovaalista mitään suurta hyötyä ole löytänyt. Ehkä jonkinlainen placeboefekti hitaassa pyörityksessä, mutta etenkin graveliin oli melko turha hankinta.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MTB Engineer Katso viesti
    Mulla on ollut parissakin pyörässä ovaali. Shimanon vaihtaja esim. ei tunnu pitävän ovaalista vaan kytkin kuluu ja alkaa narista melko tiheään. Seuraava ratas tulee olemaan pyöreä kun en ovaalista mitään suurta hyötyä ole löytänyt. Ehkä jonkinlainen placeboefekti hitaassa pyörityksessä, mutta etenkin graveliin oli melko turha hankinta.
    Eikai itellä ainakaan edellisessä läskissä 1.5 vuoden aikana ruennu kytkin narisemaan ovaalin takia

Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla
    Kona kikapu deluxe 2004

Itselläni on viidessä pyörässä ovaali eturatas ja kahdessa pyöreä. Ovaali sopii minulle paljon paremmin. Kun satulan korkeus on säädetty oikein huomaa eron selvästi ovaalin eduksi. Kun on tottunut ovaaliin eturattaaseen ja ajaa pyöreällä eturattaalla tuntuu kovemmassa vauhdissa (isommalla kadenssilla) kuin alkaisi perse pomppimaan satulassa. Se johtunee juurikin siitä "tyhjän tuntuisesta" kohdasta siellä ala-asennossa kun ovaalilla tulee poljettua erilaisella tehokkaammalla tekniikalla. Jatkossa en osta kuin ovaaleja eturattaita pyöriini.

^Uskaltaisin sanoa että jos arse pomppii voisi pyöritystekniikkaan ja istumistyyliin kiinnittää huomiota. Voisi säästyä energiaakin sillä tavalla.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Mä vaihdoin graveliin talveksi pyöreän ovaalin tilalle, kun kuitukammet menivät loskakelien ajaksi kaappiin. Kun tänään kävin lenkillä, niin pyöreä tuntui hyvältä, veto tasaiselta ja luonnolliselta.

Keväällä kun vaihdan kuitukammet ja ovaalin takaisin, niin kiva nähdä miltä tuntuu.

Ehkä tuo ovaali on kuitenkin mulle vähän turha hömpötys. Kun nuo vanhat kuluvat niin tuskin tilalle tulee uusia.

Samanlaisia aiheita

1. Ovaali eturatas e-mtb, toimiiko?
    By Pertsa78 in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 4
    Viimeinen viesti: 02.08.2021, 12.51
  2. Canyon Dude - ovaali
    By JanneKii in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Viimeinen viesti: 26.05.2020, 13.07
  3. Ovaali
    By General28 in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 9
    Viimeinen viesti: 07.04.2020, 13.01
  4. Ovaali eturatas ei mahdu
    By Ouzoo in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 16.08.2019, 11.05
  5. 32 ovaali Salsa nallevassuun
    By WetWillie in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Viimeinen viesti: 17.05.2017, 06.22

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •