ElectrobikeGarminGiantHepha
Sivu 17 / 25 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7 15 16 17 18 19 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 481 - 510 / 738

Aihe: Trailmap-palvelu maastopyöräreittien suunnitteluun ja kartoittamiseen

  1. #481
    Katsoppas vain. Siinä on ratsupolulla nippu tageja, jotka eivät osu vanhan MTB-kartan (rasterikartta, Mapnik renderer, carto css tyyli) tyylimääritykseen. Muitakin eroja (renderoinnissa) on jo kertynyt uuteen tyyliin ja on hyvin mahdollista on että joitakin muitakin väylä-tyyppejä ei myöskään edes piirretä.

    Ym. vanhaan karttatyyliin ei olla koskettu aikoihin ja myös siihen sovitettu karttatiilipalvelin & sen konfiguraatio on hapantumassa. @Myrtillus yritti joku aika sitten päivittää noita komponentteja uuteen Ubuntu versioon, mutta tovin väännettyään taisi tulla sellaisia esteitä että homma tyssäsi.

    Aikaa kun on kovin rajallisesti niin pakko kohdistaa sitä tärkeimpiin juttuihin. Kaikki nuo palikathan löytyy Githubista avoimena, joten joku osaava ja innokas voi kyllä halutessaan jatkaa siitä mihin @Myrtillus jäi.

  2. #482
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Millaisella näytöllä te näitä reittejänne piirtelette? Mun vanhassa Acerissa ruutu on 35 cm nurkasta nurkkaan ja tuntuu että sillä se on jatkuvaa zuumailua.

    Eli onkohan mulla kyseessä nyt joku väärä käyttötapa, vai pitäisikö vaan olla isompi näyttö?

  3. #483
    Vähän sama tää on kuin kaikissa karttahommissa eli isompi parempi. OSM editoreista iD-editor ei kaukaa zoomattuna salli muokkauksia ja kun riittävän lähelle zoomaa niin näytön resoluutio + fyysiset mitat sallivat isomman alueen näkymisen kartalla. Itsellä 32" 4K ulkoinen näyttö läppärissa.

  4. #484
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Yritin avata vanhalla Trailmapillä tehtyä rte-tiedostoa, mutta en saanut sitä auki. Onnistuuko se ja sen muokkaus millään?
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  5. #485
    Vanhaa rte-tiedostoa voi muokata vain vanhalla Trailmapilla, elää siellä https://oldweb.trailmap.fi osoitteessa. Suosittelen että tallennat kys. reitin GPX:nä (siellä vanhassa....) ja sitten uudella Trailmapilla piirrät sen uutena reittinä käyttäen sitä referenssinä. Työn alla on tulossa "Reittijäljestä konversio Reitiksi" toiminto, mutta ei ole aivan triviaali niin kestää vielä tovi siitä saada sellainen, että kehtaa pistää edes kokeeksi tarjolle.

  6. #486
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    Suosittelen että tallennat kys. reitin GPX:nä (siellä vanhassa....) ja sitten uudella Trailmapilla piirrät sen uutena reittinä käyttäen sitä referenssinä.
    No näin tuli tänään tehtyä.

  7. #487
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    Vähän sama tää on kuin kaikissa karttahommissa eli isompi parempi.
    Nyt lähtee kun on 27” 2K IPS paneeli tuossa pöydällä. Katson sen vähän kuin pyöräilyharrastuksen investoinniksi.

  8. #488
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.975
    Miten nämä päivittyvät nykyään? Tein OSM:iin lisäyksiä toissa päivänä, mutta vaikka consolen No Cache on päällä niin eivät näyt trailmapissa vielä.

  9. #489
    OSM-datan päivitykset seuraavasti:
    - Geofabrik cut-off OSM ekstraktille on yleensä klo 22 - 23 välillä joka ilta eli siihen asti tehdyt OSM-muutokset ehtivät mukaan
    - Testi-vektoritiilipalvelin laskee ym. datasta seuraavaksi aamuksi uudet tiilet, jotka minä tarkastan
    - Tuotannon tiilipalvelimet ja reititin laskevat sitä seuraavaksi aamuksi uudet tiilet (eli ne käyttävät yhtä päivää vanhempaa Geofabrik OSM-ekstraktia)

    Vektoritiilille ei ole palvelin-pään välimuistia, rasteritiilille on. Mutta tiilitiedostot ohjeistavat käyttäjän päätä käyttämään välimuistia.

    Toissa päivänä, ennen tuota Geofabrikin cut-off aikaa, tehdyt muutokset siis pitäisi näkyä vektoritiilissä (pl. käyttäjän pään välimuisti). Chromessa tämä vaatii, että dev tools auki, network tab, disable cache koko ajan kun ladataan uudet tiilet ja silloinkin refresh voi olla tarpeen, jotta välimuisti varmasti päivittyy.

  10. #490
    Pakko antaa propsit hienosta työstä!! Appi on kyllä kehittynyt huimasti ja on jo todella hyvä.
    Jos haluaa vielä paremmin erottua kilpailijoista, niin gravel reittien teko on kaikkien heikkous.
    Jos on mahdollisuuksien rajoissa saada ohjelma parantamaan reitin sora/asfalttisuhdetta vaikka matkaakin pidentämällä niin tämä olisi hienoa. Pitäisi varmaan olla valinnainen tai slider jotta myös lyhyt reitti löytyisi.

  11. #491
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Coasting Katso viesti
    Jos haluaa vielä paremmin erottua kilpailijoista, niin gravel reittien teko on kaikkien heikkous.
    Jos on mahdollisuuksien rajoissa saada ohjelma parantamaan reitin sora/asfalttisuhdetta vaikka matkaakin pidentämällä niin tämä olisi hienoa. Pitäisi varmaan olla valinnainen tai slider jotta myös lyhyt reitti löytyisi.
    Tämä tyssännee reittien pinnoitetiedon vähäisyyteen, eli vaikka aika monelle reitille on nyt saatu ajettavuusluokitus, niin likikään niillä kaikilla ei ole tietoa pinnoitteessa. Jotta se gravel kattavuus olisi isompi pitää joko roimasti saada Open Street Mapiin pintatietoa tai sitten tehdä oletus, että jos pintaa ei ole kerrottu, niin se oletetaan joksikin muuksi kuin kestopäällysteeksi.

    Mutta joo - ohjelmallisesti olisi hienoa jonkinlainen asvaltti/gravel slider, eli kun suhdetta muuttaa reittikin muuttuu. Wazessa autopuolella on ihan hyvä - vältä pitkiä hiekkateitä asetus, eli käytännössä navigointi pysyy ensisijaisesti kestopäällysteellä, mutta se tuolla ruksilla sallii vähäiset hiekkapätkät, mutta ei kymmentä kilometriä (tai jotain muuta merkittävää osuutta reitistä) soratietä.

  12. #492
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    1.878
    Tohon slideri-ideaan sopisi myös nousumetriversio

    Mä olen nyt tänä kesänä tehnyt useamman päivän reissuja gravel-, turvallinen- ja maantieprofiileilla. Gravelista olen tainnut jotain mutista aiemminkin. Pääasiassa on toimineet kuten olettaa. Yksi todella ihmeellinen osuus joka olikin vaan hiekkatie asfaltiksi tägättynä OSMissa. Siinä tuntuu olevaan usein vähän arpomista koska reitin pitäisi siirtyä pyörätielle. Usein ei heti kun pyörätie alkaa, vaan ehkä risteys tai pari myöhemmin. En ole tsekkaillut tägejä löytyykö helppoa selitystä.

    Sen sijaan, tässä maantieprofiilin reititystä, alkupiste Jyväskylässä ja loppupiste Saarijärvellä, ei välipisteitä:


    Suora reitti reitti on yhtenäinen väylä OSM:issa. surface=paved, lit=yes, highway=cycleway, bicycles=designated, foot=designated.

    Tuo reitityksen valitsema merkittävän korkeuseron sisältävä koukkaus alikululle on surface=asphalt, lit=yes, highway=cycleway, cycleway=track, bicycle=yes, foot=yes

    (molemmissa myös muita tageja joiden en osaa kuvitella vaikuttavan...)


    --

    Turvallinen reitti -profiili, alkupiste Auran nuortentalolla ja loppupiste Laitilassa. Reititys tarjoilee melkein 20km kasitien laitaa. En ymmärrä logiikkaa koska hiekkateitä pitkin matka ei ihan älyttömästi pitene ja ja tämä profiili kuitenkin osaa reitittää myös hiekkateille.

  13. #493
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.433
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti navajokoira Katso viesti
    ...
    --

    Turvallinen reitti -profiili, alkupiste Auran nuortentalolla ja loppupiste Laitilassa. Reititys tarjoilee melkein 20km kasitien laitaa. En ymmärrä logiikkaa koska hiekkateitä pitkin matka ei ihan älyttömästi pitene ja ja tämä profiili kuitenkin osaa reitittää myös hiekkateille.
    Kun alueen hyvin tunnen, niin kokeilin tuota reittiä: kilometrien 10 ja 12 välissä reitti oikaisee "luokittelematon polku tai maastotie" -ei tuon kunnosta ole mitään taetta ja lisäksi reitti kulkee tilakeskuksen pihan läpi. Turvallinen reitti kulkisi Järvijoen kautta. Mutta jättää kuitenkin Karjalan kautta ajamatta. (Itse suunnitellulle tuli mittaa 73.2 km)

  14. #494
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.433
    Yritin saada Trailmapin reitittämään Kurjenrahkan alueen metsäteille (reittipiste Hierteensuunkulma) ja reitti kulki Savojärven jälkeen Lakjärven kautta polkua (OSM footway, mtb=yes) pitkin oikaisten.

    Ehkä en osaa käyttää ohjelmaa, mutta en mä aluetta tuntematta tuolla perusteella uskaltaisi lähteä ajamaan.

  15. #495
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    1.878
    Meidän todellinen reitti koukkasi aluksi Vahdon kautta, jotta saatiin kaksi taukopaikkaa reitille. Ihme erämaata tossa välissä muuten.

    Mutta siis viittaan esim. näihin kohtiin (kuvissa turvallinen pyöräily -profiilin ehdottama reitti ja ympyröitynä tiet mitä ajettiin).

  16. #496
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.433
    Ensimmäinen outo kohta mun koereitissä oli tässä:


  17. #497
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    1.878
    ^^^ Toi on muuten jännä, siitä polkuosuudesta Paltan kämpän jälkeen ei tule edes varoitusta.

    Kyllähän mä siis olen ajanut tällä nyt ehkä 3000km just tällaisella tarkkuudella suunniteltuja reittejä itselleni täysin vierailla alueilla. Joskus ollut vähän jännää kun tägit ei vastaa todellisuutta. Ja en tiiä, pitäisiköhän valtateille olla joku ihan oma tietolähde pyörällä ajettavuudesta? Voisiko pientareen leveyttä ja liikennemääriä kuvata jotenkin? Anyway, kaikesta on selvitty. Mutta en olisi halunnut viedä puolisoa ihan joka paikkaan missä yksin ajoin.

  18. #498
    ^
    Jos haluaa ratkoa optimointiongelmaa, jossa muutaman tunnin aherruksen jälkeen alkaa repiä hiuksia päästään niin reititysprofiilien optimointi on juuri siihen sopivaa hupia ;=)

    Ensimmäiseksi tulee preferenssiongelma: osalle gravelissa pitää olla nimenomaan soraa ja asfalttia pitäisi välttää kuin ruttoa, minulla (gravel päälaji nykyisellään) taas asfaltilla ja soralla ei pinnoitteena ole niin väliä, vaan väylän luonteella: esim. pienet mutkaiset asfalttitiet on aivan parasta hupia. Sitten päästään OSM-datan realiteetteihin eli datassa on ennenkaikkea paljon aukkoja, epäkonsistenttia tagaysta ja jonkinverran virheitä - esim. jos tekisi oletuksen, että puuttuva surface tagi tarkoittaa muuta kuin kestopäällystettä niin maantiefillarin reitityksesta tulisi todella "hilpeätä". Ja lopuksi sitten itse reitittimen optimointitavoitteen käytännön haaste: etsi reitti jonka "hinta" (cost) on pienin, hinta puolestaan rakentuu summana väylien pituudesta * niille tageista lasketut kertoimet - reititysalgoritmihan on pohjimmiltaan graafihakualgoritmi, joka hyödyntää ym. graafiin laskettuja arvoja ja lisäksi erilaisia säätömekanismeja esim. u-turn, käännös, pysähdys jne. penaltyja. Ts. siitä sen laskennan lopputulos on aina kompromissi eli profiili toimii kohtuu hyvin kaikkialla, mutta ei välttämättä parhaalla tapaa ja joissakin kohtia sille tulee selvästi (ihmisen arvioinnin kautta) huonoja ratkaisuja.

    Hienoa että intoa riittää asiaan, ja mikä ettei, tämä on merkittävä osa sovelluksen toimintaa. Näistä huomioista olisi minulle eniten apua niin, että olisi vähintään tarjolla gpx-tiedosto tai Trailmap-jako, jossa näen reitin ongelmakohdat (en koko reittiä mistä joudun ihmettelemään ensin, että mitä pitäisi katsoa) ja sitten isosti olisi apua, jos teiden tagit olisi selvitetty tarkalleen tyyliin: reititin valitsi tässä väylän A jossa tagit x,y,z kun olisin olettanut sen valitsevan väylän B jossa tagit r,s,t (kuten navajokoira tuossa pitkälti tekikin, puuttuu vain se reitin linkki tai ainakin web hash URL joka osoittaa suoraan tuohon paikkaan). Ja vielä hienompaa jos olisi vertailuna katsottu miten Komoot, Brouter ja Strava ratkovat kyseisen paikan. Jos ja kun tämä kuulostaa "tuossahan on työtä!" niin voin sanoa, että se on vasta se ensimmäiset 2% siitä duunista mitä reititysprofiilin pienikin viilaus ja iteratiivinen testaus useimmiten ottaa ;=)

    Profiilin säätämiseksi joudun nimittäin tutkimaan laajasti erilaisia paikkoja, missä ongelmia on, jotta uskallan hiplata nykyisiä parametreja - riskit on suuret, että saan yhden kohdan toimimaan selvästi paremmin ja samalla N muuta tilannetta ottivat ison loikan taaksepäin.

    Kaikesta tästä huolimatta reititys toimii käytännössä yllättävän hyvin. Toki jos pitää suunnitella "low risk" (esim. puolison tai lenkkitoverien takia) reittiä, niin pitää itse kelata huolella reitti lävitse ja tehdä arvio riskipaikoista - tätä tukemaan on tehty Trailmapin "varoitukset & huomiot" toiminto. Kokeilkaapa reitittää RWGPS:lla ja Stravalla vähänkin uskaliaampaa gravelia - tuo kaksikkohan ei syntyneestä reitistä juuri mitään kerro - ne ovat varmoja yllätyspuska-automaatteja.

  19. #499
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    1.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    Näistä huomioista olisi minulle eniten apua niin, että olisi vähintään tarjolla gpx-tiedosto tai Trailmap-jako, jossa näen reitin ongelmakohdat (en koko reittiä mistä joudun ihmettelemään ensin, että mitä pitäisi katsoa) ja sitten isosti olisi apua, jos teiden tagit olisi selvitetty tarkalleen tyyliin: reititin valitsi tässä väylän A jossa tagit x,y,z kun olisin olettanut sen valitsevan väylän B jossa tagit r,s,t (kuten navajokoira tuossa pitkälti tekikin, puuttuu vain se reitin linkki tai ainakin web hash URL joka osoittaa suoraan tuohon paikkaan).

    Ja vielä hienompaa jos olisi vertailuna katsottu miten Komoot, Brouter ja Strava ratkovat kyseisen paikan.
    Reitti 27557.

    OSM:n pyörätie jota olisi ollut fiksua ajaa. Strava, Komoot (gravel, road bike) ja Brouter (trekking bike, fastbike) ohjaavat juuri sitä pitkin.

    Ja siis tosiaan, mä nyt nostin tän pikku mutkan esille koska tämä oli niin omituinen. Reitin loput 150km oli kelpo ajettavaa. Tai no se tie 13 Saarijärveltä ei ole, ja optimitilanteessa siitä ehkä varoitettaisiin myös maantiepyöräilijää, mutta sille ei taida oikein olla vaihtoehtoja.

  20. #500
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.433
    Tässä toinen kohta jota ihmettelin:

    -reititysprofiili: pyöräily, turvallinen
    -reititysprofiili: maantiepyörä



    Keltaisella nerkitty on footway, mtb=yes. Punainen täplä on barrier=gate.

    Mitä tässä reitityksessä tarkoittaa "Pyöräily, turvallinen reitti" ja mitä "Maantiepyörä" -itse ymmärrän turvallisen sellaisena, joka ainakin on ajettava ja maantiepyöräreittiä sellaisena joka on maantiepyörällä ajettavissa.

  21. #501
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.433
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    ...
    Kaikesta tästä huolimatta reititys toimii käytännössä yllättävän hyvin. Toki jos pitää suunnitella "low risk" (esim. puolison tai lenkkitoverien takia) reittiä, niin pitää itse kelata huolella reitti lävitse ja tehdä arvio riskipaikoista - tätä tukemaan on tehty Trailmapin "varoitukset & huomiot" toiminto. Kokeilkaapa reitittää RWGPS:lla ja Stravalla vähänkin uskaliaampaa gravelia - tuo kaksikkohan ei syntyneestä reitistä juuri mitään kerro - ne ovat varmoja yllätyspuska-automaatteja.
    RWGPS:n osalta olen toista mieltä: se on varsin konservatiivinen reitittäjä. Stravasta en osaa sanoa.

  22. #502
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    1.878
    Mä väittäisin saaneeni RWGPS:llä yhden umpeen kasvaneen tien ja jonkun pienen vesistön ylityksen Mut Markuksen pointti taisi liittyä enemmän siihen että nämä kilpailijat ei reittiä suunnitellessa varoita aiheesta mitenkään. Trailmap yleensä varoittaa, mutta tuosta sun löytämästä polusta ei...

  23. #503
    Tutkimuksia ja kommentteja kaikkiin ylläoleviin viesteihin eiliseltä & tänään:

    RWGPS: Se on todellakin "hyper-konservatiivinen" reitittäjä sillä ainoalla profiilillaan. Siksi tekee yleensä turvallisia, joskin pitkiä ja tylsiä reittejä kun se yrittää viimeiseen asti pysyä asfaltilla. Esim. tuo @navajokoiran Aura-Laitila (96km) tai Tampereella alueen suosituimpia gravel-reittejä, osio Savontieltä Taivalpirtin kautta Matinlahdentielle hyvää metsäautotietä 2,8km, mutta RWGPS luottaa asfalttiin ja kiertoreitille pituutta 24,7km (!!!). Kaupunkialueilla ei myöskään paljoa ulkoiluteitä yms. hyödynnetä. MUTTA, sitten kun sillä yrittää reitittää muutakin kuin niitä asfalttiteitä niin se arvaamatta poimii mukaan kaikenlaista JA koska sen kartta on niin epämääräinen, eikä mitään varoituksia reitistä anneta niin noita ylläreitä on käytännössä mahdoton huomata. Strava on tosiaan toisenlainen eläin, erittäin aggressiivinen reitittämään lyhintä reittiä vaikka mitä röllipolkua pitkin gravel-profiililla.

    @navajokoira, keissi Jkylä - Saarijärvi: seuraus oli tuo kuvakaappauksesi, mutta syy on siitä pidemmällä reittiä luoteeseen: https://www.openstreetmap.org/way/762475541 eli virheellisesti tagatty alikulku, highway=footway (joka oletetaan ilman lisätageja jalkakäytäväksi, siis pyörää talutetaan, josta tulee penaltya sekä talutuksen hitauksen takia että myös siirtymä ajosta talutukseen). Täytyy testata lieventää tuota em. penaltya. Ja fiksu tajuaakin heti mitä siitä voi seurata kun jalkakäytävät alkavat maistua paremmin fillareille...Tässä tapauksessa veikkaisin, että nykyistä parempi kompromissi on parametreja iteratiivisesti viilaamalla löydettävissä jokusen tunnin hieronnalla.

    @navajokoira, keissi Aura - Laitila: tuossa on selvästi jokin bugi safe bike profiilissa: se ei rankaise tarpeeksi 8-tietä suhteessa esim. 12523 highway=tertiary. Nyt keskeiset tagit ovat highway, maxspeed ja surface, josta tuo pienempi tie ottaa penaltyä surface:sta, maxspeed hieman voittaa (mutta pitäisi olla epälineaarisempi 80 vs. 100 vertailu) ja tuo highway trunk vs. tertiary vertailu ei selvästikään rankaise tarpeeksi trunk:ia. Reitin alkuosa 10 - 12km väli: tuo on vaikea optimoitava, koska highway=track on niin laajasti käytetty ja ilman lisämääreitä voi olla mitä vain hyvästä ulkoiluväylästä harvesterinuraan. Se, että jokin reitti menee rakennusten läheltä (tuossa tilakeskus) on tekemätön paikka reitityskoneelle hallita jollei access=private tageja ole teillä - kartasta noita pitää sitten katsoa ja siksi Trailmap tarjoilee MML:n rakennukset OSMin lisäksi koska OSMin rakennuksia puuttuu todella paljon maaseudulta. Nuo @navajokoiran kuvakaappaukset reitin varrelta: siellä on highway=residential, ilman surface-tagia ja yhdessä virheellinen surface=gravel - helppoja ihmiselle kartasta tai etenkin paikan päällä tehdä ratkaisuja, vaikeita reitittimelle koska noita samoja tageja on metsäteillä joita ehdottomasti kannata safe bike:lla lähteä suosimaan.

    @sivustakatsoja, keissi Kurjenrahka - Hierteensuunkulma, safe bike & road bike: Safe bike palaa pitkälti ylläolevaan eli kuinka konservatiiviseksi sen säätää ja seurauksena kaupunkialueella se alkaa hylkiä sellaisiakin hiekkaisia ulkoiluteitä, jotka kuitenkin lähes kaikki arkipyöräilijät mieltänevät fiksuiksi reiteiksi - täytyy tätä miettiä lisää. Road bike: aika rohea reitti kieltämättä syntyy sille. Haaste tulee siitä, että se ei loputtomiin välttele sellaisiakaan osuuksia joissa voi joutua taluttelemaan. Jos vertaa tuota RWGPS:ään tuolle välille niin ero tulee yhdestä highway=track pätkästä, myös RWGPS vetää samoille sorateille. Haasteenahan tuossa on nuo highway=unclassified tiet ilman surface-tagia: jos rankasti hylkisi kaikkia teitä ilman surface-tagia, niin tulisi monin paikoin ihan mahdottomia reittejä, noita surface-tageja kun puuttuu niin paljon --> joten niistä ei voi aivan liikaa välittää.

    Yhteenvetona vielä Trailmapin reitityksen filosofiasta: Reititysprofiilit eroavat toisistaan merkittävästi ja pyrkivät mielekkääseen reittiin kys. välineelle. Profiilit ottavat riskiä (Stravan ja RWGPS:n väliin, hyvin lähelle Komoot:ia useimmin) ja vastineeksi "varoitus & huomiot" toiminto pyrkii kertomaan ne paikat mitkä käyttäjän kannattaa tarkistaa ja kartta puolestaan renderoi väylien erot riittävän erottuvilla tavoilla. Retki- ja maantiepyöräilyyn jossa painopiste "turvallinen" apuna on lisäksi kerroskartat, erityisesti tuossa DR päällystetty tie, jonka avulla voi varmistella assulla tai ainakin yleisen tieverkon osana olevalla tiellä (=hoidettu sora) pysymistä.

    Kiitos keisseistä! Muutama muistiinpano näistä tuli, katsotaan missä kohtaa ehdin ottaa muutaman päivän yhtämittaisen rupeaman reititysprofiilien tuunaamisen kanssa - niihin ei oikein "pikkusäätö ruuvista vaan ja katsotaan kuinka käy" meiningillä voi tehdä muutoksia.

  24. #504
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.147
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    ...(Stravan ja RWGPS:n väliin, hyvin lähelle Komoot:ia useimmin)....
    Tähän väliin nopea offtopic sivuhuomatus. Äskeisellä reissullani tuunasin Komootilla iltaisin majoituksessa seuraavien päivien reittivaihtoehtoja ja raivostuin sen gravel-profiiliin. Reititys pyrkii väkisin koukkaamaan assulta kaikenmaailman sorakuoppien teille ja maatilojen pihojen kautta (reittejä, joissa ei pintatietoa edes ole, eli olettaa sorkuksi). Välipisteitä piti lisätä aina näihin ja välillä Komoot teki sitten uusia vielä älyttömämpiä koukkauksia. Kun jossain vaiheessa keksi vaihtaa profiiliksi "bike touring", niin reittien editoimisesta tuli järkevämpää.


  25. #505
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    1.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    @navajokoira, keissi Jkylä - Saarijärvi: seuraus oli tuo kuvakaappauksesi, mutta syy on siitä pidemmällä reittiä luoteeseen: https://www.openstreetmap.org/way/762475541 eli virheellisesti tagatty alikulku, highway=footway (joka oletetaan ilman lisätageja jalkakäytäväksi, siis pyörää talutetaan, josta tulee penaltya sekä talutuksen hitauksen takia että myös siirtymä ajosta talutukseen). Täytyy testata lieventää tuota em. penaltya. Ja fiksu tajuaakin heti mitä siitä voi seurata kun jalkakäytävät alkavat maistua paremmin fillareille...Tässä tapauksessa veikkaisin, että nykyistä parempi kompromissi on parametreja iteratiivisesti viilaamalla löydettävissä jokusen tunnin hieronnalla.
    Niin siis toihan ei ole edes mikään alikulku, vaan ihan tavallinen pyörätien jatke yli risteävän tien. Maastossa täysin samanlainen kuin edellinen Eerolantien ylitys. Mulla ei ymmärrys tägeistä riitä kummassa noista on "oikea" tapa merkitä suojatie kun on niin eri näköiset ratkaisut.

    Mut väärät tagit sikseen, jos reititys vaan haluaa välttää tuon kohdan siirtymällä ajoradalle, niin miksi se tapahdu vaikka sitten tuosta edellisestä Eerolantien risteyksestä? Tai jos on kiva päästä suojatietä Saarijärventien oikealle laidalle, niin sitten vaikka ton nelostien alikulun kuopan jälkeistä suojatietä pitkin.

    Siellä alikululla käynti on vaan hassua (ja on oikeasti semisti vaikea ajettava koska laskussa tulee aika paljon vauhtia ja tota ei todellakaan ole linjattu sillä ajatuksella että joku ajaisi takaisin ylös, eikä sinne alikulkuun. Ymmärrän toki että tätä ei reitityslogiikka voi hahmottaa.)

    --

    Toistan vielä kerran tän ajatuksen, et voiskohan jotenkin olla joku ihan oma datalähde/tägi noiden trunkkien ajettavuudelle? Joillain on yli metrin piennar, toisilla vaihtelee välillä 0-20cm ja ehkä se on ehjää asfalttia, ehkä ei. Ei välttämättä tarvitse vaikuttaa turvalliseen pyöräilyyn mitenkään, mut vois vaikuttaa esim. maantiepyöräilyn varoituksiin.

  26. #506
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Tähän väliin nopea offtopic sivuhuomatus. Äskeisellä reissullani tuunasin Komootilla iltaisin majoituksessa seuraavien päivien reittivaihtoehtoja ja raivostuin sen gravel-profiiliin. Reititys pyrkii väkisin koukkaamaan assulta kaikenmaailman sorakuoppien teille ja maatilojen pihojen kautta (reittejä, joissa ei pintatietoa edes ole, eli olettaa sorkuksi). Välipisteitä piti lisätä aina näihin ja välillä Komoot teki sitten uusia vielä älyttömämpiä koukkauksia. Kun jossain vaiheessa keksi vaihtaa profiiliksi "bike touring", niin reittien editoimisesta tuli järkevämpää.
    "fast bike touring" profiilia on toivottu Trailmappiin niihin tarpeisiin kun suorin reitti on valttia vaikka tarkoittaisikin isompaa tietä. Täytynee tuollainenkin viritellä seuraavan kierroksen yhteydessä. Gravel-profiililla nimittäin on myös Trailmapissa samat piirteet, vähittäin osin, kuin mitä tuossa kuvasit - on mahdotonta olla yhtäaikaa montaa asiaa, siksi profiileja pitää olla monia.

  27. #507
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti navajokoira Katso viesti
    Niin siis toihan ei ole edes mikään alikulku, vaan ihan tavallinen pyörätien jatke yli risteävän tien. Maastossa täysin samanlainen kuin edellinen Eerolantien ylitys. Mulla ei ymmärrys tägeistä riitä kummassa noista on "oikea" tapa merkitä suojatie kun on niin eri näköiset ratkaisut.

    Mut väärät tagit sikseen, jos reititys vaan haluaa välttää tuon kohdan siirtymällä ajoradalle, niin miksi se tapahdu vaikka sitten tuosta edellisestä Eerolantien risteyksestä? Tai jos on kiva päästä suojatietä Saarijärventien oikealle laidalle, niin sitten vaikka ton nelostien alikulun kuopan jälkeistä suojatietä pitkin.

    Siellä alikululla käynti on vaan hassua (ja on oikeasti semisti vaikea ajettava koska laskussa tulee aika paljon vauhtia ja tota ei todellakaan ole linjattu sillä ajatuksella että joku ajaisi takaisin ylös, eikä sinne alikulkuun. Ymmärrän toki että tätä ei reitityslogiikka voi hahmottaa.)

    --

    Toistan vielä kerran tän ajatuksen, et voiskohan jotenkin olla joku ihan oma datalähde/tägi noiden trunkkien ajettavuudelle? Joillain on yli metrin piennar, toisilla vaihtelee välillä 0-20cm ja ehkä se on ehjää asfalttia, ehkä ei. Ei välttämättä tarvitse vaikuttaa turvalliseen pyöräilyyn mitenkään, mut vois vaikuttaa esim. maantiepyöräilyn varoituksiin.
    Jos on pyörätie niin ei se tien ylitys sitä muuksi (yleisen kartoituskäytännön mukaan) muuta ja jos haluaa kikkailla footway:n kanssa niin ainakin sille pitäisi laittaa bicycle=yes tagi. Eli tuon kohdan voi korjata.

    Siirtyminen oikealle puolelle tietä: tuohon vastaus edellyttäisi mallinnuksen ajamista profiilin lua-koodin ja OSRM:n laskennan lävitse, jotta saisi selville ne hiuksenhienot erot mitkä noilla vaihtoehdoilla on. Valitettavasti tuo OSRM ei tarjoa tuollaiseen debug-työkaluja vaan nuo pitäisi osin käsin laskea. Ja ymmärryksesi reitityskoneen tietämyksestä paikallisten olojen yksityiskohdista on oikea ;=) Ei se tiedä edes korkeuseroja saatikka tuollaisia detaljeja.

    Ylipäätään reitityskoneen kanssa eläminen on helpompaa kun oppii arvostamaan sen kykyä tehdä reitinpiirto makro- ja mikro-tasojen välimaastossa. Isot linjat (makro) kannattaa reitinsuunnittelijan pohtia itse kartan ja kokeilureititysten avulla (ts. en koskaan reitittäisi kymmeniä kilometreja yhdellä reittipisteen vetäisyllä, muuta kuin nähdäkseni mitä reititin tuottaa) ja mikrotaso eli menenkö tuosta vai tuosta yli tien toiselle puolelle vai menenkö ollenkaan taas parempi päättää paikan päällä (eikä tuijottaa liian tarkkaan navigaattorin reittijälkeä) - noiden väliin reitityskone on taas hieno aikaa säästävä apu.

  28. #508
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.433
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    ...
    @sivustakatsoja, keissi Kurjenrahka - Hierteensuunkulma, safe bike & road bike: Safe bike palaa pitkälti ylläolevaan eli kuinka konservatiiviseksi sen säätää ja seurauksena kaupunkialueella se alkaa hylkiä sellaisiakin hiekkaisia ulkoiluteitä, jotka kuitenkin lähes kaikki arkipyöräilijät mieltänevät fiksuiksi reiteiksi - täytyy tätä miettiä lisää....
    Katselin joitakin Turun kaupunkialueella (Kupittaan puisto) olevia hiekkaisia reittejä: footway ja bicycle=yes. Miten tällaiset yleensä merkitään, että saa ajaa pyörällä, siis jos ei ole maastopolku?

    Jos taas polku on maastosellainen, niin löytyykö yleensä mtbscale=x tai mtb=yes? Että onko liian monimutkaista olla automaattisesti reitittämästä sellaiselle polulle.

  29. #509
    cycleway + foot=yes vs. footway + bicycle=yes vääntöä on käyty pitkät ajat. Molemmat ajaa saman asian, ero nyansseissa (ja siinä tulkitaanko pelkkä cycleway antamaan lupa myös kävelyyn: teknisesti ei, käytännössä kyllä). Tästä juuri käydään Suomen OSM foorumilla keskustelua, kohta toivottavasti on kasassa uudet piirto-ohjeet kattamaan kevyenliikenteen tapaisten väylien lukuisat eri variaatiot.

    Jos on maastopolku niin highway=path jos alle auton levyinen mentävä, jos mahtuu auto niin highway=track. mtb:scale on tällöin erittäin suositeltava, koska ilman sitä lähes kaikki reitittimet hylkivät polkua (no Strava vähän rohkeampi). mtb=yes, en tiedä mitkä reitittimet tuosta välittävät, ei ainakaan Trailmap.

  30. #510
    Trailmapin web-versioon tuli eilen merkittävä uusi toiminto "reittijäljen konversio muokattavaksi reitiksi". Avaa kartalle GPX / KML / Strava-aktiviteetti / oma reittijälki ja klikkaa hiirellä / sormella --> valitse popup-valikosta "muunna reitiksi". Sitten vain muokkaamaan reittiä.

    Toiminto on aivan tuore, kehitetty viimeisen reilun viikon aikana, joten bugeja vielä on konversiossa. Pistäkää tulemaan yv:llä emailitse support miuku trailmap.fi gpx:ää jos bugia löytyy. Vaikka toiminto kuulostaa triviaalilta (erit. jos ei oikein ole selvyyttä miten reittijälki ja reitti eroavat toisistaan), niin algoritmisesti se on kohtuullisen haastava - siksi viriteltävää vielä riittää.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •