HephaGarminGiantElectrobike
Sivu 311 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 211 261 301 309 310 311 312 313 321 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.301 - 9.330 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #9301
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    Tuskin kukaan sitäkään rajoittaa ja aina hyvä toivoa että löytyy fiksujakin vastaajia...

  2. #9302
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    736
    Maantiepyörässä 4 vahattua ketjua kierrossa joista yksi hyppii rytmikkäästi 11t ja 12t rattailla mistähän johtuu? Tuntuu kuin tyhjän polkeminen tapahtuisi vaan tuossa yhdessä kohti ketjua. Mikään ketjuista ei ole lähellekkään 0.5% venynyt.

    Pakkakin vaihdettu keväällä eikä noilla pienimmillä rattailla varmastikkaan niin paljoa ole ajettu.
    Kaikissa ketjuissa käytän samaa connexin pikalinkkiä.

  3. #9303
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    En jaksa googlata millainen connexin pikalinkki on, mutta onko väliä miten päin se asennetaan ja onhan se oikein päin?

  4. #9304
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    736
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    En jaksa googlata millainen connexin pikalinkki on, mutta onko väliä miten päin se asennetaan ja onhan se oikein päin?
    Niinpä tietenkin oletin että tuolla ei ole väliä, katsoin ohjeet ja väärinpäinhän se on. Toivottavasti tuolla korjaantuu kiitokset.

  5. #9305
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.405
    Menikö se näin?
    V-jarrukahvan vaijerin liikerata aiheuttaa canti jarruissa liian äkkinäisen jarrutuksen ja cantikahva v-jarruilla liian hitaan?
    Ja oliko jarrukahvoja mitkä pystyi säätämään sekä v- että cantijarruille?

  6. #9306
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    736
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Menikö se näin?
    V-jarrukahvan vaijerin liikerata aiheuttaa canti jarruissa liian äkkinäisen jarrutuksen ja cantikahva v-jarruilla liian hitaan?
    Ja oliko jarrukahvoja mitkä pystyi säätämään sekä v- että cantijarruille?
    V-jarrukahva liikuttaa enemmän vaijeria eli toisinsanoen tuottaa vähemmän vääntöä kuin cantikahva.
    Joten V-jarrukahva + cantijarrut = tehoton jarru.
    Cantikahvat + v-jarru on ylitehoinen jarru ja hankala saada edes toimimaan niin ettei palat hankaa.

    Ja kyllä löytyy kahvoja missä tuo vetosuhde on muutettavissa.

  7. #9307
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.405
    Eli muistin just väärinpäin.

  8. #9308
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Tulee sekoiteltua sekavasti osia, kun matalla ajan ja hommasin nämä, kun molemmat vetopituudet saa
    https://www.bike-discount.de/en/shim...rake-lever-set

  9. #9309
    Moikka, osaisiko joku neuvoa vähän suht noviisia uuden Gravellerin omistajaa. Fillari on 2kk vanha ja kilsoja takana n.300. Koko tämän historian takajarrut ovat ”täristäneet” ja vinkuneet. Olen jarrusprayllä puhdistellu, mutta auttaa vain hetkeksi. Levykin näyttää täysin suoralta ja tosiaan upouusi fillari kyseessä. En nyt
    silmin paloissakaam huomannut mitään.

  10. #9310
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Onhan takan kaikki osat kunnolla kiinni?

  11. #9311
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Onhan takan kaikki osat kunnolla kiinni?
    Itse toki olen tämän Canyonin koonnut, mutta eipä takana ole kuin takarengas jonka kiinnitin itse. Se on ok.

  12. #9312
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Paloja voi koittaa kevyesti hioa hiomapaperia vasten.

  13. #9313
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Onko jarrulevy ja jarrusatula varmasti kunnolla kiinni?

  14. #9314
    Minäpä tutkin. Kiitoksia vinkeistä.

  15. #9315
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Luulisi että jarru hinkkaa jos levy tai satula ei ole kunnolla kiinni.

  16. #9316
    Sain jarrupalat hiottua, mutta uuden haasteen teki jarruden takaisin levitys. Muksu pumppasi jarrukahvalla kun rengas oli irti ja nyt pyörä takaisin koottuna, mutta jarru pumppaa tyhjää ilman vastusta.. puuh.

  17. #9317
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.238
    No nyt siellä on ilmaa kun pikkukaveri pääsi hommiin mukaan. Ilmaa ne jarrut.

    Ja voit myös löysätä jarrusatulan pultit. Kun ne on löysällä niin paina jarrukahva pohjaan ja sido se nipparilla kiinni, että pysyy siinä pohjassa ja sitten kiristät jarrusatulan pultit. Näin satula asettuu hyvin.

  18. #9318
    No näimpä siinä kävi kun alkaa noita sorkkimaan. Nyt pitänee löytää viikonloppuna avoina oleva huolto jotta pääsee maanantaina pyöräreissuun lähtemään. Jos pk-seudulla/uudellamaalla löytyy joku ilmaus vermeet omistava, niin laita mulle viestiä. Pieni korvaus toki.

  19. #9319
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Mitkä jarrut ne on? Ei sinne suljettuun järjestelmään ilmaa pääsee jarrukahvaa painamalla, ellei männät pullahda kokonaan ulos. Paina vaan männät rengasmuovilla takas sisään.

  20. #9320
    Sram rival. Menin säheltämään jarruputkea raolleen ja sieltä pääsi öljyä pihalle.

  21. #9321
    Liittynyt
    10/2012
    Paikkakunta
    Lieto
    Viestit
    160
    Olisiko raadilla ehdotuksia jumittuneen (pinnan) nippelin avaamiseen?
    Kyseessä on iäkäs 29 Mavic Crossride takakiekko. Kyseinen pinna on hiukan muita löysempi, mikä paljastui pyörän natinoita paikallistaessani.

  22. #9322
    Young, impatient, ambitious, hungry

  23. #9323
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.433
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marmat Katso viesti
    Sram rival. Menin säheltämään jarruputkea raolleen ja sieltä pääsi öljyä pihalle.
    Jarruneste siis Dot 5.1, eli glykolipohjainen (ei öljy). Irrottaa vaikka maalit kalusteista jos niille roiskuu. Parasta siivota hyvin.

  24. #9324
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nautiskelija Katso viesti
    Olisiko raadilla ehdotuksia jumittuneen (pinnan) nippelin avaamiseen?
    Kyseessä on iäkäs 29 Mavic Crossride takakiekko. Kyseinen pinna on hiukan muita löysempi, mikä paljastui pyörän natinoita paikallistaessani.
    Kyten edellä mainittu, lämpö tai tunkeutuva öljy.

  25. #9325
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.436
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nautiskelija Katso viesti
    Olisiko raadilla ehdotuksia jumittuneen (pinnan) nippelin avaamiseen?
    Kyseessä on iäkäs 29 Mavic Crossride takakiekko. Kyseinen pinna on hiukan muita löysempi, mikä paljastui pyörän natinoita paikallistaessani.
    Nippelissä on muistaakseni samanlainen rakenne kuin nyloc-mutterissa, että ainakin lämmittämisestä kovin kuumaksi kannattaa pohtia. On myös todennäköistä että useimmat muutkin nippelit ovat täysin jumissa.

    Ennen aggressiivisiin toimiin ryhtymistä varaisin pussin varapinnoja ja nippeleitä, hyvät sivuleikkurit Biltemasta ja osaamista kiekon rihtaamisessa.

    Jos naksumisia paikannat, niin kannattaa tutkia huolellisesti myös sekä etu- että takanavan päätyjen limaus. Ainakin etunapa voi olla liimattu kasaan kolmesta osasta. (aikoinaan mulla on jarrulevyn puolen pääty irronnut liimauksista, mistä seurasi jarruttaessa naksumista )

  26. #9326
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marmat Katso viesti
    Sram rival. Menin säheltämään jarruputkea raolleen ja sieltä pääsi öljyä pihalle.
    No sitten ei auta kuin ilmaus. Jos ei huoltoaikaa löydy, niin itse tekemällä toki onnistuu. Toki tarvitset sen ilmaussarjan ja nestettä.

    Todennäköisesti se alkuperäinen vika oli vain se, että jarrusatula oli vinossa tai huonosti keskitetty.

  27. #9327
    Eilen vaihdoin sähköpyörääni uuden takakumin, kun vanha oli mennyt risaksi. Kun kampesin pyörää takaisin paikoilleen, niin jostain sieltä takapyörän kiinnikkeistä/vaihteistoista/paikkeilta ponnahti alla löytyvän kuvan mukainen osa irti. Osaakohan joku asiantuntija kertoa, mikä tämä osa on ja mihin se menisi? En tutkimisen jälkeen löytänyt sille sopivaa kohtaa. Epäilin aluksi, että se liittyisi jotenkin pyörän nopeusmittarin anturiin, mutta testiajon jälkeen nopeusmittari näytti toimivan ilman tätä osaakin.
    https://imgur.com/Ns1TyiM

  28. #9328
    Liittynyt
    10/2012
    Paikkakunta
    Lieto
    Viestit
    160
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Condor Heritage Katso viesti
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Kyten edellä mainittu, lämpö tai tunkeutuva öljy.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
    Nippelissä on muistaakseni samanlainen rakenne kuin nyloc-mutterissa, että ainakin lämmittämisestä kovin kuumaksi kannattaa pohtia. On myös todennäköistä että useimmat muutkin nippelit ovat täysin jumissa.

    Ennen aggressiivisiin toimiin ryhtymistä varaisin pussin varapinnoja ja nippeleitä, hyvät sivuleikkurit Biltemasta ja osaamista kiekon rihtaamisessa.

    Jos naksumisia paikannat, niin kannattaa tutkia huolellisesti myös sekä etu- että takanavan päätyjen limaus. Ainakin etunapa voi olla liimattu kasaan kolmesta osasta. (aikoinaan mulla on jarrulevyn puolen pääty irronnut liimauksista, mistä seurasi jarruttaessa naksumista )
    Kiitos näistä! En vielä ehtinyt kokeilemaan mitään saatikka tekemään päätöksiä, mutta pääsen onneksi ajelemaan ja ajelenkin toisen (sivuäänettömän) takakiekon kanssa.

  29. #9329
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    Ehkä vähän väsynyt jo gx vaihtaja tällee viidettä kautta ryskyttäessä. Olisko x0 ja xx sarjan vaihtajat upgreidaus myös tuon ketjun kiristämisen osalta? Axs kiinnostaa myös, niissä kuulema gx:llä pääsee ketju hakkaamaan ja hyppimään paljon, onko tätä ongelmaa kalliimmissa malleissa?

  30. #9330
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    283
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
    Nippelissä on muistaakseni samanlainen rakenne kuin nyloc-mutterissa, että ainakin lämmittämisestä kovin kuumaksi kannattaa pohtia. On myös todennäköistä että useimmat muutkin nippelit ovat täysin jumissa.

    Ennen aggressiivisiin toimiin ryhtymistä varaisin pussin varapinnoja ja nippeleitä, hyvät sivuleikkurit Biltemasta ja osaamista kiekon rihtaamisessa.

    Jos naksumisia paikannat, niin kannattaa tutkia huolellisesti myös sekä etu- että takanavan päätyjen limaus. Ainakin etunapa voi olla liimattu kasaan kolmesta osasta. (aikoinaan mulla on jarrulevyn puolen pääty irronnut liimauksista, mistä seurasi jarruttaessa naksumista )
    Sattui sopivasti aihe kun tuossa eilen juuri tutkailin napaa missä nuo liimatut päädyt. Kuten kuvasta huomaa niin liimaa ei juuri ole, eikä tuossa keskiholkissa mitään karhennusta yms.. tartuntapintaa. Onhan tätä rakennetta käytetty jo 90-luvulla, mutta vannejarruilla kestää paremmin. Takanapa jostain syystä kestää paremmin.

    Mavicin nippelit on takapuolelta 6-kulmainen 5.5mm. Ohuella seinällä oleva pitkä hylsy käy yleensä suoraan, tosin voi olla hieman vaikea löytää. Itse "Sorvasin" viilalla ja porakoneella sopivan jostain laatikoista löytyneestä bitsistä.


    Tässä vielä kuva etunavasta:



Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •