GiantElectrobikeHephaFillari
Sivu 491 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 391 441 481 489 490 491 492 493 501 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 14.701 - 14.730 / 15291

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #14701
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.049
    Näille videopromootioille on ihan oma ketjunsakin "Pyöräilyaiheiset videosi". https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...42#post3245042

    Mainokset sinne, kiitos, voi sitten jokainen halutessaan katsoa tai jättää katsomatta.

  2. #14702
    Liittynyt
    09/2013
    Paikkakunta
    Hel
    Viestit
    1.527
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Näille videopromootioille on ihan oma ketjunsakin "Pyöräilyaiheiset videosi". https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...42#post3245042

    Mainokset sinne, kiitos, voi sitten jokainen halutessaan katsoa tai jättää katsomatta.
    Vahva peukutus tälle.
    Memento mori

  3. #14703
    Liittynyt
    05/2011
    Viestit
    203
    Tampereella Lempääläntien vieressä uudehko hyvin merkitty pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain. Samaan suuntaan kuin minä ajoi pariskunta vierekkäin varsin hiljaa. Soitan hyvissä ajoin kelloa ja kumpikin kuulee sen. Jatkavat edelleen rinnakkain ajoa ja soitan uudestaan kelloa. Edelleen ajavat rinnakkain. Soitan kolmannen kerran kelloa ja mies näyttää kädellään, että ohita jalkakäytävän kautta. Jouduin siis lopulta ajamaan jalkakäytävää pitkin. En kyllä yhtään pidä siitä, että jonkun lainrikkojan takia joudun itse rikkomaan lakia.

    Ja nyt joku varmaan ajattelee minun ruikuttavan ihan turhasta. Kysynkin heiltä, että mitä kaikkia lakeja saa rikkoa silloin kun joku muu rikkoo lakia ja se vaikuttaa omaan tekemiseen? Ja kuka määrittelee mitä lakeja saa rikkoa?

  4. #14704
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.873
    Niin, kieltämättä tässä meillä on kaksi koulukuntaa. Tai kaksi ihmistyyppiä, jotka eivät yksinkertaisesti voi mitään sille että he näkevät asiat niin kuin näkevät eli perustoja myöten toisin kuin toiseen koulukuntaan kuuluvat.


    Minulle sinä olet asiat itsellesi ja kanssaihmisille tarpeettoman vaikeaksi tekevä legalisti. Et varmaankaan pahimmasta päästä, oikeita mulkkujakin on olemassa, enkä halua sanoa että ruikutat turhasta, koska todella näet ja ymmärrät asiat vilpittömästi niin kuin teet - ja aivan varmasti toimit itse sen mukaisesti.

    Itse en pysty vakavalla naamalla puhumaan tämmöisissä tapauksissa lain rikkomisesta enkä mitenkään koe rikkovani lakia silloin jos joudun tai jostain syystä siirryn jaetulla kelvillä jalankulkijoiden kaistalle. (Obs! Tämä ei tarkoita että ajaisin siellä niin että jalankulkijat joutuisivat väistämään tai ylipäätään silloin, jos joutuisin ohittamaan jalankulkijoita.)

    Minulle tuo olisi vähän samanlainen tilanne kuin se mistä joskus on foorumilla keskusteltu: kaksi pyöräilijää - yleensä niitä spandekseja - tulee vastaan rinnakkain ajarn ja "pakottaa" minut väistämään. En koe joutuvani yhtään mitään vaan yksinkertaisesti toimin niin kuin mielestäni on helpointa, yksinkertaisinta ja sujuvinta kaikille eli väistän jalankulkijoiden puolelle (tai vain kelvin oikeaan laitaan).

    Tietysti voidaan olla samaa mieltä että pariskunnan olisi ollut fiksumpi ajaa peräkkäin, mutta kuten sanottu: en olisi osoittanut ajatustakaan liikennelain suuntaan.


    Ai niin, se raja missä alkaisin itse nähdä lainrikkojia kulkee jossain siellä missä sillä liikennesääntöjen vastaisella ajokäyttäytymisellä aiheutetaan vaaraa tai oikeasti hankaloitetaan muiden liikkumista. Normaali pieni ajolinjan muutos ei minua hankaloita. Pysähtymään joutuminen voisi sen jo tehdä...

  5. #14705
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    131
    No, esimerkiksi samaan suuntaan kulkevan oikealta ohittaminen tuntuu väärältä. Tai vastaantulijan kohtaaminen pakotettuna vasemmalta.

  6. #14706
    Liittynyt
    09/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.020
    Eikö polkupyöräilijän ohittaminen oikealta ole kielletty?

    @JN75 et ruikuta turhasta

  7. #14707
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.423
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tassu Katso viesti
    Eikö polkupyöräilijän ohittaminen oikealta ole kielletty?

    @JN75 et ruikuta turhasta
    Polkupyörällä ja mopolla saa ohittaa oikealta muun ajoneuvon, paitsi polkupyörän tai mopon.
    Taitaa noilla sähköskuuteillakin olla sovellettava polkupyöräilyn sääntöjä.

    Tuo väärään laitaan väistäminen aiheuttaa liikenteessä vaaratilanteita sekä turhaa arpomista, joten olen koittanut jokaisen kohdalla opastaa sääntöjen noudattamiseen sanallisesti tai kelloa soittamalla.
    Ohjeiden vastaanotto ollut välillä ynseä, "miksi ei voi mennä oikealta ohi kun siinä on tilaa..".

    (kerran osuin paikalle kun mummo tätä pää verissä vielä ihmetteli ambulanssia odotellessaan)

  8. #14708
    Vihdoin kehä 3:n kevarin kolot autokaistan ylityksessä Petikon kohdalla on paikattu. Pinta ehtikin olla auki pitkän aikaa, vuosikausia.....
    „Quäl dich, du Sau!“ (Udo Böltz)

  9. #14709
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.919
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sianluca Katso viesti
    Vihdoin kehä 3:n kevarin kolot autokaistan ylityksessä Petikon kohdalla on paikattu. Pinta ehtikin olla auki pitkän aikaa, vuosikausia.....
    Jos kyse on siitä Kalustetien risteyksestä, niin annoin siitä palautetta viime vuonna. Tämän jälkeen alkoi Ely -keskus ja Vantaan kaupunki pallottelemaan kummalle kuuluu .
    Aakoo muokkasi tätä : 10.07.2024 at 12.07

  10. #14710
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.231
    Tuossa risteyksessä Kalustetieltä tullessaan aika moni autoilija saa itselleen aika kovan vauhdin eikä katso risteyksessä ollenkaan oikealle koska eihän sieltä ole tulossa kuin korkeintaan kävelijä tai pyöräilijä.

  11. #14711
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Luulisi että tässä vaiheessa kesää autoilijat on jo huomanneet että pyöriäkin voi tulla mutta aika heikosti menee kun kauppamatkoilla joilla kohtaa 1-2 autoa väistämisprosentti on 0-50.

    Huvittavasti työmaan takia kun on laitettu hiekkaa ja metallisilta on nyt yhden risteyksen ylittäminen miellyttävämpää kuin normaali asvaltti + kanttikivi.

  12. #14712
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.049
    On se kumma kun aktiivipyöräilijätkään (ainakaan kaikki) eivät ymmärrä että pyörätie saattaa olla yksisuuntainen. Jäpy-paita päällä eilen Kellokoskella tyyppi lasketteli väärää puolta vastaan. Että jos luet tämän, niin ensi kerralla sitten osaat, jookos.

  13. #14713
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    1.878
    Yksisuuntaiset pyörätiet on pääosin täyttä spedeilyä, joka vain johtaa ylimääräisiin ajoradan ylityksiin. Toivottavasti koko konsepti poistetaan laista.

  14. #14714
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.049
    Tuosta olen eri mieltä. Oikein oiva keksintö kaupunkimaisiin ympäristöihin. Muiden liikkujien on helpompaa hahmottaa, mistä suunnasta liikenne tulee kun autot ja fillarit esimerkiksi jalankulkijan näkökulmasta tulevat samasta suunnasta.

    Jos jotain pitää poistaa, niin ne kevyen liikenteen väylät missä ei ole kaistajakoa tai erottelua ja joissa kaikki fillaroijat, jalankulkijat, rollaattorimummot, koirankusettajat, hullut ja humalaiset kulkevat samaa väylää itse valitsemaansa reunaa itse valitsemaansa suuntaan.

  15. #14715
    Liittynyt
    11/2019
    Viestit
    297
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti navajokoira Katso viesti
    Yksisuuntaiset pyörätiet on pääosin täyttä spedeilyä, joka vain johtaa ylimääräisiin ajoradan ylityksiin. Toivottavasti koko konsepti poistetaan laista.
    Hyvin sanottu, olen täysin samaa mieltä!!

  16. #14716
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.687
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti navajokoira Katso viesti
    Yksisuuntaiset pyörätiet on pääosin täyttä spedeilyä, joka vain johtaa ylimääräisiin ajoradan ylityksiin. Toivottavasti koko konsepti poistetaan laista.
    Pakko olla samaa mieltä tästä.

  17. #14717
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.231
    Fillari oli ennen todella kätevä kulkuväline. Ei ole enää kun yksisuuntaiset tulivat. Nyt sääntöjä noudattaessa todellakin tulee turhia ja vaarallisia ajoradan ylityksiä. Kaistajaoillakaan el ole mitään merkitystä. Laitetaan vaikka mitä väriä tai nupikiviä tai maalataan viivoja, niin kävelijät kävelevät missä huvittaa, Olkoon niin, toivottavaa olisi että käveltäisiin reunassa ja kahden koiran kanssa liikkujat eivät pitäisi koiiriaan itsestä katsoen molemmilla puolilla valloittaen koko väylän. Ihmisillä näyttää olevan myös tapa levittäytyä, Mitä leveämpi väylä sitä kauempana vaikka aviopari kulkee toisistaan, soittokellolle riittää käyttöä.

  18. #14718
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Yksisuuntainen pyörätie toimii loistavasti, jos se on oikein tehty. Mutta harvemmin Suomessa on. Pyörätie pitäisi ruuhkaisemmilla alueilla aina erottaa rakenteellisesti jalkakäytävästä. Pelkkä maalattu viiva tai erilainen samalle tasolla väylän kanssa asennettutiili johtaa siihen, että jalankulkijat valuvat vääjäämättä pyörätien puolelle joko huolimattomuuttaan tai tahallisesti. Turussahan on äärest järkevästi erotettu jalkakäytävä ja pyörätie siten, että jalkakäytävällä on pomputtavia betonilaattoja ja pyörätiellä sileä asfaltti. Laattahan ei sinänsä jalankulkijaa haittaa, mutta mitä jos käytössä mukana on perässä vedettävä matkalaukku, rollaattori, lastenrattaat, pyörätuoli jne?

    Ylipäänsä liikenneinfraa pitäisi rakentaa niin, että väärin toimiminen olisi vaikeaa ja oikein toimiminen helppoa. Suomessa nojataan aivan liikaa infraan, jonka oletus on, että kaikkien pitää tuntea säännöt ja noudattaa niitä, vaikka merkinnätkään eivät olisi kunnossa.

  19. #14719
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Eikä toimi. Autoilijat eivät huomaa oikealta ohi tulevaa fillaristia, kun se pyörätie on ihan vieressä ristryksissäkin.

    Samoin ihan turhia stoppeja ja mutkia ja valoja pyöräilijälle vs vanha malli.

  20. #14720
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    1.998
    Se, missä Turku on parantanut paljon, on ajoradasta erotettujen yksisuuntaisten pyöräteiden lisääminen verkostoon. Sinne ei harhaudu matkalaukunvetäjät eikä lastenvaunujen työntäjät. Ja pyöräilijät ovat osana liikennettä, eivätkä ilmesty yht´äkkiä pysäköityjen autojen takaa risteyksiin.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  21. #14721
    Liittynyt
    10/2021
    Viestit
    186
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hääppönen Katso viesti
    Se, missä Turku on parantanut paljon, on ajoradasta erotettujen yksisuuntaisten pyöräteiden lisääminen verkostoon. Sinne ei harhaudu matkalaukunvetäjät eikä lastenvaunujen työntäjät. Ja pyöräilijät ovat osana liikennettä, eivätkä ilmesty yht´äkkiä pysäköityjen autojen takaa risteyksiin.
    Missä tämmösiä on?

    Yks pyörätie Turussa on ollu pitkään ihan hyvästä syystä yks suuntainen, mutta aina siinä tulee väärään suuntaa pyöräilijöitä, eli toi Myllytunneli.

  22. #14722
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.049
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Yksisuuntainen pyörätie toimii loistavasti, jos se on oikein tehty. Mutta harvemmin Suomessa on. Pyörätie pitäisi ruuhkaisemmilla alueilla aina erottaa rakenteellisesti jalkakäytävästä.
    Uudemmat rakennettavat pyörätiet, tai pitäisikö sanoa pyöräkaistat, toteutetaan juuri näin. Stadissa esimerkiksi Mechelininkatu ja Hämeentie jo valmiina esimerkkeinä, Mannerheimintie työnallessa.

    Jos yksisuuntaisuus toimii isoissa pyöräilykaupungeissa kuten Kööpenhaminassa ja Amsterdamissa, niin miksi se ei toimisi Suomessa?

  23. #14723
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    1.998
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Takakeno Katso viesti
    Missä tämmösiä on?

    Yks pyörätie Turussa on ollu pitkään ihan hyvästä syystä yks suuntainen, mutta aina siinä tulee väärään suuntaa pyöräilijöitä, eli toi Myllytunneli.
    Itäinen pitkäkatu ja Kaskenkatu. Itäinen Rantakatu on viittä vaille valmis.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  24. #14724
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    1.878
    Jos mietin Mechelininkatua, niin kesäisin siinä on autoja parkissa, ei kun siis ”kuormaamassa”. Talvisin sen kunto on vaihtelevan hirveä. Mechelininkadun pyöräkaista on välillä ajoradan tasossa, välillä kävelytien ja joskus ihan omana metrin levyisenä tasonaan, joten tulee mieleen onko kukaan edes ajatellut miten se aurataan. Tää ja huonosti pimeässä/lumen alta näkyvät matalat kanttarit on ehkä se syy miksi suhtaudun aika varauksella kaikkiin erotetaan rakenteellisesti -ratkaisuihin Suomessa…

    En ole pyöräillyt Amsterdamissa tai Kööpenhaminassa. Delftissä olen kävellyt joitakin kilometrejä, ja kävi hyvin äkkiä selväksi miksei siellä kukaan palloile nollat taulussa pyörätiellä. Pariisissa olen pyöräillyt enemmän: siellä homma toimii mm. koska vastaan ei tule mitään hv mene ajoradan toiselle puolelle siitä -liikennesuunnittelua, vaan eteneminen on sujuvaa. Sujuvuuteen vaikuttaa suuresti myös se, että kaikki tajuaa että ajoneuvot on erilaisia ja esim. pyörillä todellakaan ei jäädä turhaan valoihin seisoskelemaan jos liikkuminenkin on mahdollista.

    Brysselin liikennekulttuuri ja -määrä on vähän hillitympiä, mutta sielläkin on ainakin keskustan alueella pääsääntöisesti merkein ja katumaalauksin ohjatut pyöräilyreitit: ei Helsingin tyyliin satunnaisia kadunpätkiä joiden ratkaisut eivät mitenkään liity toisiinsa.

    Tässä välissä voi käydä katsomassa Street view’stä miltä meno näyttää sillä Kellokosken pätkällä. Kaikki pyöräilijät on koululaisia kävelytiellä, joista osa vaan haluaa kulkea yhdessä kävellen liikkuvan kaverin kanssa. Pyöräkaistat on tyhjiä ja liikennettä ylipäätään aivan naurettavan vähän. Mä en kertakaikkiaan pysty ymmärtämään miksei tässä ole molemmin puolin tietä kaksisuuntaiset yhdistetyt pyörä- ja kävelytiet.

  25. #14725
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    1.878
    Tänään kohdattua vaikeaa elämää:

    Koiraa taluttava rouva tuli vastaan yhdistetyllä kävely- ja pyörätiellä. Leveä tie, ei muita liikkujia, löllyttelen hitaasti lounasta sulatellen työmatkapyörällä, molemmat kuljemme omaa oikeaa reunaamme.

    Kun pääsen kohdalle rouva alkaa kääntyä edestäni suojatielle, havahtuu olemassaolooni, pysähtyy ja jupisee ”kello pyörään” loittonevan selkäni suuntaan.

    Pyörässäni on kello. Ei kyllä tullut mieleenkään soittaa. Olisin kai voinut panna merkille itseni kannalta merkityksettömän suojatien ja jotenkin ennakoida että vastaantulija aikoo ehkä kääntyä sinne. Toisaalta vastaantulija olisi voinut katsoa edes omaan etenemissuuntaansa. Emmä tiedä, kovin vaikeaa.

  26. #14726
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Koiranulkoiluttajilla, varsinkin kaupunkiympäristössä on vaikeaa. Liikaa ärsykkeitä, liikaa huomiota puoleensa vetäviä tekijöitä. Tuohon kun lisää sen että koiran valtakuntaa on se viiden metrin talutusnuoran päässä.

  27. #14727
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Zaliv oblast
    Viestit
    582
    Kellokosken kelvi on perinteinen räpellys vaikka se on uusi: Kiertoliittymässä pyöräilijät ohjataan kanttareiden kautta ja pohjoispäässä tekijöillä on loppunut ymmärrys kokonaan, kun kunnanraja lähestyy. Ei ole jatkoa Linjatien yli. https://www.google.com/maps/@60.5379...5409&entry=ttu
    No rain - no gain.

  28. #14728
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.679
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti navajokoira Katso viesti
    Tänään kohdattua vaikeaa elämää:

    Koiraa taluttava rouva tuli vastaan yhdistetyllä kävely- ja pyörätiellä. Leveä tie, ei muita liikkujia, löllyttelen hitaasti lounasta sulatellen työmatkapyörällä, molemmat kuljemme omaa oikeaa reunaamme.

    Kun pääsen kohdalle rouva alkaa kääntyä edestäni suojatielle, havahtuu olemassaolooni, pysähtyy ja jupisee ”kello pyörään” loittonevan selkäni suuntaan.

    Pyörässäni on kello. Ei kyllä tullut mieleenkään soittaa. Olisin kai voinut panna merkille itseni kannalta merkityksettömän suojatien ja jotenkin ennakoida että vastaantulija aikoo ehkä kääntyä sinne. Toisaalta vastaantulija olisi voinut katsoa edes omaan etenemissuuntaansa. Emmä tiedä, kovin vaikeaa.
    Aika perus. Mitä jos rupeis pirittämään kaikille vastaantulijoille ja ohitettaville. Varmasti ois kaikki tyytyväisiä. Autolla myös töötti pohjaan.

  29. #14729
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti navajokoira Katso viesti
    Tänään kohdattua vaikeaa elämää:

    Koiraa taluttava rouva tuli vastaan yhdistetyllä kävely- ja pyörätiellä. Leveä tie, ei muita liikkujia, löllyttelen hitaasti lounasta sulatellen työmatkapyörällä, molemmat kuljemme omaa oikeaa reunaamme.

    Kun pääsen kohdalle rouva alkaa kääntyä edestäni suojatielle, havahtuu olemassaolooni, pysähtyy ja jupisee ”kello pyörään” loittonevan selkäni suuntaan.

    Pyörässäni on kello. Ei kyllä tullut mieleenkään soittaa. Olisin kai voinut panna merkille itseni kannalta merkityksettömän suojatien ja jotenkin ennakoida että vastaantulija aikoo ehkä kääntyä sinne. Toisaalta vastaantulija olisi voinut katsoa edes omaan etenemissuuntaansa. Emmä tiedä, kovin vaikeaa.
    Tuolla kelveillä liikkuu aika paljon näitä rouvia, jotka "luulee" että kaikkien muiden pitää väistää heitä. Taannoin eräs kääntyi fillarilla suoraan eteeni. Oli siis kääntymässä vasemmalle. Näytti kyllä suuntamerkkiä ja palautetta annettuani selitys oli, että hän kyllä näytti, että ajaa tuonne ja antoi ymmärtää, että minun olisi pitänyt väistää. Oli jo aamupalaveriin vähän kiire niin en jaksanut alkaa jankuttamaan sen enempää.

  30. #14730
    Liittynyt
    10/2021
    Viestit
    186
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hääppönen Katso viesti
    Itäinen pitkäkatu ja Kaskenkatu. Itäinen Rantakatu on viittä vaille valmis.
    Itästä en olekaan ajanut ikuisuuksiin, mutta eikös Kaskenkadulla ole vaan se pyöräkaista?

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •