GarminElectrobikeHephaGiant
Sivu 473 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 373 423 463 471 472 473 474 475 483 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 14.161 - 14.190 / 15440

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #14161
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.403
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tchegge_ Katso viesti
    Mitään 750 kiekkoja tarvita, 29+ on se tulevaisuus.
    Ehdottomasti tarvitaan, muuten myynti sakkaa.

  2. #14162
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.030
    Gravelissa taitaa olla käynyt niin että markkinat/jenkkigravelistit/media ovat yllättäneet valmistajat niin, että vaatimus alkaa olla jopa yli 50 mm rengastilaa. Keegan S ja monet muut ajoivat kuulemma viimeisimmän SBT:n2,1 -2,25 maastorenkailla sivunappeja leikkaillen.
    Joku Canyon Grail 42 mm tai uusin Trek Checkmate 45 mm ovat jo markkinoille tullessaan "vanhoja", ainakin joidenkin mielestä.

  3. #14163
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.427
    Jenkeissä kisapuolelta on tosiaan tullut selkeä vaatimus 2.25" rengastilalle. Esimerkiksi Unboundissa Payson McElveen totesi, että leveillä renkailla pystyi noilla "double trackeilla" ohittelemaan tien reunaa ja jopa piennarta pitkin, kun 40mm renkailla joutui ajamaan tarkasti urassa, joka oli hieman sileämpi. Eri asia on sitten onko taviksille tarvetta 50mm leveämmälle kumille. Toki kovin moneen pyörään ei vielä sekään mahdu. Tässähän voi käydä niinkin, että jatkossa runkoihin mahtuu virallisesti 50mm rengas, mutta sponssatut kuskit ajavat riskillä leveämmillä renkailla millin-parin clearancella. Uuteen Checkpointiin mahtuu kai epävirallisesti vielä 2.2" rengas, vaikka 50mm taitaa olla virallinen maksimi. Canyon Grailin rengastila on kyllä kummallisen pieni. Se olisi ollut minulla vaihtoehtona seuraavaksi graveliksi, mutta rengastilan puute karsi sen pois.

    Keegan Swensonilla oli SBT:ssä takana 2.1" Maxxis Aspen, koska nopeampi 2.25" Aspen ST ei mahdu Stigmataan taakse. Saa nähdä alkaako markkinoille tulla enemmän 50 mm tai 2.1" gravel-renkaita. Thunder Burt taitaa olla tällä hetkellä ainoa nopea alle 2.2" maastorengas.

  4. #14164
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.030
    Jeps. Sellaisen käsityksen olen saanut, että jos mentäisiin takaa vielä leveämpään, niin keskiölle ja/tai takanavalle pitäisi sitten tehdä jotain eli leventää. Muutoin tulisi ilmeisesti ongelmia mm. ketjulinjan kanssa ?

    Jos näin olisi, niin veikkaan että joku tuo markkinoille vielä gravelin, jonka geometria on maantiekippurasarvi sekä keskiö, taka ja etuhaarukka mtb mitoilla

  5. #14165
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.244
    ^Siis maastopyörän graveltangolla...

  6. #14166
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.427
    Focus Atlas on boost-perällä, mutta siinäkin taitaa olla keskiö maantieleveydellä. Rengastila ei ole erityisen suuri, joten ratkaisu hieman ihmetyttää. Saahan silloin toki kiekosta hieman kestävämmän, mutta valmiskiekkoja etsiessä voi tulla ongelmia. Maastopuolen kiekot kävisi muuten, mutta edessä on 12x110 akseli, joten vaatisi ainakin adapterit kiekkoihin.

  7. #14167
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti velib Katso viesti
    Jenkeissä kisapuolelta on tosiaan tullut selkeä vaatimus 2.25" rengastilalle. Esimerkiksi Unboundissa Payson McElveen totesi, että leveillä renkailla pystyi noilla "double trackeilla" ohittelemaan tien reunaa ja jopa piennarta pitkin, kun 40mm renkailla joutui ajamaan tarkasti urassa, joka oli hieman sileämpi. Eri asia on sitten onko taviksille tarvetta 50mm leveämmälle kumille. Toki kovin moneen pyörään ei vielä sekään mahdu. Tässähän voi käydä niinkin, että jatkossa runkoihin mahtuu virallisesti 50mm rengas, mutta sponssatut kuskit ajavat riskillä leveämmillä renkailla millin-parin clearancella. Uuteen Checkpointiin mahtuu kai epävirallisesti vielä 2.2" rengas, vaikka 50mm taitaa olla virallinen maksimi. Canyon Grailin rengastila on kyllä kummallisen pieni. Se olisi ollut minulla vaihtoehtona seuraavaksi graveliksi, mutta rengastilan puute karsi sen pois.

    Keegan Swensonilla oli SBT:ssä takana 2.1" Maxxis Aspen, koska nopeampi 2.25" Aspen ST ei mahdu Stigmataan taakse. Saa nähdä alkaako markkinoille tulla enemmän 50 mm tai 2.1" gravel-renkaita. Thunder Burt taitaa olla tällä hetkellä ainoa nopea alle 2.2" maastorengas.
    Grail jäi kauppaan juuri rengastilansa vuoksi. Grizl sentään ottaa vähän enemmän leveyttä joten siitä sopiva rassi muhkuraisimille reiteille. Boonuksena tietysti mukavuus vaikka kirmaisi asfalttia leveää kumia alla. Eri kiekko kombinaatiolla korvaa meikäläisen ajoissa jopa maantiekonkelin siinä määrin että mietin että josko laittaisi maantiekonkelin lihoiksi tai myyntiin. Ei se ole paljoa laatuaikaa viime aikoina saanut.
    Ja noinniinkuin yleisesti sanoisin niin mieluiten se +50mm kumitilaa kuin alle.

    Thundeburtit kyllä toimii itselläkin Grizlissä Huntin kiekoilla.

  8. #14168
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.030
    Vertailussa esim. spessun crux, uusi checkmate ja grail ja spessun epic hardtail verrokkina.
    gravelgeometria vs mtb nykypyörissä tuolla otannalla



    https://geometrygeeks.bike/compare/s...rdtail-2022-l/

  9. #14169
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.030
    Itselläkin todennäköisesti seuraava pyörä jokin domane- checkmate tai vastaava. Omaan sekakäyttöön päteviä pelejä; domanekin olisi pari vuotta sitten ollut lokerossa gravel.
    Nykyisin pääosin alla maantiepyörä jossa on 37 mm renkaat , ja taitaa olla niin että yhtään puhdasta asfalttilenkkiä en sen jälkeen ole ajanut.

  10. #14170
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
    Jeps. Sellaisen käsityksen olen saanut, että jos mentäisiin takaa vielä leveämpään, niin keskiölle ja/tai takanavalle pitäisi sitten tehdä jotain eli leventää. Muutoin tulisi ilmeisesti ongelmia mm. ketjulinjan kanssa ?

    Jos näin olisi, niin veikkaan että joku tuo markkinoille vielä gravelin, jonka geometria on maantiekippurasarvi sekä keskiö, taka ja etuhaarukka mtb mitoilla
    Sanoiko joku Lauf Seigla? Akselit on gravel-mitoilla, mutta keskiö BSA 73. Rengastilaa on 57mm/2,25".
    The older I get the faster I was

  11. #14171
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Joo, emmä ymmärrä miksi pitäisi mennä boost-mitoituksiin, kun maastureissa oli pitkään ennen boostia 2,25:llä ja leveämmillekin rengastilaa. Enemmän se tuosta keskiöstä ja ketjulinjasta ahdistaa.

  12. #14172
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.030
    Tosiaan Lauf Seigla on sellainen mitä tavallaan hain.
    Siihen on saatu mm. hieman leveämmällä keskiöllä ja 1 x voimansiirrolla 57 mm rengastila taakse, kuten aiemmin mainittu
    Hyvää tuossa on se, ettei näköjään tarvikaan mennä uusiin akselimittoihin.






  13. #14173
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.403
    Tuossa on 68 maantie BSAn tilalla vaan 73 maasto BSA keskiö. Saahan sen maantie keskiön prikoilla levitetty maastokammille sopivaksi. Yhden eturattaan systeemissä etuvaihtajan rajoitteetkaan ei haittaa.
    Minulla Grizl:ssä maastokammet. Olisin halunnut laittaa prikat keskiön ja laskerin väliin muutta BF:n "kaulus" jää niin kapeaksi 2,5 mm prikoilla että laitoin ne laakerin ja kammen väliin.

  14. #14174
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Ei mahda se pelkkä rikoilla levytetty keskiö vaikuttaa rengastilaan?

  15. #14175
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Siis maastopyörän graveltangolla...
    Käytännössä moni on jo nyt ajanut tuollaisella virityksellä, mm. Lael Wilcox käytti jotain spessun maastopyörää, josta tuunasi graveliin kisapyörän.
    Roots, bloody roots

  16. #14176
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Joo, emmä ymmärrä miksi pitäisi mennä boost-mitoituksiin, kun maastureissa oli pitkään ennen boostia 2,25:llä ja leveämmillekin rengastilaa. Enemmän se tuosta keskiöstä ja ketjulinjasta ahdistaa.
    Ainoa hyösyllinen syy minkä keksin tähän on, että voi samoja kiekkoja käyttää molemmissa pyörissä.
    Roots, bloody roots

  17. #14177
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Sramilla ainakin on niitä road wide -kampia, joissa on 5 mm isompi Q-factor ja 2,5 mm(?) leveämpi ketjulinja. 73 mm keskiöön saa chainstayt vähän leveämmälle ja wide-kammilla rattaille jää tilaa leveämmistä chainstaystä huolimatta. Miinuksena se leveämpi Q-factor.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  18. #14178
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.403
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ei mahda se pelkkä rikoilla levytetty keskiö vaikuttaa rengastilaan?
    Ei jos rungossa ei ole tilaa. Eikä ilman kampien vaihtoa.

  19. #14179
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pturunen Katso viesti
    Ainoa hyösyllinen syy minkä keksin tähän on, että voi samoja kiekkoja käyttää molemmissa pyörissä.
    Tai sitten ei kun gravelissa on edessäkin 12mm akseli…

  20. #14180
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Osasta maastorungoista ei ole, eikä kyllä tule olemaan tuollaisen maantie geometrian läheltä liippaavaa sorajyrsintä. Joistakin aihioista kyllä, mutta se ei ole vastaus rengastilan tuskaan kun jengi parkuu selvästi maantie geon perään.

  21. #14181
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Tai sitten ei kun gravelissa on edessäkin 12mm akseli…
    Onnistuisihan tuo esim. boostinaattorilla.
    Roots, bloody roots

  22. #14182
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.030
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Föhn Katso viesti
    Osasta maastorungoista ei ole, eikä kyllä tule olemaan tuollaisen maantie geometrian läheltä liippaavaa sorajyrsintä. Joistakin aihioista kyllä, mutta se ei ole vastaus rengastilan tuskaan kun jengi parkuu selvästi maantie geon perään.
    Jep. Mitä noita mediassa nähnyt niin maastopyöriä joihin lievällä väkivallalla (ministemmi ja mahdollinen suuri negatiivinen kulma) saatu kippurasarvi ja sen mukainen ajoasento.
    Pääasiassa taitavat olla kisoihin joissa tarvitaan mtb jousto ja geometria + aero tasaisille osuuksile (esim. Leadville) tai mtb "mukavuusjousto" + aero ja ajoasento/mukavuus (Unbound XL)

    lisäys: Leadvillessäkään tuo valinta ei ihan selvä ole, mutta kun Keegan S (jonka pyörä ohessa) vtänä vuona valitsi tämän ratkaisun, niin varmaan nuo yleistyy siellä

  23. #14183
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.826

    "Gravel Grinding" -fillarit

    Hakusessa kuituinen Grizl-/Diverge-/Nuroadmainen kapistus. Mekaanisella Shimanolla ollut ajatus. Tulisi työmatka- ja retkikäyttöön lokari- ja etuhaarukkakiinnityspisteillä.
    Diverge maksaa osiinsa nähden spessuhinnan, Grizl CF SL 8, tyhmiä värejä tällä hetkellä, Nuroad Racea ei oikeen saatavilla.
    Revolt Advanced 0 myös potentiaalisena vaihtoehtona.
    Mitä muita vaihtoehtoja?

  24. #14184
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Terrel CF vois olla.

  25. #14185
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923

  26. #14186
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.139
    Kaipaisiko joku juuri mtb-renkaita soranjauhimeen? Genesis Vagabondiin menisi 2.35-tuumaiset.




  27. #14187
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Tossa on nyt just se boost-perä ja mutta silti normi 12x100mm nokka. Mukava etsiä kiekkoja, jos haluaa suunnilleen samanlaisen vanteen eteen ja taakse.

  28. #14188
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.244
    ^^Tuon voisi hankkia täysjäykän maastohybridin tilalle, vois olla toimiva paketti.

  29. #14189
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    A new dropped seat stay design is shared with the Croix De Fer to aid vertical compliance on rough trails. This new rear triangle configuration adds comfort and allows you to stay seated for longer, conserving energy for the fun bits.

    Tekis mieli kysyä, että kun nuo dropatut chainstayt on yhdistetty oletettavasti järeähköön 35 mm satulaputkeen, niin onko niistä oikeasti hyötyä missään muussa kuin markkinointimielessä.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  30. #14190
    Liittynyt
    04/2016
    Paikkakunta
    Kirkkonummi
    Viestit
    284
    Onpas muuten Vagabondin geo muuttunut rajusti. Lyhytjalkaisena 178cm/80cm mitoilla olen tuskaillut 2017 korkeutta (stack 608mm) ja ajoasento painottuu kyllä vahvasti dropeille tanko slämmättynä. Uusi kasvaa tästä vielä sentin korkeammaksi ja vaakaputki (niin vaaka kuin onkin) kasvaa myös 567mm -> 592mm ja reach 375mm -> 392mm. Hyvin näkyy että tällaiset mitoitetaan nykyään 60mm stemmille 10-senttisen sijaan.

    Hetken jo pohdin että jos nyt ostaisin niin lähtisi varmaan S-koko, mutta siinä BB-drop onkin enää 47mm, eli 25mm korkeammalla! (Edit tosiaan, 27.5" kiekoilla onkin nyt nuo pienemmät)

    Tuohon aiempaan menee tosiaan 2.25" 29" Ice Spikerit jopa SKS Bluemelsien kanssa ihan normiperällä. Rival-maantiekammet sopii, kun eturatas on korkeintaan 38t 2mm offsetilla. Tämä kapeamman Q-factorin setuppi ei taida enää uuteen mennä.
    Gary oin' muokkasi tätä : 03.09.2024 at 20.20

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •