Voiko Shimanon akun kunnon testata jollain tavoin?
Voiko Shimanon akun kunnon testata jollain tavoin?
Canyon Spectral ON: CF 9, Shimano EP801. Pyörällä ikää 1 kuukausi, eli uusi ja ladattu noin 5 kertaa. Viimeisin akun lataus lähes täyteen jolloin viidestä vihreästä ledistä neljä palaa ja viides vielä vilkkuu. Lähdin ajamaan ja noin 100 metrin jälkeen sähköt hävisivät (näyttö ja avustukset off). Irroitin ja tarkistin näkyvissä olevat johdot ja liittimet, ml. latausboksin kansi ja magn.liitin. Akku irroitettu pariin kertaan. Kokeiltu myös eturattaan/kammen pyöritystä takaperin. Ei auta mikään, vinoputken painikkeesta ei tapahtu mitään ja pyörä pysyy mykkänä. Akku ei myöskään näyttäisi latautuvan koska koko ajan on sama valoyhdistelmä päällä, viides ledi vilkkuu, eikä sammu, jolloin akku olisi täynnä. Laturi pysyy myös kylmänä. Sama kuvio akku irrallaan tai pyörässä. Näistä voisin päätellä että uusi akku on viallinen. Pyörä ei ole saanut vettä eikä kolhittu.
Onko teillä kokemuksia ja vinkkejä tällaisesta viasta Canyonin kanssa ja mitä kannattaisi nyt itse yrittää ?
Paikallisesta pyöräkaupasta sain ajan viikon päästä vikakoodin lukuun ja joka menee Canyonin (Shimanon) takuuseen. Mutta harmittaa kun parhaat pyöräilypäivät jäävät nyt väliin. Tämä oli ensimmäinen pyörän verkkokauppaostokseni, aiemmat pyörät (3 kpl mtb-luomuja) kivijalkakaupoista. Nettikaupoissa ongelmana on, että ei voi heti viedä myyjälle näytettäväksi. Canyonin sivujen "Usein kysyttyä" (FAQ) ja Chatti eivät auta yhtään.
Luulisin että akku paskana jos ei kerran lähde enää käyntiin eikä myöskään lataa.
Oletko kokeillut resetoida akkua, eli akku irrallaan painat ja pidät virtapainiketta pohjassa niin kauan että valot sammuu. Jos tuo ei auta on ilmeisestikkin akun sisään rakemnettu sulake palanut joten akku on rikki.
Joo, tuotakin kokeiltu, eli akku irrallaan ja ja akun power-nappia painettu (se mikä on yhteydessä rungon poweriin). Kokeiltu sekä moottorin magneetti-liitin kiinni että irti. Ei auta, samat neljä lediä palaa jatkuvasti ja viides vilkkuu (akku noin 4/5 ladattuna). Toisella akulla kokeilemallahan tuo selviäisi heti. Koska Canyon on nettikauppa, niin ei voi viedä ostoliikkeeseen kokeiltavaksi. Toisaalta pyörähuolto jonne fillarin vien ensi viikolla testiin, niin heidän merkeissäkin on varmaan Shimanon akkuja kokeiltavaksi (Spessu, Trek).
Suurin huoli on se, että vaikka Canyonin takuu toimisi, niin heidän asioiden käsittely on hidasta, tavaran lähetykset, ajan varaaminen pyöräkorjaamoon, jne. Joilloin ollaan syksyssä. Kauteni päättyy muista syistä johtuen syyskuussa, joten voi tulla "kalliit kilometrit" tälle kesälle.
Itse ostin juuri CF8:sin. Laturi paskana suoraan paketista. Latasi 10 minuuttia ja sen jälkeen valo vihreäksi ja lataus loppui.
Ajoin Turkuun Canyonille ja sain sieltä käytetyn laturin lainaan. Noiden akkujen takuut menee kai Shimanon kautta.
Et ole muuten ainoa tuon vian kanssa. Youtubessa oli video. Akku vilkutti latausvaloa vaikka oli irti laturista. Eli akun BMS oli paskana. Ei luovuta virtaa moottorille, koska luulee että on latauksessa.
R.I.P. akku. Minuutin hiljainen hetki ja leuka rinnassa kohti ensi kesän ajoja.
Canyonin akkutarina jatkuu. Sain pyöräni paikallisesta huollosta tänään. Siellä todettiin että akku on viallinen. Tämän toki pystyi itsekin päättelemään viikko sitten, mutta Canyon tarvitsee asiasta huoltoliikkeen lausunnon. Maksoin diagnoosin 85 €, jonka saan takaisin Canyonilta. Sitten tullaankin ongelmaan. Spectral ON CF9 pyörässä on todellisuudessa Trendpowerin akku, joita he toimittavat Shimanolle. Shimanon itsensä valmistamia akkuja saisi heti (eivät käy tähän pyörään), mutta Trendpowerin akkuja arviolta vasta syyskuun puolivälin jälkeen. Pyöräilykauteni päättyy muusta syystä johtuen syyskuun lopussa, joten uusi pyörä jonka sain 13.6.2024 ja kausi -24 jäisi näin viiteen viikkoon ja noin 300 kilometriin. Saamani tiedon mukaan Trendpowerin akuissa on ollut ongelmia.
Olen ehdottanut Canyonille että minulle sopii, että saisin täksi kesäksi heiltä esim. demo-akun, tms. Heillä olisi sitten koko talvi aikaa etsiä uutta akkua. Saa nähdä miten käy. Tässä nyt realisoitui nettikaupan ongelma. Vaikka takuu pelaakin, niin prosessit on pitkiä vääntöjä. Kausi ehkä paketissa ennen kuin kuin se ehti kunnolla alkaakaan.
Harrastuksille ei kannata laskea hintaa, mutta kuitenkin tässä tapauksessa voisi ajatella että jos vuoden päästä käytetyn pyöräni markkinahinta olisi -1000 €, niin kesän -24 kilometrihinnaksi tuli reilu 3 €/km. Mutta tässähän ei ole vaihtoehtoista kulkumuotoa, ts. "olisit mennyt taksilla".
Ei varmaan paras neuvo, mutta oletko googlettanut jos jollain jälleenmyyjällä olisi akku varastossa. Tietenkään sinun ei pitäisi olla maksumiehenä, mutta ainakin itsenäni ottaisi niin paljon päähän, että maksaisin akusta sen mitä pitää. Jäisihän sinulle sitten yksi vara-akku tarvittaessa käytettäväksi.
Odottelen mikä on Canyonin vastaus, olisiko heillä jo nyt jotain laina-akkua pikatoimitukseen. Se mitä tuolle akulle luvataan eliniäksi, niin laskin että jos lataan akun kerran viikossa ja noin 30 krt/kesä, niin olisin noin 90-vuotias kun akun kapasiteetti olisi tippunut puoleen (= 30 vuotta). Eli teoriassa yhden akun pitäisi riittää loppuelämäkseni, eikä vara-akulle olisi tarvetta. Toisaalta, Trendpowerin akkujen kanssa on ollut ongelmia (ammattilaisen kokemus), joten tuohon ei kannata luottaa. Toinen riski on tietenkin se kuinka monta vuotta tuollainen Trendpower on vielä olemassa (yritys tai ko. tuote), eli saatavuus vaikkapa 10 v. päästä.
Tässä kulminoituu juuri hankaluus kolmannen osapuolen akkujen käytössä, niitä saa vain pyörävalmistalta jolle ne on räätälöity. Etuna toki ettei fillarivalmistajaa joka käyttää Shimanon moottoreita, sido moottorivalmistajan oma akku (toisin kun esim. Boschilla) , vaan voi tehdä sen mallisen ja kokoisen kun haluaa. Toivottavasti joku nopea ratkaisu löytyy ja pääset ajamaan.
Onko se akku tämä: Fillaritori.com
Itte reklamoisin myyjää ja vaatisin sijaispyörää tilalle siksi aikaa ku saavat uuden akun. Ota yhteys kuluttajansuojeluviranomaiseen mikäli vastustelevat.
Vahva veikkaus, että takuuehdoissa on maininta että fillarin valmistaja toimittaa viallisen osan tilalle uuden tai vaihtaa fillarin uuteen oman valintansa mukaan. Nyt on luvattu uusi akku. Takuuehdoissa lienee varmaan maininta "Fordson Major" tilanteesta (ns. ylivoimainen este). Eli kun fillarivalmistajasta riippumaton osapuoli (tässä tapauksessa akun toimittaja) ei saa toimitettua osia fillarin valmistaja ei kanna siitä mitään vastuuta.
Takuuehdoissa ei ehkä/varmaankaan ole lupausta sijaispyörästä siksi aikaa, kun takuukorjaus kestää.
Saattaa käydä niin, että vaatia voi mutta vetoavat noihin kohtiin takuuehdoissa.
Kuluttajansuojelu tuskin kiinnostuu asiasta/kysyvät katsomaan noita samoja takuuehtoja/sanovat että laita valitus EU:n kuluttajavalitussysteemin kautta/jos sattuisivat ottamaan Canyoniin yhteyttä. Canyon viittaisi noihin em. kohtiin takuuehdoissa.
Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...
Jos Canyon haluaisi toimia tyylikkäästi, niin irrottaisi jostain varastossa olevasta pyörästä akun ja kun akun toimittajalta taas akkuja saa niin laittavat sen tilalle. Varmaan heillä on pyöriä pilvin pimein varastossa odottamassa kauppoja. Lisäksi heillä on varmaankin suuri tilaus akuista sisällä. Tietenkin jos asiakkaita jotka odottavat akkuja on kymmeniä - satoja, niin ei tämä silloin oikein toimi.
Sitä riskiä ei mikään valmistaja/myyjä ota, että uusi pyörä jäisi ilman akkua. Myynti on pakko pysäyttää, jos kaupan oleviin pyöriin ei le akkua. Myydystä pyörästä on jo rahat saatu, akun rikkoontuessa on ns. kakkeli jo housussa ja siitä kärsitään sen aikaa, kun tilanne kestää. Ongemaa ei ole varaa siirtää myytäviin tuotteisiin.
Silloin, kun Canyon tuli Suomenkin (2006/2007?) markkinoille tilasin maastopyörän heiltä. (Hyvä pyörä pyörä on ollut ja nyt fillari odottaa uusimista, mutta kulkee vielä.) Jotakin äärimmäisen minimaalisia kolhuja tuli pikalinkkuihin kuljetuksessa ja tyylikkäästi hoitivat asian silloin. Uudet monta kertaluokkaa paremmat/arvokkaammat pikalinkkut tuli postissa. Kolhiintuneet jäi ajoon ja jälkitoimitus pikalinkut meni toiseen fillariin, johon ne sopivat paremmin.
Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...
Canyonilta tuli juuri ilmoitus että arvioitu uuden akun toimitusaika minulle on 5-16.8. Tuon kanssa pystyn elämään vaikka tuleekin noin kuukauden breikki. Käsittääkseni akku toimitetaan Saksasta (ei Kiinasta, tms.). Takuuehdoissa mainitaan että takuut alkavat tilauspäivästä, ei siis siitä kun saat tavaran. Eli uuden akun 2-v. takuu alkoi eilen. Toivottavasti tällä kertaa saan toimivan Trendpowerin akun. Eräällä asiakkaalla jouduttiin vaihtamaan uutena kahdesti samainen akku. Ihmettelen että Canyonilla ja Shimanolla on varaa tuhota mainettaan käyttämällä tällaista kuraa tuottavaa valmistajaa. Sinällään tuo Canyon Spectral ON CF 9 vaikuttaa hyvältä valinnalta. Erityisen hyvää on Sram GXS langaton vaihtaja, FOX 38 Performance, Fox Float X, sekä rungon geometria polkuajoon. Heikkoutena jonka tiesin jos ostaessa on läpiviennit ohjainlaakerin kautta, ei rungon (letkujen ja piuhojen vaihto).
Yllä olevassa tori.fi linkissä oleva akku ei ole aivan sama. Tyyppinumero on erilainen ja akku on kavennettu toisesta päästä ko.rungon mukaiseksi. Saattaisi tosin sopiakin, riippuu kahden kiinnitysruuvin paikasta ja toki myös akun mitoista.
Kiitos kommenteista. Jatkan viestiketjua mikäli tässä casessa tulee jotain yllätyksiä ja "hyvä tietää juttuja" jatkossa. Tosin tämä meni jo ohi otsikon "Shimano moottoreiden kokemukset".
Shimanolla ei ole mitään tekemistä tämän kanssa, niillä on ihan omat akut, että sikäli olet oikeassa että vähän väärässä ketjussa, mutta tuskinpa sillä on niin väliäJa vahva epäilys että uuden akun takuu alkaisi nyt, yleensä kaikki menee alkuperäisen pyöräntakuun mukaan eli sen uuden akun takuu on alkanut kun ostit pyörän. Näin siis yleensä.
^Hiukan erimieltä. Jos joku firma on kuraa myyvän maineessa, niin ainakaan en itse ostaisi mihinkään hintaan, kuraa![]()
Pari näkemystä tähän.
Canyonin edustaja totesi minulle että Shimano maksaa heille tuon takuuakun. Loppupelissä akun maksaa varmaankin Trendpower, tai kuinka pitkälle tuo alihankinta-/materiaalitoimituksen ketjutus jatkuukaan.
Canyon on käsitellyt takuuakun toimituksen minulle normaalina erillisenä tilauksena. Tilaukseni liitteenä on 0 € lasku. Mikäli uusi akku hajoisi 6-7.2026 välisenä aikana, niin siinä tapauksessa olisi tietenkin tulkinta alkoiko 2-v. takuu 1.6.2024 pyörän (ja viallisen akun) tilauksesta, vaiko 2.8.2024 asiakkalle toimitetun ehjän akun tilauspäivästä. Tuon uudenkin 2.8. tilauksen yhteydessä tuli normaalit takuuehtodokumentit, eikä mielestäni voisi silloin vedota siihen että tässä tapauksessa tilatun tavaran takuu onkin vain 1v10kk (ei siis jatkuisi kesä-heinäkuun 2026).
o Kyllä takuu yleensä menee niin kuin Bndit kirjoitti. Nyt kun Canyon on ikään kuin myynyt sinulle uuden akun (hinnalla ei ole merkitystä) niin se voi muuttaa sen uushankinnaksi ja silloin takuu on sen pituinen kuin sille osalle annetaan. Tätä on mahdoton mitenkään varmistaa. Jos akku hajoaa 1v10kk jälkeen niin silloin se tietenkin selviää. Kun sinulla on normaalit takuudokumentit, niin vahva veikkaukseni on, että niiden mukaan mennään ja takuu on niiden mukainen 2v. Noin yleensä ottaen, jos käy niin huono tuuri, että saat toisen viallisen akun, niin se vika tulee yleensä esiin aika nopeasti. Jos se kestää yhden vuoden, niin se osoittaa viimeistään sen, että akku on virheetön.
Itsellä Spectral on CF8 2022, jossa 720wh akku turposi syyskuun lopussa 2023. Reklamoin Canyonia, joka lupasi toimittaa uuden akun tilalle. Uusi akku saapui marraskuun puolivälissä, joten odottavan aika meinasi käydä pitkäksi. Tiedustelin odotusaikana akkua erittäin aktiivisesti Shimanolta ja Canyonilta ja tarjosin erilaisia nopeuttavia vaihtoehtoja, jopa tilata Canyonilta uusi akku ja hyvitystä Canyonilta. Mikään vaihtoehto ei sopinut, joten oli odotettava.
Tuo myynnissä oleva akku on sopiva näihin vanhemalla EP8 koneella oleviin. Myytävän akun ongelma on, että myynti-ilmoituksen mukaan akku on halkeillut, eli turvonnut, kuten minulla oli ja se ei ole hyvä juttu. Itse en ottaisi edes ilmaiseksi tuollaista turvonnutta akkua isolla energiasisällöllä. Paikallinen kierrätyskeskuskaan ei minun akun kanssa tiennyt, miten se pitäisi käsitellä, koska itsesyttyminen on mahdollista milloin tahansa.
Miten niin turvonnut? Tämän sisällä olevat alumiiniset 18650 tai 28650-kennot mihinkään turpoa. Ei tämä ole mikään pussiin rakennettu Li-Ion tai LiPo-akku, joita löytyy lähinnä puhelimista tai radio-ohjattavista leluista.
Halkeaminen johtuu akun kiinnityspisteen metallisten jengojen aiheuttamasta vääntömomentista akun muovikuoreen. Tältä voi EHKÄ välttyä sillä, ettei kiristä akun kiinnityspultteja liian kireälle.
Turha höpistä mistään turpoamisista, jos ei tuon vertaa edes ymmärrä mitä siellä akun sisällä on.
Kyllähän akku oli turvonnut ja kuoret olivat halkeilleet ympäri akkua pitkittäin ja poikittain. Kuvia piti toimittaa Canyonille runsaasti tilanteesta. Tuo ruuvien kiristämisestä johtuva päätelmä voisi hyvällä mielikuvituksella toimia, jos halkeamat olisivat pelkästään jengojen ympärillä, mutta tässä tapauksessa koko akkukotelo oli murtumia täynnä.
Mistä ne halkeamat ympäri akkua johtuu on hyvä kysymys. Painonsäästön vuoksi akun kuori on aika pehmeää muovia, toisin kuin esimerkiksi Boschilla, jonka akkukotelot on alumiinista. Itse kanssa ihmettelin tätä akun muovikuoren pehmeyttä ja joustavuutta. Tulee mieleen joku jääpalamuotti.
Mikäli ne akun kennot olisi turvonneet, niin se tarkoittaisi rajua ylilatausta ja räjähdysvaaraa. Sen verran voin paljastaa, että edes laturin latausjännite ei mahdollista tällaista ylilatausta. Lisäksi akun suojapiiri olisi sulkenut akun jo kauan ennen tällaista riskiä.
99% todennäköisyydellä akun kuoren halkeilu johtuu fyysisestä rasituksesta ja heikosta akun kuoresta.
Kirjanmerkit