HephaGiantElectrobikeFillari
Sivu 497 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 397 447 487 495 496 497 498 499 507 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 14.881 - 14.910 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #14881
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Niin kyllä tuo näyttää siltä, että on luettu iltasanomista väistämissääntöjä, jonka mukaan pyöräilijä väistää aina. Ei siinä muuten alettaisi vittuilemaan.
    Osa ihmisistä ei pysty hyväksymään virheitään vaan syyttävät niistä muita mm vittuilemalla.

  2. #14882
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    "Onko tämä Helsingin vaikein risteys? Pyörätie jatkuu suoraan, mutta sitä ei saa ajaa"

    https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010740465.html

    Mielenkiintoinen toteutus.
    Jos joku on tuosta ajanut niin onko siellä mitään opastusta?
    Aika heikosti on. Oma 9v kundi menee tosta treeneihin, niin käskin ajamaan toista puolen Itäväylää.

  3. #14883
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    1.878
    Ihmis- ja koiraoletettu kulkivat rinnakkain, jonkinlaisen narun yhdistämänä niin että ihmisoletettu oli yhdistetyn kävely- ja pyörätien vasemmassa laidassa ja koiraoletettu hieman (kuvitellun) keskiviivan oikealla puolen.

    Lähestyessäni parivaljakkoa takaapäin soitin pari kertaa kelloa saamatta aikaan minkäänlaista reaktiota. Päätin ohittaa oikealta, jossa oli noin metri tilaa. Koiraoletettu päätti tässä kohtaa myös kulkea oikealle, mikä aiheutti minut nyt huomanneessa ihmisoletetussa hieman jännitystä. Perääni sain kuulla huudon ”kelloa voi käyttää”.

    Vastaukseni oli hillitty vain koetun turhautumisen määrään nähden.

  4. #14884
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.423
    ^Kelloa voi käyttää monella tavalla. Pitäisi kai sillä heittää kaveria kaaliin jos kilautus ei aiheuta reaktiota.

  5. #14885
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    447
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Yedi. Katso viesti


    Pitäisiköhän näille saada jostakin kello, jolla kuulo&taju lähtee. Pitäisi kai ohaustangossa olla metrin halkasijainen kirkonkello, jota kumauttamalla sisäelimet siirtyy paikoiltaan. Ehkä sitten nämä onttopäät hoksaa, että kelloa on soitettu .

    Minä olen luopunut soittokelloista, kun ei ne oikein toimi. Kurvaan joltakin puolelta ohi ja jatkan matkaa. Joskus kolautan kyynärpäällä, niin saa fyysisen muistutuksen, että maailmassa on muitakin kulkijoita...
    Mulla on sähköpyörässä ihan auton töötti. Käytän ekaksi soittokelloa (ja pimeällä vilautan pitkiä valoja, tämä on usein aika tehokasta varsinkin jos katsovat eteenpäin ja edessä on liikennemerkkejä joista valo heijastuu takaisin, toki kaikki eivät tuotat tajua ja ei siinä mitään.) jos näitä ei huomata / reagoida niin koitan vielä kelloa uudelleen lähempänä. Jos sekään ei tehoa niin töötti päälle. Siinä kohtaa yleensä säpsähtävät, pelästyvät, siirtyvät nopeasti syrjään. Ja osa siitä valittaa, että kun pelottelen.

  6. #14886
    Liittynyt
    07/2024
    Viestit
    359
    ^Joskun pohdin pitäisikö veneliikkeestä ostaa sellainen aerosolipullossa oleva 'sumutorvi' ja teipata se ohjaustankoon. Sillä saisi aikaan kivan töräytyksen ja heikompi kuuloinenkin kuulisi sen äänen.
    Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...

  7. #14887
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.231
    Mulla oli Knog kello yhdessä vaiheessa. Sillä ei tuntunut olemaan mitään vaikutusta. Ostin sitten halvan soittokellon Biltemasta ja sitä kun rimpauttaa kunnolla, niin välillä joku hyppää ilmaan ja liikettä tulee. Välillä ihmiset menevät paniikkiin. Sitä on toisaalta hauska seurata.

    Ihmiset täyttävät tilan. Mitä leveämpi väylä sitä suuremmalla etäiisyydellä ihmiset kävelevät toisistaan ja valloittovat koko väylän, niinkuin he olisivat ainoat ihmiset maapallolla.

  8. #14888
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Nykyään monella on koko ajan vastamelunapit korvissa ja sitten vingutaan, kun ei kuulla mitä ympärillä tapahtuu.

  9. #14889
    Liittynyt
    05/2011
    Viestit
    203
    Tänään jouduin testaamaan polkupyörän jarrujen toimintaa. Hyvin pysähtyi ja en jäänyt henkilöautoilijan yliajamaksi. Tapaus oli tuttuakin tutumpi: käännyn oikealle ja katson vain vasemmalle -autoilija liikkeellä... Ja paikkana Tampere Lahdenperänkatun ja Kolmionkadun risteys.
    https://urly.fi/3DcH

  10. #14890
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.231
    Oli hauska tapaus tänään kun pariskunta käveli keskellä väylää, minä tulin takaa ja ringutin kelloa. Ensin toinen lähti oikealle ja toinen vasemmalle, ja luultavasti heidän mielessä kävi, että lähdempä kuitenkin samaan suuntaan kuin kaveri jolloin he törmäsivät toisiinsa. Lopulta pääsivät yhteisymmärrykseen ja väistivät sitten molemmat vasemmalle.


    Välillä on niitäkin tapauksia, että keskelle jää ajoväylä kun molemmat kulkijat siirtyvät omalle taholleen.

    Ai niin, tämä piti vielä sanoa. Vastaan tuli kaksi pyöräiljää joilla molemmilla oli suhteellisen tehokas valo suunnattu päin /C:ttä eli niin ylös että ne häikisivät vastaan tulijaa ja luultavasti, niistä ei olisi ollut mitään hyötyä valaistakseen heidän edessään olevaa väylää. Nämä tapahtui kirkkaassa auringon paisteessa. Molemmat olivat vähän vahempaa väkeä.

  11. #14891
    Liittynyt
    07/2014
    Viestit
    193
    Eilisellä lenkillä sattui pari tilannetta. Yritän tässä jakaa niistä toisen.
    https://maps.app.goo.gl/R6iZW2ctHWFECxKM7
    Kuvan mukaisesti omasta tulosuunnastani (Ruskontie) katsoen vasemmalta Hervannatieltä kolmion takaa oli tulossa pakettiauto, risteystä lähestyessäni se oli pysähtyneenä kolmion taakse. Auto lähti kuitenkin liikkeelle kun olin saapumassa risteysalueelle. Ei siinä mitään, kohtuullisen ripeästi liikkeelle lähtenyt ajoneuvo ehtisi juuri poistua risteysalueelta ennen kuin olisi tielläni. Yllättäen se tekikin nopean jarrutuksen jonka johdosta juoduin tekemään ripeän väistöliikkeen vasemmalle, suojatien puolelle. Onneksi ei ollut jalankulkijoita tai muutakaan kevyttä liikennettä samalla hetkellä. Mitään ei siis tapahtunut.
    Jäin kumminkin mielessäni ihmettelemään että mitä tilanteessa tapahtui ja miksi. Ajoneuvo oli alunperin pysähtyneenä ja mielestäni vähintään repsikka havaitsi tulemiseni kun suuntaani vaikutti katsovan. Kenties kuljettaja ei katsonut suuntaani, vaikka tietysti olisi pitänyt. Miksi hän edes lähti liikkeelle jos kuitenkin katsoi vasemmalle ja joutui sieltä tulevan ajoneuvon (en huomannut että oliko tilanteessa sellaista) takia nopeasti risteykseen pysähtymään? Samalla vaivalla olisi odottanut pyöräilijän menevän ja lähtevän sen jälkeen liikkelle ja kenties ylittänyt koko risteysalueen kerralla kun muu(t?) ajoneuvo(t) ovat poistuneet.
    Jotenkin jäi arveluttamaan oliko kyseessä tahallinen pyöräijän "koulutus" (miksi?) vai eikö kuski kenties seurannut liikennetilannetta lainkaan kun tavallaan teki kaksi peräkkäistä "virhettä". Tähän emme varmasti saa vastausta mutta kenties avautuminen helpottaa yhä hämmästelevää mieltäni.


  12. #14892
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MPS Katso viesti
    Jotenkin jäi arveluttamaan oliko kyseessä tahallinen pyöräijän "koulutus" (miksi?) vai eikö kuski kenties seurannut liikennetilannetta lainkaan kun tavallaan teki kaksi peräkkäistä "virhettä". Tähän emme varmasti saa vastausta mutta kenties avautuminen helpottaa yhä hämmästelevää mieltäni.

    V: Pakettiautoilijat ovat liikenteen syöpä.
    PS Poikkeuksia saattaa olla.

  13. #14893
    Liittynyt
    07/2014
    Viestit
    193
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    V: Pakettiautoilijat ovat liikenteen syöpä.
    PS Poikkeuksia saattaa olla.
    En varsinaisesti ole kiinnittänyt huomiota että erityisesti pakettiautoilijat olisivat jotenkin muita haastavampia. Toisaalta kyseisen kaltaisesta ajoneuvosta voi olla keskimääräistä huonompi näkyvyys joihinkin suuntiin. Tästä ei kuitenkaan tässä tilanteessa voinut olla kyse.

  14. #14894
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.231
    Toiset taksit ym. "ammattikuljettavat" tulevat pihoilta ja kolmion takaa liian kovalla vauhdilla, eikä pyöräilijä tiedä pysähtyykö se lain mukaisesti vai ei. On vaan pakko jarruttaa ja pysähtyä.

  15. #14895
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    1.878
    Toi itsessään on rike (ei osoita aikovansa noudattaa väistämisvelvollisuuttaan). Jos on jaksuja niin pyrin noissa tilanteissa ajamaan sen verran lähelle jarruttamatta ettei autoilijakaan voi olla varma väistänkö. Ei tietty mitään hyötyä jos sieltä ratin takaa ei yhtään katsota mun suuntaan.

    Toisin päin, mulla on fiilis että pyöräilijät ei yleensä saa kovin hyvin viestittyä autoilijalle että aikoo noudattaa omaa väistämisvelvollisuuttaan.

  16. #14896
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.714
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti navajokoira Katso viesti
    Toi itsessään on rike (ei osoita aikovansa noudattaa väistämisvelvollisuuttaan). Jos on jaksuja niin pyrin noissa tilanteissa ajamaan sen verran lähelle jarruttamatta ettei autoilijakaan voi olla varma väistänkö. Ei tietty mitään hyötyä jos sieltä ratin takaa ei yhtään katsota mun suuntaan.
    Itsellä vähän samaa, jos pyörällä liikkeellä ja auto esimerkiksi kääntyessään taikka kolmion takaa tullessaan ei vaikuta noudattavan väistämisvelvollisuuttaan, niin valmistaudun kyllä "pikapysäyttämään" pyörän mutta jatkan näennäisesti yhä sillä menttaliteetillä että auto on väistämisvelvollinen siihen viimeiseen pisteeseen asti josta tiedän että jarrutus pitää aloittaa yhteentörmäyksen vättämiseksi, usein tässä tilanteessa autoilija on sitten vetänytkin "jarrut kiinni", ja siellä on joko pelästynyt kuski (eli ei ole havainnut minua) taikka "nyrkkiä puistava"(luulee että minä väistämisvelvollinen) kuski ratin takana, muutaman kerran olen tilanteen jälkeen hiljentänyt niin että jos autokuski haluaa keskustella tilanteesta niin minusta saa kyllä keskustelukumppanin asiaan...

    Ja sitten sanotaan samaan hengenvetoon että teen hommaa täysin samalla tavalla välillä myös auton ratissa ollessani, eli jos pyöräilijä on aikeissa ylittää suojatietä pitkin ajoradan tilanteessa jossa hän on väistämisvelvollinen ajoradan liikenteeseen nähden, eikä hänellä ole aikomusta tätä noudattaa, niin jätän pysähtymisen myös hyvin viimetippaan (tosin jos takana lähellä muuta liinekennettä niin sitten en nin tee, ettei synny peräänajoa) ja yleensä pyöräilijä sitten myös viimetipassa pysäyttää itsensä (ja välillä tulee tässäkin tilanteessa sitten "nyrkin heilutusta" yms. vaikka hän itse on väistämisvelvollinen).

  17. #14897
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti navajokoira Katso viesti
    Toisin päin, mulla on fiilis että pyöräilijät ei yleensä saa kovin hyvin viestittyä autoilijalle että aikoo noudattaa omaa väistämisvelvollisuuttaan.
    Asiaa ei varmasti auta, että ketjuvaihteisella fillarilla täytyy polkea hiljentäessä, että saa vaihdettua pienemmälle lähtövaihteelle.

  18. #14898
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.714
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Asiaa ei varmasti auta, että ketjuvaihteisella fillarilla täytyy polkea hiljentäessä, että saa vaihdettua pienemmälle lähtövaihteelle.
    Nyt ei oikein avaudu? Kyllä itselläni ainakin onnistuu kevyt polkeminen samaan aikaan kun jarryttaen hidastaa vauhtia niin että autoilija huomaa pyöräilijän noudattavan väistämisvelvollisuuttaan, siis mikäli jos näin haluaa toimia, mikäli ei halua, niin se oin sitten toinen asia. siis olettaen että asia ei tule mitenkään yllätyksenä pyöräilijälle (joka taasen saattaisi tarkoittaa liian kovaa tilannenoupeuuta saavutteassa sellaiseen paikkaan jossa joutuu väistämään toisia tienkäyttäjiä (autoja yms.).

  19. #14899
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.049
    ^Kerrotaan että on myös henkilöitä joilla ei kävely ja purukumin pureskelu onnistu samaan aikaan.

  20. #14900
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Ja sitten sanotaan samaan hengenvetoon että teen hommaa täysin samalla tavalla välillä myös auton ratissa ollessani, eli jos pyöräilijä on aikeissa ylittää suojatietä pitkin ajoradan tilanteessa jossa hän on väistämisvelvollinen ajoradan liikenteeseen nähden, eikä hänellä ole aikomusta tätä noudattaa, niin jätän pysähtymisen myös hyvin viimetippaan (tosin jos takana lähellä muuta liinekennettä niin sitten en nin tee, ettei synny peräänajoa) ja yleensä pyöräilijä sitten myös viimetipassa pysäyttää itsensä (ja välillä tulee tässäkin tilanteessa sitten "nyrkin heilutusta" yms. vaikka hän itse on väistämisvelvollinen).
    Itse annan näille suosiolla tilaa, ei ne ymmärrä mitä tekee tai sitten ovat vain mulkkuja. Ei viitsi alkaa kokeilemaan, että olisiko sitä tälläkin kertaa täysin virheetön arvioissaan ja vähemmällä pääsee, kun ei edes mahdollista kolauksen tapahtumista. Sakkoja siitä saa kuitenkin itsekin.

  21. #14901
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.049
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Ja sitten sanotaan samaan hengenvetoon että teen hommaa täysin samalla tavalla välillä myös auton ratissa ollessani, eli jos pyöräilijä on aikeissa ylittää suojatietä pitkin ajoradan tilanteessa jossa hän on väistämisvelvollinen ajoradan liikenteeseen nähden, eikä hänellä ole aikomusta tätä noudattaa, niin jätän pysähtymisen myös hyvin viimetippaan
    Sellainen liikennesääntökouluttaja sitten siellä.

    En kyllä näe mitään hyötyä tuollaisesta. Ei se fillaristi opi vaikka sitä säikyttelet ajamalla täysiä päin ja jarruttamalla viime tipassa: se vaan kiroilee typerää autoilijaa, kenties heiluttelee keskaria ja huutelee vittusaatananmulkkua.

  22. #14902
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.714
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Sellainen liikennesääntökouluttaja sitten siellä.

    En kyllä näe mitään hyötyä tuollaisesta. Ei se fillaristi opi vaikka sitä säikyttelet ajamalla täysiä päin ja jarruttamalla viime tipassa: se vaan kiroilee typerää autoilijaa, kenties heiluttelee keskaria ja huutelee vittusaatananmulkkua.
    Miksi liikennetilanteessa jossa en ole väistämisvelvollinen aloittaisin väistämisvelvollinen/hiljentämisen selvästi ennen kuin sen tarve tulee?
    Ja taas toiseen suuntaan, kun väistämisvelvollisessa asemassa (niin autolla kuin pyörällä), niin ilmaisen noidattavani väistämisvelvollisuutta hyvin ja ajoissa että vastapuoli sen havaitsee.

  23. #14903
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.049
    Tieliikennelaki, 2. luku, 4 pykälä:
    Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus

    Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.

    ".. jossa hän on väistämisvelvollinen ajoradan liikenteeseen nähden, eikä hänellä ole aikomusta tätä noudattaa, niin jätän pysähtymisen myös hyvin viimetippaan..."

  24. #14904
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.714
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Tieliikennelaki, 2. luku, 4 pykälä:
    Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus

    Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.
    Kyllä, nimenomaan valmistaudun siihen että toinen osapuoli ei noudata liikennesääntöjä, kenenkään päälle en ole ajamassa.
    En kuitenkaan tule edesauttamaan liikennesääntöjen vastaista toimintaa.
    Ja kuten sanoin, tämä ei ole mitenkään sidoksissa siihen millä kulkuvälineellä ajan taikka millä kulkuvälineellä toinen osapuoli ajaa.

  25. #14905
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.873
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Nyt ei oikein avaudu? Kyllä itselläni ainakin onnistuu kevyt polkeminen samaan aikaan kun jarryttaen hidastaa vauhtia niin että autoilija huomaa pyöräilijän noudattavan väistämisvelvollisuuttaan, siis mikäli jos näin haluaa toimia, mikäli ei halua, niin se oin sitten toinen asia. siis olettaen että asia ei tule mitenkään yllätyksenä pyöräilijälle (joka taasen saattaisi tarkoittaa liian kovaa tilannenoupeutta saavutteassa sellaiseen paikkaan jossa joutuu väistämään toisia tienkäyttäjiä (autoja yms.).
    Minusta kyse oli siitä että - karkeasti sanottuna - pyöräilemättömän tai vähäisellä pyöräilykokemuksella varustetun autoilijan kaaliin ei mahdu, että fillaristi todellakin aikoo noudattaa väistämisvelvolllisuuttaan, sillä hänhän näkee miten pyöräilijän jalat koko ajan pyörivät eli tämä antaa pyörälleen lisää vauhtia ajaakseen suoraan eteen!

    Eli mahdollinen havainto pyörän vauhdin hidastuu kumoutuu.


    Itse olen joskus yrittänyt viestiä asiaa autoilijalle irrottamalla vasemman jalkani polkimesta, mutta ei sekään aina ole toiminut.


    PS Luulen osaavani kuvitella miten Santtu75 ajaa tilanteissa, joissa hän ei ole väistämisvelvollinen, ja siksi minusta "hyvin viime tippaan" ei ehkä ollut paras mahdollinen sanavalinta. Siitä kun voi tulla mieleen kuminhaju tai ainakin sellainen auton edestakainen heilahdus pysähtymisen jälkeen...

  26. #14906
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.714
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti

    PS Luulen osaavani kuvitella miten Santtu75 ajaa tilanteissa, joissa hän ei ole väistämisvelvollinen, ja siksi minusta "hyvin viime tippaan" ei ehkä ollut paras mahdollinen sanavalinta. Siitä kun voi tulla mieleen kuminhaju tai ainakin sellainen auton edestakainen heilahdus pysähtymisen jälkeen...
    Tuo kyllä totta, ehkä tuo "hyvin viime tippaan" voi olla hieman monenlaisia tulkintoja mahdollistama termi.
    Mutta sanotaan että jätän hiljentämisen/pysähtymisen hyvin selvästi myöhempään kuin mitä se olisi jos olisin itse väistämisvelvollinen, mutta etenkään autolla ajaessa siinä ei kuitenkaan ole mitään lukkojarrutus elementtejä tai muuta dramatiikkaa.

    pyörällä vastaavassa tilanteessa saatta sitten takarengas jo lukkiutua yms. (eli pyörällä ajaeassani jätän vielä myöhäisemmäksi kuin autolla)

  27. #14907
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Nyt ei oikein avaudu? Kyllä itselläni ainakin onnistuu kevyt polkeminen samaan aikaan kun jarryttaen hidastaa vauhtia niin että autoilija huomaa pyöräilijän noudattavan väistämisvelvollisuuttaan, siis mikäli jos näin haluaa toimia, mikäli ei halua, niin se oin sitten toinen asia. siis olettaen että asia ei tule mitenkään yllätyksenä pyöräilijälle (joka taasen saattaisi tarkoittaa liian kovaa tilannenoupeuuta saavutteassa sellaiseen paikkaan jossa joutuu väistämään toisia tienkäyttäjiä (autoja yms.).
    Opuluksella oli tuolla oikea ajatus siitä, että autoilija ei välttämättä tajua, että on hiljentämässä, jos jalat vispaavat vaihteita alaspäin.

    Yllätyksellisyys on toki vähän tilannekohtaista. Turun seudulla on aika vähän kevyen liikenteen valoja, jotka vilkkuisivat vihreää ennen vaihtumista punaiselle. Valon vaihtuminen punaiseksi on siten yleensä pääteltävä muusta valokierrosta, jos siihen on varaa jakaa huomiota. Mutta pääsääntöisesti poljen niin kauan, kun valo on vihreä ja jarrutan / alan tiputtamaan vaihteita alaspäin kun valo vaihtuu punaiseksi. Joskus tuo jarrutusaika / matka jää aika lyhyeksi valon vaihduttua punaiseksi juuri ennen, kuin itse saapuu risteykseen.

    Lähtökohtaisesti mun mielestä pyöriäväylille ei saisi olla luvallista asentaa valoja, jotka eivät varoita ennen vaihtumistaan.

  28. #14908
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MPS Katso viesti
    Eilisellä lenkillä sattui pari tilannetta. Yritän tässä jakaa niistä toisen.
    https://maps.app.goo.gl/R6iZW2ctHWFECxKM7
    Kuvan mukaisesti omasta tulosuunnastani (Ruskontie) katsoen vasemmalta Hervannatieltä kolmion takaa oli tulossa pakettiauto, risteystä lähestyessäni se oli pysähtyneenä kolmion taakse. Auto lähti kuitenkin liikkeelle kun olin saapumassa risteysalueelle. Ei siinä mitään, kohtuullisen ripeästi liikkeelle lähtenyt ajoneuvo ehtisi juuri poistua risteysalueelta ennen kuin olisi tielläni. Yllättäen se tekikin nopean jarrutuksen jonka johdosta juoduin tekemään ripeän väistöliikkeen vasemmalle, suojatien puolelle. Onneksi ei ollut jalankulkijoita tai muutakaan kevyttä liikennettä samalla hetkellä. Mitään ei siis tapahtunut.
    Jäin kumminkin mielessäni ihmettelemään että mitä tilanteessa tapahtui ja miksi. Ajoneuvo oli alunperin pysähtyneenä ja mielestäni vähintään repsikka havaitsi tulemiseni kun suuntaani vaikutti katsovan. Kenties kuljettaja ei katsonut suuntaani, vaikka tietysti olisi pitänyt. Miksi hän edes lähti liikkeelle jos kuitenkin katsoi vasemmalle ja joutui sieltä tulevan ajoneuvon (en huomannut että oliko tilanteessa sellaista) takia nopeasti risteykseen pysähtymään? Samalla vaivalla olisi odottanut pyöräilijän menevän ja lähtevän sen jälkeen liikkelle ja kenties ylittänyt koko risteysalueen kerralla kun muu(t?) ajoneuvo(t) ovat poistuneet.
    Jotenkin jäi arveluttamaan oliko kyseessä tahallinen pyöräijän "koulutus" (miksi?) vai eikö kuski kenties seurannut liikennetilannetta lainkaan kun tavallaan teki kaksi peräkkäistä "virhettä". Tähän emme varmasti saa vastausta mutta kenties avautuminen helpottaa yhä hämmästelevää mieltäni.

    Usein se repsikka on se joka varoittaa ainoastaan toiseen suuntaan katsovaa risteykseen ajavaa kuskia fillarista

  29. #14909
    Liittynyt
    07/2014
    Viestit
    193
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Usein se repsikka on se joka varoittaa ainoastaan toiseen suuntaan katsovaa risteykseen ajavaa kuskia fillarista
    Tavallaan odotin että olisi vähintään näin ollut, ei tällä kertaa.

  30. #14910
    Liittynyt
    01/2012
    Paikkakunta
    Satakunta
    Viestit
    511
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    autoilija ei välttämättä tajua, että on hiljentämässä, jos jalat vispaavat vaihteita alaspäin.
    No nyt ymmärrän niitä hesarin juttukommentteja joissa pyöräilijät kiihdyttävät vauhtia risteykseen tai ylitykseen tullessa.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •