GiantBikeshopElectrobikeLostInLapland
Sivu 18 / 19 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8 16 17 18 19 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 511 - 540 / 566

Aihe: Garmin EDGE 530/830

Kenelläkään kokemuksia MapAnt karttapohjan taikinoimisesta Garmin yhteensopivaksi? Aikaa ennen Hyllyä yms. palveluita, tuli omia karttapaloja tehtyä retkikartan pohjista pyyttonilla. Olisi maastossa navigointiin parempi kuin perus maastokartta. Tai jos tietoa jostain vastaavasta niin otetaan vastaan.

Trailmap.fi saa garminiin hyvän karttapohjan.

https://support.trailmap.fi/garmin-maps

Trailmapin apillakin taustaksi löytyvä AntMap suunnistuskarttapohja olisi nimenomaan haussa

Garminit taitaa syödä vain vektoria? MapAnt karttaa on tyrkyllä vain rasterina.

Jotkut mallit taitavat osata näyttää kmz kuvia, eli voi onnistua jos leipoo tuollaisen kmz tiedoston.

Mikähän voisi olla vialla, kun edgellä ajetut lenkit ei yht`äkkiä kartutakaan palautumisaikaa? Pari lenkkiä nyt vaivannut ongelma, eka lenkki ei edes synkkautunut puhelimeen, mutta toinen synkkautui.

Onks joku keksinyt kivan ja toimivan sadetutka- widgetin Edgeen? Muutamia noita olis, mutta kaikki maksullisia, joten ei jaksais alkaa kokeilurumbaan.

Joo, sataako.fi on näppärä ja kovassa käytössä, mutta puhelin tarttee kaivaa esille. Kätevää olisi katsoa Edgen ruudulta sadekin.

Nyt tuli pari päivää ajettua Garminin ohjaamana, ja eihän se ihan putkeen mene. Useamman kerran laite piirtää ihan järkevästi reitillä, mutta jankkaa että harhaan on ajettu. Yhden majavapadon takia piti pysähtyä, tutkia vähän ajolinjaa ja hakea kauempaa vauhtia. Niin viitisen minuuttia Garmin jankkasi että tee U-käännös. Vaikka en poistunut reitiltä yhtään.

Sitten oli ihan pieleen mennyttä reititystäkin. Jos ei kännykkä olisi mukana ja siinä Trailmap, niin pelkällä 530:llä ajaminen ei onnistuisi.

Tässä Garmin.

Ja tässä iPhonen Trailmap. Molemmissa on ladattuna sama Trailmapilla piirretty reitti. Miksi puhelin näyttää ihan oikein, mutta Garmin on heittänyt reitin eri paikkaan. Garminissa se on GPX muodossa, mutta käyttääkö Trailmap sitä jotenkin erityyppisenä?
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Ottaa sieltä edgen suorituksen asetuksista pois se "suosioon perustuva reititys". Muistaakseni sen pitäisi auttaa jos garmin reitittää valmiin gpx jäljen vähän eri tavalla kuin miten se on piirretty jollain toisella karttasoftalla.

Itse olen myös maastossa laittanut pois päältä kaiken navigoinnin kun siinä kestää aina vähän että milloin ollaan reitillä ja milloin ei.

Ja automaattireititys aina pois. Jos eksyy, niin sitten etsitään itse se vanha jälki, eikö anneta koneen arpoa yhtään mitään.

Nyt sekoaa pää.

Mikse 530 sanoo jatkuvasti "reitin laskentavirhe" Olen koettanut asentaa karttoja uudelleen ja eri karttoja. Mutta ei tunnu auttavan.

Edit: Katsellaanpa mitä käy, kun käyttää ihan garmin expressiä karttojen päivitykseen.

Tein uudella Trailmapilla reitin, joka meni hiukan matkaa samaa polkua myös takaisin päin. Eli polku jota olin ajanut toiseen suuntaan noin tunti sitten. Niin Garmin jotenkin sekosi siinä, koko loppumatkan perille asti se väitti että ajan väärään suuntaan.

Tulin kotipihaan, niin se ilmoitti että olen lähellä reitin alkua, haluanko aloittaa?

Toi Garmin on ihan paska navigointiin, mutta täällähän joku antoi hyvät ohjeet miten sitä kannattaa käyttää että toimii fiksusti, siis pelkkää reittiseurantaa tai jotain ilman navigointia? Jaksaisi vaan selata taaksepäin...

Mä en oikein tunne näitä termejä, mitä on navigointi? Onko sitä kun laite hälyttää jos ajaa ohi risteyksestä? Eikös se ole ihan toivottavaa?

Linkin takaa löytyvillä ohjeilla saa garminin tikkiin. https://lm.facebook.com/l.php?u=http...ciuoqWbfUZRcKA

Lähetetty minun SM-S916B laitteesta Tapatalkilla

Tuohon tyyliin asetukset jo onkin. Hiukan eri valikoista ne löytyy, mitä tuossa linkin ohjeessa, mutta suurin piirtein noin.
    Mutta mitä nämä kaksi tarkoittaa/tekee?

Sitten se tärkeä piilotettu valikko:

Menu>navigation>courses>course options
    Turn guidance: OFF
    Off Crs warnings: OFF

Tällaiset huomiot olen itselleni kirjannut, mutta mitään automaattireititystä en löydä?
    Navigointi=>kartta Suosiokartta pois,
    Navigointi=>Reititys Suosioreititys pois, uudelleenlaskenta pois

Sitten siellä on Reititys => Laskentatapa ja kolme vaihtoehtoa, Minimoi etäisyys, aika tai nousu? Nyt minulla valittuna tuo etäisyys? Voiko se ohjata pois siltä piirretyltä GPX-reitiltä?
    Ja reititystila on Maastopyöräily.

Garminin sivuilta napattu

Hitto kun on tyhmä. Vaikka kuinka lukee niin silti ei tahdo ymmärtää.

Liittyykö joku noista asetuksista tuohon ongelmaan mitä kuvasin postauksessa 517? Suosiokartat ja suosioreitit on jo pois päältä.

Ohje ei ole mun kirjoittama, mutta olen tuon mukaan oman 530:n laittanut asetuksiin.
    Trailmapilla tehty reitti näkyy aina oikein eikä navi valita jos poikkean reitiltä. Poikkean reitiltä aika säännöllisesti koska olen utelias.

Palauta tehdasasetukset ja aloita ohjeen mukaan aivan alusta?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lare Katso viesti
    Trailmapilla tehty reitti näkyy aina oikein...
    Sehän minua ihmetyttikin kun sama Trailmapilla tehty reitti näkyi eri tavalla iPhonessa ja Garminissa. iPhonessa se originaali versio ja Garminissa GPX-versio.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Mä en oikein tunne näitä termejä, mitä on navigointi? Onko sitä kun laite hälyttää jos ajaa ohi risteyksestä? Eikös se ole ihan toivottavaa?
    https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Navigointi

Toki tiedän mitä sana navigointi Suomen kielessä tarkoittaa, mutta jos Garminia piti käyttää niin, että navigointi on pois päältä.

Että mitä se navigointi tuossa kontekstissa tarkoittaa.

Itse tykkään pyöräretkillä bongailla erilaisia kivikasoja, ryssänuuneja, vanhoja tieuria ym. muinaismuistoja. Ainakin osa näistä näkyy esim. retkikartta.fi-palvelussa. Olisikohan noita mahdollista jotenkin saada Edgeen? MTK:n kartat latasin tuolta: https://kartat.hylly.org/, mutta siinä ei noita ole mukana. Kännykässä on Mapitare-äppi ja siellä nuo kaikki on kätevästi merkitty hannunvaakunalla, tähän tapaan:

Toki tiedän mitä sana navigointi Suomen kielessä tarkoittaa, mutta jos Garminia piti käyttää niin, että navigointi on pois päältä.

Että mitä se navigointi tuossa kontekstissa tarkoittaa.
    Garminissa kait sitä, että jokin reitti on seurattavana suorituksen aikana. Reitin on voinut laskea joko laite itse tai sitten se on ladattu ulkopuolisesta lähteestä. Mutta laitteen ei käsittääkseni pidä antaa reitittää, eli laskea reittiä, ainakaan ajon alettua.

Löytyykö jostakin laitteen asetusten takaa Valikko>Asetukset>Toimintoprofiilit (valitse profiili)>Navigointi>Reititys ja sieltä jokin valinta, jossa vaihtoehtoina ovat Seuraa karttaa/Seuraa reittä.

Jos tuollaisen löytää, niin valitsisin "Seuraa reittiä" silloin laitteen pitäisi tyytyä tallennetun reitin reittipisteisiin, eikä yrittää seurata omaa karttaansa.

Jos laaditaan reitti, jossa on vain alku ja loppu, eli kaksi pistettä, niin valinnalla "Seuraa reittiä" saat ehkä laitteella suoran viivan näiden kahden pisteen välille. Jos valintana on "Seuraa karttaa", niin laitteessa näkyy laskentatuokion jälkeen reitti, joka seuraa teitä tai polkuja riippuen siitä, onko profiili maantiepyöräily tai joku muu.

Menikö metsään? (mulla on vain garminin rannelaitteita)

^meni metsään. Ei tuosta aparaatista taida saada reititystä estettyä mitenkään.

Maastokartta ei tue Garminin reititystä eli, kun karttapohjaksi laittaa sen ja kaikki muut kartat laittaa unabled-tilaan, saa reitityksen pois. Laite piirtää vaan reittiviivan karttapohjan päälle ja nuoli joko seuraa sitä tai sitten ei, riippuen siitä, että onko reitillä vai ei. Tuolloin ei tietenkään mitkään kääntymis-/reitiltäpoistumishälytykset myöskään toimi ja reitin alussa ei voi käyttää reitin alkupisteeseen reititystoimintoa.

Katkoviivapolut näkyy Maastokartassa huonosti Garminin näytöllä, muutoin tykkään siitä karttapohjana eniten muutenkin (graveloidessa), koska se näyttää ”oikealta kartalta”. Ulkomailla pyöräillessä on aina orpo olo, kun joutuu tyytymään korkeuskäyrättömään ym. näkymään.

Mtb-hommissa se ei tietenkään ole paras mahdollinen, koska polkuja Maastokartta ei juuri tunne.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Nyt tuli pari päivää ajettua Garminin ohjaamana, ja eihän se ihan putkeen mene. Useamman kerran laite piirtää ihan järkevästi reitillä, mutta jankkaa että harhaan on ajettu. Yhden majavapadon takia piti pysähtyä, tutkia vähän ajolinjaa ja hakea kauempaa vauhtia. Niin viitisen minuuttia Garmin jankkasi että tee U-käännös. Vaikka en poistunut reitiltä yhtään.

Molemmissa on ladattuna sama Trailmapilla piirretty reitti. Miksi puhelin näyttää ihan oikein, mutta Garmin on heittänyt reitin eri paikkaan. Garminissa se on GPX muodossa, mutta käyttääkö Trailmap sitä jotenkin erityyppisenä?
    Mä olen ymmärtänyt, että jos haluaa käyttää Garminin navigointia (eli että laite antaa mitään ohjeita reittiin liittyen), sen täytyy itse reitittää se vielä laitteessa. Tällöin voi tulla pieniä eroja alkuperäiseen jälkeen, kuten tuossa sinun Garminin kuvassa. Alkuperäinen reitti näkyy kuitenkin hieman ohuemmalla ja tummemmalla viivalla tuossakin kuvassa, ja Garminin reititys sitten vaaleammalla nuolineen. En ole ihan varma, mutta luulen että Garmin ottaa vain alkuperäisen reitin pisteet, jotka olet itse karttaan laittanut, mutta niiden välin se saattaa reitittää omalla tavallaan vs. Trailmap tai jokin muu palvelu. Joku paremmin tietävä voinee kommentoida onko tiedoston tyypillä väliä, tai saako Garminiin ladattua reitin jotenkin niin, että se on myös navigoinnissa täsmälleen sama kuin alun perin suunniteltu.

Jos haluaa vain reitin kartalle, mutta ei mitään opastusta, voi yksittäisen "coursen" asetuksista laittaa sen näkymään aina kartalla. Reitille saa valita värin muutamista vaihtehdoista, harmi vaan että se viiva on niin ohut että joka tapauksessa näkyy huonosti. Kirkkaan vihreän olen itse todennut parhaaksi vaihtoehdoksi. Sitten lenkille lähtiessä ei valitsekaan tuota coursea vaan käynnistää vain suorituksen, ja reitti näkyy kartalla. Tällöin ei toki nää paljonko matkaa jäljellä jne.

Olen itse tehnyt niin, että Touring- tai Gravel -profiileissa on normaali Garminin reititys ja opastus päällä. Sen sijaan MTB-profiilissa Garmin kyllä laskee reitin, mutta ei navigoi eli käännöksen lähestyessä hyppää karttaruutuun ja näytä käännöstä. Tämä on maastopyöräillessä hyvin rasittavaa. Muistaakseni sain vielä jonkin asetuksen päälle, joka näyttää kuitenkin pienen "pop-up"-ruudun seuraavasta käännöksestä, mutta ei vaihda väkisin karttanäkymään. Ja maastopyörämoodissa rerouting pois päältä, ettei koko ajan laske reittiä uudelleen (tai kysy lasketaanko) jos valitseekin toisen polun kuin reitillä.

Onhan tämä Garmin 540 melko kämäinen vehje, jos yrittää navigoida tai seurata valmiiksi tehtyä reitti. Tee u-käännös, tee u-käännös.... käännösten ilmoittaminen tulee jatkuvasti myöhässä noin 50m yms. shittiä. Välillä se ei osaa niitä edes tehdä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Onhan tämä Garmin 540 melko kämäinen vehje, jos yrittää navigoida tai seurata valmiiksi tehtyä reitti. Tee u-käännös, tee u-käännös.... käännösten ilmoittaminen tulee jatkuvasti myöhässä noin 50m yms. shittiä. Välillä se ei osaa niitä edes tehdä.
    Navigointi pois maastosta ja seuraa vaan viivaa. Tosin ei se 540 minustakaan maastossa toimi. Liian pieni näyttö.
    Vaatisi selvästi suurempaa näyttöä, josta näkisi reittiä enemmän ennakkoon.

Maantiellä navigointi toimii ok, jos et ole sössinyt reittiä tehdessä.

Graveloidessa olen tuota lähinnä käyttänyt. Melko myöhään tulee ilmoitus, jos poistuu reitiltä jne. Wahoo toimi paljon paremmin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Graveloidessa olen tuota lähinnä käyttänyt. Melko myöhään tulee ilmoitus, jos poistuu reitiltä jne. Wahoo toimi paljon paremmin.
    En ole ihan varma onko mulla edes päällä se varoitus. Ärsyttävää piippailua. Yrittää vaan opetella, että tsekkaa aina kartan ennen risteyksiä.

Samanlaisia aiheita

1. Garmin Edge 820
    By kervelo in forum Varusteet
    Vastaukset: 88
    Viimeinen viesti: 05.09.2019, 16.31
  2. Garmin edge explore vs Garmin edge 820
    By JOR in forum Varusteet
    Vastaukset: 0
    Viimeinen viesti: 05.03.2019, 14.20
  3. Garmin edge
    By lpjsalminen in forum Varusteet
    Vastaukset: 4