Kellään käytännön kokemusta uudesta Forekasterista? En tartte mitään dh-liimakumeja vaan lähinnä trail-henkisen renkaan.
Kellään käytännön kokemusta uudesta Forekasterista? En tartte mitään dh-liimakumeja vaan lähinnä trail-henkisen renkaan.
Itsellä tuli nykyisen maastopyörän mukana. Ei ne mitkään aivan toivottomat märällä ole. Liukkailla juurilla saa varoa, mutta eivät lähde nanosekunnissa alta ja kuulee, kun nappulat raapivat pitoa. Vetopito märillä kallioilla yllätti positiivisesti. Kuivalla todella hauskat ja monipuoliset renkaat sekä vielä kevyet.
Syksylle hankin kuitenkin eteen vielä jotain pitävämpää esim. Maxxis Dissectorin. Dissector edessä ja Forekaster takana voisi olla aika hyvä yhdistelmä. Jatkuva lipsuminen ei ole hauskaa ja porukkalenkeillä pitäisi pysyä perässä haastavassakin maastossa.
Piti käydä vähän ajelemassa märällä noilla speedgripeillä ettei ole tullut puhuttua skeidaa. Samoja reittejä hertsikassa kun eilen kuivalla. Käröttelyvauhtia polkien juurakossa toimii mainiosti märälläkin. Ei sattunu oikein kivikkoa reiteillä kun tässä kuvassa olevassa, omasta mielestä hertsikan ehkä herkuimmassa laskussa hyppyrimäeltä alas missä puolessa välissä tuolla ylempänä on vähän kivikkoa/juurakkoa. Pystyy ajaan melkeimpä kuin kuivalla.
Lähdin vielä etsimään märkää kivikkoa Hallainvuoren kivikkopolulta, mutta sehän oli jo kuivunut sateen jäljiltä. No kivahan sitä oli silti ajaa, erittäin herkullinen aina se loppulasku kehä I:lle päin. Ja ai että noi rullaa niin kivasti kelveillä. Hyvät renkaat.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Niin sulla oli nobby nic edessä tuossa ja wicket will takana?
Molemmat super groundeja ja speedgrippejä? Schwalben sivu näyttää, että bronze kyljillä olisi tuota komboa saatavilla.
https://www.schwalbe.com/en/Wicked-Will-11654272
Mustat kyljet liki 100gr kevyemmät. Saa kelvata.
Hyvin piti Thunder Burt tänään märässä KePussa. Muutaman kerran lähti pyörä vähän eri suuntaan mitä olin ajatellut, mutta piti vaan vauhtia yllä niin hyvin pysyi pystyssä.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Joo se on just noin. Itse koetin tänään ajaa hiljempaa ja se ei tosiaan märällä juurakolla onnistu. Mitä enemmän ajotaidot kehittyy, ja vauhti nousee, sen paremmin tuo ralphikin takana pitää.
Mutta muutama kohta siellä virallisella reitillä kyllä on, mitkä oikeasti vähän takarenkaan osalta hirvittää. Haltialasta päin tullessa, ennen pitkäkosken majaa, on livakan oloista kalliota/juurakkoa vinolla pinnalla. Tuohon ei tekisi mieli kaatua.
Mutta nyt on kuitenkin jahkailu loppunut ja tilasin Nobby Nicin ja Wicket Willin toisille kiekoille speed grippeinä.
Hyvin oon tullut tuon NN + WW -kombon kanssa tullut juttuun. Ihan älyttömästi ei ole tullut vielä märällä ajettua niillä, kun ollut ulkomailla viimeiset kolme viikkoa. Suomessa olisi mitä ilmeisimmin ollut varsin paljon testimahdollisuuksia tuohon hommaan?No mutta vakavissaan, sen mitä märällä oon noilla ajanut, niin hyvin ennakoitavissa on niiden käyttäytyminen. Ainakin yhden lenkin oon ajanut kesäisessä sateessa eikä silloinkaan isompaa lipsumista ollut havaittavissa. Mulla siis NN softina edessä ja siitä kovempaan seokseen en eturenkaan kohdalla haluaisi mennä. Takana Speedgrip on toiminut hyvin eikä pidon kanssa ole ollut ongelmaa. Sanoisin, että oikein passelit renkaat keskuspuistoon tai vaikka Hangon neulaspoluille. Sen verran rivakkaa rullaavat myös siellä, että en ainakaan itse ole kaivannut vielä kevyempää rengasta niihin olosuhteisiin.
https://www.bike-discount.de/en/schw...0-folding-tyre
Luulin, että Nobby Niceissä sininen viiva tarkoittaa kovempaa seosta ja oranssi olisi pehmeämpi. Tuotetiedoissa kuitenkin lukee Addix Soft, vaikka kuvassa on sininen viiva. Onko tuossa jotain ristiriitaista tietoa, vai hukunko vain lukuisten eri mallien valikoimaan?
Kuvathan on monesti mitä sattuu, tuotetietojen mukaan mennään.
Jep. 850g paino myös kummastuttaa, kun tuon painoista Nobby Nicciä pehmeänä en äkkiseltään löytänyt muualta. Ruskeat kyljet näyttävät hyvältä, mutta rajaavat valikoimaa, jos haluaa myöhemmin yhdistellä muita renkaita noiden kanssa.
Myös Spessun renkaita olisi edullisesti. Tuli katseltua Purgatory T9 eteen ja T7 taakse. Varmaan pitäisi nekin. Maxxikset varmaan suljettava pois, kun Dual Compund ei ole parhaimmillaan märällä ja muut seokset kovettuvat kylmällä.
Mutta on kyllä kieltämättä hämärä. Noilla tiedoilla haluaisin ostaa itsekkin nobby nicit, mutta tuolla koodilla ei löydy mitään rengasta schwalben valikoimasta, eikä varsinkaan ruskeilla kyljillä.
Manufacturer item no.: 10654113
https://www.schwalbe.com/en/Nobby-Nic-11654439
Ettei vaan olisi joku performance versio, joka tulee fillareiden mukana?
Allahan lukee vielä:
Color
- black, blue stripes
Eli tuotetiedotkaan eivät pidä paikkaansa...
Jep. Huonoja kokemuksia vielä lukenut Bike Discountin toimitusajoista ja palautuksista viime aikoina. Ehkä jätän nuo väliin.
Näitä tosiaan silmäilin, kun 60€ pari ei olisi paha hinta syksyn renkaille. Spessun T9 on ilmeisesti aika pehmeää, eikä kovetu pakkasilla. T7 taas voisi riittää takana.
Eteen:
SALE! Specialized Purgatory Grid Trail T9 29" folding tire | bike-components
Taakse:
SALE! Specialized Purgatory Grid Trail T7 29" folding tire | bike-components
Maxxis julkaissut uuden Highroller kolmosen. Toistaiseksi vain DH kyljillä ja pehmeimmällä seoksella. Bikepark pyörään varmasti pätevä rengas kaikille keleille (myös märälle). Mutta kylmimmistä keleistähän nuo maxxiksen pehmeät seokset ei tykkää.
https://www.pinkbike.com/news/first-...i-tire-dh.html
On kyllä halvat noi Spessut, tilaukseen vaan. Toki varmaan riittää T7 eteenkin, ainakaan Butcherit ei rullanut mihinkään tuolla T9 seoksella…Mutta faktahan on että märällä kalliolla ja kivikossa pitäs olla pehmeintä kumia mitä kaupasta löytyy ja juurakossa taas varmaan kuvio ja rengaspaine merkkaa enemmän. Ja Suomessa tosiaan viileillä keleillä taas renkailla erilaiset vaatimukset kun ehkä muualla.
Laitoin tilaukseen T9 eteen ja T7 taakse. Tuon uudemman Purgatoryn kuviota kuitenkin kehuttu yllättävän hyvin rullaavaksi, niin tuskin aivan toivottomat. Kuitenkin nimenomaan syyskelin renkaita hakemassa. Kesäksi sitten nopeampaa alle.
Eilen tuli ajettua semmoista juurakkoa ja kalliota, että mietin kuolevani sinne märällä ilman kunnon renkaita. Pyörän mukana tulevat Maxxis Forekasterit Dual Compundilla ovat märällä korkeintaan keskinkertaiset. Matalilla paineilla pärjää, mutta pitää olla varovainen. Varsinkin eteen pitäisi saada lisää pitoa.
T9 pitää kyllä todella hyvin myös kylmällä ja märällä. Nyt kun on toisessa pyörässä butcher t9/hans dampf soft ja toisessa Contin racekingit niin tuon eron todellakin huomaa![]()
purgayory t9 toiminee hyvin syksyn limajuurakoissakin.
Aika kova.
https://www.bicyclerollingresistance...peyote-xc-race
Pitää märällä paremmin kuin mezcali tai Schwalben speedgripit.
Taisi Savasteella olla Olympialaisissa Peyote alla. Märkäpito oli edellisessä aivan umpisurkea, joten jännän nähdä onko tähän parannettu.
MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
Yeti SB150, SB120, ARC
Giant Revolt
Orbea Wild
Eilen yritin taas ajaa kepussa vähän kovempaa ja tietysti satoi koko tunnin.
Racing ray speedgrippinä pitää edelleen mainiosti. Ei lipsunut kertaakaan.
Takana olevan ralphin kanssa on oppinut myös tulemaan toimeen. Liukkaalla kalliolla ei kärsi runtata ja juurakossa pitää ajaa suht kovaa. Ei ollut takarenkaankaan kanssa yhtään tilannetta. 1/1.3bar toimii hyvin.
Kombo rullaa kyllä noilla paineilla tosi iloisesti työmatkaakin.
Racing Raysta tykkäsin eturenkaana, mutta Racing Ralph ei taas vakuuttanut takana. Vetopito hyvä ja rullaa kevyesti, mutta sivuttaispito on aivan umpisurkea. Ovat myös aika reilusti lihonneet vuosien saatossa. Ennen E-25 hömpötyksiä Ray oli ~600g 2.35 leveänä ja taitaa nykyään olla 100-150g painavampi.
MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
Yeti SB150, SB120, ARC
Giant Revolt
Orbea Wild
Vielä pehmeistä kumeista isona kokona eli 29 x 2.6. Kumpi näistä eteen juurakko/kivikkoajoon
* 29x2.6 Magic mary Super trail Addix Ultra Soft
* 29x2.6 Assegai MaxxGrip 3G/DD/TR
Nyt on ollut molemmissa päissä Assegait 29x2.5WT ja tarkoitus saada hiukan isompaa ja pyöreämpää rengasta.
Jos ymmärsin oiken Bndit ja Sambolo kommenteista, niin aika samalla lailla pitäisivät märällä juuakolla kivikolla mutta Schwalde rullaisi paremmin, ehkä.
Assegain 3G/DD on vähän turhan jäykkä runkoinen. Siitä huomaa että runko ei jousta ja rengas on jotenkin tönkkökova vaikka iskiessään maan pintaan. VOi johtua tuosta WT-muotoilustakin, ehkä.
Tämä tönkkökovuus on läsnä oli paineet melkein mitä tahansa. No rikki niitä ei kyllä saa omassa ajoss amitenkään. Etunen menee pari kertaa kevyesti vanteelle joka lenkillä eikä silti ole mitään vuotoja (edessä ei inserttiä).
Lisäys, asia taitaa ratketa saatavuudella. Assegaita (TB00235200) saa vain Usasta kun taas MM on saatavissa melkein mistä tahansa, myös Suomesta.
^ Sellainen ero vielä että MM on vähän avoimemmalla kuviolla. Alustasta riippuen siitä voi olla iloa tai sitte ei.
Joo MM rullaa paremmin kun Assegai. Laitoin just toiset vanteet vaihtelun vuoksi alle Kryptotal Enduro Softeilla ja nämä on mun mielestä selkeästi mukavammat juurakossa kun Maxxiksen DD:eet ja rullaa paremmin. Mutta kaikkihan noi on hyviä ja pitäviä, vähän erilaisia. Itse ajan vain 2.4”:lla paitsi syksyllä/talvella jäykkäperällä ja nastarenkaat erikseen. 2.4” seen voi laittaa sitten paksumpaa kylkeä ja ajella pienillä paineilla 1.1 ja 1.3 baria (parkkiin sitten enemmän) niin saa pitoa ja vaimennusta mutta ohjaus on kumminkin tarkka ja pyörä kääntyy hyvin. Jos olisi pakko valita vain noista yhdet renkaat millä ajaisi kaikki ajot niin ottaisin Kryptotalit. Parkkia en ole kyllä niillä ajellut, pitäs mennä mutta ollut vähän taukoa. Ne pitää, on mukavat juurakossa, siis vaimentaa todella hyvin ja rullaa hyvin. DH kylkisiä tai supersofteja en ole kokeillut, varmaan olisi vielä enemmän pitoa.
Schwalbe on myös varmempi loppusyksyn kylmille (+5 tai alle) keleille kuin Maxxis, jonka pehmeimmät seokset kovettuu ja ovat siten liukkaita.
Kryptotalia ei saa eteen kuin 2.4". Se on miinus kun tahto olisi hiukan isompi ilmatila. Kuinkahan leveä 2.4" Kryptotal mahtaa olla jos levittää pöydällä aivan auki? Tuumathan ei aina kerro kaikkea.
Yhtään pienempää kumia kuin assegai 2.5WT en alle pistä. Pohjapanssari ja kammet on nytkin kovilla.
Hiukan vähemmän vaimentavat ja kevyemmät kyljet tosiaan saisi olla. Jos MM Super trail tarjoaa sen ja super softi on pidoltaa MaxxGripiä vastaava märillä juurilla ja kivillä niin eiköhän se ole siinä.
Ei muutes ole pahan hintaisiakaan nuo MM:t. Hiukan arveluttaa vuosien takainen kokemus NN saippuarenkaista joiden pito oli vain hiukan parempi kuin pelkkien vanteiden mutta kai nuo on hiukan eri tasoiset.
Assegaille kerrotaan 1419g painoa ja MM:lle 1370g joten hyvin samossa ovat. Painolla sinänsä ei väliksi mutta kertoo kumin paksuudesta.
Kysyin Chatgpet:ltä parasta rengasta erittäin liukkaille märilli juurille ja kiville.
Pahoittelen että tämä on aika pitkä. Ihan hauskaa luettavaa.
When choosing the best mountain bike (MTB) tire for very slippery wet roots and wet rocks, it's essential to consider tires that offer excellent grip, traction, and stability in such challenging conditions. Here are some of the top MTB tires known for their performance on wet and slippery terrain:
1. Maxxis Minion DHF
- Features:
- Aggressive tread design with large, widely spaced knobs.
- 3C MaxxTerra or MaxxGrip compound for enhanced grip.
- Excellent cornering and braking traction.
- Pros:
- Versatile, good for various types of terrain.
- Outstanding grip on wet roots and rocks.
2. Schwalbe Magic Mary
- Features:
- Chunky, aggressive tread pattern.
- Addix Soft or Ultra Soft compound for maximum grip.
- Sidewall protection options like SnakeSkin or Super Gravity.
- Pros:
- Superior traction in wet and muddy conditions.
- Excellent stability on technical terrain.
3. Michelin Wild Enduro
- Features:
- Gum-X3D or Magi-X compound for optimal grip and durability.
- Aggressive tread with reinforced side knobs.
- High-density protection layer to prevent punctures.
- Pros:
- Exceptional grip on wet and slippery surfaces.
- Durable and puncture-resistant.
4. Continental Der Baron Projekt
- Features:
- BlackChili compound for superior grip and rolling efficiency.
- Apex reinforced sidewalls for added stability and protection.
- Open tread pattern for excellent mud shedding.
- Pros:
- Great traction on wet roots and rocks.
- High puncture resistance and durability.
5. Specialized Hillbilly Grid Trail
- Features:
- GRIPTON compound for improved traction and control.
- Spiked, widely spaced knobs for better grip in loose and muddy conditions.
- Grid Trail casing for durability and puncture resistance.
- Pros:
- Excellent grip on wet and slippery terrain.
- Robust and durable construction.
6. WTB Vigilante
- Features:
- Dual DNA or TriTec compound options.
- Aggressive, tall knobs for enhanced traction.
- Tough/high grip casing options like TCS Tough/High Grip.
- Pros:
- Outstanding grip and stability on wet and technical trails.
- Versatile, suitable for various riding conditions.
Considerations for Wet and Slippery Terrain:
- Compound: Softer compounds (like MaxxGrip from Maxxis or Addix Soft from Schwalbe) provide better grip on wet surfaces but may wear out faster.
- Tread Pattern: Look for aggressive, widely spaced knobs that can bite into wet roots and rocks and shed mud effectively.
- Sidewall Protection: Reinforced sidewalls help prevent punctures and provide stability on rough terrain.
Final Recommendation:
For very slippery wet roots and wet rocks, Schwalbe Magic Mary with the Addix Soft or Ultra Soft compound is often highly recommended by many riders due to its exceptional grip and stability in wet and technical conditions. However, all the tires listed above are excellent choices and can perform well in similar conditions, so your final choice might also depend on personal preference, riding style, and specific trail conditions.
Kirjanmerkit