BikeshopLostInLaplandGiantElectrobike
Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3
Näyttää tulokset 61 - 80 / 80

Aihe: Pohdintoja linkuston laakereista

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TANUKI Katso viesti
    Oisko takuujutun paikka? Ainakaan omassa 5000km/4v vanhassa F-podiumissa eivät ole näyttäneet minkäänlaisia kulumisen merkkejä (koputtaa puuta). Jos yläfemmasta ostettu pyörä niin ihan ekana soittaisin sinne, ainakin omalla kohdalla asiakaspalvelu ollut erinomaista, joten uskoisin että asia lähes uuteen, takuu voimassa olevaan, pyörään selviää ilman omien käsien likaamista
    Ajoprofiili vaikuttaa paljon miten ne laakerit kestää. Vuoden välein joutuu evolinkkiin vaihtamaan laakerit jos ajelee ympäri vuoden, kelillä kuin kelillä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kaatuilija Katso viesti
    Kyselläänpäs täälläkin. Orbea Oiz alkoi naksumaan ja purkaessa selvisi, että yksi laakeri oli aivan loppu. Väljää oli niin paljon, että tiiviste ja kuulat vain tippuivat ulos. Pyörällä on ajettu vasta 2.5 kuukautta, eli mielestäni olisi ollut takuukeissi. Toisella puolella Suomea sijaitseva myyjä ei vain vastaa sähköposteihin tai soittoihin, niin tilasin sitten itse Saksasta uuden laakerisetin.

Onko ympyröidyt laakerit vain prässättävä ulos jommalta kummalta puolelta esim. ruuvipenkissä? Niiden välissä on holkki, joka estää ulosvetäjän käytön. Uskoisin, että laakeripesiä tuossa ei varsinaisesti ole, jos holkki puristaessa pakottaa laakerit oikeaan kohtaan. Vanhaan täpäriin piti vaihtaa 8 vuoden aikana kaksi laakeria ja kerran iskarin puslat. Silloin käytin vain ruuvipenkkiä ja sopivan kokoisia hylsyjä.

Mun mielestä tuossa kuvassa näkyy pesät. Sellaiset oli mondrakerissakin. Eihän se laakeripaketti muuten paikallaan pysy. Holkki tarvitaan väliin, jotta puristus tulee sisäkoolia vasten.

Tarvitset tuohon ulosvetäjän, tai hyvän lyöntituurnan. Se holkki liikahtaa hieman sivuttain, jolloin saa hyvin pienen lyöntipinnan.

Ulosvetäjä olisi tietystikkin se oikea ratkaisu.

https://www.bearingprotools.com/coll...ehub-freewheel

Tämä malli oikeassa koossa, tai sitten ihan pelkkä levittävä tuurna ja toiselta puolelta lyönti vasaralla.

https://foxcomp.fi/wheels-sealed-bea...-12mm-bearings
    Tietysti pitää tosiaan valita ulosvetäjä laakeirn sisäkoolin mukaan.

Fillarihuollossa noiden vaihdossa ei kauaa mene.

Oisko takuujutun paikka? Ainakaan omassa 5000km/4v vanhassa F-podiumissa eivät ole näyttäneet minkäänlaisia kulumisen merkkejä (koputtaa puuta). Jos yläfemmasta ostettu pyörä niin ihan ekana soittaisin sinne, ainakin omalla kohdalla asiakaspalvelu ollut erinomaista, joten uskoisin että asia lähes uuteen, takuu voimassa olevaan, pyörään selviää ilman omien käsien likaamista
    Joo siis en osannut tätä edes ajatella, koska ajelen tuolla fillarilla suolaloskassa ja kaikki huononkelin vesisade lenkit muutenkin.

Keskiökin on hajonnut jo kerran. Olisiko tuonkin pystynyt pyytämään takuuseen? Paremminhan se keskiö on suojattu, mitä linkuston laakerit.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Mun mielestä tuossa kuvassa näkyy pesät. Sellaiset oli mondrakerissakin. Eihän se laakeripaketti muuten paikallaan pysy. Holkki tarvitaan väliin, jotta puristus tulee sisäkoolia vasten.

Tarvitset tuohon ulosvetäjän, tai hyvän lyöntituurnan. Se holkki liikahtaa hieman sivuttain, jolloin saa hyvin pienen lyöntipinnan.

Ulosvetäjä olisi tietystikkin se oikea ratkaisu.

https://www.bearingprotools.com/coll...ehub-freewheel

Tämä malli oikeassa koossa, tai sitten ihan pelkkä levittävä tuurna ja toiselta puolelta lyönti vasaralla.

https://foxcomp.fi/wheels-sealed-bea...-12mm-bearings
    Tietysti pitää tosiaan valita ulosvetäjä laakeirn sisäkoolin mukaan.

Fillarihuollossa noiden vaihdossa ei kauaa mene.
    Yritin ottaa laakeria ulos, mutta laakeri on niin hajalla, että vain sisäosa irtoaa. Ulkopuoli jää pesään kiinni. Milläs tuon nyt saa?

Ja nyt tilanne on holkki ja laakerin sisälmys irti tämä. Ei ole hirveästi pinta-alaa, mistä naputella laakerin runko irti.

Niin totta, se laakeri hajosi kokonaan. Tuo ei lähde enää muuta kuin pörrällä/dremelillä pois. Viilapenkkiin ja varovasti hiomaan laakeri halki.

Ehkä kannattaa nyt kiltisti ottaa yhteyttä sinne myyjäliikkeeseen.

Niin totta, se laakeri hajosi kokonaan. Tuo ei lähde enää muuta kuin pörrällä/dremelillä pois. Viilapenkkiin ja varovasti hiomaan laakeri halki.

Ehkä kannattaa nyt kiltisti ottaa yhteyttä sinne myyjäliikkeeseen.
    Kun saisi yhteyden. Olen soittanut varmaan 10 kertaa ja laittanut sähköposteja. Googlailin ja aika yleinen ongelma ilmeisesti. Joillakin on lähtenyt ihan ulosvetäjällä. Jotkut ovat tehneet dremelillä taas kolon, johon hakata ruuvitaltalla. Tuossa on vielä myös vähän reunaa, mihin voisi yrittää naputella.

Onko tuo linkku kuitua? Saa olla aika varovainen naputtelussa. Hioisin ohuemmmaksi ensin.

Ei ole onneksi mahdottoman kallis osa.

https://best-bike-parts.de/Orbea-Car...ippe-OMX-OMR_1

Onko tuo linkku kuitua? Saa olla aika varovainen naputtelussa. Hioisin ohuemmmaksi ensin.

Ei ole onneksi mahdottoman kallis osa.

https://best-bike-parts.de/Orbea-Car...ippe-OMX-OMR_1
    Alumiinia on. 84,90€ näköjään uusi koko palikka tuohon, jos katastrofi sattuu. Käyn näyttämässä vielä huomenna jossain pyöräliikkeessä. Dremel ja ruuvipenkki kyllä löytyvät, eli eiköhän tuo jotenkin irtoa.

Joo siis en osannut tätä edes ajatella, koska ajelen tuolla fillarilla suolaloskassa ja kaikki huononkelin vesisade lenkit muutenkin.

Keskiökin on hajonnut jo kerran. Olisiko tuonkin pystynyt pyytämään takuuseen? Paremminhan se keskiö on suojattu, mitä linkuston laakerit.
    Suolaloska saattaa selittää, mulla f-podiumi talvehtii sisällä ja talvella mennään täysjäykillä (läski ja cyclo) eikä täällä harjujen välissä pahemmin kuraakaan ole vaikka tulihan pari kautta tuota uitettua kepussa ja Turun mutapoluilla. Mutta ei linkuston laakerien kuulu kulua nykyaikaisessa fillarissa vitinäkuntoon puolessa vuodessa vaikka olisi ajettu missä ja pesty joka lenkin jälkeen painepesurilla.

Samaten keskiöllekin alle puoli vuotta tuntuu aivan liian lyhyeltä elinkaarelta. Aikanaan mulla meni keskiö muutaman kuukauden vanhasta fillarista, vein myyjäliikkeeseen vaihdettavaksi ja olin varautunut kulut itse maksamaan. No, liike totesi, että takuuseen meni. Osillahan on yleensä vuoden takuu normaalissa käytössä, rungoilla sitten pidempi.
    "Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua

Suolaloska saattaa selittää, mulla f-podiumi talvehtii sisällä ja talvella mennään täysjäykillä (läski ja cyclo) eikä täällä harjujen välissä pahemmin kuraakaan ole vaikka tulihan pari kautta tuota uitettua kepussa ja Turun mutapoluilla. Mutta ei linkuston laakerien kuulu kulua nykyaikaisessa fillarissa vitinäkuntoon puolessa vuodessa vaikka olisi ajettu missä ja pesty joka lenkin jälkeen painepesurilla.

Samaten keskiöllekin alle puoli vuotta tuntuu aivan liian lyhyeltä elinkaarelta. Aikanaan mulla meni keskiö muutaman kuukauden vanhasta fillarista, vein myyjäliikkeeseen vaihdettavaksi ja olin varautunut kulut itse maksamaan. No, liike totesi, että takuuseen meni. Osillahan on yleensä vuoden takuu normaalissa käytössä, rungoilla sitten pidempi.
    Joo. Tuo läski olisi ehdottomasti se oikea vaihtehto talveen.

Edit: Niin joo, ohjauslaakerikin on jo ruosteessa, kun tulin lomalta takaisin ja kaivoin fillarin varastossa, oli tanko jumissa. Sekin naksaa.
    Ja takavaihtajan rissapyörän laakerin elvytin juuri. Pientä ruostetta sisällä.

Jotenkin ei vaan osaa ajatella, että noiden takia pitäisi fillari kiikutella huoltoon. Ei mulla ole ennen ollut liikkeistä ostettuja uusia pyöriä. Minusta nuo ovat vaan kaikki käytön mukaan kuluvia osia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kaatuilija Katso viesti
    Alumiinia on. 84,90€ näköjään uusi koko palikka tuohon, jos katastrofi sattuu. Käyn näyttämässä vielä huomenna jossain pyöräliikkeessä. Dremel ja ruuvipenkki kyllä löytyvät, eli eiköhän tuo jotenkin irtoa.
    Mä en veisi tuota pyöräliikkeeseen enää. Ei heillä sen kummempia keinoja ole. Nätti hionta vaan dremelillä ja naputtelu irti.

Se seuraava ja nopeampi keino on hitsata tuohon pieni palko sisään. Tippuu sen jälkeen pienellä napautuksella.

Noniin, ei naksa enää. Nyt kelpaa uusilla laakereilla ajaa!
    Eikö toi ole muuten vielä merivettä mikä nousee tohon tielle Kyläsaaren kohdilla?
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Eikö tuohon laakeriin pääse lyömään ohuella tuurnalla sieltä takaa?

Ps. Olen oikein tyytyväinen kun heivasin kaikki täpärit mäkeen ja keskityin jäykkäperiin. Tämä siis tapahtui harkitun hyöty-haitta pohdiskelun jälkeen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Eikö toi ole muuten vielä merivettä mikä nousee tohon tielle Kyläsaaren kohdilla?
    Hups.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Eikö tuohon laakeriin pääse lyömään ohuella tuurnalla sieltä takaa?

Ps. Olen oikein tyytyväinen kun heivasin kaikki täpärit mäkeen ja keskityin jäykkäperiin. Tämä siis tapahtui harkitun hyöty-haitta pohdiskelun jälkeen.
    No ei. Pitää sen olakkeen olla ulkokoolin kokoinen. Hajonneessa laakerissa on pyöreä pinta keskellä. Siihen ei paljoa terävätkään tuurnat pure.

Joo. Moni asia mikä on livenä päivän selvää, mutta kuvana ja sanallisesti onkin vaikea selittää.

Saatikka ymmärtää.

Onhan noissa laakerien kestoissa selvästi pyöräkohtaisia eroja. Evolinkki söi lakrunsa kaudessa, kun nehän on ihan avoinna kaikella paskalle siinä. Muissa on kestänyt sen 2-3 kautta.

Eikä tuosta kannnata ongelmaa tehdä.

Mondrakerin linkut irtoavat muutamassa minuutissa. Ottaa vaan jonkin lepopäivän iltana linkut pöydälle ja vaihtaa uudet rasvat sisään.

Täytyy vain ottaa tuo säännölliseksi huolloksi. Kokonaan uusiin vaihtaminen on jo isompi duuni.

Eipä niin. Tuossakin on toki pyöräkohtaisia eroja.

Samanlaisia aiheita

1. muutama kysymys pyörän laakereista
    By Maurila in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 70
    Viimeinen viesti: 11.08.2019, 22.33
  2. Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 13.04.2018, 17.41

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin