Alkujaan tämän lähetti
El-Carpaso
Kävipä tuossa eilen 7.8.2024 noin klo 12.30 Nauvon saaristotiellä ennen Nauvon ja Paraisten välistä lossia vähän ikävämpi tilanne. Ensin vähän taustaa. Oltiin kuuden hengen porukalla ajamassa rengastietä (kaksi henkilöä ovat alle kouluikäisiä ja istuivat Thule-peräkärryssä tapahtuman aikaan). Olin itse taaimmaisena eturengas peräkärryn vasemman renkaan tasalla. Näin taustapeilistä vauhdikkaasti lähestyvän keskemmälle siirtyvän harmaan bemarin. Siirryin itse keskemmälle estämään ohitusta, koska samaan aikaan vastaantulevien kaistalla oli jatkuva letka lossilta tulleita autoja. Tiellä oli myös tuossa kohtaa kaksipuolinen sulkuviiva ja tie oli siihen liikennemäärään todella kapea.
Bemaria kuljettanut maanteiden sankari kiilasi ensin meikäläisen siitä sivummalle ja posotti muusta seurueesta ohi arviolta 20–40 cm päästä. Vasen rengas oli molempien sulkuviivojen yli, joten aiheutti varmaan sydämentykytystä myös vastaantulevissa. Molemmat etupenkkiläiset käyttivät huomattavan määrän energiaa käsimerkkiosaamisensa esittelyyn.
Jos tässä oli jokin hopeareunus, niin omalla toiminnallani sain bemarin ainakin jarruttamaan reilusti, koska se oli tulossa sieltä hidastamatta ohi. Toki kiihdytti voimakkaasti ohittaessaan. Alueella on 80 km/h nopeusrajoitus, joten sitä voi jokainen miettiä kuinka turvallinen ohitus olisi ollut, jos auto ei olisi hidastanut.
Lisätietoja.
Nauvon saaristotie (maantie 180) on oikeasti aika kapea. Ajokaistaleveys on tapahtumapaikalla 3 m ja asfalttia reunaviivan oikealla puolen on kymmenisen senttiä. Tie on reunastaan monin paikoin halkeamilla tai kuopilla, jolloin aivan reunaviivan tasalla ei voi turvallisesti ajaa.
Meidän peräkärry on 80 cm leveä. Kärryä on ajettava hieman valkoisesta viivasta vasemmalla, ettei kärry A) tipahda jyrkältä pientareelta alas ja B) jotta on vähän sivuttaista liikkumavaraa edellä mainittujen halkeamien ja kuoppien väistämiseksi. Kärryn oikea rengas kulkee meillä tämän tyyppisillä pientareettomilla teillä yleensä noin 20–30 cm valkoisen viivan vasemmalla puolella. Kun ajetaan maantiellä, ajan itse siten, että pidän eturenkaani samalla linjalla kuin peräkärryn vasen rengas. Ajatuksena tässä on, että jos joku päättää kouluttaa tai kolhia, niin osuisi meikäläiseen eikä kärryyn.
Jos pohditaan tuota tilanteen geometriaa, niin kärryn ollessa 80 cm ja sillä ollessa tilaa sen 30 cm reunaviivasta, sulkuviivan leveys tien keskilinjasta on 15 cm, jolloin tilaa autolle sulkuviivan ja kärryn väliin olisi jäänyt 175 cm. Kyseinen automalli on 187 cm leveä, joten aika huonosti mahtuu. Vaikka kärryä olisi ajettu reunaviivalla, olisi kärryn ja auton väliin jäänyt ruhtinaalliset 18 cm. Jos multa kysytään, niin se ei ole riittävä ohitusetäisyys millään nopeudella. Toki tässä tapauksessa mentiin sulkuviivan yli, joten tilaa oli ehkä 20 cm enemmän. Noin 40 cm on silti aivan järkyttävän lähellä etenkin, kun huomio, että tuo peräkärry elää välillä vähän omaa elämäänsä sivuttaisliikkeissään ja jotain kuoppiakin pitäisi pystyä väistelemään.
Kävin juttelemassa autossa istuneen pariskunnan kanssa lossilla. Järkyttävintä ko. keskustelussa oli, etteivät kokeneet tilanteessa olleen mitään ihmeellistä ja ainoa syyllinen olin kuulemma minä, koska ajoin keskellä tietä (totta, ajoin keskellä ajokaistaa, ettei kukaan hullu lähtisi vastaan tulevaa liikennettä vastaan ohi). Suora lainaus autoa ajaneelta herrasmieheltä, ”hyvinhän siitä mahtui”. Tässä kohtaa saatoin hieman polttaa päreeni, koska kyseessä oli mun alakouluikäisten lasten turvallisuus. Meidän olisi kuulemma pitänyt ajaa pientareella. Aivan ei selvinnyt, miten 80 cm leveä peräkärry mahtuu 10 cm pientareelle, mutta ilmeisesti heillä oli käytössään korkeampaa matematiikkaa.
Auton rekisterinumero ja kuljettajan henkilöllisyys on tiedossa ja sinänsä todistajia on neljä kahta vastaan. Harkitsen rikosilmoituksen tekemistä, mutta todennäköisesti pyöräilijä jäisi jälleen kakkosluokan kansalaiseksi. Sulkuviivan ylitys vastaantulevan liikenteen kanssa saattaisi toisaalta kiinnostaa poliisia…
Kirjanmerkit