HephaGarminGiantElectrobike
Sivu 34 / 43 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 24 32 33 34 35 36 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 991 - 1.020 / 1278

Aihe: Ketjuen uppovahaus (parafiini, Molten Speed Wax yms vastaavat)

Yli 10 vuotta olen ajanut erilaisilla NW-rattailla maastossa ja ei tuollaista ole ennen tullut vastaan, että ketju noin havaittavasti tarttuisi rattaaseen kiinni, että kammissa asti tuntuu. En osaa pitää 1x eturattaan ominaisuutena yleisesti. Shimanon GRX 12spd 1x rattaan ominaisuus se voi ollakin.

^jos se tarttuminen häiritsee, niin vaihda ketju vaikka YBN:n tekemään.

Ja mitä tulee kammessa tuntumiseen, niin fillari telineessä ja käsin hitaasti pyörittäessä. En mä ajaessa tollaisia pohdi.

Eaglen rattaan kanssa tuota ongelmaa ei käytännössä tule ikinä. Sen hammasprofiili on suunniteltu ns. oikein, jolloin ketju ei voi tarttua hampaiden väliin alakuolokohdassa. Blackspiren ratas teki tuota aikanaan niin pahasti, että vaihdoin sen suosiolla 100km ajettuna pois kun en kestänyt sitä rutinaa. Olen kirjoittanut asiasta tänne: Review: Blackspire Snaggletooth oval chain ring - Grinding my gears (mtbengineer.blogspot.com)

Valitettava fakta on, että monikaan valmistaja ei joko osaa tai halua suunnitella hampaan muotoa oikein, tai ehkä pelkäävät Sramin patenttia. Alugearin rattaat ovat toimineet omassa käytössä Eaglen ohella hyvin.

Shimanolla kun ajoin niin tämä ei haitannut, vaikka ketju kyllä selkeästi tahmasi myös heidän omaan rattaaseensa. Alugearilla taas toimii paremmin ja täysin hjiljaa. Siinä paksumpien hampaiden reunat on vahvasti viistetty eli ne eivät ainakaan ota kiinni ja kanna. Saattaa myös olla, että paksu hammas on aavistuksen kampeampi kuin Shimanossa.

Myös äärimmäinen ketjulinta voi tuota aiheittaa ja ainakin Alugearin rattaalla ja Sramin flat top -ketjulla ääntä on jonkin verran jos ketjulinja on oikein vinossa, mutta varsinaista tahmausta ei esiinny.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

Onhan tuossa GRX 12spd hammasprofiilissa selvästi nähtävissä ero 11spd vastaavaan tai vaikka alla olevaan RF:n NW rattaaseen. Helppo tuosta nähdä myös että miksi tarttuu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MTB Engineer Katso viesti
    ...
    Myös äärimmäinen ketjulinta voi tuota aiheittaa ja ainakin Alugearin rattaalla ja Sramin flat top -ketjulla ääntä on jonkin verran jos ketjulinja on oikein vinossa, mutta varsinaista tahmausta ei esiinny.
    Ja mitä lyhyempi takahaarukka sitä jyrkempi on ketjun kulma ääriasennoissa (kokemusta on maantiepyörän 1x-konversiosta).

12sp shimano on varmaan sama kuin roadissa? Se on ihan erillainen ketjukin.

https://bike.shimano.com/en-EU/technologies/component/details/new-tech-hyperglide-plus.html

https://www.bike-discount.de/en/shim...ith-quick-link

Compatibility

• MTB 1x12-speed & 2x12-speed
    • DURA ACE / ULTEGRA / 105 2x12-speed
    • GRX 1x12-speed & 2x12-speed
    • E-Bike: MTB EP8 EP800 / Trekking STEPS E8080
    Kyllä on pitäis tuollaisella XT-ketjulla tuon mukaan pelata. Moinen kettinki tosiaan tulee näissä seteissä.

https://r2-bike.com/SHIMANO-GRX-820-...25-mm-42-teeth

Nää 1x GRX kilkkeet on lähempänä maastosarjoja kuin roadia. Kasetitkin on samat.

Joo mutta siis tuo Hyperglide+ se tuli 12sp roadiin. Taisi kyllä tosiaan tulla ensin mtb puolelle.

Ketju näyttää passaavan road/mtb ristiin.

Tuossa muuten kerrottu tarkemmasta sovituksestakin.

https://www.vitalmtb.com/features/he...s-xt-linkglide

Joo, MTB:hen se tuli eka. Nehän suosittelee Shimanon omaa eturatasta 1x MTB-toteuksiinkin juuri tuon hg+ ketjun vuoksi. Toisaalta itsellä on tuo XT-sarja toiminut oikein mainiosti RF:n eturieskalla fatissa.

Tämän wolftoothin eturatasvalinnan muistin.

https://www.ridemore.fi/wolf-tooth-d...-e-bike-motor-

Mulla teki orbean orkkiskampien ratas tuollaista shimanon 11-ketjulla, mutta ei originaalilla mikä olikaan. Mutta shimanon omalla rattaalla ei oo ollut mitään. Nykyisin tuossa on sramin ketju vahattuna ja toimii hienosti.

Täpärin 12-gx voimansiirrossa tuntuu että ketju ei halua välillä tippua pienemmälle rattaalle. Ei kuitenkaan äännä millään vaihteella ja isommalle rattaalle vaihtaa täsmällisesti. Pitäskö tota pakkaa koittaa myös vahata jollain et olis liukkaampi (tai pestä kunnolla ). Nestemmäisten kanssa tällaset vähän hitaat vaihtamiset yleensä korjaantui voitelun yhteydessä.

Halvat sramin mtb pakat vaihtaa kyllä tosi huonosti. Oisko just toi gx mikä oli itselläni hetken paikallaan. Painaa kilon ja melkoista rousketta pitää.

450g ja 140€ Saksasta.

halpuus on tietysti suhteellista mutta kai tuo keskihintaisista srameista on se kevyin ja kallein. X01 ja xx sitten erikseen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti M A Katso viesti
    450g ja 140€ Saksasta.

halpuus on tietysti suhteellista mutta kai tuo keskihintaisista srameista on se kevyin ja kallein. X01 ja xx sitten erikseen
    aa joo, se on se gx eagle, joka ei kestänyt kuin 3tkm. Se vaihtoi kyllä ehjänä tosi nätisti, enkä huomaa mitään eroa kalliimpaan.

Tuo umpiteräksinen halppis pakka on se mikä runksuttaa.

Edit:

Niin siis noinhan se minulla alkoi just 3tkm kohdalla oireilemaan. Ei vaan tiputtanut jostain keskilehdeltä pienemmälle. Ne rattaat oli vaan loppu.

Millaista kamaa tuo rexin chain cleaneri on? Tuoksuu vähän liuotinpesuaineelta. Toimiiko tosiaan vahan kanssa yksinään, kute ufon cleaneri, vai tartteeko käyttää vielä alkoholia?

Mä oon ketjun käyttänyt tuon kautta ja sitten Sinolin. Ei siihen Sinoliin edes uusista ketjuista enää jää juuri mitään eli varmaankin toi toimahtelee yksinään. Ihan tehokkaan oloinen aine.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Mä oon ketjun käyttänyt tuon kautta ja sitten Sinolin. Ei siihen Sinoliin edes uusista ketjuista enää jää juuri mitään eli varmaankin toi toimahtelee yksinään. Ihan tehokkaan oloinen aine.
    Juu, on varmaan. Mutta mietin juurkin, että vähän tuoksuu normaalille liuottimille ja ehkä vaatii vielä alkoholin kaveriksi.
    Ufohan ei tätä vaadi.

Rexin ohjeissa ei sanota alkoholista mitään cleanerin kanssa.

Chain Cleaner sisältää helposti biohajoavien hiilivetyjen lisäksi alkoholeja ja peseviä ainesosia. Suunniteltu sellaiseksi, ettei jätä vesihuuhtelun jälkeen öljyiseksi vaan ns. ”rutikuivaksi”.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    Chain Cleaner sisältää helposti biohajoavien hiilivetyjen lisäksi alkoholeja ja peseviä ainesosia. Suunniteltu sellaiseksi, ettei jätä vesihuuhtelun jälkeen öljyiseksi vaan ns. ”rutikuivaksi”.
    No siltä se tuntuikin.

Ehdin jo putsaamaan kahdet uudet ketjut metodilla:

1. Rexin cleaneria pienen orthex pakasterasian pohjalle. Ketju sinne ja huljuttelua hetken aikaa. Ehkä 5min kaikkineen.
    2. Ketjun pesu kuumalla vedellä.
    3. IPA purkki oli puolillaan, niin tipautin ketjun sinne narun varassa ja huljuttelin ehkä 30s

Ei mennyt kauaa. Eikä ainettakaan kuin pieni liru pullosta. Katsotaan toimiiko tuollainen pikapesukin.

Sramin x01 ketjuissa selvästi paksumpi jankki uutena. Mutta tuokin irtosi kyllä tosi nopeasti, ainakin pinnasta.

Olisi siis tosi jees, jos rexi toimisi yhtä hyvin kuin ufo. Ufossa vähän närästää tuo pakkauskoon puolittaminen. Se ei ole enää mitään edullista kamaa.
    Sinällään tuo ipassa uittaminen ei kyllä hidasta enää juuri ollenkaan. Jos jaksaa, niin tarttee testailla onko ipa kylvyllä vaikutusta vahan tarttumiseen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Millaista kamaa tuo rexin chain cleaneri on? Tuoksuu vähän liuotinpesuaineelta. Toimiiko tosiaan vahan kanssa yksinään, kute ufon cleaneri, vai tartteeko käyttää vielä alkoholia?
    Hyvin toimii itsekseen. Viidestä kymmeneen minuuttiin liotusta, välillä huljutellen riittää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Olisi siis tosi jees, jos rexi toimisi yhtä hyvin kuin ufo. Ufossa vähän närästää tuo pakkauskoon puolittaminen. Se ei ole enää mitään edullista kamaa.
    Sinällään tuo ipassa uittaminen ei kyllä hidasta enää juuri ollenkaan. Jos jaksaa, niin tarttee testailla onko ipa kylvyllä vaikutusta vahan tarttumiseen.
    Toimii se. En kyllä ihan niin luottavainen ole että yhteen lyhkäiseen kylpyyn ja ravisteluun luottaisin, itse annan olla tunteja/yön yli muhimassa ja sitten uutta nestettä jossa vielä heiluttelu. Jos oikeen jaksaa niin ultraäänessä tuo ensimmäinen kylpy 30min.

Mutta nythän olen siirtynyt noihin Silcan Stripchippeihin ja ei oo vielä mitään valittamista. Gravelissa kierrossa 3x 105-ketjut ja maastureissa XTR/XX1:t menneet tuolla käsitellyillä. Tarkempaa raporttia sitten ensi vuonna kun on oikeasti kilsoja tarpeeksi alla ja ehkä ensimmäiset ketjujen vaihdot takana.

Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla

Minultakin hyvin positiiviset kokemukset pelkästä Rexin Chain cleanerista yksistään. Neljät ketjut on nyt vahattu toukokuisen käsittelyn jälkeen jo kahdesti ja Rexin vahan tarttumisessa ei mitään valittamista.

Otantana käytetty 10s Record, uusi 10s Record, Uusi PC-X1 ja käytetty PC-XX1. Uudet ketjut annoin olla yön yli lasipurkissa pesunesteessä välillä ravistellen ja vedellä huuhtelu ennen vahausta. Käytetyille vaihdoin tuon pesuaineen välissä kertaalleen puhtaaseen.

Rexin Chain Cleanerissa 8h liottelun jälkeen ainakin AT Special Cleaner irrottaa ketjuista vielä jotain, kun muuttuu kirkkaasta aivan tumman harmaaksi.
    Uusinta käsittely tuolla samalla AT:n kamalla jättää sen kirkkaaksi, eikä Sinolikaan enää väriä muuta sen jälkeen.
    Ja ketjut on aiemminkin jo pariinkin kertaan putsattu huolellisesti liuottimilla ja kuumavahattu Rexillä, joten varastorasvasta ei pitäisi enää olla kyse.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Eemeli82 Katso viesti
    Rexin Chain Cleanerissa 8h liottelun jälkeen ainakin AT Special Cleaner irrottaa ketjuista vielä jotain, kun muuttuu kirkkaasta aivan tumman harmaaksi.
    Uusinta käsittely tuolla samalla AT:n kamalla jättää sen kirkkaaksi, eikä Sinolikaan enää väriä muuta sen jälkeen.
    Ja ketjut on aiemminkin jo pariinkin kertaan putsattu huolellisesti liuottimilla ja kuumavahattu Rexillä, joten varastorasvasta ei pitäisi enää olla kyse.
    Kyllä se rexin cleaneri tosiaan vähän liuotinpesuaineelle haisee. Eli en nostaisi suoraan rexistä kattilaan.

Mutta pesitkö ketjut kuumalla vedellä välissä? Mä pesin, ja ainakaan IPAan ei enää kyllä mitään tuon jälkeen jäänyt.

^Pesin kuumalla vedellä välissä ja pyyhin kuivaksi ja annoin kuivaa jonkin aikaa vielä muutenkin.
    Mä en ole nyt viime aikoina käyttänyt IPAa laisinkaan ketjujen putsauksessa, vaan olen mennyt tuolla Rex Chain Cleaner -> AT Special Cleaner x 2 -> Sinol reseptillä mikä tuntuu poistavan aikalailla kaiken.
    Uudet ketjut on käynyt kylvyssä vähän kaikissa liuottimissa ja myrkyissä mitä hyllystä löytyy, aina Bräkleenistä ja IPAsta lähtien, kun ne varastorasvat tuntuu olevan aikamoista tervaa.
    Jo kertaalleen perusteellisesti putsatut ja vahatut lähtee kyllä paljon helpommin puhtaaksi. Ehkä noille riittäis kevyempikin putsaus kun tuo mun resepti, mutta onhan noita kaikkia liuottimia kiva haistella, joten tulee läträttyä niiden kanssa ehkä turhan paljonkin...

Niin meinaat, että tuo special cleaneri on tehokkaampaa kuin ipa? Täytyykin ostaa sitä seuraavan kerran.

Mähän en siis jaksa kyllä pestä millään tavalla ketjuja uudelleen vahauksessa. Jos oikein kuraiset, niin olen joskus tiputtanut toiseen kattilaan missä pelkkää vahaa. Ehkä voisi tuota pesuakin kyllä kokeilla, koska rex on niin nopeaa.

Melkein tekisi mieli viritellä jonnekkin peltipurkin pohjalle ritilä, joka siis nostaisi ketjuja vähän pohjalta. Saisi moska valua sinne alas rauhassa. Tämä siis niitä vahattuja ketjuja varten, joista ei enää öljyä irtoa.

En mä mene vannomaan, että onko se tehokkaampaa kuin IPA, mutta omat kokemukset siitä on, että tuntuisi putsaavan hyvin.
    Ja se on myös puolet halvempaa kun vaikkapa AT:n IPA, niin sitä raaskii paremmin lotrata enemmän.

Ja kuten tosiaan sanoin, niin kevyempikin putsaus varmaan riittäis ja tosiaan vaikkapa tuo kahden vahakattilan taktiikkakin. Mutta joku perversio kai tässä on noiden liuottimien kanssa on läträillä...
    Olen mä koittanut sitä ihan vaan vedessä keittämistäkin. Mutta kun mielenkiinnosta testasin, niin kyllä sen jälkeen vielä liukkareilla ketjuista sai jotain tavaraa irti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Eemeli82 Katso viesti
    En mä mene vannomaan, että onko se tehokkaampaa kuin IPA, mutta omat kokemukset siitä on, että tuntuisi putsaavan hyvin.
    Ja se on myös puolet halvempaa kun vaikkapa AT:n IPA, niin sitä raaskii paremmin lotrata enemmän.

Ja kuten tosiaan sanoin, niin kevyempikin putsaus varmaan riittäis ja tosiaan vaikkapa tuo kahden vahakattilan taktiikkakin. Mutta joku perversio kai tässä on noiden liuottimien kanssa on läträillä...
    Olen mä koittanut sitä ihan vaan vedessä keittämistäkin. Mutta kun mielenkiinnosta testasin, niin kyllä sen jälkeen vielä liukkareilla ketjuista sai jotain tavaraa irti.
    Vähän kuulostaa että olet jäänyt koukkuun.

Tunnistan kyllä ongelman. Mulla on myös kavereita, jotka postaavat kuvia fillarin pesusta. Tai no se tarkka pesu on ehkä vielä jollain tapaa normaalia, mutta niiden vanupuikkojen käyttäminen jokaisen pultin kannan kuivaamiseen menee jo vähän pakko-oireiden puolelle.

Le mieux est l'ennemi du bien.” (Voltaire). Täydellisyys on hyvän pahin vihollinen.

Samanlaisia aiheita

1. Eturattaiden / kampisarjan vaihto (Tiagra triple 9-speed vs. 10-speed)
    By juha_snow in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 07.07.2018, 18.22
  2. Alfine 11-speed
    By mako in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 80
    Viimeinen viesti: 08.08.2016, 21.00
  3. Continental Speed King 2
    By VSS in forum Renkaat
    Vastaukset: 5
    Viimeinen viesti: 29.10.2015, 22.45

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja