GiantElectrobikeGarmin
Sivu 16 / 57 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6 14 15 16 17 18 26 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 451 - 480 / 1700

Aihe: Pyöräilyuutiset mediassa

Hauska aina lukea tälläisiä otsikoita kun samalla mökillä ihmiset kuvailee mökkiämme, ajavat autolla pihaan tai saannut työnnellä autoja pois polulta kun ajettu gepsillä väärin, sitten kun menet uimaan saa rannassa tappella ihmisten kanssa että voi tulla lauturillemme hyppimään, et voi kuvailla lapsia, et voi grillata laiturillamme jne.....

Että jos joku nyt vähän kävelee.....

Juttuja kirjoitetaan varmaankin niistä aiheista mitkä kiinnostavat lukijoita. Jos klikkejä ei tule, niin turha tuhlata aikaa sitten moiseen.

Niin. Tosi sääli että Hesarikin on viimevuosina lähtenyt tähän mukaan.

Mtv ja Satakunnan Kansa ovat havahtuneet aiheeseen.

Noin muuten, löytyy hesarista ja iltapuluista sentään jotain uutisia Ahtosalostakin, mutta ei näköjään niin aktiivista seurantaa ole että tätä skabaa huomioitaisiin. (Itse ehkä vähän mieltä että naisilla Giro Donnen pitäisi olla se perinteikkäämpi ja arvostetumpi kisa, mutta toki "Ranskan ympäriajo" (naisten, Zwiftin kanssa) vaikuttaa hienommalta, ja ei tietenkään ole mitään väärää tehdä uutta kisaa heti isosti.)

Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Toivottavasti nyt pyöräily päätyy säännöllisesti seuratuksi ja uutisoiduksi lajiksi. Vähän on vielä skarppaamisen paikka toimittajilla, kun eilen Ylen toimittaja kertoi Alina Ahtosalon ajaneen...
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

Tänään oli paperihesarissa.

Hesari taas vauhdissa:

https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000010639545.html

"Kuvat näyttävät hävityksen..." kertoo otsikointitapana minusta aika selvästi, että tässä ollaan "asialla".
    Roots, bloody roots

Journalistin ohjeet:

"Tietojen hankkiminen ja julkaiseminen

8. Journalistin velvollisuus on pyrkiä totuudenmukaiseen tiedonvälitykseen."

Ei nuo kuvat kyllä minkäänlaista hävitystä näytä, vaikka siellä jotain pieniä luvattomia rakennelmia onkin tehty. Toimittajan agenda on tietenkin kalastella klikkejä mutta on tuossa myös ajojahdin makua eikä tuo klikkiotsikko minusta täytä totuudenmukaisen tiedonvälityksen määritelmää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pturunen Katso viesti
    Hesari taas vauhdissa:

https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000010639545.html

"Kuvat näyttävät hävityksen..." kertoo otsikointitapana minusta aika selvästi, että tässä ollaan "asialla".

^Veikkaan että kun reilu sata vuotta sitten noita juoksuhautoja on tusattu, niin "hävitys" on ollut aika paljon rajumpaa.

Otsikko on click bait, jotta saataisiin klikkejä, somejakoja ja pöyristymistä (johon muuten itsekin syyllistyit, eli menit ns miinaan). Itse juttuhan on asiallinen. Toisen maalle ei saa rakentaa ilman lupaa ja jutun lopussa muun muassa todetaan että intressit saattaisivat olla yhteensovitettavissa (jos olisi kenen kanssa keskustella).

Omia vakiomestoja. Alueella liikkuu paljon enemmän kaikkia muita häärääjiä (sotaleikkijät, koirailijat, pussikaljoittelijat nuotioineen, rantojen miehet...) kuin pyöräilijöitä.

Itse juttu oli asiallinen ja ymmärtävän neutraali.

EDIT: lukijakommentteja alkaa kertyä, aivan helmiä joukossa kuten aina.
    JackOja muokkasi tätä : 21.08.2024 at 13.10

Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Otsikko on click bait, jotta saataisiin klikkejä, somejakoja ja pöyristymistä (johon muuten itsekin syyllistyit, eli menit ns miinaan). Itse juttuhan on asiallinen. Toisen maalle ei saa rakentaa ilman lupaa ja jutun lopussa muun muassa todetaan että intressit saattaisivat olla yhteensovitettavissa (jos olisi kenen kanssa keskustella).
    Meitä on moneksi tulkintoineen. Kyse tässä on ensisijaisesti otsikoinnista, joka ei millään tavalla vastaa tapahtunutta tai edes artikkelin sisältöä. Itse luen, ja siksi nostan sen myös esille, rivien välistä selkeän trendin, jolla luodaan maastopyöräilyn vastaista ilmapiiriä uutisoimalla asiasta negatiivisesti. Kaupungin tahtotila maastopyöräilyn rajoittamiseksi on todellinen.
    Roots, bloody roots

Joo. Tosi törkeää Hesarilta.

Kävin viime viikolla Hs:n toimittajan ja kuvaajan kanssa Herttoniemen hyppyreillä ja Kivikon vanhoilla prätkäspooreilla. Kerroin siinä samalla hänelle maastopyöräilystä, siihen liityvistä ennakkoasenteista yms jutuista. Tämän artsun piti ilmestyä viime viikolla. Taisi tämä uusi tuho artikkeli mennä sen edelle.
    Hs:n toimittaja kyllä kertoi että Herttoniemen hyppyrijutun jälkeen toimitukselle tuli nippu vinkkejä vastaavista paikoista. Vinkkejä oli Herttoniemen johonkin vaaralliseen mäkeen, Kivikkoon (juuri siellä käytiin), Hallainvuolle ja juurikin Espoon linnoituksille. Silloin toimittaja ei tiennyt kohdetta tarkemmin. Mun kanssa liikkunut toimittaja oli Marja Salomaa.

Perustuukohan toimittajien palkkaus myös klikkauksiin? Ainakin jossain 7päivässä on varmasti näin.

Mietiskelin vaan, että nettilehdet ja swaippaukset tietysti ajaa hesarinkin automaattisesti tähän klikkien kalasteluun. Taisi aiemmin suurin osa tuloista kuitenkin tulla kk-tilauksista.

Vähän sääli.

^tuotahan pohdin tässä topicissa jo sivu pari sitten. Noin se menee paperimedian vedellessä viimeisiä kuolonkorinoitaan. Edes mun vanhemmille ei tule enää paperilehteä vaan lukevat digiä. Siellä sitten mainostulot jne. riippuu vahvasti näkyvyydestä ja niistä klikkauksista, jotka toki ovat relaatiossa.

Jep. Ne kaikki pikkujutut ovat muuttuneet nyt klikkihakuisiksi.

Onneksi on vielä kunnonkin artikkeleita.

Mielenkiintoinen asenne klikkiotsikoihin, eli on ihan ok kalastella klikkejä ja aiheuttaa raivoa, kunhan juttu on "asiallinen", vaikka ei vastaisikaan otsikkoa?

Aiheeseen liityvää lukemista: Katleena Kortesuo, Journalismin kuolema. Suosittelen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Perustuukohan toimittajien palkkaus myös klikkauksiin? Ainakin jossain 7päivässä on varmasti näin.
    Mun käsitys on että itse jutun toimittaja ei useinkaan päätä otsikkoa, vaan sen tekee toimituksessa eri henkilö. Nettiversiossahan samalla jutulla voi olla päivän aikaan montakin eri otsikkoa, kun testaillaan mikä ns toimii parhaiten

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Mielenkiintoinen asenne klikkiotsikoihin, eli on ihan ok kalastella klikkejä ja aiheuttaa raivoa, kunhan juttu on "asiallinen", vaikka ei vastaisikaan otsikkoa?
    Otsikoiden osalta kannattaa opetella medialukutaitoa, hypätä ne kaikkein ilmiselvimmät provot yli ja keskittyä leipätekstiin. Vähän sama malli kuin näillä nettifoorumeillakin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Brocol Katso viesti
    Mun käsitys on että itse jutun toimittaja ei useinkaan päätä otsikkoa, vaan sen tekee toimituksessa eri henkilö. Nettiversiossahan samalla jutulla voi olla päivän aikaan montakin eri otsikkoa, kun testaillaan mikä ns toimii parhaiten
    Näin juuri. Mielenkiinnolla odotan, millaisella otsikoinnilla tuo uutinen päätyy paperi- (eli näköislehteen), jos päätyy. Siellä on huomattavasti konservatiivisempi linja otsikoinnin ja sanavalintojen suhteen. Itse pääasiassa luen siitä syystä juuri sitä versiota HS:stä.

Nettilehden otsikot muuttuvat myös palautteen takia. Pari räikeintä mtb otsikkoa on koska Hesariin otettiin yhteyttä. Esim otsikko "Kallahdenharjulla maastopyöräilijät katkovat puita moottorisahalla" vaihtui toisenlaiseksi netissä ja päätyi kevyempänä myös paperille.

Ja artikkelin toimittaja ei päätä otsikkoa vaan ylempi taho.

Niinkuin muidenkin lehtien, niin Hesarinkin linjana on ollut jo pitkään nimenomaan otsikoissa kaataa bensaa liekkeihin (tai sytyttää palo itse).
    Koskee tuo itse juttujakin osittain ja mikään palaute ei sitä käytäntöä muuta.

Otsikoiden osalta kannattaa opetella medialukutaitoa, hypätä ne kaikkein ilmiselvimmät provot yli ja keskittyä leipätekstiin. Vähän sama malli kuin näillä nettifoorumeillakin.
    Valitettavasti ne joiden pitäisi opetalla medialukutaitoja eivät edes tiedä mitä se on.

Näin. Ne ovat niitä samoja henkilöitä, jotka kirjoittelevat kusipäisten pyöräilijliden faceen, kiilaavat autolla ojaan ja huutavat naama punaisena maastossa.

Maksumuurin takana, mutta otsikosta selviää jutun henki. Mitähän tällä pyöräilijöiden maalittamisella saavutetaan?

https://www.kaleva.fi/helsinkilainen...un-ja/11290657

Milloinhan tulee vastaava juttu bussikuskien toiminnasta, kun ajellaan kolmioiden takaa vauhdilla pyöräteiden yli asenteella, että muut väistää jne...Kolmesti olisin tänä kesänä jäänyt bussin alle kohdassa, jossa suoraan ajaville autoilijoile on kolmiot ennen klv:tä, jos en olisi itse väistänyt.

Tulee ajettua sekä Oulussa että pk-seudulla keskusta-ajoa sekä pyörällä että autolla suht säännöllisesti, ja eihän siitä mihinkään pääse että pyöräilijöiden päätöntä kohellusta tapahtuu paikasta riippumatta aivan liikaa. Bussikuskin näkökulma on varmasti erilainen kuin itselläni, oma perstuntuma kuitenkin on että Oulussa näen vähemmän pyöräilijöiden hölmöilyä kuin pk-seudulla. Iso vaikutus on varmasti Oulun kelvien pienemmällä liikennetiheydellä (oma subjektiivinen ja yleistävä arvio). Mutta joo, eilisen Ylästö-Munkkiniemi-Lauttasaari-Kansalaistori-Ylästö-lenkin varrellekin mahtui pari pyöräilevää aikuista toikkaroimassa järkeä vailla pienen lapsen kanssa baanalla, yksi vimpan päälle varusteltu gravelisti ohittamassa tolkuttomalla vauhdilla leveää kävelijöiden ryhmää täysin useasta vastaantulijoista piittaamatta ja jokunen kännykään keskittynyt teini seilaamassa laidasta laitaan jopollaan. Eiväthän nuo tapaukset missään tapauksessa enemmistöa edusta mutta liikaa niitä silti on. Toisin kuin moni muu lehtijuttu viime aikoina, tuo Kalevan artikkeli ei mitenkään triggeröinyt itseäni, otsikkokin oli kohtuullisen asiallinen ja keskittyi k.o. henkilön kokemukseen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Maksumuurin takana, mutta otsikosta selviää jutun henki. Mitähän tällä pyöräilijöiden maalittamisella saavutetaan?

https://www.kaleva.fi/helsinkilainen...un-ja/11290657

Milloinhan tulee vastaava juttu bussikuskien toiminnasta, kun ajellaan kolmioiden takaa vauhdilla pyöräteiden yli asenteella, että muut väistää jne...Kolmesti olisin tänä kesänä jäänyt bussin alle kohdassa, jossa suoraan ajaville autoilijoile on kolmiot ennen klv:tä, jos en olisi itse väistänyt.

Allekirjoitan tuon kyllä. Silmät saa hävetä päästä kanssapyöräilijöiden toiminnan suhteen. Punainen valo ei juuri merkkaa ja tilannenopeudet eivät ole linjassa kelvin täyttöasteeseen. Ajan henki on varsin egosentrinen ja korona viimeistään murensi ainakin osalta kollektiivisen normien kunnioituksen. Vaikka tässä on sähköpotkulautailijoita tullut osoitettua sormella (ihan aiheestakin), niin ei pyöräilijät ole sen parempia. Itse asiassa Stadissa paljon ajavana koen, että keskimäärin autoilijat niitä sääntöjä noudattavat parhaiten.
    Roots, bloody roots

Samanlaisia aiheita

1. Sisärenkaista asiaa mediassa
    By tikola in forum Renkaat
    Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 12.10.2017, 22.54

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään