^ Siksikin hieno että murtaa isojen markkina osuutta ja edellinenkin. Saakohan perinteiselle vaihtajan korvalle sopivaa?
^ Siksikin hieno että murtaa isojen markkina osuutta ja edellinenkin. Saakohan perinteiselle vaihtajan korvalle sopivaa?
Eikö ne kaikki ole samanlaisia? Siis perinteiset ja UDH?
^ En ole joutunut vielä perehtymään. Kunhan tulee aika niin katsotaan.
UDH eroaa oman käsityksen mukaan vain sillä, että yritetään standardoida niin, että sama korvakko sopii useaan eri pyörään. Eli ei tekemisissä ketjulinjan tai muunkaan kanssa.
Markkinajohtaja on aina oikeassa, kunnes toisin todistetaan. Varmasti kokeilemisen arvoinen vekotin tuo pikkumerkin vaihtaja. Itselläkin oli aluksi ennakkoluuloja Adventin vaijerivaihtajia kohtaan, mutta ne poistuivat aika äkkiä, kun sellaisen hankki. Tosin tuohon hintaan saa myös sen AXS GXn joka on todistetusti aika hyvä...
"Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua
Onko Shimanon Di2 12-v 105 (7xxx) ja Ultegran (8xxx) vaihteistoissa hinnan ja painon lisäksi eroja, lähinnä toiminnallisia?
On. 105:sta puuttuu ne hoods buttonit eikä kahvoja saa johdotettua jos niin haluaa.
Ja eikö tuo hyperglide+ ole virallisesti vain ultegra / dura-ace osasarjoissa vaikka toki 105 pakan voi korvata ultegralla.
Ja myös servo-wave jarruteknologia on vain ultegrasta ylöspäin.
105 etuvaihtaja on isompikokoinen, ja Ultegra/DA taas pienempiä. Lähinnä esteettinen seikka, mutta jossain gravelissa voi isompi vaihtaja tulla lähemmäs takarengasta.
Kiitos vastauksista.
Muistelinkin että juuri kahvoissa oli eroja. 105:n ei pääse jatkoon, napit kahvojen päällä sopii omaan ajotyyliin.
Tuossa vielä kootusti ja kertauksena aiemmin sanottuihin .
DA=Ultegra toiminnallisesti
105 taas eri juttu
linkattu saattaa olla paras shimano di2 sivusto
https://bettershifting.com/12-speed-...e-differences/
Nappulat on kyllä luvattoman huonot noissa mitä on tullut kokeiltua. Mutta ei ne kyllä loista erityisemmin kylkinappulat Sramillakaan. Jostain syystä nuo Sramin Blipit toimii langattomina että langallisena paremmin kuin kahvoihin integroidut.
Sähkövaihteita kun alkoi käyttämää mietti että lopulta noiden nappien paino helpottuu kun menee lihasmuistiin.
Näin ei käynyt, oikeastaan ainoa tilanne on alkava ylämäki ja juomapullo kädessä vaihtaa vaihteita alaspäin.
On melko epäonnistunut toteutus, peukalo menee aina vähän yli napista joutuu pitämään koukussa että osuu.
Kyllä tähän mennessä paras kokemus on:
Saa melkein mihin haluaa ja kommunikoi nykyään myös garminin kanssa Miinuksena se että tästähän ei patteria vaihdeta. toistaiseksi ainakaan. Mut ei mikää hirveä kustannus vuositasolla kuitenkaan.
Tuolta toisesta aiheketjusta lainaan tämmöisen: "Tänä vuonna 2024 ykköspyörä olisi pitänyt uusia. Sähkövaihteiston ohjelmistoon ei ole ollut enää päivityksiä."
Tuossa siis puhutaan Shimanon Di2 sähkövaihteista.
Kysyin tuolla, minkälaatuisia päivityksiä siihen pitäisi asentaa kun oma pelaa hyvin seitsemättä vuotta ilman mitään päivityksiä.
Kyllä mä kännykän ja tietsikan päivitykset ymmärrän, mutta vaihteiden?
Että mitä ihmeen päivityksiä ja ominaisuuksia, varsinkin kun ei käytä mitään puoliautomaatti-synkroa vaan näpyttelee manuaalisti molempia vaihtajia?
Jos vaihteet toimivat, niin ei kannata tehdä mitään? Tuossa katsoin, että Di2:een olisi olemassa päivitys, joilla saa uuden ominaisuuden: Front shift next. Yhteen nappiin voi ohjelmoida sen, että etuvaihtaja vaihtaa sille rattaalle, jolla ei nappia painaessa olla. Voi olla, että päivitän pyöriin tuon ihan vain kokeillakseni miten se toimii.
Tässä tuli puolitoista viikkoa analysoitua Di2-akun tyhjenemistä itsekseen. Yksittäisiä osia irti johdoista ja sitten katsotaan vieläkö akku tyhjenee. Kun pääsin satulatolpassa olevaan akkuun ja sen liittimiin, niin sieltä löytyi kosteutta. Kun kuivasi johdot ja liittimet, niin itsekseen purkautuminen loppui. Jännä, että vaikka etu- ja takavaihtajien johdot ovat jatkuvasti alttiina tieltä lentävälle vedelle ja pesuvedelle, niin vain satulatolpassa sijaitsevan akun liittimet olivat kosteat.
Et varsinaisesti kysynyt mistä löytyy lista päivityksistä vaan oikeastaan pyysit kokemuksia mahdollisista hyödyllisistä ja siksi suositeltavista päivityksistä, mutta ymmärtääkseni päivitykset ja niiden sisältö kerrotaan täällä: https://bike.shimano.com/products/ap...t-cyclist.html
"Front shift next" -ominaisuus oli itsellini ihan uusi, joten piti käydä katsomassa: https://gravel.shimano.com/stories/s...ont-shift-next
PS Siellä toisessa ketjussa taisi olla kyse lähinnä yhden Di2-fillaristin yksityisajattelusta eikä niinkään foorumien tietäjien vankasta mielipiteestä
PPS Olen itse "if it ain´t broke" -miehiä, joten ei yllättäne ketään jos kerron että olen yhä täysin tyytyväinen omiin Ultegra 6770 -vaihteisiini![]()
No kiitos linkistä. Siellähän on iso pino "general bug fix"-otsikolla, "Security performance for wireless communications", "AUTO SHIFT has been updated" ja ties mitä loputon määrä. Tyhmänä en tajunnut yhtään mitään ja wirelessiä ei ole ja autoshiftiä en harrasta.
"...oikeastaan pyysit kokemuksia mahdollisista hyödyllisistä ja siksi suositeltavista päivityksistä"
-kyllä, kiitos. Mutta jos ei irtoa niin tyydyn toki vaihteistoon nykyisellään.
Toimiiko ns. perinteinen AXS-liipaisin T-type GX:sän kanssa? Tuon kanssa tuli tuo ns. POD-liipaisin, jossa ei sinäänsä mitään vikaa ole, mutta nelisen vuotta, kun ajellut tuolla perinteisellä liipaisimella ja se edelleen toisessa pyörässä on niin tykästynyt jyrkässä ylämäessä vaihtamaan etusormella pienemmälle enkä etsimään peukalolla nappia vaihtaa pienemmälle.
"Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua
Toimii. AXS vaihtajat ja vivut toimii kaikki keskenään.
^Kiitos! Pitää laittaa perinteinen liipaisin samaan tilaukseen, kun tilpehööriä tulee taas tilailtua
"Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua
Kirjanmerkit