ElectrobikeGiantHephaGarmin
Sivu 477 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 377 427 467 475 476 477 478 479 487 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 14.281 - 14.310 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #14281
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.255
    Dropattu chainstay voi myös nostaa keskiötä visuaalisesti? Breedissä on kyllä aika maltillinen bb-droppikin (72 mm). Etupää on joustokeulayhteensopivalla geolla.

    Mutta joo ei noista ammattilaisten kisapyöristä ole referenssiksi, kun ajavat sillä, millä ajamisesta maksetaan ja ajoasennon suhteen millään muulla kuin nopeudella ei ole väliä. Olisi mielenkiintoista nähdä, millainen esim. tuolle Johnsonille piirretty custom-runko olisi.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  2. #14282
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.147
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Dropattu chainstay voi myös nostaa keskiötä visuaalisesti?...
    Eikäku katoin juuri sillä silmällä, että on korkealla maanpinnasta.


  3. #14283
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.255
    Ja mä tarkoitin juuri sitä

    Kun se chainstayssä oleva mutka tulee keskiölinjan alapuolelle, niin siitä voi ehkä syntyä vaikutelma, että keskiö on entistäkin ylempänä. Ehkä. Siksi se kysymysmerkki perässä.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  4. #14284
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.147
    No, ehkä joillekin tulee. Mulle ei muista vastaavista ole tullut.


  5. #14285
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.030
    Ei olut tarkoitettu stenulle vaikka asiaa sivuten on palloteltu.

    Liittyi enemmän ehkä siihen kommenttiin eri kokojen maltillisesta reachin kasvusta. Kun penkin paikasta poistetaan (eteenpäiin työnnetty ja lyhyt penkki/uci)mahdollinen satulatolpan kulmaero ja satulatolpan korkeus (eli mitä korkeammalla satutolppa on niin sitä kauemmas se pakenee ohjaustangosta), niin lopputulemana on että ohjaamo voi olla aika lyhyt ellei sitä jatketa noilla pitkillä stemmeillä.

    Reachin kasvattaminen ei suoraan pidennä satula-ohjaamo mittaa, kun vastapainoksi stemmiä pitää lyhentää, mutta pyörä ehkä käyttäytyy paremmin ja tarkoituksenmukaisemmin jos se on suunniteltu edestä vähän pitemmäksi.

  6. #14286
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Dropattu chainstay voi myös nostaa keskiötä visuaalisesti? Breedissä on kyllä aika maltillinen bb-droppikin (72 mm). Etupää on joustokeulayhteensopivalla geolla.

    Mutta joo ei noista ammattilaisten kisapyöristä ole referenssiksi, kun ajavat sillä, millä ajamisesta maksetaan ja ajoasennon suhteen millään muulla kuin nopeudella ei ole väliä. Olisi mielenkiintoista nähdä, millainen esim. tuolle Johnsonille piirretty custom-runko olisi.
    Ihan sama se on taviksillakin. Ei noita kuituisia vaan saa custom geolla.

    Mutta onneksi tosiaan monessa uudessa, kuten grailissa, on menty lyhyisiin stemmeihin ja reach kasvanut tosiaan sen 20mm. Noilla saa pitkän geon järkevällä stemmillä.

  7. #14287
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Saa nähdä milloin alkaa satulakulmat jyrkkenemään, kun maastureissa. Rose Backroad FF on jo tuohon suuntaan. Takapyörän päällä ahtaalla lantiokulmalla istuminen on niin passee.

  8. #14288
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.255
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ihan sama se on taviksillakin. Ei noita kuituisia vaan saa custom geolla.
    Juu been there done that

    Mutta siis lähinnä tarkoitin sitä, että jos ammattikseen ajava sattuu saamaan Feltin sponssiksi, niin ei voi mennä ja ostaa sitä pitempirunkoista Canyonia kisapyöräksi. Me muut voidaan sentään valita itse.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  9. #14289
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.255
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Saa nähdä milloin alkaa satulakulmat jyrkkenemään, kun maastureissa. Rose Backroad FF on jo tuohon suuntaan. Takapyörän päällä ahtaalla lantiokulmalla istuminen on niin passee.
    Todennäköisesti ainakin kisaisemmat gravelit menee juurikin tuohon suuntaan oli siinä sitten järkeä tai ei. Mitä prot edellä, sitä tavikset perässä.

    Ja sitten tulevaisuudessa on fyssareille entistä enemmän duunia…
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  10. #14290
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Ja sitten tulevaisuudessa on fyssareille entistä enemmän duunia…
    Tähän olisi mukava kuulla perustelut.

  11. #14291
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.255
    Kropan painopiste siirtyy eteenpäin -> enemmän painoa käsien varaan -> enemmän lapa-, olkapää- ja kyynärpääongelmia pitkässä juoksussa.

    Ylipäätään soratiepyöräily on melko kuluttavaa yläkropalle, kun lenkit on helposti (yli)pitkiä, ajoasento staattinen, alusta täristävä, nykypyörien etupäät kovia ja sitten, kun vielä huomioidaan, että keskimääräinen harrastajakunta on ikääntymään päin, niin soppa on melkolailla valmis. Kokemuspohja puoltaa mielipidettä….
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  12. #14292
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Niin no päinvastainen ajoasento on omiaan aiheuttamaan alaselkä ja lonkanseudun ongelmia jos sellaiseen on taipuvainen. Nyt kun tämä kesä tullut pääsääntöisesti ajettua maastopyörällä niin lonkankoukistajat on esimerkiksi aivan uskomattoman hyvässä kunnossa. Tuolla museopyörällä kun käy mutkan ajamassa persepitkällä ja ahtaalla lonkkakulmalla niin heti tuntuu.

  13. #14293
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Pakko olla eri mieltä stenun kanssa. Gravelli ei ole ainakaan minulla kuluttavaa yläkropalle ja ajan todellakin matalassa ja pitkässä asennossa.

    Se on kuluttavaa juurikin alaselälle. Kun vääntää pitkään voimalla mäkiä, niin selkä siinä kyttyrää ottaa ja tekisi mennä aina vaan edemmäs ja edemmäs istumaan.

    Eilen jäsen Huotah nauraa hihitteli lenkillä kun sain alaselkään kunnon slaakit lauantain störmforsin gravellin jäljiltä. Muistutti, ettei saa enää mainostaa, ettei koskaan satu mihinkään Näemme se raja jossain vaiheessa vastaan tulee.

  14. #14294
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Niin no päinvastainen ajoasento on omiaan aiheuttamaan alaselkä ja lonkanseudun ongelmia jos sellaiseen on taipuvainen. Nyt kun tämä kesä tullut pääsääntöisesti ajettua maastopyörällä niin lonkankoukistajat on esimerkiksi aivan uskomattoman hyvässä kunnossa. Tuolla museopyörällä kun käy mutkan ajamassa persepitkällä ja ahtaalla lonkkakulmalla niin heti tuntuu.
    No just näin. Myös ne iskut tulee moninkertaisesti läpi, jos paino on enimmäkseen siellä hanurin päällä.

  15. #14295
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Kannattaa myös tunnustaa vanhevalle itselleen, että vaikka se fillarointi on mukavaa ja kivaa niin ei se vaan yksin riitä pitämään kroppaa kuosissa.

  16. #14296
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Toihan on törkeän hienon näköinen juuri noin.
    Niin onkin, rankan näköinen tosimiehen raaseri. Eläkeläisillä menee vatsa sekaisin jo pelkästä kuvasta. Ominaisuuksista en osaa sanoa mitään.
    Sitä en tosin ymmärrä kun toisaalta kehut nykypyöriä, joissa pitempi reach ja lyhyt stemmi.
    Tuossahan on just tooosi pitkä stemmi kun reach on mitä on. Vai katsoinko /ymmärsin väärin?

  17. #14297
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Saman ukon toinen fillari, sopivan mittainen stemmi /reach?

  18. #14298
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Kannattaa myös tunnustaa vanhevalle itselleen, että vaikka se fillarointi on mukavaa ja kivaa niin ei se vaan yksin riitä pitämään kroppaa kuosissa.
    Juu, puntille on tarkoitus taas mennä.
    Mutta tuo alaselän kuorma on kuulemma aika monelle normaalia just gravellissa.

  19. #14299
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Juu, puntille on tarkoitus taas mennä.
    Mutta tuo alaselän kuorma on kuulemma aika monelle normaalia just gravellissa.
    Juuh, ihan yleisesti heitin.

  20. #14300
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    Niin onkin, rankan näköinen tosimiehen raaseri. Eläkeläisillä menee vatsa sekaisin jo pelkästä kuvasta. Ominaisuuksista en osaa sanoa mitään.
    Sitä en tosin ymmärrä kun toisaalta kehut nykypyöriä, joissa pitempi reach ja lyhyt stemmi.
    Tuossahan on just tooosi pitkä stemmi kun reach on mitä on. Vai katsoinko /ymmärsin väärin?
    Niin siis nykyisiin riittää pitkä stemmi, luokkaa 120mm, eikä ole tarvetta laittaa enää 140mm

  21. #14301
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.255
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Mutta tuo alaselän kuorma on kuulemma aika monelle normaalia just gravellissa.
    Kaksi huomiota tähän: kun satula on edessä, lantio pitää saada taipumaan tosi reilusti eteen, muuten alaselkä jää mutkalle ja se rasittaa sekä alaselkää että myös niskaa. Toinen on se: että satula+satulatolppa -yhdistelmän tärinänvaimennus toimii parhaiten, kun satula on setback-tolpassa kutakuinkin säätövaran keskellä. Tota tutkittiin jossain Tour-lehden tolppatestissä vuosia sitten ja erot oli sen verran suuria, että sillä oli merkitystä.

    Mulla taas ei ole ole ollut minkäänlaisia alaselkäongelmia, vaikka satulan paikka on ollut melkolailla siinä, missä sen kuuluu olla ”perinteisten” fittiohjeiden/laskureiden mukaan (normipituisen satulan nokka n. 6,5 cm keskiön takana). Mutta varsinaisessa bikefitissä en ole käynyt. Nyt varmaan sekin kannattaisi tehdä ennenkuin alan tekemään mitään uushankintoja.

    Lisäksi kehon mittasuhteet vaikuttaa noihin aika paljon. Tällasella perinteisen suomalaisella persjalkaisella ruumiinrakenteella yläkroppa painaa aika paljon enemmän kuin joillain muilla.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  22. #14302
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.255
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Gravelli ei ole ainakaan minulla kuluttavaa yläkropalle ja ajan todellakin matalassa ja pitkässä asennossa.
    Tähän vielä huomautus, että noin mäkin luulin siihen asti, kunnes viime vuonna alkoi vaivat kuin tyhjästä.

    Niin pitkään, kun mitään vaivoja ei ole, on helppo kuvitella, että erinäiset asiat ei ole kuluttavia, vaikka ne vaivat siellä pikkuhiljaa kehittyisi. Näin sanoi mulle fyssari, kun viime syksynä koitettiin saada lapaa kuntoon.

    Niin ja en toki väitä, että kaikille käy samoin. Joku lapavaivoille herkistävä rakenteellinen juttu siellä mulla todennäköisesti on ja lisäksi duuni kuormittaa juurikin vasenta olkapäätä, koska olen vasuri ja teen näkärit vasemmalla kädellä (pun intended..)
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  23. #14303
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.030
    Minusta Dylan J:n ajoasento näyttää hyvältä, ja aika normaalilta.
    Satulasta ohjaamoon mitta ei ole mitenkään liioiteltu, eli satulan eteenpäin vieminen noin voimakkaasti kompensoidaan stemmin pituudella.
    Tuossa systeemissä tapahtunee myös se, että satulaa pitää nostaa (verrattuna että satula takana), ts. lantio siirtyy sekä eteenpäin että ylös suhteessa jalkoihin/polkimiin.
    Pyörähän näyttää paljon pahemmalta kuin mitä ajoasento on

  24. #14304
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Joo siis Dylanhan ajaa pro kuskiksi poikkeuksellisen pystyssä ja lantio on todella auki. Käsittääkseni tausta on maastopyöräilyn puolelta.

    Tuosta alemmasta kuvastahan näkee, miten pitkät kädet hänellä on.

    Tästä näkee kuvaa. Asento on rento ja lantio auki. Mun mielestä tuo näyttää aika täydelliseltä, eikä todellakaan liian matalalta ja kuormittavalta.


  25. #14305
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    ^Onko siitä jokin erityinen hyöty, että rungon (reachin) lyhyys korvataan pitkällä stemmillä?
    (Paitsi se, että näyttää hyvältä)

  26. #14306
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    ^Onko siitä jokin erityinen hyöty, että rungon (reachin) lyhyys korvataan pitkällä stemmillä?
    (Paitsi se, että näyttää hyvältä)
    On siitä. Stemmiä on tosi paljon helpompi pidentää mitä rungon reachia.

  27. #14307
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Niinpä.
    Elikkä se, että tehdään reachiltään pidempiä fillareita on aika turhaa kun stemmiä pidentämällä saa hyvän lopputuloksen.
    Tää on hyvä pointti. Mun endurance on just semmonen, lyhyt.
    Joku tosin kirjoitti näin: onneksi tosiaan monessa uudessa, kuten grailissa, on menty lyhyisiin stemmeihin
    Tää mun kysymys; "
    Onko siitä jokin erityinen hyöty, että rungon (reachin) lyhyys korvataan pitkällä stemmillä?" -tarkoitin niinkuin ajettavuuden kannalta hyöty?

  28. #14308
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.255
    Toi on melkolailla ääripää siitä, millainen mun mielestä on hyvä ajoasento ja todennäköisesti aika monen fyssarin mielestä myös. Lantio pystyssä, selkä rajusti kyyryssä ja niska ihan jäätävällä 90 asteen mutkalla. Täydellinen asento ainakin siihen, jos haluaa välilevyn pullistuman niskarankaan.

    Vielä, jos kuskilla sattuisi olemaan plussavahvuudet laseissa ja joutuisi linssien prismavaikutuksen takia kääntämään päätään vielä pystympään, niin sitten olisi ihan ”täydellinen” paketti

    Tosta pitäisi taittaa lantiota eteen reilusti, jotta saisi selän suoremmaksi ja sitä kautta niskan järkevämpään asentoon. Mutta se vaatisi pitemmän rungon tai vielä pitemmän stemmin. Lantion saaminen oikeaan asentoon satula noin edessä vaatisi todennäköisesti satulaan tilttiä nokka alaspäin, mutta sitten käsille tuleva paino kasvaisi entisestään.

    Oliskin kiva saada yksi pyöräilyyn perehtynyt fyssari mukaan tähän keskusteluun. Jykä? Anyone?
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  29. #14309
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    Niinpä.
    Elikkä se, että tehdään reachiltään pidempiä fillareita on aika turhaa kun stemmiä pidentämällä saa hyvän lopputuloksen.
    Tää on hyvä pointti. Mun endurance on just semmonen, lyhyt.
    Joku tosin kirjoitti näin: onneksi tosiaan monessa uudessa, kuten grailissa, on menty lyhyisiin stemmeihin
    Tää mun kysymys; "
    Onko siitä jokin erityinen hyöty, että rungon (reachin) lyhyys korvataan pitkällä stemmillä?" -tarkoitin niinkuin ajettavuuden kannalta hyöty?
    Siitä on hyötyä, jos ylipitkä stemmi korvataan rungon reachilla. Sä kysyit väärin päin.

    Pitkällä reachilla pyörä on vakaampi, eikä paino mene niin eteen. Ajoasento myös sattuu niskoihin paljon vähemmän, kun ei tule niin herkästi OTB:tä.

  30. #14310
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Ok. Kysyin väärinpäin

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •